AMD: AM5-sockeln stannar till minst 2025

Permalänk
Melding Plague

AMD: AM5-sockeln stannar till minst 2025

Brittiska datorbutiken Overclockers har intevjuat AMD:s David McAfee, som säger att AM5-sockeln inte kommer bytas ut förrän tidigast 2025.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Awesome. Om inte Intel gör en riktigt lirare till ca 2026-2027 så är det nog AM6 som jag riktar mig på då.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas den håller ännu längre, men svårt att säga hur mycket andra komponenter kommer flaska då. Hoppas också dock att min prolle håller i sig utan att behöva uppgradera. Senaste datorn var en 2500k och den var ju ett riktigt monster (i alla fall avseende hur länge den var "bra").

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Hedersmedlem

Känns inte som det mest lovande sättet att formulera det dock, eftersom de inte lovar något angående chipsets. Tekniskt sett kan de ju lansera processorer som passar i en AM5-sockel imorgon som inte funkar med X670/B550 och hålla sitt löfte.

AMDs socklar har väl sedan AM2 (2006) haft namn efter DDR-standardarden de accepterar också, så AM6 kommer väl sannolikt inte förrän DDR6. Däremot så har de ju släppt AM2+ och AM3+ som är halv-kompatibla med äldre processorer, med samma minnesstandard.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ser ingen skillnad mot vad de sade när plattformen lanserades, 2025 gällde då också.

Permalänk
Medlem

Utmärkt, särskilt med tanke på hur AM5-moderkorten tog ett kliv upp i pris så känns det bra om det är något man slipper uppgradera på någon CPU-generation. Hoppas bara BIOS- och UEFI-supporten från moderkortstillverkarna hänger med också, ibland känns det som att de är mer intresserade av att sälja nya kort än stödja gamla :gasp:

Permalänk
Avstängd

Minst, trevligt

Permalänk
Medlem

"Minst" är väl nyckelordet här? 2025 hade inte varit något att applådera då AM5 lanserades 2022. AM4 var standard i 6 år innan AM5 kom.

Permalänk
Medlem

If it ain't broken, don't fix it

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter lovande om man tar hela kommentaren i åtanke, att AMD de inser att den långa livslängden på AM4 var starkt delaktig i dess framgång och att de därför "kommer tänka efter extra noga innan de flyttar till nästa generation sockel". De vill så klart att AM5 också ska vara lika framgångsrik och följer väl samma recept så långt de kan. Men jag menar jag hade också haft svårt att GARANTERA kompatibilitet flera år framåt, när man inte vet med säkerhet vad för teknik framtidens modeller kommer behöva för att vara konkurrenskraftiga

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Detta innebär ju att de kan lansera nästa gen ryzen q1 2025 med am6 utan att bryta sitt ord? Väldigt vagt formulerat.

Permalänk
Medlem

Det har de sagt från början.

Men det säger inte så mycket.

Betyder det att det kommer släppas 8000 serie 2024 och 9000 serie 2025 till AM5? Eller att de under 2025 när 9000 serien kommer är det AM6? Spelar ju stor roll om de menar 1 januari 2025 som bara är ett år bort eller om de menar 31 december 2025.

Men hoppas de menar minst 2 generationer av Ryzen till. Så det blir 3 totalt. Annars är de ju Inge bättre än Intel som brukar ge 2 generationer per plattform. Helst vill jag se samma stöd som AM4 hade med 4 generationer av Ryzen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

AMDs socklar har väl sedan AM2 (2006) haft namn efter DDR-standardarden de accepterar också, så AM6 kommer väl sannolikt inte förrän DDR6. Däremot så har de ju släppt AM2+ och AM3+ som är halv-kompatibla med äldre processorer, med samma minnesstandard.

Nja, AM1 kom 2014 och hade DDR3.
Tror mer det är av ren slump, men just nu så passar det ju rätt bra, då PCI-e och RAM versionen matchar.

I alla fall är det bra att AMD visar hur man skall tillverka moderkortssocklar, istället för att byta nästan varje generation...

Permalänk
Medlem

Ja, det är ju smått stört hur stor uppgraderingar en som tex köpte en 2600X till ett budgetbygge kan få om de ploppar i en 5800X3D i sin burk nu 2023/2024. Det blir ju som att bygga en helt ny dator med topprestanda bara genom att byta processorn. Grymt prisvärt. Så det är ju helt klart en sak som sannolikt bidragit till populäriteten. Förstår att de vill behålla konceptet även till AM5.

Så långt det går dvs. Om sockeln blir en för stor begränsning har de ju öppnat för att byta 2025. Men finns inte behovet kommer den ju få leva kvar ett tag till låter det ju som.

Var lite knöl för de med första generationens moderkort vill jag minnas? Men vissa tror jag trots allt fick nya bios? Var i samband med 3000-serien många ville uppgradera och det var lite resor fram och tillbaka. Men andra generationens och senare ska ju inte vara några större problem att fixa nytt BIOS och skifta till 5000-serien.

Gick själv från en 3800X. Inte lika massivt hopp men ändå riktigt signifikant. Grymt nöjd. Blir nytt grafikkort när nästa generation kommer, så sannolikt nästa år.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Känns inte som det mest lovande sättet att formulera det dock, eftersom de inte lovar något angående chipsets. Tekniskt sett kan de ju lansera processorer som passar i en AM5-sockel imorgon som inte funkar med X670/B550 och hålla sitt löfte.

De provade väl det lite halvt med AM4 och det blev ramaskri. Och nu kan man stoppa en 5800X3D i en X370-bräda om man vill. Har svårt att tro att de vågar sig på det igen, men jag tycker heller inte att man bör köpa moderkort och förvänta sig stöd för processorer som inte finns ännu - det är mer en bonus när det händer, imo.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Inväntar vinnaren av Nova Lake och AM6 debutprocessorn. 🤓

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Ynkligt. 2022 -> 2025 är ju inte bättre än Intel, som t.ex. har Socket 1700 2021->2024. Hade hoppats på mer än så, där var redan en massa strul med AM4 och hur dom försökte döda gamla chipsets, jag hade hoppats på att dom kunde gå ut med mer klara mål för AM5, och köra på den tills 2026-2027 i alla fall, och garantera att chipsetsen hänger med också, då hade dom haft en edge över Intel man kan räkna med.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

OM "minst 2025" skulle visa sig vara just 2025 så blir det ju påtagligt kortlivat i jämförelse med tidigare...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Ynkligt. 2022 -> 2025 är ju inte bättre än Intel, som t.ex. har Socket 1700 2021->2024. Hade hoppats på mer än så, där var redan en massa strul med AM4 och hur dom försökte döda gamla chipsets, jag hade hoppats på att dom kunde gå ut med mer klara mål för AM5, och köra på den tills 2026-2027 i alla fall, och garantera att chipsetsen hänger med också, då hade dom haft en edge över Intel man kan räkna med.

Det enda som kan bli garanterat i denna värld är
"Döden och skatter"

Däremot kan man önska en sig en vision om någonting,någon situation...

Permalänk
Medlem

Gissningsvis handlar det om DDR6, som i det senaste jag sett nu skall komma till konsumenter 2026. De har ingen större anledning att byta sockel innan.
Försåvitt inte de vill tillåta bredare buss för att kunna mata kraftfullare integrerade GPUer.
En spännande variant på det hade varit om de hade börjat stödja LPCAMM (som är 128-bitar brett per sockel). Skulle vara lysande för små PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Hoppas bara BIOS- och UEFI-supporten från moderkortstillverkarna hänger med också, ibland känns det som att de är mer intresserade av att sälja nya kort än stödja gamla :gasp:

Tycker ändå de gjort det bra med uppdateringar av bios. Gick från Ryzen 1700 till 5700x med en enkel bios uppdatering. Samma moderkort från 2017.

Visa signatur

Ryzen 1700 @ 3.9ghz | 16GB 2666mhz | Gigabyte GTX 1080 | EVGA 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av j3n5:

Tycker ändå de gjort det bra med uppdateringar av bios. Gick från Ryzen 1700 till 5700x med en enkel bios uppdatering. Samma moderkort från 2017.

Det var dock inte standard till en storm av kritik nådde dem. Från början var B korten från gen 1 utan stöd för 5000 serien i ca 8 månader

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ja, det är ju smått stört hur stor uppgraderingar en som tex köpte en 2600X till ett budgetbygge kan få om de ploppar i en 5800X3D i sin burk nu 2023/2024. Det blir ju som att bygga en helt ny dator med topprestanda bara genom att byta processorn. Grymt prisvärt. Så det är ju helt klart en sak som sannolikt bidragit till populäriteten. Förstår att de vill behålla konceptet även till AM5.

En 2600X är ju inte heller den sämsta Ryzen processor du kan få tag i.

För några år sen var jag sugen på ett AM4 bygge men ville inte riktigt lägga pengar på det då.
Började med att jag köpte begagnad CPU och DDR4 RAM, det billigaste jag hitta för stunden.
En Ryzen 3 1200 (4C/4T, första gen Zen) och 8GB långsamt DDR4.
Hade inte ens ett moderkort att stoppa det i.
Lade det bara på hyllan.

Några månader senare köpte jag ett helt nytt AM4 X570S moderkort om det var Black Friday rea eller mellandags rea.
Blev en begagnad Ryzen 2600 utan X också ett halvår eller något innan jag köpte en ny 5800X3D.
Minnet byttes också från 2x4GB DDR4-2133 till 2x32GB DDR4-3600.

Så jag gjorde typ liknande resa som early adopters av Ryzen.
Men att jag från början bara betalade hundralappar för CPU och minne, samt att jag köpte tillräckligt sent att det fanns bättre moderkort på marknaden.
Så ett bra moderkort direkt utan att först köpa ett enklare och sen byta till ett bättre.

Ja förutom att jag var senare på AM4 bollen än early adopters då.

Permalänk
Medlem

Två generationer till hade varit trevligt, är DDR6 redo q1 2025 kan det mycket väl tänkas att det stannar vid en generation till (två totalt då).

Edit. Om nästa gen (Ryzen 8000, 'Granite Ridge') anländer q3 2024 så är det mkt möjligt att det inte blir någon ny gen 2025.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

PCI Express

Känns som PCIe 5.0 räcker bra för konsumenter de närmaste åren.

Än så länge är det väl inga grafikkort som börjat använda PCIe 5.0 och SSD för 5.0 åtminstone de som finns 2023 blir ju så varma att kylningen är ett problem. Inte ett olösligt problem.
Men tillräckligt att det är bökigt om man ska montera de i en M.2 slot.

Är väl skillnad om det är på ett separat PCIe kort.
Även om man har flera M.2 på ett separat PCIe kort, men kan använda en större kylare istället.

Så för konsumenter så är det frågan om det finns något behov av PCIe 6.0 redan 2025.

Däremot för servers, routrar och switchar kan det nog finnas behov.

Exempelvis för 800Gbit nätverk.
Har för mig någon sa att det fanns någon lösning med att använda dubbla PCIe 5.0 X16 portar för ett ensamt NIC för att kunna använda en 800Gbit port.

Med PCIe 6.0 blir det mycket enklare när det räcker med en ensam X16 slot för ett 800GBit NIC.

Samt att för 40 - 400Gbit NIC, att även om PCIe 5.0 räcker så innebär 6.0 att man kan använda färre lanes.
Eller mer bandbredd per lane om man hellre vill se det så.

Så för datacenter och ISP och sånt är nog PCIe 6.0 välkommet.

.
På konsument sidan så är det väl mer att det är blandade generationer.

För Alder Lake och jag tror även Raptor Lake
Att de lanes som kom från CPU, att det finns både PCIe 5.0 och 4.0
Men sen moderkorten, att de har PCIe 4.0 och PCIe 3.0
Alltså syftar inte på bakåtkompatibilitet, utan att det finns vissa lanes som är max PCIe 3.0

Så 3 olika generationer i ett system (utöver bakåtkompatibilitet).

Är det samma på AM5 ?

När PCIe 3.0 blir helt begravt, att PCIe 4.0 är minimum nivån (bortsett bakåtkompatibilitet) då tror jag 10Gbit NIC kommer bli mer mainstream.
Inte på de billigaste moderkorten.
Men typ som idag att de lite mer påkostade moderkorten brukar ha 2.5Gbit och de billigaste har 1Gbit.
Fast att det då blir vanligare med 10Gbit på de moderkort som är lite mera premium RGB Gamer.

För använder vi PCIe 4.0 så är 1X med marginal tillräckligt snabbt för 10 Gbit.

Men så länge vi är fast med PCIe 3.0 så får vi vara glada om vi kan få 2.5Gbit istället för 1Gbit och 10Gbit är typ Premium PREMIUM+++ Turbo RGB boost.

Permalänk
Medlem

så med andra ord inget nytt på ett tag trist! hade sett fram mot ersättaren till den kassa m.2 (borde vara förlegad i dags datum) edsff eller u.3 eller nåt men amd goodbye! nackdelen med att använda en sockel för länge. Sen Hedt försvann så har datorer blivit ointrressanta, & nu har de ökat priset på tok för mycket så skit.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Det blir nog inte lika bra som AM4, folk har ju ingen anledning att uppgradera till en ny AM5 processor när 5000 serien presterar alldeles utmärkt på deras gamla AM4 hårdvara

Permalänk
Medlem

AMD har gått ut med att det är minst 2026 som gäller för AM5. Denna nyheten behöver uppdateras, alternativt skriva en ny.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Försåvitt inte de vill tillåta bredare buss för att kunna mata kraftfullare integrerade GPUer.
En spännande variant på det hade varit om de hade börjat stödja LPCAMM (som är 128-bitar brett per sockel). Skulle vara lysande för små PC.

Har också funderat i de banorna, men… AMDs G-serie stödjer ju LPDDR5 (eftersom kislet är från bärbara), och LPDDR5X har demonstrerats upp till 9.6GHz (effektivt). Det är 50% mer än vad de har idag. Lägg till att de bärbara har en lite mindre L3$ - fortfarande bara 16MB på de senaste - och inget staplat minne. En ökning på något av de områdena är mycket lättare att åstadkomma, kan ge stora vinster (se bara på Infinity Cache i RDNA2) och kräver ingen ny sockel. De har 12 CU RDNA2 idag. Om vi antar att dessa inte flaskar alltför hårt på minnesbandbredden, så räcker LPDDR5X för att hålla 18CU mätta. Det är mer än en halv Radeon 7600, inte alltför illa pinkat. Jag tror helt enkelt inte att AMD tycker sig behöva mer än så innan 2026, så det blir nog ingen bredare buss förrän 2026.

(Detta sagt så har erkänt mesiga Xbox Series S ungefär dubbla den minnesbandbredden för att mata 20CU, så mer minnesbandbredd hade ju inte skadat någon. Tror dock att det blir större cache innan bredare buss.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Man kan reagera på "minst" och sen det en del tar upp om just chipset. AM4 var på många vis fantastisk trots en del snedsteg på vägen. Hoppas verkligen AMD tar lärdom om det som gjordes bra då även om det varit en del barnsjukdomar inledningsvis. Sjukt sugen på 7800X3D alt 7900X3D men mer lockande att invänta nästa gen. Zen 4 har varit ute ett tag och känner för egen del att jag kan vänta lite till.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...