Timeout error/krascher med 7900 xt

Permalänk

Timeout error/krascher med 7900 xt

Hej, vi verkar vara många som upplever kraschar i olika spel med våra Radeon 7900 XT etc.
Jag har gått igenom alla steg som man möjligen kan ta för att få rätt på problemet men inget funkar.
Forza Horizon är värst, det kraschar nästan direkt. Fortnite kraschar till och från. Roblox kraschar ibland.
Ångrar djupt att jag valde AMD framför Intel och Nvidia.

Den senaste drivrutinen verkar ha hjälpt några få men inte de flesta. Ganska trist att en maskin för nästan 30 papp inte går att använda på ett vettigt sätt. Får se om återförsäljaren kan ta och byta ut kortet mot ett Nvidia. Ryzen och Nvidia känns dock inte helt optimalt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Gigabyte B650 Gaming X AX, Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB, Kingston 32 GB DDR5 5600MHz

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns inget som gör att Intel+Nvidia har någon bättre kompatibilitet ihop än AMD+Nvidia, så jag ser inte varför det inte är optimalt. Det är ändå något som väldigt många av oss kör utan problem.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Det finns inget som gör att Intel+Nvidia har någon bättre kompatibilitet ihop än AMD+Nvidia, så jag ser inte varför det inte är optimalt. Det är ändå något som väldigt många av oss kör utan problem.

Kanske läge att prova det då, dvs hoppas på att återförsäljaren kan tänka sig byta ut Radeon 7900 XT skräpet mot något Nvidia-kort så man slipper timeout error.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Gigabyte B650 Gaming X AX, Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB, Kingston 32 GB DDR5 5600MHz

Permalänk
Medlem

Har du gjort följande?

Skrivet av reddit:

No matter what I did, I got the same behavior. However, the latest thing I tried (which I didn't really see anyone else talking about) was to DDU the AMD driver in safe mode, then INSTALL THE DRIVER ONLY VERSION OF ADRENALIN rather than the full install. I have yet to experience a crash/timeout in roughly 12 hours of gaming since doing this, the longest I have gone since owning the card. I have been playing Hogwarts legacy with RT on to stress it and it's been rock solid, even installed Afterburner and set the power limit to +15%, and no issues so far, knock on wood. This leads me to believe the instability I was experiencing was a result of WattMan or some other software component that isn't present anymore.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/11cjltq/solution_for_79...

https://www.wagnardsoft.com/display-driver-uninstaller-ddu-

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Yes...hjälper föga tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Gigabyte B650 Gaming X AX, Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB, Kingston 32 GB DDR5 5600MHz

Permalänk
Medlem

När det väl kraschar kan du gå in i Event viewer (Loggboken) och kontrollera "Windows-loggar - System" och leta upp senate kritiska felet och läsa av felbeskrivningen?

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av chester11:

Hej, vi verkar vara många som upplever kraschar i olika spel med våra Radeon 7900 XT etc.
Jag har gått igenom alla steg som man möjligen kan ta för att få rätt på problemet men inget funkar.
Forza Horizon är värst, det kraschar nästan direkt. Fortnite kraschar till och från. Roblox kraschar ibland.
Ångrar djupt att jag valde AMD framför Intel och Nvidia.

Den senaste drivrutinen verkar ha hjälpt några få men inte de flesta. Ganska trist att en maskin för nästan 30 papp inte går att använda på ett vettigt sätt. Får se om återförsäljaren kan ta och byta ut kortet mot ett Nvidia. Ryzen och Nvidia känns dock inte helt optimalt.

Är det en helt ny dator men helt ny windows installation?

Låter otroligt trångsynt att bara anta direkt anta att grafikkortet är felet utan några underlag för det.

Sen att en AMD cpu och Nvidia gpu inte skulle vara optimalt? Är inte så det fungerar och kör man Intel eller AMD cpu spelar ABSOLUT NOLL roll när det kommer till val av grafikkort idag.

Börja med att lista exakt vad datorn består av, min första tanke är att du kanske valt minnen som inte vill lira med moderkortet då det idag är ändå nackdelen med nya AM5 cpuer.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Är det en helt ny dator men helt ny windows installation?

Låter otroligt trångsynt att bara anta direkt anta att grafikkortet är felet utan några underlag för det.

Sen att en AMD cpu och Nvidia gpu inte skulle vara optimalt? Är inte så det fungerar och kör man Intel eller AMD cpu spelar ABSOLUT NOLL roll när det kommer till val av grafikkort idag.

Börja med att lista exakt vad datorn består av, min första tanke är att du kanske valt minnen som inte vill lira med moderkortet då det idag är ändå nackdelen med nya AM5 cpuer.

Datorn är från i maj, så inte helt ny. Har kraschat om inte sen dag 1 men nära på även om problemet blivit betydligt mer vanligt på sistone. Ska kolla loggboken nästa gång. BIOS är även uppdaterat utan någon förbättring.
Det var AMDs egen kraschlogg som angav "timeout error" pga gammal drivrutin, men någon gammal drivrutin ska icke finnas. Allt uppdaterat.

Datorns komponenter:
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 FURY Be
Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB Pulse Gaming OC
Kolink Observatory RGB Svart
Windows 11 Home 64-bit
DeepCool AK400 Zero Dark Plus
Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB
MSI MPG A850G PCIE5 850W
AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB
Gigabyte B650 Gaming X AX

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Gigabyte B650 Gaming X AX, Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB, Kingston 32 GB DDR5 5600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av chester11:

Datorn är från i maj, så inte helt ny. Har kraschat om inte sen dag 1 men nära på även om problemet blivit betydligt mer vanligt på sistone. Ska kolla loggboken nästa gång. BIOS är även uppdaterat utan någon förbättring.
Det var AMDs egen kraschlogg som angav "timeout error" pga gammal drivrutin, men någon gammal drivrutin ska icke finnas. Allt uppdaterat.

Datorns komponenter:
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 FURY Be
Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB Pulse Gaming OC
Kolink Observatory RGB Svart
Windows 11 Home 64-bit
DeepCool AK400 Zero Dark Plus
Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB
MSI MPG A850G PCIE5 850W
AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB
Gigabyte B650 Gaming X AX

Okej för kör med exakt samma gpu också köpt i maj i år och fungerar helt felfritt, haft en crash vilket va starfield på release dagen så inte så konstigt när mer eller mindre alla med nvidia kort inte kunde spela alls.

Men är expo aktiverat i bios för minnet? prova stäng av/sätt på det beroende på vad du har nu.

Sen vad är det för minnen? har du en länk direkt från din order historik? Samt har du kollat så minnet är med i moderkortets QVL lista?

Visa signatur

here we go!

Permalänk

”Grafikdrivrutinen amduw23g slutade svara och har återställts” - enligt loggboken. Googladetta och du finner mååånga fler med samma problem.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Gigabyte B650 Gaming X AX, Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB, Kingston 32 GB DDR5 5600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av chester11:

”Grafikdrivrutinen amduw23g slutade svara och har återställts” - enligt loggboken. Googladetta och du finner mååånga fler med samma problem.

okej men har du provat angående minnet? just minnes problem kan orsaka allt möjligt bland annat göra så drivrutiner inte fungerar dom ska.

Hade till exempel själv en polare med en dator med dåliga minnen och hans dator fick blåskärm när han skulle väcka datorn ur sleep läge av allt, annars fungerade datorn helt felfritt. Samt haft liknande problem där spel bara stänger ner sig efter 30 sekunder utan något felmeddelande på en av grabbarnas datorer och va dåliga Samsung stickor som jag hade köpt på tradera.

Men en annan enkel sak att testa om det är grafikkortet eller inte kan vara att gå in i AMD Software: Adrenalin Edition och dra ner strömjusteringen med 10%, funkar det då felfritt så är det garanterat grafikkortet som inte vill lira med stock inställningar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chester11:

”Grafikdrivrutinen amduw23g slutade svara och har återställts” - enligt loggboken. Googladetta och du finner mååånga fler med samma problem.

Känns väldigt relaterat till grafikkortet med tanke på "amduw23g" som kraschar. Jag misstänker det är tdr parametern i registret som ställer till det som följt med tidigare drivrutiner, prova följande:

Skrivet av manual.notch.one:

Extending GPU Timeout Detection
Windows is constantly monitoring the GPU and it’s drivers to ascertain if it is in a ‘good state’. This mechanism is called Timeout Detection & Recovery (TDR). Part of TDR is making sure that render requests come back in a timely fashion. However, the timeout detection can sometimes be a bit too aggressive when you are rendering huge scenes.

In these cases you may need to extend the Timeout Detection Delay, by adding/updating the TdrDelay registry setting.

KeyPath : HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers
KeyValue : TdrDelay
ValueType : REG_DWORD (32bit)
ValueData : Number of seconds to delay. 2 seconds is the default value.
We recommend extending the TdrDelay to 60 seconds if you are experiencing issues. Make sure the value type is set to Decimal.
How to add/change the TDR Delay #
Run regedit, the Windows Registry Editor
Navigate to: HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers
If the TdrDelay key exists, double-click on it and change it’s value to 5 or 8.
If the TdrDelay key does not exist, add the key by:
Edit -> New -> DWORD (32bit Value)
Name the key TdrDelay
Double-click the key, make it a Decimal (instead of Hexadecimal) value and set it to 60.
Reboot your system.
The changes will now be in effect. Be advised that updating Windows can reset this value so you might need to repeat this process in the future.

https://manual.notch.one/0.9.23/en/docs/faq/extending-gpu-tim...

https://www.reddit.com/r/battlefield_4/comments/1xzzn4/tdrdel...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Gigabyte B650 Gaming X AX, Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB, Kingston 32 GB DDR5 5600MHz

Permalänk
Medlem

Inga konstigheter, RAM minnena ska vara kompatibla med systemet. Se mitt tidigare inlägg #20315432.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Jpp, även testat justera TDR som var en del i alla de steg jag tog från en annan tråd.
Expo aktiverat nu.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Gigabyte B650 Gaming X AX, Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB, Kingston 32 GB DDR5 5600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av chester11:

Jpp, även testat justera TDR som var en del i alla de steg jag tog från en annan tråd.
Expo aktiverat nu.

Okej men har du kört en och samma windows installation hela tiden? Tänker om något blivit knas nånstans i början vid installation och ligger kvar i Windows och strular.

Tänker att det kan vara en ganska bra ide att prova blåsa om windows och ta bort ALLT, löser extremt mycket mer än vad man kan tro, så pass mycket att jag själv har börjat blåsa om windows 4-5 gånger per år i förbyggande syfte. Tänker att om du väl kört samma installation från dag ett att det kan vara värt ett försök om nu inte expo gör något skillnad.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Inga konstigheter, RAM minnena ska vara kompatibla med systemet. Se mitt tidigare inlägg #20315432.

okej hur vet du det? har du kollat så kittet är med på QVL listan? (Ja dom är det men ändrar inte faktumet att det inte är något som framkommit vi tråden än)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Okej men har du kört en och samma windows installation hela tiden? Tänker om något blivit knas nånstans i början vid installation och ligger kvar i Windows och strular.

Tänker att det kan vara en ganska bra ide att prova blåsa om windows och ta bort ALLT, löser extremt mycket mer än vad man kan tro, så pass mycket att jag själv har börjat blåsa om windows 4-5 gånger per år i förbyggande syfte. Tänker att om du väl kört samma installation från dag ett att det kan vara värt ett försök om nu inte expo gör något skillnad.

Blåsa om windows är nästa på listan men drar mig för detta. Har inte heller några större förhoppningar om att detta magiskt skulle vara lösningen för mig eftersom många andra har exakt samma problem. Det var en jäkla miss att köra Radeon helt enkelt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Gigabyte B650 Gaming X AX, Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB, Kingston 32 GB DDR5 5600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av chester11:

Blåsa om windows är nästa på listan men drar mig för detta. Har inte heller några större förhoppningar om att detta magiskt skulle vara lösningen för mig eftersom många andra har exakt samma problem. Det var en jäkla miss att köra Radeon helt enkelt.

många andra? När jag googlade på det så hittade jag massvis också, men va minst lika många med Nvidia som hade problemet så är inte något som är unikt för AMD direkt, bara dom tre trådarna jag hittade här på sweclockers va alla nvidia kort.

Tänker mer att allt är värt att testa, skulle vara extremt tråkigt om du lyckas få igenom ett byte och får ett 4070 ti eller något och sen sitter där med grafikkort nummer två och har exakt samma problem.

3 av dom första 5 träffarna på google när jag sökte på "Grafikdrivrutinen amduw23g slutade svara och har återställts" och tre av fem som visas är Nvidia

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1158351-grafikdrivruti...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1605722-grafikdrivruti...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1165474-grafikdrivruti...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem med mitt 7900XTX, fick några sånna timeouts i alla spel några gånger i veckan. Provade 4 olika modeller av kortet och hade problem med alla. Hade problem på AM4 och AM5 med 5800x och 7800x3d.

Bytte till ett Nvidia kort och jag har inte fått det problemet igen.
Försökte få det att fungera länge då 7900xtx är ett bra och prisvärt kort, men det gick inte.

Jag vågar påstå att drivrutinerna/korten krockar med någon eller några applikationer och/eller vissa inställningar i Windows.

Jag skulle rekommendera att du köper ett Nvidia kort och provar det i typ två veckor och ser hur det fungerar. Går det bra så behåller du, får du samma problem så returnerar du.

Permalänk
Medlem

Fick också detta när jag körde två skärmar och spelade in via Adrenalin mjukvaran... så en skärm fick det bli till slut :/
sapphire nitro blabla 7900xtx ihop med 7800x3d på MSI edge B650

mvh

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx

Permalänk
Medlem

Lider av samma problem som du har, problemen har inte blivit lösta.
Varit i kontakt med AMD-support där han drar mig igenom en massor av åtgärder, men inget fungerar.
Till slut bad han mig göra en krasch-rapport via drivrutinen men där händer det ingenting heller just nu, återstår att se vad nästa drivrutin säger. Men för tillfället så känns det ganska hopplöst.

Jag spelar dock WoW och det är där jag har problemet i dagsläget, så får spela på directx11 för att inte få timeouts.

Permalänk

Grafikkortet var mkt riktigt trasigt och de krediterar det. Nu kommer jag gå över till det gröna teamet...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Gigabyte B650 Gaming X AX, Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB, Kingston 32 GB DDR5 5600MHz

Permalänk
Medlem

Märkligt vad problem vissa verkar ha , jag har kört mitt 7800 XT nu i en månad spelar Forza wow cs och lite ready or not , aldrig haft en crasch spelen jag kör flyter väldigt bra . Mitt gamla 3060ti hade jag mer problem med .

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Skrivet av Kezzo:

Märkligt vad problem vissa verkar ha , jag har kört mitt 7800 XT nu i en månad spelar Forza wow cs och lite ready or not , aldrig haft en crasch spelen jag kör flyter väldigt bra . Mitt gamla 3060ti hade jag mer problem med .

Vårt 7900 XT funkade bra de första 3 månaderna (samma spel då som nu) sen började problemen som blev värre och värre.
Fick berättat för mig att nån % av Radeon-korten är felaktiga medan Geforce har betydligt lägre felprocent (ett geforce-kort på tio Radeon). Oklart om det stämmer, orkar inte med någon fanboy-diskussion vill bara ha ett bra fungerande grafikkort som inte kraschar i tid och otid. Hoppas för din skull att ditt kort lirar vidare!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Gigabyte B650 Gaming X AX, Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB, Kingston 32 GB DDR5 5600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av chester11:

Vårt 7900 XT funkade bra de första 3 månaderna (samma spel då som nu) sen började problemen som blev värre och värre.
Fick berättat för mig att nån % av Radeon-korten är felaktiga medan Geforce har betydligt lägre felprocent (ett geforce-kort på tio Radeon). Oklart om det stämmer, orkar inte med någon fanboy-diskussion vill bara ha ett bra fungerande grafikkort som inte kraschar i tid och otid. Hoppas för din skull att ditt kort lirar vidare!

Ja, det hoppas jag också
Männ jag ä ennte bitter (jo), har så sabla mycket strul med mitt amd+amd

mvh
Skrubbel

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx

Permalänk
Medlem
Skrivet av chester11:

Vårt 7900 XT funkade bra de första 3 månaderna (samma spel då som nu) sen började problemen som blev värre och värre.
Fick berättat för mig att nån % av Radeon-korten är felaktiga medan Geforce har betydligt lägre felprocent (ett geforce-kort på tio Radeon). Oklart om det stämmer, orkar inte med någon fanboy-diskussion vill bara ha ett bra fungerande grafikkort som inte kraschar i tid och otid. Hoppas för din skull att ditt kort lirar vidare!

Okej ja det återstå att se om så är fallet 😊

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Har haft ett Powercolor 7900XTX som frekvent krashat det med.
Köpte det med tanke på att det vid köpet kostade mindre än hälften av ett 4090 och var sugen på att AMD kort efter att de på pappret är en konkurent till nvidia igen.

Jag har försökt hitta en lösning och fick sist hjälp av supporten på Inet som bad mig lämna in kortet, vilket jag gjorde igår.
Får se om jag för ett nytt likadant eller annat efter att de testat kortet.
Men, I hopp om att hjälpa någon annan med samma problem tänkte jag försöka lista de saker jag försökt innan jag lämnade in det. "Fix" som hjälpt andra kanske kan hjälpa någon här även om det inte hjälpte mig denna gång.
Har glömt en del andra metoder jag testat, fyller på när de kommer tillbaka till mig.

- Disable MPO - Ska även fungera för AMD kort
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/yvyqc7/disabling_multip...

- Senaste drivrutiner moderkort
- Olika AMD drivrutiner för grafikkortet, med och utan Adrenalin
- Ett par ominstallationer av Win11

- Sänkt GPU Clock (Mhz) i Adrenalin till 80%-90%
https://linustechtips.com/topic/1526450-radeon-rx-7900xtx-dri...

- Inte installera Afterburner
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/11cjltq/solution_for_79...

- Jag testade nedan som M89 skrivit i tråden, det fungerade längst men tillslut kom krasherna

Skrivet av M89:

Känns väldigt relaterat till grafikkortet med tanke på "amduw23g" som kraschar. Jag misstänker det är tdr parametern i registret som ställer till det som följt med tidigare drivrutiner, prova följande:

https://manual.notch.one/0.9.23/en/docs/faq/extending-gpu-tim...

https://www.reddit.com/r/battlefield_4/comments/1xzzn4/tdrdel...

Permalänk

Även jag provade allt som går men inget fungerade.
Har nu kört vårt Nvidia 4080 super i nån dryg månad och inte en enda krasch…

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Gigabyte B650 Gaming X AX, Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB, Kingston 32 GB DDR5 5600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av chester11:

Även jag provade allt som går men inget fungerade.
Har nu kört vårt Nvidia 4080 super i nån dryg månad och inte en enda krasch…

Hoppas Inet erbjuder mig ett 4080super.. bara det får plats i burken