YH-utbildningar inom IT med bra arbetsmarknad och framtid?

Permalänk

YH-utbildningar inom IT med bra arbetsmarknad och framtid?

Hej Swec,

Jag funderar på att göra en omskolning till yrken i IT-branschen och undrar vilka YH-utbildningar som leder till garanterat jobb med bra arbetsmarknad och stor efterfrågan de kommande 5 åren.
Hittills har sneglat på följande utbildningar:

Cloud-utecklare
Kvalitetssäkrare/testare inom IT
Programutvecklare .NET
Mjukvaruutvecklare, inbyggda system och IoT

Är väldigt tacksam för alla svar, tankar och råd!

Permalänk
Medlem

Alla YH är framtagna med en ledningsgrupp bestående av företagsledare inom branschen.
Dvs alla YH leder till jobb om du lägger ner lite extra tid och energi på att vilja utvecklas under den tiden utbildningen varar.

Fokusera på att välja något du tror är utmanande och något du tycker är roligt så går det av sig självt sen

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Skrivet av Pontooz:

Alla YH är framtagna med en ledningsgrupp bestående av företagsledare inom branschen.
Dvs alla YH leder till jobb om du lägger ner lite extra tid och energi på att vilja utvecklas under den tiden utbildningen varar.

Fokusera på att välja något du tror är utmanande och något du tycker är roligt så går det av sig självt sen

Jag håller med dig om att fokus bör ligga på utbildningar som är kul och är även medveten om att YH-utbildningar utformas och anpassas i enlighet med efterfrågan. Dock har jag fått höra från vänner i IT-branschen att exempelvis Frontend-utveckling är en mättad marknad, trots att det idag bedrivs YH-utbildningar inom Frontend. Det vore surt att plugga något som inte leder till jobb.

Permalänk
Medlem

Jag gick YH och en sak jag kan säga är att du ska räkna med att du fixar egen LIA-plats. Förvänta dig ingen hjälp från skolan.

Permalänk
Skrivet av ZamSha:

Jag gick YH och en sak jag kan säga är att du ska räkna med att du fixar egen LIA-plats. Förvänta dig ingen hjälp från skolan.

Tack för tipset/varningen!