Permalänk
Medlem

3080 ti problem.

God kväll, jag var och hämtade ett 3080 ti som jag satte i min dator, (har inte gjort något annat).
Jag upplever att när jag spelar Apex (spelar bara det), så fryser hela bilden i en mycket kort stund (under en sekund),
för att sedan fungera igen som normalt.

min fråga är om jag måste göra något annat när man byter grafikkort? typ uppdatera bios eller drivrutiner?
jag är själv dålig på sådant så uppskattar tips.

tempen på grafikkortet har max varit 67 grader när jag spelar.

min dator innehåller:

PRIME Z370-A II
Intel Core i7 8700 @ 3.20GHz
32,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1069MHz (fattar inte vrf det står 1069MHz, det bör vara mer?)
4095MB NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti

Jag har mycket bra och stabil fps i spelet, ligger på mellan 220-240.

ha en god fortsättning på året

mvh kim

Permalänk
Medlem

1069MHz är 2138MHz effektiv hastighet. Ev kan dina minnen köras högre om du aktiverar xmp i BIOS.

Hade du ett nvidia grafikkort innan du skaffade 3080ti? Om så är fallet bör det räcka att installera den nyaste versionen från nvidias websida: https://www.nvidia.com/Download/index.aspx

Vad har du för nätagg? Och hur många enskilda kablar har du kopplat mellan nätagget och grafikkortet?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

1069MHz är 2138MHz effektiv hastighet. Ev kan dina minnen köras högre om du aktiverar xmp i BIOS.

Hade du ett nvidia grafikkort innan du skaffade 3080ti? Om så är fallet bör det räcka att installera den nyaste versionen från nvidias websida: https://www.nvidia.com/Download/index.aspx

Vad har du för nätagg? Och hur många enskilda kablar har du kopplat mellan nätagget och grafikkortet?

okej tack, ska kolla xmp, jag hade ett nvidia gtx 1080 ti innan, nätagget är ett AX850.
jag har kopplat in ström i båda strömkontakterna på grafikkortet, men det är en kabel med 2 kontakter.

1069MHz är 2138MHz effektiv hastighet. Ev kan dina minnen köras högre om du aktiverar xmp i BIOS.

Hade du ett nvidia grafikkort innan du skaffade 3080ti? Om så är fallet bör det räcka att installera den nyaste versionen från nvidias websida: https://www.nvidia.com/Download/index.aspx

Vad har du för nätagg? Och hur många enskilda kablar har du kopplat mellan nätagget och grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimmm:

okej tack, ska kolla xmp, jag hade ett nvidia gtx 1080 ti innan, nätagget är ett AX850.
jag har kopplat in ström i båda strömkontakterna på grafikkortet, men det är en kabel med 2 kontakter.

1069MHz är 2138MHz effektiv hastighet. Ev kan dina minnen köras högre om du aktiverar xmp i BIOS.

Hade du ett nvidia grafikkort innan du skaffade 3080ti? Om så är fallet bör det räcka att installera den nyaste versionen från nvidias websida: https://www.nvidia.com/Download/index.aspx

Vad har du för nätagg? Och hur många enskilda kablar har du kopplat mellan nätagget och grafikkortet?

Om du har en andra pcie kabel till nätagget är det rekommenderat att koppla in den också så att du har en kabel per strömkontakt på grafikkortet. I vissa fall kan en delad kabel orsaka instabilitet och/eller förlorad prestanda.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Prova aktivera MSI (Message Signaled Interrupts) med verktyg så som WTools från Wagnersoft.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Om du har en andra pcie kabel till nätagget är det rekommenderat att koppla in den också så att du har en kabel per strömkontakt på grafikkortet. I vissa fall kan en delad kabel orsaka instabilitet och/eller förlorad prestanda.

tack jag ska kolla om jag har det

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimmm:

God kväll, jag var och hämtade ett 3080 ti som jag satte i min dator, (har inte gjort något annat).
Jag upplever att när jag spelar Apex (spelar bara det), så fryser hela bilden i en mycket kort stund (under en sekund),
för att sedan fungera igen som normalt.

min fråga är om jag måste göra något annat när man byter grafikkort? typ uppdatera bios eller drivrutiner?
jag är själv dålig på sådant så uppskattar tips.

tempen på grafikkortet har max varit 67 grader när jag spelar.

min dator innehåller:

PRIME Z370-A II
Intel Core i7 8700 @ 3.20GHz
32,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1069MHz (fattar inte vrf det står 1069MHz, det bör vara mer?)
4095MB NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti

Jag har mycket bra och stabil fps i spelet, ligger på mellan 220-240.

ha en god fortsättning på året

mvh kim

Du kan inte bara plugga in ett nytt grafikkort med dom gamla drivrutinerna, du får ladda ner Display Driver Uninstaller DDU och efter att den har rensat dom gamla drivrutinerna så får du gå in på GeForce hemsida och dra ner korrekt drivrutiner för ditt 3080 Ti.
Detta borde avhjälpa dina problem du upplever.

Här är en bra tutorial på hur du gör detta korrekt https://youtu.be/bE4gD1FkIA8?si=-nr7J_FpSkU7vMUj

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Prova aktivera MSI (Message Signaled Interrupts) med verktyg så som WTools från Wagnersoft.

kan en vanlig dödlig som jag förstå mig på wtools? jag är som sagt inte så kunnig på datorer, jag startar spelet och spelar, inte mer än så

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Du kan inte bara plugga in ett nytt grafikkort med dom gamla drivrutinerna, du får ladda ner Display Driver Uninstaller DDU och efter att den har rensat dom gamla drivrutinerna så får du gå in på GeForce hemsida och dra ner korrekt drivrutiner för ditt 3080 Ti.
Detta borde avhjälpa dina problem du upplever.

Brukar inte behövas när man går från ett nvidia kort till ett annat.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Brukar inte behövas när man går från ett nvidia kort till ett annat.

Okej
Alltid gjort så när jag var bytt kort i datorerna, slippa problem som kan uppstå.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Brukar inte behövas när man går från ett nvidia kort till ett annat.

jag har den senaste drivrutinen om jag kollar i gforce experience, så då bör jag väl kunna låta det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimmm:

jag har den senaste drivrutinen om jag kollar i gforce experience, så då bör jag väl kunna låta det vara?

Ja.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimmm:

jag har den senaste drivrutinen om jag kollar i gforce experience, så då bör jag väl kunna låta det vara?

Jag skulle ändå installera om det.
kan vara orsaken till problemet, och därmed en enkel lösning.

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leestander:

Jag skulle ändå installera om det.
kan vara orsaken till problemet, och därmed en enkel lösning.

får kolla på det, det värsta är att jag försökte uppdatera en gång innan och det gick inget vidare LUL så man är lite nervös för att uppdatera. kan man lämna in en dator för sådant ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimmm:

får kolla på det, det värsta är att jag försökte uppdatera en gång innan och det gick inget vidare LUL så man är lite nervös för att uppdatera. kan man lämna in en dator för sådant ?

Bäst att lära sig, för varje större spelsläpp så kommer det nya drivrutiner som anpassas för spelet osv.

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)