Permalänk
Medlem

Har 80cm men tycker det är för lite och fick skaffa en skrivbordsarm till skärmen för att kunna ha den ännu längre bort från mig. 100cm vore idealt, som man har på jobbet tex.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Mitt skrivbord är 190x94. Passar perfekt för min 43” som sitter på en gasarm. Mindre djup på skrivbordet gör att man får vrida huvudet för mycket, det behövs inte nu 🙂

Jag har dock bytt skiva på mitt skrivbord så det är en icke standard-skiva.. Kommer från ett matbord ursprungligen.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Tror mitt bord är 62.5cm djupt för att vara exakt. Det passar bra utrymmesmässigt med resten av möblemanget men det är liksom stol med armstöd som gäller här om vi säger som så. Ang benutrymme så kan man se lite mörka spår från sockor mot den vita väggen. Får vara där med en trasa ibland.

Prioriteten för mig var att få ett riktigt brett bord så jag får plats med all min skit på så sätt. Massa massa skärmar och andra pryttlar.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Hade 1m tidigare i antracit mdf men cirkelsågen har tvingats fram av sambon i omgångar. Skulle tro att jag är nere kring 80 nu.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Lite samma som med brännvin, ingen flaska är djup nog…

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ohhh, djup. Tänkte på höjd och blev fundersam över hur fasen folk får plats med 60 och 70 cm. 74-78 brukar kännas bäst på höjd.

På djupet vettefasen, tror jag har 50cm. Skulle nog ej haft emot lite djupare med tanke på 2x 27" skärmar.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Lägg en flyttkartong med olika mått på ett befintligt bord och känn efter. Annars om du inte är kräsen kostar inte en enkel skiva mycket att köpa hos en valfri bygghandel.

Permalänk
Medlem

93, vill kunna ha raka ben när man sitter vid datorn.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Jag har ett njurformigt ca 105-60 djup och 160 brett som jag är nöjd med. Den heter Ikea bekant och kan även höjas och sänkas efter behov. https://www.ikea.com/se/sv/p/bekant-hoernskrivbord-hoeger-sit...
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag vill minnas att det fanns någon tumregel att man skulle ha ungefär en armlängds avstånd till skärmen. Ungefär vad jag har idag och då har jag 80cm och monitor arm. Får nog bli 80 igen 🤘

Vems armlängd?
Jag har kanske 65cm till skärmen om jag sitter så att en ergonom ska bli nöjd. Hade kunnat sitta närmare med högre upplösning på skärmen och mer utrymme på bordet (vilket förstås är omöjligt). Det är på 42" som lätt hade kunnat få vara större, framförallt på bredden. Att ibland behöva flytta runt blicken lite mer är dessutom skönt för ögonen i längden - det är bra att flytta blicken och ändra fokus ibland.
Om det bara är avståndet och storleken på skärmen som är ett problem kan man lika gärna skaffa en mindre skärm och ha den närmare. Finns ingen direkt mening med att ha en större skärm och flytta den längre bort, då det bara skapar samma vy du skulle haft med en mindre skärm.

Permalänk
Medlem

Min köksbänkskiva (från IKEA har jag för mig) är 635mm djup. Tycker det fungerar bra.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Har 92cm djup och en 55" LG CX.

Permalänk
Medlem

Minst 80 cm djupt, även det känns lite litet.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Lägg en flyttkartong med olika mått på ett befintligt bord och känn efter. Annars om du inte är kräsen kostar inte en enkel skiva mycket att köpa hos en valfri bygghandel.

Ja jag satte lite tejp och testade. 70 blir tajt för benen. 140 känns också lite smått faktiskt 🤓

Det fina med 60, som andra varit inne på, är ju att det passar typ bredvid en standard ikea gardrob.

Jag tror jag landar i att jag kör samma mått som jag har idag. 160*80. 🤓 Får flytta en gardrob bara för att knöka in det. 😝 Har ev tänkt skaffa 49" ultra wide eller 2 st 27" så då behövs ju lite utrymme.

Permalänk
Medlem

har 1x1. ganska lagom djup. kunde vart bredare men det är så dyrt å köpa nytt å begagnat är aldrig djupa nog(vad jag sett hittills)

Permalänk
Medlem

Jag har 80 cm nu, vilket känns för litet. Jag har helst 100-110 cm. Ska jag gå under 80 måste jag sälja alla 27" och gå på 24" skärmar, hamnar för nära. Jag kör med armarna på bordet och inte armstöden, speciellt när jag spelar. Detta gör ju att jag måste ha mer avstånd.

Permalänk
Medlem

200x60. Har skärmarna på armar så det är gott om plats ändå.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

80 är rätt välbalanserat, får absolut inte vara mycket grundare om man i någon mening ska ha skärmen på/fast i bordet.
Däremot kunde t o m 90 vara lämpligt med rejält stora skärmar, för att ge mer marginal för foten.

Om man däremot inte har skärmen på bordet utan separat så funkar nog 60 för bara mus, tgb m m.

Gällande bredd beror det på hur mycket man behöver ha på bordet.

På jobbet har jag ett med ingröpning som är 90 på sidorna och 80 i mitten, samt 160 brett.
Det upplevs lite för litet med det jag behöver ha på det.

Hemma ett 140x80 som är någorlunda men lite trångt och behöver ha ett extrabord el ställa datorer jag testar/fixar på golvet.

Permalänk
Medlem

Måste vara djupt nog så man kan gömma datorn bakom skärmarna (y)

Permalänk
Medlem

Valde 80cm djupt då 90cm inte fanns med som mitt är.

Mitt skrivbord är 180x90cm.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Intressant att de flesta verkar ha 60. Känns spontant som alldeles för lite?

Önskar att jag hade mer än de hemma, men det är ont om plats... Vägghängda skärmar gör det hanterbart, men saknar att kunna sträcka på benen.
På jobbet har jag 80, men där står skärmarna på bordet (höj & sänkbart) så märker ingen större skillnad!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har ett IKEA "curved" skrivbord. 80 på det djupet jag räknar med, men skulle antingen vilja ha djupare eller skärmarm.
Huvudskärmen som står på skrivbordets hörn står bra, men sekundära skärmen står lite utanför. Funkar då det är en platt fot. Men tredelad fot som huvudskärmen har hade inte funkat utan att behöva ha skärmen så nära att jag hade gnidit ögongloberna mot panelen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Tror nog många har IKEA som är 80cm, röster på 90cm är nog för att man inte vet bättre eller hur vansinnigt djupt och kapitalförstöring det är.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Intressant att de flesta verkar ha 60. Känns spontant som alldeles för lite?

Beror helt på dig och din användning. Jag skulle vilja ha längre och djupare än jag har för mer plats, men egentligen räcker djupet och jag har inte ens skärmen längst bak då jag tycker om att det det nära för spel.

Permalänk
Medlem

min 27" skärm ska vara minst vara ca 70cm bort enligt mig, så har jag ingen skärmarm som kan hålla skärmen längre bak bör bordet vara ungefär 80 djupt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Har 200x80 hemma och tycker nästan att den kunde vara djupare

Skulle vilja ha minst metern själv.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

Saknas alternativ, har 200x100cm. Djupare hade inte skadat om mer golvyta fanns.

Skrivet av SanTeoX:

Mitt skrivbord är 190x94. Passar perfekt för min 43” som sitter på en gasarm. Mindre djup på skrivbordet gör att man får vrida huvudet för mycket, det behövs inte nu 🙂

Jag har dock bytt skiva på mitt skrivbord så det är en icke standard-skiva.. Kommer från ett matbord ursprungligen.

Skrivet av Gelantious:

93, vill kunna ha raka ben när man sitter vid datorn.

Vart har herrskapat få tag på sådana skivor?
Dom absolut djupaste skivan jag har hittat är https://www.k-rauta.se/produkt/bankskiva-massiv-27x2020x925-e...

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Vart har herrskapat få tag på sådana skivor?
Dom absolut djupaste skivan jag har hittat är https://www.k-rauta.se/produkt/bankskiva-massiv-27x2020x925-e...

som han skriver antingen har köpt något gammalt köksbord på typ erikshjälpen eller nått för ett par hundralappar och tagit skivan från eller någon liknande den du länkade.

Iom att måtten är ganska lika 925mm vs 930mm så är det troligen den skivan det handlar om men att personen köpt den från någon butik som sålt den som en 930mm skiva med lite salt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Önskar att jag hade mer än de hemma, men det är ont om plats... Vägghängda skärmar gör det hanterbart, men saknar att kunna sträcka på benen.
På jobbet har jag 80, men där står skärmarna på bordet (höj & sänkbart) så märker ingen större skillnad!

Ja problemet med vägghängd är ju att det blir svårt att höja och sänka. Med monitorarm kan man trycka bak skärmen vid jobb och dra fram vid spel. 😝

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Vart har herrskapat få tag på sådana skivor?
Dom absolut djupaste skivan jag har hittat är https://www.k-rauta.se/produkt/bankskiva-massiv-27x2020x925-e...

På "bankskivabutiken" går det beställa bänkskivor i allt från rostfritt och träd till laminat i enorma storlekar beroende på materialet du väljer. Det kostar en redig slant. Visst, det är till för köksbänkar och sådant men det funkar lika bra till datorhörnan om man känner för det.
Men den billiga och enkla vägen är att besöka alla loppisar nära dig tills du hittar ett gammalt middagsbord. Så fick jag tag på min skiva. 280 cm x 94 cm. Och då fick jag såga bort 6 cm på djupet för att få det att passa i rummet. Kostade 240 kr plus sandpapper och träolja.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x