Funderingar kring att hoppa på Ubiquiti tåget

Permalänk

Funderingar kring att hoppa på Ubiquiti tåget

Hej,

Jag planerar att uppgradera mitt nätverk och behöver lite råd om vilken utrustning som passar bäst för mina behov. För närvarande har jag en 250/250 internetanslutning, men det kan bli snabbare i framtiden. Här är vad jag behöver:

  1. WAN-port för internet: För närvarande 250/250, men jag överväger en eventuell uppgradering i framtiden.

  2. Minst 4 Ethernet-portar: För anslutning av trådade enheter som datorer och hubbar.

  3. 1 PoE-port för accesspunkt: Inga större krav på hastighet, men det vore bra med minst ~500/1000 Mbit.

  4. Accesspunkt för täckning av 110 kvm i ett plan.

  5. Ingen Cloud Key, planerar att köra UniFi Controller på egen server.

Energieffektivitet är ett plus.

Jag funderar på vad som är mest praktiskt - en kombination av router och accesspunkt, kanske en Dream Machine, eller bör jag satsa på en separat router/gateway, switch och accesspunkt? Vilken konfiguration är mest energieffektiv?

Vilka modeller rekommenderar ni för att möta dessa krav? Jag är tacksam för alla insikter och tips om vad som är värt att tänka på.

Tack på förhand!

Permalänk

Jag körde edgerouter lite + unifi ac ap lite o funkade hur bra som helst, jag fick med en poe adapter till accesspunkten så behövde ingen poe switch. Jag har fortfarande AP:n kvar och i bruk men kör pfsense router, pga att det var lättare med vpn, nu har finns det dock guider till openvpn samt wireguard till edgerouter så hade kunnat byta tillbaka till edgeroutern, vilket jag kanske åxå gör vartefter. Köp en 5-ports netgear tex för nån hundring om du inte redan har nån liggande så är du klar.
Edgeroutern ska klara 1gb men jag själv har bara testat 500. Kolla lawrence systems på tuben han har testat dem.

Jag har bra täckning i hela huset (trähus 150kvm) men funderar på att sätta en ap i garaget.

Permalänk
Medlem

köp denna: https://ui.com/cloud-gateways/express
sen nån av deras unifi switchar med PoE och komplettera med accesspunkter.

Den innehåller cloudkey så det förenklar hantering och prismässigt är det den billigaste unifi gatewayen.

Om du inte vill ha en dream machine eller motsvarande. Fördelen med denna är att du kan ha den i nätverksskåpet om du har en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

köp denna: https://ui.com/cloud-gateways/express
sen nån av deras unifi switchar med PoE och komplettera med accesspunkter.

Den innehåller cloudkey så det förenklar hantering och prismässigt är det den billigaste unifi gatewayen.

Om du inte vill ha en dream machine eller motsvarande. Fördelen med denna är att du kan ha den i nätverksskåpet om du har en sådan.

Att ha de inne i ett nätverksskåp är ju kanske inte det bästa om man även använder den som accesspunkt, då bör den ju placeras så centralt som möjligt.