Permalänk
Medlem

Tipps på träningensklocka 1-2kkr

Hej

Har äntligen fått tummen ur och blivit antagen till brandmans utblinding Till utbildningen behöver jag införskaffa ett pulsband/klocka som kan mäta puls. Har funderat på en klocka en längre tid men är osäker på vilken man ska köpa.

Funktomer jag vill ha
Pulsmätare(ett måste)
Klocka
Stegräknare

Bunus
Se notiser från telefonen
Mäta sömn

Har en oneplus nord som telefon. Märke på klockan spelar ingen roll så länge den funkar. Budget 1000-2000kr (gärna så billigt som möjligt utan att vara dumsnål)

Tacksam för all hjälp då jag är helt oinsatt i detta med tränigns klockor

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag har en Garmin FR245 och kan rekommendera den om du vill lita på GPS och distans och få en bra pulsklocka.
Jag köpte min begagnad så en med musikfunktionen i bra skick under 1000.- är nog inte omöjligt.

Annars ska du kolla på den här reviewern:
https://www.youtube.com/watch?v=bEM1m7OdlyY
- ska du köra mycket intervaller och HIIT behöver nog tom garmin pulsband.
- Mi Band 8 för 350:- är nog ett bra alternativ om du bara ska ha ut pulsen efter träning (ingen gps) Kolla om det går att exportera till strava.
- Charge 6 (kanske 5) är helsidig med sömn etc. Dock låser google in fitbits data hos sig och vissa funktioner är bakom prenumeration.

Permalänk
Medlem

Coros Pace (2 eller vad senaste är) är ett alternativ till Garmien ifall du föredrar en ren träningsklocka med mer mätdata och bättre mätdata (Garmien har inte ens ordentlig höjdmätning innan du kommer upp i klasserna) samt ordentligt batteri (~14 dagar med 3-4 pass i veckan).

Garmien slår dock Coros på fingrarna om du vill ha en "smart" klocka att betala osv osv med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Jag har en Garmin FR245 och kan rekommendera den om du vill lita på GPS och distans och få en bra pulsklocka.
Jag köpte min begagnad så en med musikfunktionen i bra skick under 1000.- är nog inte omöjligt.

Annars ska du kolla på den här reviewern:
https://www.youtube.com/watch?v=bEM1m7OdlyY
- ska du köra mycket intervaller och HIIT behöver nog tom garmin pulsband.
- Mi Band 8 för 350:- är nog ett bra alternativ om du bara ska ha ut pulsen efter träning (ingen gps) Kolla om det går att exportera till strava.
- Charge 6 (kanske 5) är helsidig med sömn etc. Dock låser google in fitbits data hos sig och vissa funktioner är bakom prenumeration.

Jag håller med om klockan. Utan att överdriva förändrade den mitt liv - träning blev kul och greppbart. Man behöver inget pulsband för HIIT, åtminstone inte på några år.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, vet vad jag ska leta efter nu

Permalänk
Medlem

Utan music: https://www.power.se/mobil-och-foto/smartwatch-och-wearables/...

Kan bara notera att Garmin FR 245 saknar barometer (höjd och traillöpning), garmin pay och versionen ovan musik.
Att kunna lämna telefonen hemma vid träning är viktigt för mig så GPS är ett måste, du vet själv om musik är det också.
(bluetoothkopplingen är lite hitnmiss beroende på lurar och annat, jag hade nog kunnat gå tillbaka till mp3spelare då jag inte använder spotify)

Permalänk
Medlem

Garmin 4 kan jag säga allt gott om, har själv haft 2 stycken garmin 4S och är otroligt nöjd.
I dessa har du gps, sömnmätare samt spotify utan att ha klockan nära telefonen. Notiser osv från telefonen går att ställa in app för app men kräver då att telefonen är inom bluetooth radie.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,