Permalänk

Begagnad dator värt det?

Hittade denna dator/setup på marketplace och blev intresserad, priset är 9700 kr för datorn och 2 skärmar. Enligt personens beskrivning av datorn så ska den klara dem mesta spelen på höga inställningar men tänkte att jag kolla här om det är prisvärt då jag inte har så bra koll på datorer generellt.

Moderkort: ROG STRIX B550-F GAMING
Processor: AMD Ryzen 5 5600X 6-Core, 4200 Mhz, 12 logical
Processor kylare: Noctua NH-U12A
Övriga fläktar: Artics och Corsair
Nätaggregat: Corsair 650 W, Guld Plus
Chassi: Corsair Airflow 4000D
Grafikkort: TUF-RTX3060
16 GB ram
SSD hårddisk
SATA hårddisk

MSI 144hz skärm
1 till skärm

Permalänk
Medlem

om allt funkar verkar det vara en helt ok deal

Permalänk
Skrivet av Mikos:

om allt funkar verkar det vara en helt ok deal

Tack! Det som skrämmer mig är att det är mestadels delar jag aldrig hört talas om, inte dem vanliga jag ser ex Asus / Nvidia. Kan detta påverka mig på något sätt i framtoden om jag köper den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melodypond12:

Tack! Det som skrämmer mig är att det är mestadels delar jag aldrig hört talas om, inte dem vanliga jag ser ex Asus / Nvidia. Kan detta påverka mig på något sätt i framtoden om jag köper den?

Det är välkända delar i datorn. Både moderkort och grafikkort är från Asus. Grafikkortet är från Nvidia.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Skrivet av Pett-Ture:

Det är välkända delar i datorn. Både moderkort och grafikkort är från Asus. Grafikkortet är från Nvidia.

Tack igen! Skäms lite över hur lite koll jag har... Tror jah slår till då om den fortfarande finns kvar. Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

går i god här också, verkar vara helt ok pris, med 2 skärmar också, bara dem är ju 1300:- isch, graffekorten lätt värt 3k minst isch i alla fall, cpu typ en tusenlapp,
Sen allt lull lull över med chassi osv osv, går ju även uppgradera om man vill också, men du kan säkert få ned den till 9K jämt.

Det är väl inte årets vrålkap, men helt ok ändå

Permalänk

Hej!

Nu verkar det som den som la ut den annonsen ångrade sig och inte ville sälja längre...

Hittade en annan dator av intresse för 5500kr och var möjligt att gå ner i pris.

Dessa specs hade den dock ingen skärm medföljande.

Grafikkort - Gainward GeForce 1660 Super Ghost.
Processor - i5-9400F.
RAM - 16GB 2666Mhz.
SSD - Kingston 500GB.
Moderkort - Asus ROG Strix B360-F Gaming.
PSU - 500W Seasonic Core GC.

Tror ni denna skulle fungera bra? Behöver inte klara dem absolut nyaste spelen på höga inställningar vill mest ha bra fps i spel som Cs/Lol/valorant.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Melodypond12:

Hej!

Nu verkar det som den som la ut den annonsen ångrade sig och inte ville sälja längre...

Hittade en annan dator av intresse för 5500kr och var möjligt att gå ner i pris.

Dessa specs hade den dock ingen skärm medföljande.

Grafikkort - Gainward GeForce 1660 Super Ghost.
Processor - i5-9400F.
RAM - 16GB 2666Mhz.
SSD - Kingston 500GB.
Moderkort - Asus ROG Strix B360-F Gaming.
PSU - 500W Seasonic Core GC.

Tror ni denna skulle fungera bra? Behöver inte klara dem absolut nyaste spelen på höga inställningar vill mest ha bra fps i spel som Cs/Lol/valorant.

Likt övriga så instämmer jag i att den första du frågade om var en bra deal.
Nu skjuter jag verkligen från höften men den du hittat nu skulle jag säga är en dålig deal. Skulle nog säga 4k som max i princip.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melodypond12:

Hej!

Nu verkar det som den som la ut den annonsen ångrade sig och inte ville sälja längre...

Hittade en annan dator av intresse för 5500kr och var möjligt att gå ner i pris.

Dessa specs hade den dock ingen skärm medföljande.

Grafikkort - Gainward GeForce 1660 Super Ghost.
Processor - i5-9400F.
RAM - 16GB 2666Mhz.
SSD - Kingston 500GB.
Moderkort - Asus ROG Strix B360-F Gaming.
PSU - 500W Seasonic Core GC.

Tror ni denna skulle fungera bra? Behöver inte klara dem absolut nyaste spelen på höga inställningar vill mest ha bra fps i spel som Cs/Lol/valorant.

Det är helt klart en okej dator för att spela CS p, men jag skulle iaf inte köpa en dator för 5k med något mindre än ett 1080 ti / 2070 super begagnat. Det brukar ligga någonstans där. Så som svar på frågan, datorn fungerar för dina ändamål men det är enligt mig inte en särskilt bra deal

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Du kan bygga en riktigt bra speldator för drygt 9 000 kr annars. Denna lär hänga med ett tag och har ett luftigt chassi och en grym PSU för att klara framtida uppgraderingar.

Permalänk

Tack igen för hjälpen Försöker hitta någon deal som endå är helt okej men kan hämtas inom 1 timmes körtid från Jönköping. Vill endå ha något man är ganska nöjd med även om det får kosta lite extra.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Du kan bygga en riktigt bra speldator för drygt 9 000 kr annars. Denna lär hänga med ett tag och har ett luftigt chassi och en grym PSU för att klara framtida uppgraderingar.

https://komponentkoll.se/bild/XUsWu.png

Har verkligen 0 erfarnhet av byggnation av dator så försöker undvika det även hur mycket jag hör att det är mer värt det😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melodypond12:

Har verkligen 0 erfarnhet av byggnation av dator så försöker undvika det även hur mycket jag hör att det är mer värt det😅

Det här kanske kan vara något då?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/oOYhAXksRxKF0EtBnQI1ZV48hVM/melodypond12

Permalänk

Tack den är absolut av intresse, visste inte att dem kunde bygga åt mig. Brukar det vara lång leveranstid på byggnationen? Vill igentligen hitta något idag men annars ska jag verkligen tänka på den där rekommendationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melodypond12:

Tack den är absolut av intresse, visste inte att dem kunde bygga åt mig. Brukar det vara lång leveranstid på byggnationen? Vill igentligen hitta något idag men annars ska jag verkligen tänka på den där rekommendationen.

Monteras inom åtta vardagar enligt Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melodypond12:

Hittade denna dator/setup på marketplace och blev intresserad, priset är 9700 kr för datorn och 2 skärmar. Enligt personens beskrivning av datorn så ska den klara dem mesta spelen på höga inställningar men tänkte att jag kolla här om det är prisvärt då jag inte har så bra koll på datorer generellt.

Moderkort: ROG STRIX B550-F GAMING
Processor: AMD Ryzen 5 5600X 6-Core, 4200 Mhz, 12 logical
Processor kylare: Noctua NH-U12A
Övriga fläktar: Artics och Corsair
Nätaggregat: Corsair 650 W, Guld Plus
Chassi: Corsair Airflow 4000D
Grafikkort: TUF-RTX3060
16 GB ram
SSD hårddisk
SATA hårddisk

MSI 144hz skärm
1 till skärm

Datorn är värt typ 7k om det är i bra skick. Plus skärm, lite till beroende på vad exakt de är för typ. Se skärmarna, och om du kan pruta lite till under 9k eller 9 platt max

Om du inte vill bygga eget alltså

Skrivet av Melodypond12:

Tack! Det som skrämmer mig är att det är mestadels delar jag aldrig hört talas om, inte dem vanliga jag ser ex Asus / Nvidia. Kan detta påverka mig på något sätt i framtoden om jag köper den?

Grafikkortet är just Asus Nvidia... och även moderkortet är Asus. (Både TUF och Strix är Asus' märken)

Permalänk
Skrivet av Melodypond12:

Hej!

Nu verkar det som den som la ut den annonsen ångrade sig och inte ville sälja längre...

Hittade en annan dator av intresse för 5500kr och var möjligt att gå ner i pris.

Dessa specs hade den dock ingen skärm medföljande.

Grafikkort - Gainward GeForce 1660 Super Ghost.
Processor - i5-9400F.
RAM - 16GB 2666Mhz.
SSD - Kingston 500GB.
Moderkort - Asus ROG Strix B360-F Gaming.
PSU - 500W Seasonic Core GC.

Tror ni denna skulle fungera bra? Behöver inte klara dem absolut nyaste spelen på höga inställningar vill mest ha bra fps i spel som Cs/Lol/valorant.

Hej,

Nu kom denna kille tillbaka och erbjöd att slänga in en 27" Curved 165Hz skärm i priset 5500kr om jag kunde hämta idag, vilket jag kan. Detta känns värt det men är det det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melodypond12:

Hej,

Nu kom denna kille tillbaka och erbjöd att slänga in en 27" Curved 165Hz skärm i priset 5500kr om jag kunde hämta idag, vilket jag kan. Detta känns värt det men är det det?

Det är inget fantastiskt pris/prestandaförhållande om vi räknar 1500:- för grafikkort(lite högt men de verkar fortfarande säljas för ungefär 1300 på tradera), 1500:- för moderkort+cpu+minne och några hundra för övriga delar. (förutom skärmen då som kan vara värd lite beroende på vilken modell det är) Men ibland kan det vara så att tillgänglighet samt möjligheten att få med skärm och ha ett klart paket kan trumfa maximal prestanda för priset (vilket jag tror att vi är många som snöar in på här ).
Ett tips kan vara att lägga in en annons på marknaden här på Sweclockers. Det kostar ett par tior men har du tur kanske någon nära jkpg har en dator de tänkt sälja och möjligheten finns att det går att få tag i en bra deal här!

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Skrivet av Mr.No1:

Det är inget fantastiskt pris/prestandaförhållande om vi räknar 1500:- för grafikkort(lite högt men de verkar fortfarande säljas för ungefär 1300 på tradera), 1500:- för moderkort+cpu+minne och några hundra för övriga delar. (förutom skärmen då som kan vara värd lite beroende på vilken modell det är) Men ibland kan det vara så att tillgänglighet samt möjligheten att få med skärm och ha ett klart paket kan trumfa maximal prestanda för priset (vilket jag tror att vi är många som snöar in på här ).
Ett tips kan vara att lägga in en annons på marknaden här på Sweclockers. Det kostar ett par tior men har du tur kanske någon nära jkpg har en dator de tänkt sälja och möjligheten finns att det går att få tag i en bra deal här!

Precis smidigheten gör mycket och behöver ingen värsting dator nu tillenbörjan. Upptäkte denna fantastiska sida någon dag sedan så har inte tillgång till marknaden på sweclockers ennu. Men tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melodypond12:

Tack igen för hjälpen Försöker hitta någon deal som endå är helt okej men kan hämtas inom 1 timmes körtid från Jönköping. Vill endå ha något man är ganska nöjd med även om det får kosta lite extra.

Det är verkligen inga pangdeals på datorer i Jönköping med omnejd - snarare tvärtom. Sjutusen spänn för gamla prebuilds med ett RTX 2060 eller "gaming datorer" med 1070, det är inte mycket att bli exalterad över.

Jag tror så här: Om det är bråttom att få tag i en dator och skärm innan jul (alternativt att du har fått ett sånt där akut sug att prova lite PC-spelande under ledigheterna) i trakterna kring Jönköping, då kan det bli svårt att mejsla fram någonting bättre än en dator med i5-9400F och 1660 Super med skärm för runt femtusen. Säljaren verkar ivrig att få julklappspengar, så du kan gott försöka pruta lite när du ändå håller på. Du kan dock rätt snart växa ur den där datorn, och jag vet inte om det är mycket mening att hålla på och uppgradera den sen. Då är det betydligt mer värt att låta Inet bygga någonting åt dig som är mer prisvärt (även om det initialt kostar mer).

Om har femtusen att slänga iväg på ett måste ha nu-köp, så kan man råka sämre ut, känner jag. Ingen superdeal, men du kommer kunna spela med den.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11