Permalänk
Medlem

Ender 3 Pro är omåttligt populär vilket hjälper när (inte om) man behöver googla sig till hjälp.

Bambu Lab A1 är ny och ser väldigt trevlig ut. Den är nog dessutom mindre meck med (auto-kalibrering etc). https://us.store.bambulab.com/products/a1-mini?skr=yes

Permalänk
Medlem

Uppgraderade precis till nyaste Beta firmware på min P1S som har Noice Cancelling och WOW vilken skillnad. Trodde inte att det skulle göra så stor skillnad som det gjorde

Visa signatur

#1 I7 7700K@5Ghz | 32gb DDR4 | 7900XTX |
#2 I5 6600K@4600Mhz | 8gb DDR4 | GTX1070 |
#3 AMD X2 4200+ | ASUS A8N32-SLI-Deluxe | Zalman CNPS9700LED | 2048mb pc3200 | x1950Pro 512Mb | 6x250gb sata | SB Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Hej,
Någon som har erfarenhet med Bambu Lab A1?
(Såg nästan alla videos på Youtube).

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Hej,
Någon som har erfarenhet med Bambu Lab A1?
(Såg nästan alla videos på Youtube).

Om jag inte misstar mig har väll inte den släppts på riktigt än? Så väldigt få lär ha erfarenhet av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Om jag inte misstar mig har väll inte den släppts på riktigt än? Så väldigt få lär ha erfarenhet av den.

Ohh. Då kanske jag som missförstod. Att reviewers fick deras exemplar tidigare jag fattar men läste även massa kommentar där folk skriver hur nöjda de är med A1. Jag kollade på deras sida och det står att leverans innan 10e januari om jag beställer nu (skickas från Tyskland)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rotkiv42:

Om jag inte misstar mig har väll inte den släppts på riktigt än? Så väldigt få lär ha erfarenhet av den.

Den är släppt och levererad till många. Min kom precis innan jul (21 dec) men då vi åkte till Gotland dagen efter hann jag inte öppna den.

När det gäller hur den är så förväntar jag mig att den är liknande A1 mini vilken jag är mkt nöjd med.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Hej,
Någon som har erfarenhet med Bambu Lab A1?
(Såg nästan alla videos på Youtube).

och såklart börjar jag tänkta på att köpa en P1P i stället av A1 nu... det är inte lätt. är ganska nybörjare. Hade en anet A6 kanske många många år sen men det var en ren plågeri att kalibrera den rätt hela tiden. Ibland gick det inte alls.

Nu vad jag är ute efter en plug n play skrivare. Jag finner inget nöje med att finjustera eller modda själva skrivaren hela tiden utan jag vill bara skriva ut helt enkelt.

Någon som har kanske en P1P med erfarenhet? Som jag har förstått så A1 och P1P förutom att både två är filamentskrivare funktionsmässigt två olika typ av skrivare (rörelsen). För o nackdelar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nDre:

och såklart börjar jag tänkta på att köpa en P1P i stället av A1 nu... det är inte lätt. är ganska nybörjare. Hade en anet A6 kanske många många år sen men det var en ren plågeri att kalibrera den rätt hela tiden. Ibland gick det inte alls.

Nu vad jag är ute efter en plug n play skrivare. Jag finner inget nöje med att finjustera eller modda själva skrivaren hela tiden utan jag vill bara skriva ut helt enkelt.

Någon som har kanske en P1P med erfarenhet? Som jag har förstått så A1 och P1P förutom att både två är filamentskrivare funktionsmässigt två olika typ av skrivare (rörelsen). För o nackdelar?

De är båda Bambu Labs skrivare men 2 olika typer. Jag har en P1P som är uppgraderad till P1S + A1 Mini, A1 och X1C.

P1P/P1S
P1P är så kallad Core XY-skrivare. I grunden betyder det att skrivarhuvudet endast rörs sig i X/Y-led medan byggplattan rör sig i Z-led. En fördel med detta är t ex att du kan få högre hastigheter. P1P är inte inkapslad så det innebär att du helst inte ska skriva ut filament som kräver det (t ex ABS). Däremot kan du antingen skriva ut egna sidor och delvis kapsla in den eller köpa uppgraderings-kitet till P1S som ger dig både sidor, dörr och glasplatta i toppen så du kan stänga den vid behov.

Den stödjer Bambu labs AMS-system som ger dig möjlighet att ha 4 st olika filament (färg, typ etc) samtidigt och skriva ut i olika färger, använda annant filament för support eller bara möjligheten att ha flera rullar redo utan att behöva byta manuellt. upp till 4 st AMS kan användas = 16 separata rullar filament. Jag har själv bestämt mig för att sälja min P1S för att finasiera en till AMS istället för min X1C, så mkt värdesätter jag det stödet. Jämfört med Prusas MMU2 har det varit natt och dag.

Något som Bambu Labs sparat in på är skärmen som är liten och monokrom. Känns lite som gamla Prusa MKS3+/gamla Creality. P1P har ingen kamera även om man kan köpa till (och man får den med P1S) men det är en kamera för timelapse, inte för att kolla på printen i realtid /typ 1 fps).

A1
A1 är en mer traditionell så kallad "bedslinger". D v s skrivarhuvudet rör sig i Z- och X-led medan byggplattan rör sig i Y-led. D v s "bädden rör sig". Den kräver lite mer utrymme och du får inte riktigt lika hög hastighet som hos P1P. Dock så har dessa utvecklats enormt så jag noterar t ex inte mkt skillnad i hastighet och kvalitet mellan min A1 mini och min P1S eller X1X. A1 stödjer inte AMS utan istället deras AMS Lite. Den är inte inkapslad men jag tycker den faktiskt funkar riktigt bra ändå. Även här har man stöd för 4 olika rullar filament. D'remot verkar det just nu endast gå att ha en AMS Lite kopplad. Jag tror dock det kommer ändras.

A1 (och Mini) har en färgskärm och känns lite mer modern. Kameran tror jag dock är lika "dålig" som P1S, d v s för timelapse, inte för att direkt hålla koll på utskriften.

P1P är i sig inte inkapslad så jämfört med A1 handlar det då om Core XY och AMS stöd mot "bedslinger" och AMS lite.
Om du inte har behov av en inkapslad skrivare så tycker jag A1 combo är ett bra köp. Då får du AMS Lite också. Nu är Bambu Labs Eu-shop nere så kan inte jämföra priset men visst ligger väl A1 Combo ungefär som en P1S ensam. Säljer de fortfarande P1P? om du vill ha en inkapslad skulle jag nog gå med P1S i så fall.

Båda är i min erfarenhet väldigt lätta att komma igång med. ingen 3D-skrivare är helt underhållsfri men min erfarenhet är att du behöver inte finjustera speciellt mkt utan kan skriva ut direkt. Jag har inget emot att modda/finjustera. Jag har t ex ägnat jul-ledigheten att få igång min gamla Ender 3 pro med Sonic Pad (klipper) för att få upp hastigheten där. Men samtidigt är det skönt när jag bara vill skriva ut att slippa oroa mig så mkt att något ska gå fel. Ingen skrivare är felfri så du kommer ha problemutskrifter även här men för mig har det varit som natt och dag mot många av mina andra gamlas skrivare.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Lägger till lite här.

Skrivet av Björn Endre:

P1P har ingen kamera även om man kan köpa till (och man får den med P1S) men det är en kamera för timelapse, inte för att kolla på printen i realtid /typ 1 fps).

P1P har kommit med LED och kamera förinstallerad sedan mars/april i år, så det är inget man behöver köpa till längre.

Skrivet av Björn Endre:

Däremot verkar det just nu endast gå att ha en AMS Lite kopplad. Jag tror dock det kommer ändras.

De har en lite intressant bit i deras FAQ angående detta.

Citat:

The A1 supports a maximum of one AMS lite, so why is an extra 4-pin connector available?
This interface is reserved for future product expansions and/or additional functionalities.

Sedan angående priserna, så kostar en A1-combo ca 50€ mindre än en P1P, 150€ upp till P1S, om man inte vet att man kommer köra med flera AMS, känns A1-combo som en no-brainer över P1P. Ska man hoppa upp till P-serien kan P1S vara mer värd än P1P, 100€ ovanpå P1P för P1S och du får en inkapslad skrivare som bättre klarar av fler material från start, ex ABS. Vill man köpa till det officiella inkapslingspaketet för P1P kostar det ca 170€ i dagsläget. Sedan finns även P1S-combo för 1050€, då får man med en AMS, men det börjar bli ganska saftiga priser.
A1-combo för 630€ känns väldigt prisvärt som insteg till flerfärgsutskrifter, eller att slippa manuellt byta rullar så ofta, speciellt om man vet att man inte kommer skriva ut i ABS/ASA/PA, utan håller sig till PLA/PETG.

Jag skulle nog inte rekommendera en ren P1P över A1-combo, hellre då en P1S, men då sticker priserna iväg, så beror på hur mycket man vill spendera, och vilka material man kommer skriva ut i.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för alla svar!
Har kollat lite till och verkar som att CREALITY ENDER-3 V3 KE är en ganska kapabel maskin. Ca 2000kr billigare än den vanliga A1. Är A1 2000kr bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Tusen tack för alla svar!
Har kollat lite till och verkar som att CREALITY ENDER-3 V3 KE är en ganska kapabel maskin. Ca 2000kr billigare än den vanliga A1. Är A1 2000kr bättre?

Utan att ha någon praktisk erfarenhet av någon av de där skrivarna skulle jag säga nej. Behåll dina 2000kr tills du kan mer om 3D-print och vet vad du vill satsa på längre fram.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Återigen tack för all svar. Efter många timmars forskning så beställde jag en CREALITY ENDER-3 V3 KE. Den här kommer räcka som en nybörjare skrivare till att börja med och känna om det är något som jag vill ha som en casual eller mer seriös hobby.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nDre:

Tusen tack för alla svar!
Har kollat lite till och verkar som att CREALITY ENDER-3 V3 KE är en ganska kapabel maskin. Ca 2000kr billigare än den vanliga A1. Är A1 2000kr bättre?

CREALITY ENDER-3 V3 KE är i grunden en V3 med Klipper (KE = klipper Edition) vilket låter dom öka hastigheten då de har input shaping etc. FWIW - jag har just hållt på lägga in Klipper på min Ender 3 Pro (via Creality Sonic Pad) vilket ger mig något liknande denna (min är uppgraderad med både BLTouch och MicroSwiss DirectDrive) och den är definitivt snabbare än en stock Ender 3 V3.

Min erfarenhet av Creality (Ender 3 Pro och CR6 SE) är dock att de kräver en hel del handpåläggning för att skriva bra och ofta har de en del barnsjukdomar om det är den första versionen av något.

Även om jag inte testat denna så känns det som den borde vara nära min ombyggda Ender 3 Pro och jag är lite tveksam till kvalitén i längden. men det är bara min egen åsikt utifrån mina erfarenheter med Creality. Det är det ok instegs märke och budget märke men du får vad du betalar för ...

En A1 kostar runt tusenlappen mer (utan AMS Lite) och jag skulle i så fall titta på den om man vill hålla ner priset. Då kan man lägga på AMS Lite senare. Eller om du kan klara dig med lite mindre storlek så en A1 Mini för runt 310 Euro. Jag var förvånad hur mkt jag skriver ut på den som inte kräver fulla 256x256 ...

AnyCubic har också släppt några billiga skrivare med högre hastighet (tex ANYCUBIC KOBRA 2 PRO) så utbudet har nog aldrig varit så bra för att hitta billiga bra och snabba skrivare.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

När man skall underhålla en Bambulab P1S vad använder ni för att göra rent och smörja? Det följde med fett för en infettning men vad rekommenderar ni att man skall använda efter? Fungerar fett ifrån biltema https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/universalfet... ? eller är det ett big no no ?

Mvh Micke

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X | ASUS ROG Ryujin II 360mm | ASUS ROG Crosshair X670E Hero | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | WD Black SN850X 2TB Gen 4 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart | AOC CU34G2X 144Hz |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nDre:

Återigen tack för all svar. Efter många timmars forskning så beställde jag en CREALITY ENDER-3 V3 KE. Den här kommer räcka som en nybörjare skrivare till att börja med och känna om det är något som jag vill ha som en casual eller mer seriös hobby.

Då kan du använde de pengart adu sparar till extra trevlig filament ;). Man kan aldrig ha för mkt filament hemma ... vad har du tänkt dig att skriva ut? har du funderat på att lära dig modellera själv?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Då kan du använde de pengart adu sparar till extra trevlig filament ;). Man kan aldrig ha för mkt filament hemma ... vad har du tänkt dig att skriva ut? har du funderat på att lära dig modellera själv?

Ja, precis. Jag har 2 rulle filament kvar (PLA, oöppnad) fån den tiden när jag hade den Anet A6 så jag tänkte att köra med de först. Har ett par objekt i min lista som t.ex batteri hållare både AAA,AA men såg att det finns massa kul till Ryobi t.ex.
Sen säkert kommer jag på några andra grejer (gillar att köra motorcykel bla, så man kan kanske hitta på grejer) sen bor i hus och har en dotter vid 6år så kommer bli säkert lite lekaker också.

Permalänk

Jag satt och velade om att köpa ett LDO Voron V0.2-S1 kit ifrån 3DJake i början utav December. Dom han få slut på dom i lager innan jag bestämde mig, så jag skulle få min den 4:e Januari... Sedan vart den försenad till den 14:e, och nu är den försenad till den 29:e... Nåja, jag hinner ju printa ut delarna iallafall

När den är ihopsatt så ska jag ta tag i att fixa min ERCF och SB2 till min Trident. Dom projekten hamnade "lite" på is ^^;

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nDre:

Ja, precis. Jag har 2 rulle filament kvar (PLA, oöppnad) fån den tiden när jag hade den Anet A6 så jag tänkte att köra med de först. Har ett par objekt i min lista som t.ex batteri hållare både AAA,AA men såg att det finns massa kul till Ryobi t.ex.
Sen säkert kommer jag på några andra grejer (gillar att köra motorcykel bla, så man kan kanske hitta på grejer) sen bor i hus och har en dotter vid 6år så kommer bli säkert lite lekaker också.

Det finns en hel del trevliga Paterons om man är lagt åt det hållet och vill få tillgång tll coola saker att skriva ut som t ex barn gillar. Jag ska rensa lite tänkte jag bland mina Patreons men jag betalar till ex för Flexi Factory, Zou3D, Cinderwings och 3DPrintBunny.

Det roliga är självklart när man börjar skriva ut saker som kan användas i hemmet. min son sålde bingolotter innan jul och jag skrev ut hållare för att ställa upp skyltar etc på de bord vi hade. Sen skrev jag ut lite småtomtar och en stor tomte med LED-ljus. Uppskattades massor.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Tja,

Jag har lite tjorv med min Prusa MK3 skrivare, trodde först det var hot end/nozzle som tjorvade så jag köpte en E3D Revo monterade den och kalibrerade höjden, första utskrifterna gick bra, sen körde jag igång en lite längre använde även limstift på värme platan....det gick bra i ca 2 timmar sen lossnade utskriften från värme platan suck, någon som har något tips?

Ska man köpa PEI print bed och montera? , eller måste man ha skrivaren i ett skåp?.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Skrivet av Lastviking:

Tja,

Jag har lite tjorv med min Prusa MK3 skrivare, trodde först det var hot end/nozzle som tjorvade så jag köpte en E3D Revo monterade den och kalibrerade höjden, första utskrifterna gick bra, sen körde jag igång en lite längre använde även limstift på värme platan....det gick bra i ca 2 timmar sen lossnade utskriften från värme platan suck, någon som har något tips?

Ska man köpa PEI print bed och montera? , eller måste man ha skrivaren i ett skåp?.

Vad är det för typ utav material du printar med? Skåp ska inte behövas för PLA/PETG
Har detaljen börjat att warpa?
Hur ser topplageret ut där den lossnade? Tänkte ifall du har för hög flow eller något sådant så att nozzlen fastnar i detaljen

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Tja,

Jag har lite tjorv med min Prusa MK3 skrivare, trodde först det var hot end/nozzle som tjorvade så jag köpte en E3D Revo monterade den och kalibrerade höjden, första utskrifterna gick bra, sen körde jag igång en lite längre använde även limstift på värme platan....det gick bra i ca 2 timmar sen lossnade utskriften från värme platan suck, någon som har något tips?

Ska man köpa PEI print bed och montera? , eller måste man ha skrivaren i ett skåp?.

Vilket material rör det sig om och vilken platta?

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Vilket material rör det sig om och vilken platta?

Orginal Prusa platta, Pla+ , temp 215/60

Detaljer hade inte böjt sig när den lossnade.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Orginal Prusa platta, Pla+ , temp 215/60

Detaljer hade inte böjt sig när den lossnade.

Det där bör funka (plattan är redan PEI btw). Första/enklaste saken att prova är att göra rent plattan ordentligt- går att diska med en mjuk svamp.

Permalänk
Hedersmedlem

Sonic Pad + Ender 3 Pro = nytt liv för gammal trotjänare

Efter att jag köpt mina 4 Bambu Labs så har jag fått lite skrivare över. För att få plats har jag flyttat dom till vårt hus på Gotland och där står nu en Prusa MKS3+, en AnkerMake M5, en Crealite Ender 3 Pro och en Creality CR6-SE.

Det är ju inga dåliga skrivare men kanske lite långsamma (förutom M5 som ska vara den snabbaste).
Jag har länge funderat vad jag ska göra av dom. Det känns lite trist att slänga de äldsta när de ändå fungerar. Samtidigt så kan jag inte komma ifrån att det är lite trist att behöva vänta 7-8 timmar på en utskrift som med nyare snabbare skrivare tar 3-4 timmar.

Jag har länge varit lite sugen att testa något som Creality SonicPad. Jag har lekt med klipper innan (i somras satt jag upp Klipper via en rPi 4 på min CR6SE men kom inte så mkt längre än initalt få den att ha kontakt) men tanken med en färdig liten burk med skärm var lockande. Inte nog att köpa den själv men när min fru behövde en julklapps-lista fick den följa med. Och tomten tyckte jag var snäll under 2023 så den låg under granen :).

Det första jag noterade när jag dragit igång den var att visserligen CR6SE och Ender3Pro stöddes, men däremot out-of-the-box endast med Creality moderkort. Själv hade jag uppgraderat till BTT moderkort på båda. Jag hade dock kvar ett 4.2.7-moderkort för min Ender 3 Pro så för att slippa börja med att skriva egna printer.cfg så bytte jag tillbaka till det moderkortet. Jag hade även sen tidigare uppgraderat med BLTouch och MicroSwiss DD så kändes som min Ender3 Pro var en bra kandidat att testas med.

Jag följde Ricky Impey's Youtube videos för att både sätta upp SoniCPad med Ender 3 Pro men även att konfigurera den och kalibrera den. (https://www.youtube.com/watch?v=ga2cMRTJGQI). Det finns några grejer som inte helt stämmer/han glömt, särskilt när det gäller att uppdatera för input shaping, men hans serie av Youtubes är guld för att få igång allt, oavsett skrivare.

Jag började med att använda Cura för att styra den och Crealitys färdiga profiler. De har ingen profil för Ender 3 Pro men för Ender S1 Pro vilken också är en DD. Tycker det är lite trist de har profiler för så få skrivare. De borde lätt kunna fixa färdiga profiler för många av deras äldre skrivare kan man tycka.

Det gick väl så där med utskriften via Cura. Jag testade en T-Rex från Flexi Factory och med snabb-profilen (runt 3 timmar) så fick jag layershift och annat problem.

Jag gick över till Orca istället som jag är van vid och körde alla deras kalibreringar. Jag följe även Klippers egen guide för resonans-kompensering och det blev skitbra.

Med Orcas standard-PLA-klipper-profil som jag uppdaterat efter alla kalibreringar så tog FlexiFactory T-Rex curved endast 3h40m att skriva ut. Och den blev riktigt bra. Som jämförelse vill Cura ta runt 11 timmar att skriva ut den med min gamla Ender 3 Pro-profil. Anker M5 vill ta 4.5 timmar och min MKS3+ lite över 7 timmar. Jag måste fortfarande testa lite mer med mina inställningar för att se att jag inte skruvat upp accelerationen för mkt (och detta var för övrigt allt kalibrerat med Add North Glitter Grey PLA så antar jag måste göra om lite kalibreringar för PETG etc) men jag tycker det är kul att min Ender 3 Pro fått nytt liv igen.

Så har du en äldre skrivare hemma och tid/ork att installera Klipper, antingen via t ex SonicPad eller själv på en rPi, - gör det. Det kräver fortfarande en del pill men det kan bli riktigt bra. Tyvärr kommer jag inte hinna börja leka med CR6SE igen denna gång men påskens/sommarens projekt blir att även få in den på Sonic Pad. Där behöver jag fixa en egen printer.cgf eftersom jag bara har ett BTT moderkort på den och inte minns var jag la Crealitys egna. Men det borde inte vara något stort problem.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Skrivet av McMoo:

Lägger till lite här.

P1P har kommit med LED och kamera förinstallerad sedan mars/april i år, så det är inget man behöver köpa till längre.

De har en lite intressant bit i deras FAQ angående detta.
Sedan angående priserna, så kostar en A1-combo ca 50€ mindre än en P1P, 150€ upp till P1S, om man inte vet att man kommer köra med flera AMS, känns A1-combo som en no-brainer över P1P. Ska man hoppa upp till P-serien kan P1S vara mer värd än P1P, 100€ ovanpå P1P för P1S och du får en inkapslad skrivare som bättre klarar av fler material från start, ex ABS. Vill man köpa till det officiella inkapslingspaketet för P1P kostar det ca 170€ i dagsläget. Sedan finns även P1S-combo för 1050€, då får man med en AMS, men det börjar bli ganska saftiga priser.
A1-combo för 630€ känns väldigt prisvärt som insteg till flerfärgsutskrifter, eller att slippa manuellt byta rullar så ofta, speciellt om man vet att man inte kommer skriva ut i ABS/ASA/PA, utan håller sig till PLA/PETG.

Jag skulle nog inte rekommendera en ren P1P över A1-combo, hellre då en P1S, men då sticker priserna iväg, så beror på hur mycket man vill spendera, och vilka material man kommer skriva ut i.

Förstår inte varför ni pratar så mycket om inkapsling för ABS... Jag har skrivit ut ABS på min zortrax M200 sen de lanserades för typ 10-15 år sedan. Iof har jag inte rört den senaste 3-4 åren.
Har någonting hänt eller förändrats?

Samt en fråga ni som verkar vara mer inlästa. Zortraxen är bökig och stökig, finns det några bra skrivare för typ 5000-6000kr? P1S verkar ju dunder men 10000kr för ngnting jag knappt kommer använda 😅

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Macatonia:

Förstår inte varför ni pratar så mycket om inkapsling för ABS... Jag har skrivit ut ABS på min zortrax M200 sen de lanserades för typ 10-15 år sedan. Iof har jag inte rört den senaste 3-4 åren.
Har någonting hänt eller förändrats?

Samt en fråga ni som verkar vara mer inlästa. Zortraxen är bökig och stökig, finns det några bra skrivare för typ 5000-6000kr? P1S verkar ju dunder men 10000kr för ngnting jag knappt kommer använda 😅

ABS har ju en tendens att warpa och är känslig för omgivningen. Om det t ex är lite kallare där du skriver eller det blåser lite (du går förbi, dörr öppnas etc) så kan det påverka utskriften. Inkapslingen är främst till för att göra det möjligt att ha en stabil varmare temperatur inne där du skriver ut. Om det fungerat bra för dig i alla år så låter det som om du har en bra miljö att skriva ut i. vissa gör så att de typ tar en vanlig papp-kartong och skyddar skrivaren.

Sen är gaserna som bildas av ABS visserligen inte direkt giftiga men kan upplevas ganska otrevliga. Luktar illa och man kan må illa av dom. Så igen, det kan vara en fördel.

Om P1S är för dyr så kanske Creality K1? Det ska komma en ny uppdaterad version av den typ nu som bör ha fixat alla barnsjukdomar den första generationen hade. Med ett pris runt 6000 kr så tycker jag den är intressant.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Skrivet av Björn Endre:

ABS har ju en tendens att warpa och är känslig för omgivningen. Om det t ex är lite kallare där du skriver eller det blåser lite (du går förbi, dörr öppnas etc) så kan det påverka utskriften. Inkapslingen är främst till för att göra det möjligt att ha en stabil varmare temperatur inne där du skriver ut. Om det fungerat bra för dig i alla år så låter det som om du har en bra miljö att skriva ut i. vissa gör så att de typ tar en vanlig papp-kartong och skyddar skrivaren.

Sen är gaserna som bildas av ABS visserligen inte direkt giftiga men kan upplevas ganska otrevliga. Luktar illa och man kan må illa av dom. Så igen, det kan vara en fördel.

Om P1S är för dyr så kanske Creality K1? Det ska komma en ny uppdaterad version av den typ nu som bör ha fixat alla barnsjukdomar den första generationen hade. Med ett pris runt 6000 kr så tycker jag den är intressant.

Ahh I see. Kanske mest har haft tur då
Creality K1 - tack för tipset. Blir nog en sådan då. Eller så aktiverar jag mig och försöker repa min Zortrax M200 - nått är fel så den mosar bädden för den förstår som inte vad höjden är eller nått sådant. Kan vara en konduktivitetsissue

Permalänk
Medlem

Detta va ju riktigt coolt.
Chassi
Nån som testat nått liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Detta va ju riktigt coolt.
Chassi
Nån som testat nått liknande?

Något som @JonasT borde testa! Kanske kan sweclockers designa ett eget?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har varit på gång att testa lite 3D-printade chassin och andra tillbehör för PC men inte kommit igång. Men de här ser ju jäkligt coola ut .... ska se om jag har moderkort etc hemma för att göra ett test. Skulle vilja lära mig Shapr3d eller fusion360 för att göra egna designs.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com