7950X3D/AM5: Svinmycket BSOD i AMDKMDAG.SYS efter uppdatering av UEFI till senaste - hjäälp!

Permalänk
Inaktiv

7950X3D/AM5: Svinmycket BSOD i AMDKMDAG.SYS efter uppdatering av UEFI till senaste - hjäälp!

ASUS ROG Crossfire Gene mobo
ASUS Radeon 7900XTX grafik

Håller på att få krupp här... Vet inte vad jag ska ta mig till. Kör senaste Radeon Software med whql-certifiering vaddetnuär för versionsnummer - skriver detta på min Mac för PCn är inte stabil länge nog för att skriva ens en kort felbeskrivning. AGESAn är den nya 1.1.0.nånting som kom ut för några dagar sedan.

Minns inte på rak arm vilka DIMM-stickor jag har i burken, men de är tyska (Geil lol) och har EXPO-profil, 2x 32GB/30-40-40-40-6000MT. I vilket fall, ingen skillnad om jag kör dem i EXPO-läge eller standard 4200MT. De har funkat bra förut, fick slå av memory context-funktionen bara eller så fick jag mycket nollställningar av grafikdrivisen vid spelande... Störde mig inte, startar inte om datorn så ofta i vanliga fall.

Datorn funkade för övrigt perfa med denna grafikdrivrutinen och gamla AGESAn, minns inte exakt vilken version det var, men den släpptes tidigt efter X3D-propparna kom ut (den som bromsade vcore så man inte kunde steka CPUn av misstag.) Efter jag flashade om mobon, inget annat än problem till max... Har laddat om UEFI default settings, kör helt standard med ingenting ändrat, rensat grafikdrivrutinen med DDU, AMDs egen städningsprogram och lagt in på nytt, osv. Inget hjälper. Datorn har helt fått tuppjuck, alltid i AMDKMDAG också, varenda gång. Man behöver inte ens göra något för att den ska krascha, den kan sitta på tomgång med skärmen i viloläge och grafikdrivan pajar ändå.

Värsta av allt? Vet inte med säkerhet om det faktiskt var UEFI-uppdateringen som orsakade problemet. Kan ju varit en tillfällighet att det började strula efter flashningen... Gör mig inte särskilt intresserad att försöka rolla tillbaks UEFI heller - om datorn inte är stabil kan jag ju bricka mammaplattan om den kraschar under flashningen. Suck och stön...

Datorer gör mig tokig alltså.

Permalänk
Medlem

Eftersom problemen började i samband av ny BIOS-version hade jag börjat där, kör in senaste versionen du använde där allt fungerade bra. Ditt moderkort har funktion för att flasha BIOS utan att datorn behöver vara igång, instruktioner för hur detta går till på ditt moderkort bör finnas i manualen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000