Steams stora höstrea 2023 är igång

Permalänk
Inaktiv

För den som tycker att Steamreor inte längre är vad de en gång var så har ungefär samtliga butiker som säljer spel rea nu, t.ex. GoG, Fanatical, Epic, Green Man Gaming, Humble Bundle, Fanatical, Indie Gala, Bandai Namco, EA, Microsoft och Ubisoft.

Som vanligt, jämför pris på isthereanydeal.com, och tänk på att Ubisoft och Epic har kuponger som ger ytterligare rabatt.

Är man mot konkurrens och tycker att speltillverkare får för stor del av kakan kan man självklart fortsätta göda Steam. Vill man att speltillverkaren ska få hela kakan så har itch.io "Creators day" imorgon kombinerat med lite Black Friday-priser.

Permalänk
Medlem

Kan vara att man slår till på DOOM 64. Har det redan till PS4:an men har inte provat än ^^

Visa signatur

Dator #1: | Intel i5 4670K | 8 GB ram | GTX 770 2GB|Samsung 840 120 GB SSD|Samsung 850 EVO 250GB | ASUS Z87-A|
Dator #2: | Intel C2D E6750 | 2 GB ram | 8800GTS 640MB | 500GB HD | Gigabyte P35-DS4|

Permalänk
Medlem

Star wars: Squadrons kostar typ 20 kr just nu om något letar efter ett nice VR spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Borde verkligen sälja undan min Series X och skaffa en PC att koppla till TV:n. Några tusenlappar extra i inköp, men man slipper alla månadsavgifter, spelen är billigare och utbudet större. Men är ju jäkligt bekvämt med konsol..

Är lite halvt inne på samma sak. Dator och TV står dock på två olika våningar så försöker få till SteamLink/Moonlight som streamas antingen till SteamDeck eller nvidia Shield TV, ingen större framgång än men har inte mycket tid för pill med detta just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av 27poke:

Det är kekvämt att koppla PC'n till TV'n också och köra. Tidigare i år satte upp moonlight på en Nvidia shield och kopplade med Sunshine på datorn genom hemnätverket med nätverkskabel. tycker det fungerar ungefär lika bra som konsol, får väcka datorn via fjärrkontrollen och logga in men sedan är det bara att köra via Steam.

Spännande! Har försökt få igång precis detta men tycker det flyter på fruktansvärt dåligt. Har trådat och cat6 kablar i hela huset.. Säkert något enkelt jag missat, men vad undrar man ju.
Tack för inspo, ska inte ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille182:

Spännande! Har försökt få igång precis detta men tycker det flyter på fruktansvärt dåligt. Har trådat och cat6 kablar i hela huset.. Säkert något enkelt jag missat, men vad undrar man ju.
Tack för inspo, ska inte ge upp!

Jag hade missat att ställa om TV'n på spelläge, hade fruktansvärd delay innan kom på det var det som var felet, efter det klarade första Super Mario på första försöket och det går inte köra Super Mario med delay.

Kolla upp och se någon popular youtube setup tutorial för Moonlight/Sunshine.
kolla i inställningarna för sunshine vilken decoder, ändra så bitrate är maximalt 120Mbit,
kolla settings mellan kvalitet och delay.

Kan även vara bra att testa trådat för handkontroll.

Jag kör 120 Mbit bitrate 4k 60 FPS och tycker det funkar jättebra. Inte testat med så mycket nya spel ännu men Wolfenstein triologin, Ancestors och Assassins creed II.

Jag följde någon tutorial, tog kanske en 30-60min, sedan har aldrig rört det, Sunshine är alltid på i backgrunden på PC'n så det är bara att ta fram handkontrollen och börja köra. Lycka till och skriv om du undrar något, kanske kan bidra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 27poke:

Jag hade missat att ställa om TV'n på spelläge, hade fruktansvärd delay innan kom på det var det som var felet, efter det klarade första Super Mario på första försöket och det går inte köra Super Mario med delay.

Kolla upp och se någon popular youtube setup tutorial för Moonlight/Sunshine.
kolla i inställningarna för sunshine vilken decoder, ändra så bitrate är maximalt 120Mbit,
kolla settings mellan kvalitet och delay.

Kan även vara bra att testa trådat för handkontroll.

Jag kör 120 Mbit bitrate 4k 60 FPS och tycker det funkar jättebra. Inte testat med så mycket nya spel ännu men Wolfenstein triologin, Ancestors och Assassins creed II.

Jag följde någon tutorial, tog kanske en 30-60min, sedan har aldrig rört det, Sunshine är alltid på i backgrunden på PC'n så det är bara att ta fram handkontrollen och börja köra. Lycka till och skriv om du undrar något, kanske kan bidra.

Tack! Ska försöka igen inom kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av 27poke:

Jag hade missat att ställa om TV'n på spelläge, hade fruktansvärd delay innan kom på det var det som var felet, efter det klarade första Super Mario på första försöket och det går inte köra Super Mario med delay.

Kolla upp och se någon popular youtube setup tutorial för Moonlight/Sunshine.
kolla i inställningarna för sunshine vilken decoder, ändra så bitrate är maximalt 120Mbit,
kolla settings mellan kvalitet och delay.

Kan även vara bra att testa trådat för handkontroll.

Jag kör 120 Mbit bitrate 4k 60 FPS och tycker det funkar jättebra. Inte testat med så mycket nya spel ännu men Wolfenstein triologin, Ancestors och Assassins creed II.

Jag följde någon tutorial, tog kanske en 30-60min, sedan har aldrig rört det, Sunshine är alltid på i backgrunden på PC'n så det är bara att ta fram handkontrollen och börja köra. Lycka till och skriv om du undrar något, kanske kan bidra.

Hej,

Tack för info. Har grejat lite med detta, men inte fått det att snurra. Tror jag kommit en bit på väg men känns som om det måste gå att få till bättre än så här.

Har speldatorn med Sunshine och SteamDeck med moonlight. Trådat nätverk mellan dom.
SteamDeck kopplat via SteamDeck-Dock till TVn, som är i game mode.

När jag startar valfri applikation på moonlight kommer jag till datorn skrivbord och kan inte göra något med xbox kontrollen som är kopplad medU/utan kabel till SteamDeck. SteamDecks touchpad funkar inte heller.
Steam Big Picture fungerar inte alls.
Har testat lägga till några icke-steam spel men även dem startar inte, i bästa fall kommer jag till skrivbordet och kan inte göra mer än att avsluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille182:

Hej,

Tack för info. Har grejat lite med detta, men inte fått det att snurra. Tror jag kommit en bit på väg men känns som om det måste gå att få till bättre än så här.

Har speldatorn med Sunshine och SteamDeck med moonlight. Trådat nätverk mellan dom.
SteamDeck kopplat via SteamDeck-Dock till TVn, som är i game mode.

När jag startar valfri applikation på moonlight kommer jag till datorn skrivbord och kan inte göra något med xbox kontrollen som är kopplad medU/utan kabel till SteamDeck. SteamDecks touchpad funkar inte heller.
Steam Big Picture fungerar inte alls.
Har testat lägga till några icke-steam spel men även dem startar inte, i bästa fall kommer jag till skrivbordet och kan inte göra mer än att avsluta.

Du får lägga till Steam i moonlight, tror du kan lägga till det direkt i appen.
Då inte har steamdeck så vet inte hur det fungerar på den, har du kollat någon steamdeck tutorial exempel
https://www.youtube.com/watch?v=SewuUleDVug
https://www.reddit.com/r/MoonlightStreaming/comments/182afkg/...

Själv kör jag xbox kontrollen till min Nvidia shield men du ladda ner och köra en firmware till datorn för att få support för kontroll/mus och sådant. Tydligen lägger vigembus ner till årsskiftet pga något namn trademark problem, så efter laddat ner Vigembus firmware stäng av automatisk uppdatering i Windows för det programmet och håll koll på det som kommer att ersätta Vigembus.

https://www.reddit.com/r/ShieldAndroidTV/comments/zyrvq8/suns...
https://docs.lizardbyte.dev/projects/sunshine/en/latest/about...
https://github.com/nefarius/ViGEmBus/releases/tag/v1.22.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av 27poke:

Du får lägga till Steam i moonlight, tror du kan lägga till det direkt i appen.
Då inte har steamdeck så vet inte hur det fungerar på den, har du kollat någon steamdeck tutorial exempel
https://www.youtube.com/watch?v=SewuUleDVug
https://www.reddit.com/r/MoonlightStreaming/comments/182afkg/...

Själv kör jag xbox kontrollen till min Nvidia shield men du ladda ner och köra en firmware till datorn för att få support för kontroll/mus och sådant. Tydligen lägger vigembus ner till årsskiftet pga något namn trademark problem, så efter laddat ner Vigembus firmware stäng av automatisk uppdatering i Windows för det programmet och håll koll på det som kommer att ersätta Vigembus.

https://www.reddit.com/r/ShieldAndroidTV/comments/zyrvq8/suns...
https://docs.lizardbyte.dev/projects/sunshine/en/latest/about...
https://github.com/nefarius/ViGEmBus/releases/tag/v1.22.0

Tjena, tack för alla tips! Mycket uppskattat.
Jag skulle visserligen kunna testa på min Shield TV med, men tänker att det bör funka bättre på Steamdeck då den är kraftigare. Kanske inte spelar någon roll egentligen, men datorn som ska streama till deck/shield är en AMD maskin.

Fick igång big-picture och grejar nu med latens/kvalite på det hela för att få en optimal balans

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille182:

Tjena, tack för alla tips! Mycket uppskattat.
Jag skulle visserligen kunna testa på min Shield TV med, men tänker att det bör funka bättre på Steamdeck då den är kraftigare. Kanske inte spelar någon roll egentligen, men datorn som ska streama till deck/shield är en AMD maskin.

Fick igång big-picture och grejar nu med latens/kvalite på det hela för att få en optimal balans

Moonlight funkar ypperligt på Steam Deck. Det tråkiga är bara att kontrollerinställningarna inte sätts automatiskt efter vilket spel man spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille182:

Tjena, tack för alla tips! Mycket uppskattat.
Jag skulle visserligen kunna testa på min Shield TV med, men tänker att det bör funka bättre på Steamdeck då den är kraftigare. Kanske inte spelar någon roll egentligen, men datorn som ska streama till deck/shield är en AMD maskin.

Fick igång big-picture och grejar nu med latens/kvalite på det hela för att få en optimal balans

Härligt att du fått det fungera, hoppas du får lika mycket glädje av det som mig, har kört +100 och är supernöjd. Jag kör Nvidia Shield pro 2019, funkar utmärkt, den behöver bara hantera signalen och skicka vidare så behövs inte så mycket kraft.