Rulla vidare på nio år gammalt Corsair AX860 eller byta nätagg när jag byter GPU?

Permalänk

Rulla vidare på nio år gammalt Corsair AX860 eller byta nätagg när jag byter GPU?

Hej Sweclockers.

Jag sitter och suger på karamellen "kanske är det dags att byta GPU". I dagsläget har jag ett GTX 980 som varit min trotjänare sedan 2014 och börjar verkligen visa att det är till åren kommet. I dagsläget är GPUn, tillsammans med nätagget och chassit, datorns överlägset äldsta komponenter. Eventuellt GPU byte blir i så fall till ett RTX 4070, förmodligen någon basvariant, typ MSI rtx 4070 Ventus 2x OC, eller dylikt.

Nätaggregatet jag har för att driva runt dumburken i fråga (se Gaming PC i min signatur), är ett Corsair AX860 på 860 watt som införskaffades samtidigt med grafikkortet.

Bör jag byta nätaggregatet samtidigt som jag byter GPU, på grund av nätaggregatets ålder? Eller är det fina fisken att rulla vidare med det nätaggregat jag har?
Från vad jag förstått av GPU recensioner är 860W iallafall tillräkligt för RTX 4070-korten.
Har varit ur nätaggsträsket länge, så har noll koll på vad som gäller.

Om jag bör byta nätaggregat, vad bör jag byta till?

Tack på förhand.

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Sötast

Min logik är såhär:

Jag köper alltid kvalitetsnätagg för att resterande komponenter skall ha så liten chans som möjligt att gå sönder pga nätagget.
Samt när datorn behöver åldersutbytas som i ditt fall så hamnar nätagget i en äldre burk eller läggs på hyllan till projekt.

Låt säga att en ny dator/full uppgradering går på 22K utan nytt nätagg och 23.5K med nytt nätagg så lägger jag hellre 23.5K direkt än 45.5K pga att det gamla nätagget går sönder på grund av / i samband med utbytet av resterande hårdvara.

Permalänk

Hej! Jag skulle nog säga att om du kanske inte har råd att byta nätagg just nu så är det okej att använda ditt nuvarande. Vad jag förstår så är det inte vanligt att moderna nätagg tar död på andra komponenter om det nu skulle bli för vekt med åldern. Har ett RM650 som funkat fint i ca 10 år nu och AX är väl snäppet bättre till och med. Men sanningen är att dom åldras och om du har möjlighet att byta ut det så vore ju det optimalt. Jag är ingen expert så kan ha fel men personligen skulle jag inte oroa mig över att köra ett äldre kvalitétsagg tills ett nytt kan införskaffas.

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Vänta tills du byter ut processorn, moderkort och minne. Då måste du ändå riva ut allt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

Hej Sweclockers.

Jag sitter och suger på karamellen "kanske är det dags att byta GPU". I dagsläget har jag ett GTX 980 som varit min trotjänare sedan 2014 och börjar verkligen visa att det är till åren kommet. I dagsläget är GPUn, tillsammans med nätagget och chassit, datorns överlägset äldsta komponenter. Eventuellt GPU byte blir i så fall till ett RTX 4070, förmodligen någon basvariant, typ MSI rtx 4070 Ventus 2x OC, eller dylikt.

Nätaggregatet jag har för att driva runt dumburken i fråga (se Gaming PC i min signatur), är ett Corsair AX860 på 860 watt som införskaffades samtidigt med grafikkortet.

Bör jag byta nätaggregatet samtidigt som jag byter GPU, på grund av nätaggregatets ålder? Eller är det fina fisken att rulla vidare med det nätaggregat jag har?
Från vad jag förstått av GPU recensioner är 860W iallafall tillräkligt för RTX 4070-korten.
Har varit ur nätaggsträsket länge, så har noll koll på vad som gäller.

Om jag bör byta nätaggregat, vad bör jag byta till?

Tack på förhand.

Jag hade samma resonemang nyligen och landande i uppgradering av nätagg. Jag hade ett Coolermaster 850w (guld, tillverkad av Seasonic) från 2014 som fungerade ypperligt. Läste lite trådar på internet och landade i byte. Flera hade haft 520w Corsair Hx som luktat bränt och tom någon som tagit med sig komponenter. Mina komponenter är inte särskilt high end så den risken var inget jag brydde mig så mycket om. Jag har vattenkylning och dator är aldrig igång om jag inte är hemma. För min del var anledningen säkerhet samt att det är skoj att uppgradera.

I ditt fall så hade jag bytt ut pga att cpu och grafiikort ändå är förhållandevis dyra grejer (4070 då).

Jag köpte Seasonic GX 1300w för 1600kr. Det verkar som att nätagg har blivit dyrare och man får nog räkna med minst 1300kr för att få ett motsvarande ditt nuvarande fast nytt. Därav min feta uppgradering, för man vill ju inte byta ned sig..

Skrivet av ronz:

Vänta tills du byter ut processorn, moderkort och minne. Då måste du ändå riva ut allt.

Byte av agget och alla kablar går ändå på en halvtimme, så jag tycker det känns dumt att vänta pga att det är "mycket" jobb.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Mitt Corsair AX1200 tuffar på sedan 2012 som driver ett 4090. Brukar bara blåsa bort allt damm en gång om året.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

Hej Sweclockers.

Jag sitter och suger på karamellen "kanske är det dags att byta GPU". I dagsläget har jag ett GTX 980 som varit min trotjänare sedan 2014 och börjar verkligen visa att det är till åren kommet. I dagsläget är GPUn, tillsammans med nätagget och chassit, datorns överlägset äldsta komponenter. Eventuellt GPU byte blir i så fall till ett RTX 4070, förmodligen någon basvariant, typ MSI rtx 4070 Ventus 2x OC, eller dylikt.

Nätaggregatet jag har för att driva runt dumburken i fråga (se Gaming PC i min signatur), är ett Corsair AX860 på 860 watt som införskaffades samtidigt med grafikkortet.

Bör jag byta nätaggregatet samtidigt som jag byter GPU, på grund av nätaggregatets ålder? Eller är det fina fisken att rulla vidare med det nätaggregat jag har?
Från vad jag förstått av GPU recensioner är 860W iallafall tillräkligt för RTX 4070-korten.
Har varit ur nätaggsträsket länge, så har noll koll på vad som gäller.

Om jag bör byta nätaggregat, vad bör jag byta till?

Tack på förhand.

Kul med nytt grafikkort.

Jag hade nog bytt ut mitt nätaggregat samtidigt, och då valt ett som har ATX 3.0 stöd samt PCI-E 5.0 med en 12VHPWR kabel inkluderad.

Det passar bra i tiden och då får du sinnesro

Det är fullt tillräckligt med 650-850W, detta är två relativt "prisvärda" alternativ som har komponenter av hög kvalité samt långa garantier:

https://www.inet.se/produkt/6905705/montech-titan-gold-850w
https://www.inet.se/produkt/6905575/seasonic-vertex-gx-850w

Personligen hade jag satsat på Seasonic.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

Hej Sweclockers.

Jag sitter och suger på karamellen "kanske är det dags att byta GPU". I dagsläget har jag ett GTX 980 som varit min trotjänare sedan 2014 och börjar verkligen visa att det är till åren kommet. I dagsläget är GPUn, tillsammans med nätagget och chassit, datorns överlägset äldsta komponenter. Eventuellt GPU byte blir i så fall till ett RTX 4070, förmodligen någon basvariant, typ MSI rtx 4070 Ventus 2x OC, eller dylikt.

Nätaggregatet jag har för att driva runt dumburken i fråga (se Gaming PC i min signatur), är ett Corsair AX860 på 860 watt som införskaffades samtidigt med grafikkortet.

Bör jag byta nätaggregatet samtidigt som jag byter GPU, på grund av nätaggregatets ålder? Eller är det fina fisken att rulla vidare med det nätaggregat jag har?
Från vad jag förstått av GPU recensioner är 860W iallafall tillräkligt för RTX 4070-korten.
Har varit ur nätaggsträsket länge, så har noll koll på vad som gäller.

Om jag bör byta nätaggregat, vad bör jag byta till?

Tack på förhand.

funkar det så varför byta, 4070 suger is sig bara pytte lite mer än vad 980it gör jue.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Hade precis ett AX860 från 2014 som bestämde sig för att ge upp. Det small till och säkringen gick, men som tur var verkar inga andra komponenter ha tagit skada.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av shugge:

Hade precis ett AX860 från 2014 som bestämde sig för att ge upp. Det small till och säkringen gick, men som tur var verkar inga andra komponenter ha tagit skada.

10 års garanti på dem eller?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

10 års garanti på dem eller?

Tyvärr "bara" 7 år 😒

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag hade behållit din nuvarande PSU då den är så pass bra. 4070 drar ju väldigt lite ström, du kommer förmodligen ligga på runt en tredjedel av maxeffekten när du spelar på datorn.

Du har ju inte direkt pressat PSU:n under dessa år som du haft det om man säger så.

Permalänk
Medlem

AX-serien är kvalitativ. Har själv ett 760i i gamla datorn som stått igång dygnet runt i 9 år, noll problem, och därav värt (för mig iaf) att det är platinummärkt. Inte så lätt att hitta nåt motsvarande idag.
Frågan är väl kanske mer om ifall kontakterna fortfarande passar och finns i tillräckligt antal, för nu är det ju t.ex 2x8-pin till processormatningen på flera kort. Minns inte om ax har 2x8 eller om det är nåt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

10 års garanti på dem eller?

AXi har 10 år. AX ”endast” 7 år.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv