Permalänk

Antenner till 4G-router

Kollar på såna där antenner som man monterar direkt på routern med SMA-kontakt.
Verkar dock finnas några olika varianter att välja mellan, tex 5 eller 10 dB.
Frekvenserna verkar oftast ligga på 400-2700Mhz.
Vilka specs är det man ska välja för att få så stor nytta som möjligt av sådana antenner?
Jag har inte dålig täckning men tänker att antenner kanske ändå kan öka kapaciteten något.

Permalänk
Medlem

Tyvärr finns det inga genvägar. Antenner utomhus. Helst riktbara mot närmaste mast.

Du kan ju alltid testa men förvänta dig inga underverk.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tyvärr finns det inga genvägar. Antenner utomhus. Helst riktbara mot närmaste mast.

Du kan ju alltid testa men förvänta dig inga underverk.

Jo det förstår jag självklart att en riktig antenn utomhus är det som kan göra störst skillnad men om man vill prova med såna där små så är det ju lika bra att välja några med så bra förutsättningar som möjligt.

Permalänk
Medlem

För hög hastighet så ska du låsa modemet mot höga frekvensband och använda så kort antennkabel du absolut bara kan. Låga frekvenser har bra täckning men dålig hastighet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

För hög hastighet så ska du låsa modemet mot höga frekvensband och använda så kort antennkabel du absolut bara kan. Låga frekvenser har bra täckning men dålig hastighet.

Är det någon ide att prova sådana som man monterar direkt på routern?
Brukar de ge någon ökning av hastigheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicke nyfiken 74:

Är det någon ide att prova sådana som man monterar direkt på routern?
Brukar de ge någon ökning av hastigheten?

Det är tyvärr omöjligt att svara på. När det gäller 4G så är allas situationer unika. Eftersom ingen vet vilken operatör det är eller vilken mast det är eller vilken frekvens som finns på masten eller hur långt bort den är eller om det är fri sikt eller om det finns andra master i närheten eller om någon är överbelastad...

Så enda sättet är att prova. Köp någonstans där du kan lämna tillbaka.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag provade att skruva på dessa på min Huawei B535 router. https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/an...

Fick sämre mottagning än med de inbyggda antennerna i routern. Råder dig nog likt vad andra sagt. Montera istället upp en riktantenn på en stolpe utanför bostaden om du har möjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicke nyfiken 74:

Jo det förstår jag självklart att en riktig antenn utomhus är det som kan göra störst skillnad men om man vill prova med såna där små så är det ju lika bra att välja några med så bra förutsättningar som möjligt.

Du kan även flytta runt routern. Tex ställa den vid ett fönster som vetter mot närmsta mast. Så pröva även det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Jag provade att skruva på dessa på min Huawei B535 router. https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/an...

Fick sämre mottagning än med de inbyggda antennerna i routern. Råder dig nog likt vad andra sagt. Montera istället upp en riktantenn på en stolpe utanför bostaden om du har möjlighet.

Dessa har 5m kabel av tveksam kvalitet.
Så all eventuell vinst kommer att ätas upp av kabeln.
Detta är fallet för det flesta billiga antenner, dbi som är överdriven och stora kabelförluster.

Som flera har sagt så finns det inga genvägar.
Det gäller att ha så kort antennkabel som möjligt och så en riktig antenn som ger ordentlig förstärkning på det band som finns tillgängligt.
Gick från 4/2 Mbit/s till 70/10 med 2 st en meter långa YAGI antenner och 2m lågförlust kabel.

4G router skall placeras utefter där det är bäst 4G förutsättningar. Wifi kan alltid fixas med en extra AP.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag bodde i en sommarstuga med 20-40% signal vid bra förhållanden, men bara på vissa ställen på övervåningen, på bottenvåningen och i trädgården var det noll. Jag labbade med att flytta runt router, externa antenner men inget funkade. Jag köpte en 4G-repeter, riktade utomhusantennen halvhyfsat mot en antenn med min 4G-leverantör. Perfekt mottagning, 80-100% även vid snöfall och regn, inte bara inomhus utan även i trädgård och hos grannar. Nu kommer jag inte ihåg märke och modell, med den kostade nog 5-6000kr. Det var det värt då tyckte jag, för den underlättade både mitt sociala liv och arbetsliv (med jour och beredskap).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Dessa har 5m kabel av tveksam kvalitet.
Så all eventuell vinst kommer att ätas upp av kabeln.
Detta är fallet för det flesta billiga antenner, dbi som är överdriven och stora kabelförluster.

Som flera har sagt så finns det inga genvägar.
Det gäller att ha så kort antennkabel som möjligt och så en riktig antenn som ger ordentlig förstärkning på det band som finns tillgängligt.
Gick från 4/2 Mbit/s till 70/10 med 2 st en meter långa YAGI antenner och 2m lågförlust kabel.

4G router skall placeras utefter där det är bäst 4G förutsättningar. Wifi kan alltid fixas med en extra AP.

Använde aldrig stativet eller förlängningskabeln, skruvade var antenn för sig direkt på routern. Blev tyvärr ändå sämre.