Asus släpper AIO-kylare med 420 mm-radiator och Noctua-fläktar

Permalänk
Melding Plague

Asus släpper AIO-kylare med 420 mm-radiator och Noctua-fläktar

Bolaget breddar sin Proart-serie med en bastant sluten vattenkylare, vilken kombinerar en avskalad och sober design med högpresterande fläktar från Noctua.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den där kommer sitta som ett smäck i min planerade dator som jag bygger 2024. Operation No RGB

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

What?! No RGB?! Hur ska alla "gamer" få utomordentligt kylning med en julgran till belysning i chassit. Att dom inte satte dit Noctuas 3000 rpm fläktar istället. Flyttar ännu mer luft och ger mer tryck om det skulle hamna i en sådan situation där du ska kyla en i9-14900k eller liknande med överklockning igång.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Känner att "tre-fasmotor" skulle behöva ett förtydligande. För mig betyder detta 400V växelström. Jag antar att det inte är det som åsyftas här.

Permalänk
Medlem

Funderar på att gå över till AIO-kylning i nästa bygget 2025/26. Men Noctua har så bra kundtjänst, produkt och prestanda att det är svårt.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Tänkte först att det handlade om 3-steg typ, men ja, så här står det

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av DevilsDad:

Känner att "tre-fasmotor" skulle behöva ett förtydligande. För mig betyder detta 400V växelström. Jag antar att det inte är det som åsyftas här.

Asus webbplats var inte särskilt uttömmande gällandes pumpen, men den här artikeln har en ganska bra sammanfattning om två-fas och tre-fas DC-pumpmotorer.

Permalänk
Medlem

Utan RGB? Klart positivt i så fall. Jag trodde inte att någon tillverkare producerade någonting utan RGB idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Känner att "tre-fasmotor" skulle behöva ett förtydligande. För mig betyder detta 400V växelström. Jag antar att det inte är det som åsyftas här.

Vem blir först med en CEE-kontakt i en dator? RTX 6090?

Skämt åsido här är en hyfsad animering om vad som vanligen menas med 3-fas likströmsmotor.
https://elabz.com/brushless-dc-motor-with-arduino/

Permalänk
Medlem

Största akilleshälen med AIO mot custom är ju flöde, vilket hindrat tillverkarna att ha längre slangar så detta är välkommet. Även om man har ett chassi som kan ta en 420 aio är det inte säkert slangarna är långa nog till optimal installation.

Önskar förövrigt att tester av dessa AIO tar upp just detta. Om man recenserar en 420 så ser man till att ha den monterad i ett chassi som är ganska typiskt för den storleken, och provar montera den på olika ställen av chassit. I ett Dynamic Evo XL kan jag ha 420 i topp och sidan, men om jag har den på sidan, vilket ger KLART bäst prestanda, kan jag enbart ha den med slangarna upp vilket inte är optimalt då ut och insug ur radiator hamnar överst i loop. Man bör helst ha botten av radiatorn överst i loop.

När det är sagt så är slangarna på en Arctic Freezer II 420 också 450mm så det Asus provar att skryta på sig här är absolut inget nytt.

Med andra ord är den identisk med Freezer II förutom att slangarna ser ut att vara vridbara i pump och radiator (som jag saknar på Arctic) Men till dubbelt pris och mer? Asus skall väl ha sin skatt......

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Vill ha faktorn är stor! Har bara svarta Noctua i mitt chassi så skulle passa pefa. Kostnaden är det enda gör den mindre intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

vilket inte är optimalt då ut och insug ur radiator hamnar överst i loop. Man bör helst ha botten av radiatorn överst i loop.

Jag trodde detta var OK? Det är så jag har själv.
Så länge inte PUMPEN är högst upp i loopen ska det vara OK?

Eller jag har fel..?

Så här står det i Corsair AIO installationsguide;

The best way to install a radiator is with the tubes on the bottom of the case, though you can
install it with the tubes in any position, including an inverted radiator, as long as the highest
point in the radiator is visibly higher than the CPU pump.

Sen är det en bild på exakt den typ av montering, bara att radiatorn inte är på sidan utan på framsidan men det spelar ju ingen roll i detta fall.

Men nu när jag tänker efter så skriver du ju "optimalt" och inte att det inte är OK

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Snusfri

Mesfläktar 😁 Kör med Delta ‎AFB1212SHE-CF00 eller Bgears b-Blaster 308CFM.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag trodde detta var OK? Det är så jag har själv.
Så länge inte PUMPEN är högst upp i loopen ska det vara OK?

Eller jag har fel..?

Så här står det i Corsair AIO installationsguide;

The best way to install a radiator is with the tubes on the bottom of the case, though you can
install it with the tubes in any position, including an inverted radiator, as long as the highest
point in the radiator is visibly higher than the CPU pump.

Pumpen skall ALDRIG vara högst, det är själva grundprincipen, men helst så skall inte in och ut ur radiator vara högst det heller.

Som bilden visar så är ju in och ut högst. Prestandan är bättre om det är ned. Men Jag tror inte det finns ett chassi där man kan ha 420 i front/sidan med slangarna ned, om det nu inte är en ovanlig 420 aio med längre slangar. 550mm skulle behövas.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Pumpen skall ALDRIG vara högst, det är själva grundprincipen, men helst så skall inte in och ut ur radiator vara högst det heller.

Precis. Det jag skriver. Pumpen ska INTE vara högst upp.
Men det är OK om ut och in är högst upp. Inte optimalt men det är OK. Det står inget om varför det inte är optimalt dock.
Varför är det inte optimalt?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Precis. Det jag skriver. Pumpen ska INTE vara högst upp.
Men det är OK om ut och in är högst upp. Inte optimalt men det är OK. Det står inget om varför det inte är optimalt dock.
Varför är det inte optimalt?

För att luft kommer hamna där in och ut är på radiatorn. En AIO är aldrig helt full med vätska på samma sätt som du kan ha med Custom.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

För att luft kommer hamna där in och ut är på radiatorn. En AIO är aldrig helt full med vätska på samma sätt som du kan ha med Custom.

Den luften kan då alltså ta sig in i pumpen? Är det som gör denna montering mindre optimal?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Den luften kan då alltså ta sig in i pumpen? Är det som gör denna montering mindre optimal?

Nej, det skall inte vara möjligt då luft inte kan gå nedöver, men in och utsug i rad får en massa luft att jobba med.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Det ser jättesnyggt ut!

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem

Om den nu kostar 3300kr eller vad det blir om man konverterar från 300 EUR, vad gör den bättre än en Arctic Liquid Freezer II 420 för 1500kr?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Nej, det skall inte vara möjligt då luft inte kan gå nedöver, men in och utsug i rad får en massa luft att jobba med.

Ah, jag förstår. Det är OK enligt Corsair att montera den så här så den får sitta så tillsvidare. Det är hela 10 grader kallare vatten med sidomonteringen vs toppen.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Om den nu kostar 3300kr eller vad det blir om man konverterar från 300 EUR, vad gör den bättre än en Arctic Liquid Freezer II 420 för 1500kr?

Sett till prestanda per krona så lär en Arctic Liquid Freezer 420 vara överlägsen då det inte finns något revolutionerande med vattenkylaren från Asus. Köper man en Asus så betalar man extra för just märket och kollar man på deras andra vattenkylare så är dem ingen höjdare heller sett till ren prestanda även när de kostar runt 50-100% mer än en vattenkylare från Arctic. Så med andra ord så finns det ingen anledning att köpa den om man är ute efter något prisvärt.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 5800X3D | AMD Radeon RX 7900 XT | Corsair Vengeance 32GB 3200MHz | BeQuiet Straight Power 11 1200W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Utan RGB? Klart positivt i så fall. Jag trodde inte att någon tillverkare producerade någonting utan RGB idag.

Man kan stänga av det, det är inte ens svårt...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ah, jag förstår. Det är OK enligt Corsair att montera den så här så den får sitta så tillsvidare. Det är hela 10 grader kallare vatten med sidomonteringen vs toppen.

Jag tänker lika. Stor skillnad mot toppen. Både för cpu och att du kan få in kall luft då rad sällan blir varm. Man gör två flugor på smällen.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Om den nu kostar 3300kr eller vad det blir om man konverterar från 300 EUR, vad gör den bättre än en Arctic Liquid Freezer II 420 för 1500kr?

Ingen nyhet att ASUS tar mer betalt än många andra. Du betalar för märket, design, och möjligtvis för Noctua fläktarna. Arctic har typ 6 års garanti. Asus 3 år kanske? Så ja, man betalar nog mest för märket

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

What?! No RGB?! Hur ska alla "gamer" få utomordentligt kylning med en julgran till belysning i chassit. Att dom inte satte dit Noctuas 3000 rpm fläktar istället. Flyttar ännu mer luft och ger mer tryck om det skulle hamna i en sådan situation där du ska kyla en i9-14900k eller liknande med överklockning igång.

Denna kylare är inte Fortnite-certifierad tyvärr, därav sämre kylning utan RGB.

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Mocka:

Om den nu kostar 3300kr eller vad det blir om man konverterar från 300 EUR, vad gör den bättre än en Arctic Liquid Freezer II 420 för 1500kr?

För att Arctic Liquid Freezer II är groteskt ful.
Många, inklusive mig, är beredda att betala mer för något som inte ser ut som en bit plast som smält i solen.

När jag byggde min nya burk för ca 1 år sedan så valdes just Arctic Liquid Freezer II bort pga dess hemska utseende, istället blev det en EK Basic 360 som är minst lika bra (om inte bättre) och som inte ser ut som något man drar hem från krogen kl 05 en söndagsmorgon.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Asus webbplats var inte särskilt uttömmande gällandes pumpen, men den här artikeln har en ganska bra sammanfattning om två-fas och tre-fas DC-pumpmotorer.

Skrivet av Chibariku:

Vem blir först med en CEE-kontakt i en dator? RTX 6090?

Skämt åsido här är en hyfsad animering om vad som vanligen menas med 3-fas likströmsmotor.
https://elabz.com/brushless-dc-motor-with-arduino/

Tack för bra länkar! De fick mig att tänka på hur stegmotorer fungerar, och lycket riktigt är alla "brushless" DC motorer väldigt närbesläktade med stegmotorer!

Hade ju velat föreslå namnet "3-polig" istället för 3-fas, men tror jag är lite sen på bollen för att få det igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björnen92:

Sett till prestanda per krona så lär en Arctic Liquid Freezer 420 vara överlägsen då det inte finns något revolutionerande med vattenkylaren från Asus. Köper man en Asus så betalar man extra för just märket och kollar man på deras andra vattenkylare så är dem ingen höjdare heller sett till ren prestanda även när de kostar runt 50-100% mer än en vattenkylare från Arctic. Så med andra ord så finns det ingen anledning att köpa den om man är ute efter något prisvärt.

Det var det jag tänkte, tack för svaret.

Skrivet av mrnez:

Ingen nyhet att ASUS tar mer betalt än många andra. Du betalar för märket, design, och möjligtvis för Noctua fläktarna. Arctic har typ 6 års garanti. Asus 3 år kanske? Så ja, man betalar nog mest för märket

Lite som Razer

Skrivet av THB:

För att Arctic Liquid Freezer II är groteskt ful.
Många, inklusive mig, är beredda att betala mer för något som inte ser ut som en bit plast som smält i solen.

När jag byggde min nya burk för ca 1 år sedan så valdes just Arctic Liquid Freezer II bort pga dess hemska utseende, istället blev det en EK Basic 360 som är minst lika bra (om inte bättre) och som inte ser ut som något man drar hem från krogen kl 05 en söndagsmorgon.

EK-AIO kostar lite mer än Arctic och är väl snyggare, det får jag hålla med om men får nog kika lite tester. Jag är personligen ute efter ett tyst system och det är ju inte direkt AIOs största styrka men Arctic sägs prestera bra där.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tjusigt, har fått ett starkt villhöver under december för ett nybygge med separat AIO kylning på både grafikkort och cpu. Vet ej varför men det var länge sen en sån känsla infann sig så kanske ska stilla behovet efter jul!