Guide: Navigera rätt i moderkortsdjungeln

Permalänk
Melding Plague

Guide: Navigera rätt i moderkortsdjungeln

Calle försöker reda ut den inte så nybörjarvänliga moderkortsmarknaden och tipsar om vad du bör leta efter och undvika.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Reklam för intel med lite kuriosa om AMD i början? I ren text, bild och exempelmängd är artikeln ganska sned i Intels fördel.

I övrigt bra med guider som förklarar hur det funkar. Dock kan man tillföra en hel del om kontakter och elförsörjning.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Tack för en trevlig guide @CrispVanDahl

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Jäkla bra artikel!!!! Mer såna här ”karta i djungeln”-artiklar

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem

Jag tycker artikeln är bra, och ser inget skevt mellan intel/amd.

Det jag sett mycket av, om man ser många år bakåt, är att alltför många tror ett ITX eller mATX är sämre än ett ATX bara för att de är mindre. De tycker det saknas nåt i lådan när de nedersta kortplatserna är borta, som om det är absolut nödvändigt att fylla hela lådbotten med moderkort. Behöver man bara grafikkortsplatsen, eller inte vill dela "lanes" med andra instickskort så klarar man sig gott&väl med ett mATX eller ITX, och det passar i ett fulltower också, bara som exempel. Sålänge kortet har det man behöver.
Så vad jag tycker kan läggas till i artikeln är att storleken inte alltid är viktig, det viktiga är de funktioner man behöver, att de finns där. Det var lite annat på 90-talet då man skulle ha både grafikkort, ljudkort, nätverkskort, scsi-kort, printerkort osv, då gick alla kortplatserna snabbt åt, men idag används oftast bara en, om ens den.

Permalänk
Medlem

Scannade av lite granna men nämnde ni om antal lager, antal dimm platser för att lättare kunna skrämma upp minnes hastigheten och stabiliteten samt ex det som var normalt på finare moderkort förr som smt pcie/dimm platser....

exempelvis, om man har ett 6 lager atx moderkort med 4 dimmplatser så kan man nästan glömma att kunna köra mer än 7200mt/s på intel och man oftast stannar vid ca 6800mt/s.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Jag gjorde en miss när jag nyligen köpte mb. Jag ville ha spdif ut så att jag kan få surround till min ljud anläggning. Det visade sig inte vara möjligt utan man får bara tvåkanaligt pcm ljud pga licensavggifter. Det gäller även om man köper dom flesta ljudkort. Kanske fungerar med en hdmi splitter men jag har ingen att testa med.

Kanske det går men någon codec/filter men jag har inte fått detta att fungera.

Jag köpte ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI pga spdif header och external termistor header men det var bortslängda pengar.jag kunde ha sparat 1000 kr med ett asrock kort utan spdif och termistor

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Just nu på am5 sidan finns det knappt något intressant moderkort som inte kostar för mycket.

Enda moderkortet som är någorlunda OK prislapp med rimliga specs är:

* AsRock b650m pro rs

Finns då och då att köpa för 1500-1600kr utan rea.

Annars måste man pröjsa minst 2k eller mer för liknande specs. Asus var ju också lite sådär på am5 fronten där de bland annat hade kontroversiellt bios som förstörde cpus och ville ej ta ansvar för deras uppdatering heller.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk

4st ramplatser, minst 2,5Gbit ethernet, bluetouth, wifi, 3st m.2 platser borde vara ett vanligt grundkrav.
Både wifi och BT vill kräsna ha externa, men jag gissar att utvecklingen går som för externa ljudkort. Först skrattade folk åt de inbyggda ljudkorten, vem körde med dem? Men dröjde inte länge före de flesta slutade med de externa.
Samma med m.2 ssd, sata och enklaste m.2 kostar ungefär detsamma. Varför köra med sata ssd?

Det tråkiga är att moderkort med det jag nämnde ovanför är svindyrt.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av sesam2k:

Reklam för intel med lite kuriosa om AMD i början? I ren text, bild och exempelmängd är artikeln ganska sned i Intels fördel.

I övrigt bra med guider som förklarar hur det funkar. Dock kan man tillföra en hel del om kontakter och elförsörjning.

Tack för feedbacken!
Det var inte min avsikt att överrepresentera Intel. Ska hålla det i tankarna nästa gång vi gör något liknande.

Skrivet av Heliopause:

Jag tycker artikeln är bra, och ser inget skevt mellan intel/amd.

Det jag sett mycket av, om man ser många år bakåt, är att alltför många tror ett ITX eller mATX är sämre än ett ATX bara för att de är mindre. De tycker det saknas nåt i lådan när de nedersta kortplatserna är borta, som om det är absolut nödvändigt att fylla hela lådbotten med moderkort. Behöver man bara grafikkortsplatsen, eller inte vill dela "lanes" med andra instickskort så klarar man sig gott&väl med ett mATX eller ITX, och det passar i ett fulltower också, bara som exempel. Sålänge kortet har det man behöver.
Så vad jag tycker kan läggas till i artikeln är att storleken inte alltid är viktig, det viktiga är de funktioner man behöver, att de finns där. Det var lite annat på 90-talet då man skulle ha både grafikkort, ljudkort, nätverkskort, scsi-kort, printerkort osv, då gick alla kortplatserna snabbt åt, men idag används oftast bara en, om ens den.

Skrivet av DST:

Scannade av lite granna men nämnde ni om antal lager, antal dimm platser för att lättare kunna skrämma upp minnes hastigheten och stabiliteten samt ex det som var normalt på finare moderkort förr som smt pcie/dimm platser....

exempelvis, om man har ett 6 lager atx moderkort med 4 dimmplatser så kan man nästan glömma att kunna köra mer än 7200mt/s på intel och man oftast stannar vid ca 6800mt/s.

Tackar alla för konstruktiv feedback. Ska försöka lägga till och utöka ett par stycken under kvällen. Återkommer när det är gjort.

Permalänk
Snusfri

Trevligt med en rätt matig artikel som avslutning på året.

Kör själv med ett vad som nog anses som mellanklass, ASUS ROG STRIX Z790-A GAMING WIFI D4 just för att när jag byggde så var DDR5 rejält dyrt samt att 128GB Kit var väldigt svåra att få tag på.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Just nu på am5 sidan finns det knappt något intressant moderkort som inte kostar för mycket.

Enda moderkortet som är någorlunda OK prislapp med rimliga specs är:

* AsRock b650m pro rs

Finns då och då att köpa för 1500-1600kr utan rea.

Annars måste man pröjsa minst 2k eller mer för liknande specs. Asus var ju också lite sådär på am5 fronten där de bland annat hade kontroversiellt bios som förstörde cpus och ville ej ta ansvar för deras uppdatering heller.

Korten är dyrare men å andra sidan har det aldrig varit så många funktioner som på AM5. Onödiga för vissa men jag är ganska OK med att det kostar lite mer om jag får en bra uppsättning features som inbyggt trådlöst och bt när jag ändå kan ha det till mer än en generation CPU.

Dåligt av Asus visst men det är mer än ett halvår sedan, inget problem med deras modeller i dagsläget.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Just nu på am5 sidan finns det knappt något intressant moderkort som inte kostar för mycket.

Enda moderkortet som är någorlunda OK prislapp med rimliga specs är:

* AsRock b650m pro rs

Finns då och då att köpa för 1500-1600kr utan rea.

Annars måste man pröjsa minst 2k eller mer för liknande specs. Asus var ju också lite sådär på am5 fronten där de bland annat hade kontroversiellt bios som förstörde cpus och ville ej ta ansvar för deras uppdatering heller.

håller inte riktigt med, när det gäller am5 kan man lika gärna köpa det billigaste då det inte spelar så stor roll för zen4 cpuer spec 7800x3d, du stannar typ vid 6000 till max 6400 1:1 (imc:dram) och oftast är man ändå fast vid säg 6000 medans för intel så inte nog att man behöver ett moderkort med hyffsad vrm så är det oxå viktigt med vilket moderkort man köper om man vill kunna köra snabbt ram, vilket man ej behöver eg tänka på när det är am5.

Dock att am5 var rätt buggigt när iaf jag hade det, ja det är en annan 5a.. dock så funkade allt när am5 kom tillskillnad när lga1700 kom ut, kunde inte ens resetta lösenordet till steam då steam recaptcha inte funkade med e-kärnorna på och med den första biosen till mitt msi z690 så kunde jag inte stänga av dem då det resulterade i ingen boot. Var tvungen att nollställa lösenordet till steam med min 11700k... kändes lagom kul...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

4st ramplatser, minst 2,5Gbit ethernet, bluetouth, wifi, 3st m.2 platser borde vara ett vanligt grundkrav.
Både wifi och BT vill kräsna ha externa, men jag gissar att utvecklingen går som för externa ljudkort. Först skrattade folk åt de inbyggda ljudkorten, vem körde med dem? Men dröjde inte länge före de flesta slutade med de externa.
Samma med m.2 ssd, sata och enklaste m.2 kostar ungefär detsamma. Varför köra med sata ssd?

Det tråkiga är att moderkort med det jag nämnde ovanför är svindyrt.

Extern DAC = extern ljudkort i praktiken och det är väl ingen som kör med det interna idag när vettiga DACs med USB är så pass mycket bättre och nått man tar med sig till nästa burk.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av CrispVanDahl:

Tack för feedbacken!
Det var inte min avsikt att överrepresentera Intel. Ska hålla det i tankarna nästa gång vi gör något liknande.

Tackar alla för konstruktiv feedback. Ska försöka lägga till och utöka ett par stycken under kvällen. Återkommer när det är gjort.

Utökade stycket innan jag redovisar de olika produktklasserna med en exempeltabell på lite olika specifikationer från MSI i olika prisklasser. Jag till ett par kortare stycken om varför antal PCB-lager spelar roll samt varför strömförsörjning spelar roll. Är det något som är otydligt eller om något saknas så är det bara att säga till.

Jag har försökt att förenkla så mycket som möjligt för att göra det enklare för nybörjare och har därmed fått klov att filtrera ut en hel del för att undvika att den här artikeln skulle bli på tok för lång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Just nu på am5 sidan finns det knappt något intressant moderkort som inte kostar för mycket.

Enda moderkortet som är någorlunda OK prislapp med rimliga specs är:

* AsRock b650m pro rs

Finns då och då att köpa för 1500-1600kr utan rea.

Annars måste man pröjsa minst 2k eller mer för liknande specs. Asus var ju också lite sådär på am5 fronten där de bland annat hade kontroversiellt bios som förstörde cpus och ville ej ta ansvar för deras uppdatering heller.

Om det bara kostar 1500 ibland så år det ju just då nedsatt och alltså på rea

———

Angående trådens ämne är det tråkigt att moderkort ska behöva kosta över 2000kr, men alla komponenter har ju gått upp till det dubbla senaste åren, så kanske inte så konstigt…

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se tester av moderkort. Speciellt på prestandan mellan olika modeller. Exempelvis hur prestandan påverkas mellan budget och premium.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om det bara kostar 1500 ibland så år det ju just då nedsatt och alltså på rea

———

Angående trådens ämne är det tråkigt att moderkort ska behöva kosta över 2000kr, men alla komponenter har ju gått upp till det dubbla senaste åren, så kanske inte så konstigt…

Den har enligt prisjakt alltid legat runt 1500-1700 snäppet. Menade mest att den är såpass populär så den går snabbt ut ur lager. T.ex under tidigare december fanns den för ca 1575kr på amazon.se men blev ständigt senare leveranstider på den tills den tillslut ej längre var till försäljning.

Finns för ca 1600 nu på compumail

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Trevlig guide. Hade varit trevligt med en del 2 där ni går igenom skillnaderna mellan de olika korten från tillverkarna. Tex så kan de vara väldigt svårt att veta skillnaden på de olika Asus-modellerna som finns för både Intel och AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Den har enligt prisjakt alltid legat runt 1500-1700 snäppet. Menade mest att den är såpass populär så den går snabbt ut ur lager. T.ex under tidigare december fanns den för ca 1575kr på amazon.se men blev ständigt senare leveranstider på den tills den tillslut ej längre var till försäljning.

Finns för ca 1600 nu på compumail

Jaha, det var så du menade. Fattar!

Permalänk
Medlem

Så ju mer pengar man kaster på kortet, desto mer logiskt sitter kontakterna och lättare att dra alla sladdar?

Jag hoppas på bättre minneskompatibilitet med mitt nästa moderkort - som blir ett M-ITX. Det är en sak jag missat några gånger, verkligen vara säker på att man köper rätt minnestyp så man kan köra i minst 3200 (DDR4). Har inte kommit runt det ännu, har nu ett TUF B450 som tuffar i 2400 trots 32GB minne som skall vara ok för kortet. Sjukt irriterande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

... PCI Express 5.0-baserade SDD-enheter. Där har X670E, X670 samt B650E stöd för detta medan det är frivilligt för moderkortstillverkarna att bygga in det på B650-moderkort och A620-modellerna står helt utan.

Aah moderkorts-specifikationer... Så många meningar här i artikeln som är perfekta att ha som icebreakers på första dejten.

Permalänk
Skrivet av Heliopause:

Jag tycker artikeln är bra, och ser inget skevt mellan intel/amd.

Det jag sett mycket av, om man ser många år bakåt, är att alltför många tror ett ITX eller mATX är sämre än ett ATX bara för att de är mindre. De tycker det saknas nåt i lådan när de nedersta kortplatserna är borta, som om det är absolut nödvändigt att fylla hela lådbotten med moderkort. Behöver man bara grafikkortsplatsen, eller inte vill dela "lanes" med andra instickskort så klarar man sig gott&väl med ett mATX eller ITX, och det passar i ett fulltower också, bara som exempel. Sålänge kortet har det man behöver.
Så vad jag tycker kan läggas till i artikeln är att storleken inte alltid är viktig, det viktiga är de funktioner man behöver, att de finns där. Det var lite annat på 90-talet då man skulle ha både grafikkort, ljudkort, nätverkskort, scsi-kort, printerkort osv, då gick alla kortplatserna snabbt åt, men idag används oftast bara en, om ens den.

Ruggigt fult med ett litet moderkort i ett fullstort chassi dock, om det är fönstersida.

Men det finns ju trevliga små chassin.

Dock så brukar ATX moderkort ändå ha bättre strömförsörjning mm för samma peng.

Permalänk
Skrivet av Homdax:

Så ju mer pengar man kaster på kortet, desto mer logiskt sitter kontakterna och lättare att dra alla sladdar?

Jag hoppas på bättre minneskompatibilitet med mitt nästa moderkort - som blir ett M-ITX. Det är en sak jag missat några gånger, verkligen vara säker på att man köper rätt minnestyp så man kan köra i minst 3200 (DDR4). Har inte kommit runt det ännu, har nu ett TUF B450 som tuffar i 2400 trots 32GB minne som skall vara ok för kortet. Sjukt irriterande.

Använder du 2 eller 4 stickor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Använder du 2 eller 4 stickor?

2 Kingston KHX3200C16D4/16GX.
Lyckades faktiskt sätta den till 3000 nu med DOCP, inte 3200, då ballar den ur och vill inte boota. Fast den är inte stabil med 3000 märker jag..tebax till 2400

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för en bra guide!
Den kom väldigt passande eftersom det har blivit dags att ersätta min gamla dator.
Men det har gått ett antal år sedan och jag är ännu inte tillräckligt påläst för att veta vilka komponenter jag ska välja.
Och så gott som alla recensioner m.m. jag hittar så har de i princip bara fokus på gaming.

Vad jag är ute efter är ett moderkort som ska användas som en generell dator som jag kommer att köra Debian på.
Har inget intresse av överklockning utan vill bara ha en stabil dator och förmodligen bara med CPUns inbyggda GPU.

Vore tacksam för några generella tips/råd.

Permalänk
Medlem

Saknar minneskompatibilitet som en faktor av prisklass. Snabbaste 2x16GB kitet på QVL, snabbaste 4x48GB kitet på QVL. Bara intressant för DDR5, kör man DDR4 har man nått vägs ände.

Permalänk
Medlem

(Intel) Är man ute efter minne snabbare än 7200 är man i princip tvungen att skaffa ett moderkort med två slottar i. Det begränsar också vad man kan välja mellan.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Tänk om de kunde skicka med vettigt antal usb portar?
Jag har 1st usb wifi, 1st usb Bluetooth, 1st usb webkamera, 1st usb konferenshögtalare, 1st usb programmeringskabel och jag var tvungen att köpa en hubb därbak.

Wifi och BT borde vara inbyggt i moderkortet och 2st lediga portar frigörs. Även om många vill ha extern antenn för wifi.

Permalänk
Medlem

Fin fin guide förr gick man oftast på värsting kortet, men idag kollar jag mer efter vilka portar/utgångar jag är i behov utav.
Samt att mellansegmentet står sig bra idag jämfört med kanske 10-15 år sen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc