Hur resonerar ni kring storlek på nätagg?

Permalänk
Medlem

Kraftigt så fläkten aldrig går igång.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av leverbrock:

Jag har alltid tänkt men vet inte om detta stämmer. Men om man har ett system som drar 400w och sitter på ett nätagg 500w med 80% verkningsgrad så skulle nätagget i praktiken klara 400w. Självklart vill man ha lite marginal och inte ligga på gränsen så kanske ett 600w hade varit tillräckligt?
Ni får gärna rätta mig om jag har fel.

Har du ett nätaggregat som är specificerat på 500W då skall det även kunna leverera 500W.

80% verkningsgrad betyder att 80% av inmatad effekt från nätet levereras ut från nätaggregatet (500W).
Nu är inte verkningsgraden konstant över hela effektområdet, men för teorin så kör vi med det.

Inmatad effekt ifrån nätet är då teoretiskt med 500W ut och 80% verkningsgrad:
500W/80% = 500/0,8 = 625W

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Av en händelse är jag faktiskt tillbaka imorgon!

Aha så det är bara tidig marknadsföring.
Välkommen tillbaka fast du kanske velat vara ledig lite längre.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av leverbrock:

Jag har alltid tänkt men vet inte om detta stämmer. Men om man har ett system som drar 400w och sitter på ett nätagg 500w med 80% verkningsgrad så skulle nätagget i praktiken klara 400w. Självklart vill man ha lite marginal och inte ligga på gränsen så kanske ett 600w hade varit tillräckligt?
Ni får gärna rätta mig om jag har fel.

Det där verkar vara en ganska vanlig missuppfattning. Jag handlade nyligen av en snorvalp som stod i kassan på webhallen som bestämt hävdade exakt så… Nog för att han kanske var sugen på extrasälj men han gav sig inte heller… haha. Det tog en stund att övertyga honom om att han lärde ut fel till kunderna

Givetvis är det spec som gäller och inget annat. Är det specat för 500w så ska det leverera 500w oavsett vad den förstör i värme internt. Värt att notera är också vad specen säger om HUR det ar avsett att leverera effekten. Det är nästan ett icke problem idag dock men värt att veta. Annat var det runt millenieskiftet där man använde 5v betydligt mer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Det där verkar vara en ganska vanlig missuppfattning. Jag handlade nyligen av en snorvalp som stod i kassan på webhallen som bestämt hävdade exakt så… Nog för att han kanske var sugen på extrasälj men han gav sig inte heller… haha. Det tog en stund att övertyga honom om att han lärde ut fel till kunderna

Helt galet att en säljare på Webhallen kan hävda något sånt.

Jag själv har siktat på 850w till mitt nästa bygge. Egentligen inte för att den effekten kommer behövas men för att jag vill ha en tyst dator och förmodligen aldrig kommer orka byta nätagg.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Avstängd

Effektivast kring halva lasten. Så ungefär så köper jag rätt storlek. Blev platinum klassad denna gång, kanske sparar man lite på elen där med..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Är väl enkelt. Gå till denna sida, https://www.bequiet.com/en/psucalculator
Knappa in dina komponenter, klart!
Tänker att man ska ha ett par hundra watt buffert allafall...

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Jag spelar mest på min dator så försöker lägga mig runt 50% för en typisk spellast eller 75-80% av peak load, om man mot förmodan skulle belasta både CPU och GPU till max , vilken som blir dimensionerande beror ju på vilka delar man har.

Permalänk
Medlem

Mitt resonemang är att om nätaggregatet är av bra kvalitet behöver märkeffekten inte vara så hög (och tvärt om).
Det ska kortvarigt klara att hantera strömspikar till grafikkort och CPU och långvarigt ha en märkeffekt på (minst)
[TDP(CPU)] + [TDP(grafikkort)] + 100W.

Nätaggregatet jag faktiskt använder, Antec CP-850, är klart overkill för min dator, men valdes för att det var den "minsta" versionen av de två modeller som fanns att välja på. Min dator drar ungefär 300W (från nätaggregatet) kontinuerligt vid hög belastning, men kan säkert ha spikar över 400W.

Permalänk
Medlem

CPU och GPU Max power usage + 250w blir vad mitt nätaggregat ska ha

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leverbrock:

Jag har alltid tänkt men vet inte om detta stämmer. Men om man har ett system som drar 400w och sitter på ett nätagg 500w med 80% verkningsgrad så skulle nätagget i praktiken klara 400w. Självklart vill man ha lite marginal och inte ligga på gränsen så kanske ett 600w hade varit tillräckligt?
Ni får gärna rätta mig om jag har fel.

Du tänker helt rätt, marginal är alltid bra, men overkill förstår jag inte vitsen egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Du tänker helt rätt, marginal är alltid bra, men overkill förstår jag inte vitsen egentligen.

Vet inte exakt vilket påstående du menar att personen har helt rätt i, men om ett nätagg är specat för 500W vid 80% verkningsgrad, betyder det inte att nätagget kan leverera max 400W, det betyder att nätagget kan leverera 500W, men drar 625W från väggen för att kunna göra det. Förutsatt att tillverkaren inte ljuger i specen.

Edit: OnT: Jag köper ett nätagg från pålitlig tillverkare som har vettig verkningsgrad vid effekten datorn drar vid idle, och har max verkningsgrad vid den last datorn drar vid typisk maxlast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

När man ändå måste köpa en ny PSU tycker jag det kan vara värt med lite marginal men gud vilket slöseri om du köper en ny PSU i ditt fall.

Hela systemet med 12900KS med 4070 drog 250 W i SweClockers speltest så ditt 750 W-agg kommer inte ens svettas, inte ens om du skulle välja en väldigt strömtörstig CPU.

Jag vet, det är mer om att få alla nya kontakter, kan lika bra köpa ett 750w nästa ggn

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk

Min workstation har 2*1500w... (hot swap)...
Är inte det vad man behöver?
(den är faktiskt köpt som en workstation och inte en server. Dell Precision äldre modell)
Låg verkningsgrad och hanterar värme dåligt.

Men jag överspecar som många andra i hopp om att den ska gå tyst. Så hög verkningsgrad som möjligt. Samt så tänker jag att jag sitter säkrare för framtidens eventualiteter. Ett bra nätagg är en av delarna som jag ofta flyttar mellan byggen.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Jag kör Corsair AX1600i tills jag snubblar på nåt bättre vilket realistiskt är när jag råkar komma över nästa generation Corsair AX(i).

Jag skulle dock inte och har inte köpt ett nätagg i den prisklassen för mer än 50% av fullt nypris.

Har du köpt det på tradera? Det var en snubbe som sålde nya ax1600i för runt 2500-3500 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av qube_gbg:

Har du köpt det på tradera? Det var en snubbe som sålde nya ax1600i för runt 2500-3500 kr

Ja men inte nu.

Jag vann en auktion med ett (så gott som) nytt AX1600i i kartong på Tradera för 4-5 år sen när AX1600i just ersatt AX1500i.

Jag betalade strax under 2000kr och fick en gaming-mus med på köpet så det var en bra deal även innan priserna började dra iväg.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Sarato:

Helt galet att en säljare på Webhallen kan hävda något sånt.

Äh, han var bara ung och hade lite för stort självförtroende, det är lätt hänt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köper alltid kvalitativa och överdimensionerade nätaggregat som är passiva. Det jag har nu på 1200W är passivt upp till över 850 W.

Permalänk
Medlem

Köpte Seasonic 850w för några år sen för att ha lite headroom framöver. Får se hur det blir med det. Men nätagg kan man ju ha kvar länge om man inte snålar på kvalitet. Från pålitliga brands såsom seasonic, evga, corsair mfl

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Hejsan, känner mig lite ensam i nättaggs-frågan och väcker liv i denna tråd igen.
Håller på och uppgraderar mitt bygge men känner mig lite osäker på hur stort nätaggregat jag egentligen kan behöva men lagom marginal, det gamla ligger på 600w. Det som ska drivas är en:
I9-13900k cpu
Rtx 3060 gpu
Msi z790 mobo
En 360 vattenkylare till cpu:n
Samt några hårddiskar, både ssd och en mekanisk

Enligt diverse kalkylator sidor har jag fått fram att bygget vid full last kommer dra cirka 600w vilket raderar alla marginaler från det gamla. Sneglar på ett corsair 750w 80plusgold som netonnet säljer för ett hyfsat pris, kan detta vara ett värdigt alternativ tro. Eventuellt att effekten på cpu:n kommer strypas en aning för att få ner temperaturen. Budgeten är, inte dyrare än nödvändigt. Tack på förhand:)

Visa signatur

CPU: I9 13900k
GPU: RTX 3060
Och lite godis därpå

Permalänk
Skrivet av Raysed:

Hejsan, känner mig lite ensam i nättaggs-frågan och väcker liv i denna tråd igen.
Håller på och uppgraderar mitt bygge men känner mig lite osäker på hur stort nätaggregat jag egentligen kan behöva men lagom marginal, det gamla ligger på 600w. Det som ska drivas är en:
I9-13900k cpu
Rtx 3060 gpu
Msi z790 mobo
En 360 vattenkylare till cpu:n
Samt några hårddiskar, både ssd och en mekanisk

Enligt diverse kalkylator sidor har jag fått fram att bygget vid full last kommer dra cirka 600w vilket raderar alla marginaler från det gamla. Sneglar på ett corsair 750w 80plusgold som netonnet säljer för ett hyfsat pris, kan detta vara ett värdigt alternativ tro. Eventuellt att effekten på cpu:n kommer strypas en aning för att få ner temperaturen. Budgeten är, inte dyrare än nödvändigt. Tack på förhand:)

Inte en chans en dator med ett 3060 drar ens nära 600w.

Är det ett bra märke skulle jag bara köra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raysed:

Hejsan, känner mig lite ensam i nättaggs-frågan och väcker liv i denna tråd igen.
Håller på och uppgraderar mitt bygge men känner mig lite osäker på hur stort nätaggregat jag egentligen kan behöva men lagom marginal, det gamla ligger på 600w. Det som ska drivas är en:
I9-13900k cpu
Rtx 3060 gpu
Msi z790 mobo
En 360 vattenkylare till cpu:n
Samt några hårddiskar, både ssd och en mekanisk

Enligt diverse kalkylator sidor har jag fått fram att bygget vid full last kommer dra cirka 600w vilket raderar alla marginaler från det gamla. Sneglar på ett corsair 750w 80plusgold som netonnet säljer för ett hyfsat pris, kan detta vara ett värdigt alternativ tro. Eventuellt att effekten på cpu:n kommer strypas en aning för att få ner temperaturen. Budgeten är, inte dyrare än nödvändigt. Tack på förhand:)

När Sweclockers testade RTX 3060 drog hela datorn 250w.

https://www.sweclockers.com/test/31414-nvidia-geforce-rtx-306...

Permalänk
Medlem

Tack för svar, då borde 750w aggregatet jag kikat på räcke långt med andra ord. Micklat mycket med datorer men är första gången jag ska bygga en och behöver tänka på så kraften räcker till, eventuellt byter jag till en kraftfullare grafikkort i framtiden och då känns det skönt att det finns lite kraft kvar i reserv.

Visa signatur

CPU: I9 13900k
GPU: RTX 3060
Och lite godis därpå