Permalänk

Min dator kan inte installera program

Min dator behövde en driver update men jag fick bara massa errors jag kollade överallt på youtube om hur jag kunde fixa det. När jag försöker installera något från nvidia så ”popppar” en liten ruta upp och det står ”felaktig data” jag gjorde all jag kunde och till slut skulle jag installera om allt från nvidida för och se om det fixa problemet men nu går det inte att installera nvidia programmen igen, nu funkar bara ena skärmen. Jag har försökt återställa datorn men det går inte heller.
(Jag kan inte mycket om datorer)

Permalänk
Medlem

Hur visste du att datorn behöver en "driver update"?

Varifrån laddade du ner grafikkorts-drivrutinen? Direkt från Nvidia? "felaktig data" får mig spontant att tänka på att den nedladdade filen blivit korrupt, lösningen är isfl att ladda ner igen från Nvidia, alternativt från tillverkaren av ditt grafikkort.

Hade varit bra med lite mer specifik info om felmeddelanden som du fick och inte bara "error".

Har det helt ballat ur med ditt försök att uppdatera så kan denna guide vara till hjälp;
https://www.tomshardware.com/how-to/uninstall-nvidia-amd-inte...

Den andra skärmen behöver du inte vara orolig över, du kan aktivera den i Windows skärminställningar, men lika bra att sköta det i Nividas kontrol panel när du fått det att funka.

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Medlem

Kan du lägga upp en skärmdump på felmeddelandet?

Du kan prova köra kommandot sfc /scannow i cmd, det kan laga problem ibland.

Permalänk
Skrivet av kahwalli:

Hur visste du att datorn behöver en "driver update"?

Varifrån laddade du ner grafikkorts-drivrutinen? Direkt från Nvidia? "felaktig data" får mig spontant att tänka på att den nedladdade filen blivit korrupt, lösningen är isfl att ladda ner igen från Nvidia, alternativt från tillverkaren av ditt grafikkort.

Hade varit bra med lite mer specifik info om felmeddelanden som du fick och inte bara "error".

Har det helt ballat ur med ditt försök att uppdatera så kan denna guide vara till hjälp;
https://www.tomshardware.com/how-to/uninstall-nvidia-amd-inte...

Den andra skärmen behöver du inte vara orolig över, du kan aktivera den i Windows skärminställningar, men lika bra att sköta det i Nividas kontrol panel när du fått det att funka.

Jag behövder uppdatera drivern för att vissa spel kräver det som t.ex. fortnite.

Jag försökte ladda ner från både nvidia appen och från deras hemsida, inget funkar.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Kan du lägga upp en skärmdump på felmeddelandet?

Du kan prova köra kommandot sfc /scannow i cmd, det kan laga problem ibland.

Hur får jag in en bild?

Permalänk
Medlem

Förmodligen minnesfel eller något fel på en/flera av dina diskar.

Testa minnena med Memtest86: https://www.memtest86.com/

Testa disken med Crystaldisk info: https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

Och som ovant nämnt, testa att köra kommandot sfc /scannow i kommandotolken.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lillfluff:

Min dator behövde en driver update men jag fick bara massa errors jag kollade överallt på youtube om hur jag kunde fixa det. När jag försöker installera något från nvidia så ”popppar” en liten ruta upp och det står ”felaktig data” jag gjorde all jag kunde och till slut skulle jag installera om allt från nvidida för och se om det fixa problemet men nu går det inte att installera nvidia programmen igen, nu funkar bara ena skärmen. Jag har försökt återställa datorn men det går inte heller.
(Jag kan inte mycket om datorer)

Sanity check, har du utrymme på hårddisken?
Återkom med datorspecs.

Tråd flyttad till rätt underforum.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillfluff:

Hur får jag in en bild?

Om du trycker citera eller förhandsgranska får du den avancerade redigeraren. I menyn ovan så har du en knapp där du kan ladda upp en bild

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Om du trycker citera eller förhandsgranska får du den avancerade redigeraren. I menyn ovan så har du en knapp där du kan ladda upp en bild

här.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Sanity check, har du utrymme på hårddisken?
Återkom med datorspecs.

Tråd flyttad till rätt underforum.

Här är utrymme.

Hur ser man specs?
vet bara att jag har en geforce gtx 1660 super...

Permalänk
Skrivet av shugge:

Förmodligen minnesfel eller något fel på en/flera av dina diskar.

Testa minnena med Memtest86: https://www.memtest86.com/

Testa disken med Crystaldisk info: https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

Och som ovant nämnt, testa att köra kommandot sfc /scannow i kommandotolken.

Memtest vill ju bara starta på nån usb-drive men säger också att det som finns på usbn kan skadas och sånt. Går det att jobba sig runt det på nåt vis?

Crystaldisk visade att diskarna var felfria.

När jag ska köra kommandot så står:
"You must be an administrator running a console session in order to
use the sfc utility."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillfluff:

Memtest vill ju bara starta på nån usb-drive men säger också att det som finns på usbn kan skadas och sånt. Går det att jobba sig runt det på nåt vis?

Crystaldisk visade att diskarna var felfria.

När jag ska köra kommandot så står:
"You must be an administrator running a console session in order to
use the sfc utility."

Högerklicka på kommandotolken och välj "kör som administratör".

Du måste ha ett usb-minne som du kan formatera (dvs radera all data från) för att köra memtest86.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Högerklicka på kommandotolken och välj "kör som administratör".

Du måste ha ett usb-minne som du kan formatera (dvs radera all data från) för att köra memtest86.

fick upp detta meddelande:
"Windows Resource Protection found corrupt files and successfully repaired them.
For online repairs, details are included in the CBS log file located at
windir\Logs\CBS\CBS.log. For example C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log. For offline
repairs, details are included in the log file provided by the /OFFLOGFILE flag."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lillfluff:

Här är utrymme.
<Uppladdad bildlänk>

Hur ser man specs?
vet bara att jag har en geforce gtx 1660 super...

Om du har 8 GB RAM i datorn så används 8 GB till Swap och 8 GB till hibernate-filen, då har du 5 GB kvar. Det är troligen fullt på C-disken och det är det som smäller.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Om du har 8 GB RAM i datorn så används 8 GB till Swap och 8 GB till hibernate-filen, då har du 5 GB kvar. Det är troligen fullt på C-disken och det är det som smäller.

Jag har försökt rensa hur många gånger som helst...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lillfluff:

Jag har försökt rensa hur många gånger som helst...

Lämpligen så installerar du dina spel på D-disken istället för C.

Finns diverse verktyg för att se vilka mappar som tar plats. Möjligen har du något stort spel eller program som hade varit lätt att flytta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Lämpligen så installerar du dina spel på D-disken istället för C.

Finns diverse verktyg för att se vilka mappar som tar plats. Möjligen har du något stort spel eller program som hade varit lätt att flytta.

Jag har flyttat de största programmen som det går att flytta på redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillfluff:

Jag har flyttat de största programmen som det går att flytta på redan.

alla program går att flytta och litet plus litet blir stort

windows tar inte 200gb. Men du bör i princip inte ha något annat än windows där

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Lämpligen så installerar du dina spel på D-disken istället för C.

Nejnej, inte "disk" - partition menar du, en disk är en fysisk enhet som kan innehålla flera
logiska enheter=partitioner.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jookeer:

Nejnej, inte "disk" - partition menar du, en disk är en fysisk enhet som kan innehålla flera
logiska enheter=partitioner.

Du har helt rätt, men med tanke på att TS knappt har koll på vad hen har för grejer i datorn så behöver man inte komplicera det mer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du har helt rätt, men med tanke på att TS knappt har koll på vad hen har för grejer i datorn så behöver man inte komplicera det mer.

Komplicerat kan det bli om man använder tveksamma/tvetydiga uttryck.
Fakta är sällan helt fel.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jookeer:

Komplicerat kan det bli om man använder tveksamma/tvetydiga uttryck.
Fakta är sällan helt fel.

Jag säger inte att du har fel. Men om du inte ska hjälpa till kopplat till trådämnet så ser jag denna diskussionen som klar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag har läst runt lite mer och en eventuell fix (som jag även hintade om i mitt första inlägg) är att använda DDU. <-följ guiden och återkom! Hårddisk-utrymmet bör åtgärdas, men jag tror inte det är källan till detta problemet.

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillfluff:

Jag har flyttat de största programmen som det går att flytta på redan.

Vad exakt har du gjort?
Och gjorde du detta innan eller efter du fick felet som du beskriver i denna tråd?

Har du flyttat installerade program så kan sånt ställa till problem?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Vad exakt har du gjort?
Och gjorde du detta innan eller efter du fick felet som du beskriver i denna tråd?

Har du flyttat installerade program så kan sånt ställa till problem?

Jag har flyttat lite då och då, både innan och efter…

Permalänk
Medlem

Tänker spontant att Windows "backup" eller cache från internet äter upp hela C...

Gör dessa steg och klistra in resultatet i tråden.
https://www.makeuseof.com/whats-taking-up-space-windows/

Svaret på frågan innan på hur du flyttat program är också relevant och inte klart. Drag and drop eller avinstallera och ominstallera på D?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillfluff:

Jag har flyttat lite då och då, både innan och efter…

Exakt vad har du flyttat? Har du petat nånting på mapparna:

c:\Windows
C:\Program Files
C:\Program Files (x86)
C:\ProgramData

Jag tänker att du kanske råkat flytta nått som man inte bör röra på

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillfluff:

här.
<Uppladdad bildlänk>

Ger mig tyvärr inga ideer. Kommer det under installationen eller direkt när du trycker på filen?

Skrivet av lillfluff:

Här är utrymme.
<Uppladdad bildlänk>

Hur ser man specs?
vet bara att jag har en geforce gtx 1660 super...

Det ska vara tillräckligt för att kunna installera drivrutinen. Om än något lågt utrymme.

Som någon skriver prova DDU. Och installera igen.

Följande kan laga fel i Windows ibland.
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth.

Tänkta på trasig hårddisk/SSD. Men eftersom crystal disk info säger att det är ok så det nog heller inte problemet

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Ger mig tyvärr inga ideer. Kommer det under installationen eller direkt när du trycker på filen?

Det ska vara tillräckligt för att kunna installera drivrutinen. Om än något lågt utrymme.

Som någon skriver prova DDU. Och installera igen.

Följande kan laga fel i Windows ibland.
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth.

Tänkta på trasig hårddisk/SSD. Men eftersom crystal disk info säger att det är ok så det nog heller inte problemet

Under installationen

Provar DDU men nu står datorn och uppdaterar och har gjort det i någon timme nu

Vad är DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth. ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillfluff:

Under installationen

Provar DDU men nu står datorn och uppdaterar och har gjort det i någon timme nu

Vad är DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth. ?

https://support.microsoft.com/en-gb/topic/use-the-system-file...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34