Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Jäklar vad sjukt. Hade faktiskt ingen aning om att vissa banker tog en avgift för detta. Men enligt denna sida, https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/lan--..., så är det fyra banker som tar en avgift för detta. Danske, Handelsbanken, Swedbank och Ålandsbanken.

Jag ser inte någon avgift för Danske Bank enligt din länk.
Kan du förklara?

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Mitt personliga på Avanza slutade på 21,6% år.
Aktieklubben har nästan återhämtat sig helt efter några minor vi hittade ;/

Varje år är jag sur för att jag inte vågar köpa nvidia för någon gång skall de väll börja sjunka.
Samma sak gör jag nästa år...

Nästan samma som mig, slutade på 22,18 % med allt i en global indexfond. Jag blev väldigt förvånad när jag såg att snittet låg på runt 10 % för 2023 för snitt-Avanzianen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Nästan samma som mig, slutade på 22,18 % med allt i en global indexfond. Jag blev väldigt förvånad när jag såg att snittet låg på runt 10 % för 2023 för snitt-Avanzianen.

"Jag ska bara slå index lite snabbt!"

Permalänk
Medlem

Suttit still(köpt mer, men inte sålt alls) med iprincip alla mina innehav förra året,
slutade på 38,10%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Jag ser inte någon avgift för Danske Bank enligt din länk.
Kan du förklara?

Har aldrig betalat något för automatöverföring till annat konto om du kör via internetbanken. Men visst om du ringer in och ber en medarbetare sätta upp en betalning så får man betala en avgift för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Flera av storbankerna tar ut en avgift för stående överföring till annan bank. Kan man gå runt det genom att låta t ex Nordnet eller Avanza dra pengar från storbanken istället? Det är inga mängder pengar men ogillar principen skarpt. Vore fint att kunna automatisera månadssparandet.

Jag har Handelsbanken och sparar på Avanza. Det jag gör är att jag gör en stående överföring internt till ett specifikt konto på handelsbanken, sedan kör jag autogiro från det kontot till Avanza (autogirot sätter man upp på Avanza när man lägger upp ett månadssparande). Då får jag ingen avgift för överföringen Handelsbanken -> Avanza.

Autogirot kan såklart sättas upp från valfritt konto på Handelsbanken, men det kan vara så att det måste vara av allkonto-typ som stödjer betalningar från kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Har aldrig betalat något för automatöverföring till annat konto om du kör via internetbanken. Men visst om du ringer in och ber en medarbetare sätta upp en betalning så får man betala en avgift för det.

Samma här, därför jag blev nyfiken på vad han menade då ursprungsinläggen gällde stående överföringar till andra banker.

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

För att göra sparandet lite roligare och få en hyfsad spridning har jag sedan augusti förra året kryddat med aktier enligt konceptet jag kallar "dagens aktie".

Varje handelsdag dag väljer jag ut något bolag och köper aktier i det för omkring 500, ingen hård gräns. Kan bli 400 eller 600. Köper i stort sett bara de som har utdelning och jag bedömer vettiga. Oftast satsar jag på storbolag som av någon orsak verkar köpvärda för dagen. Huvudsaken de har utdelning på menyn.

Effekten blir som en egen fond men med mer kontroll där jag kan välja bort sånt jag av olika orsak inte gillar helt och hållet. Enda nackdelen som jag ser det är courtaget. Tillägg: Det tycker jag är ett rimligt pris för att veta exakt till vilken kurs man köper och säljer, till skillnad från ordinarie fonder där det är ett rent lotteri eftersom affärerna sker till en kurs som är okänd dagen fondordern läggs.

Jag tycker det är ett kul sätt att spara och så känns det som att man får nytta av alla små-utdelningar som kommer lite nu och då.

Exempel på hur en månads köp ser ut:

Stavfel och tillägg
Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

För att göra sparandet lite roligare och få en hyfsad spridning har jag sedan augusti förra året kryddat med aktier enligt konceptet jag kallar "dagens aktie".

Varje handelsdag dag väljer jag ut något bolag och köper aktier i det för omkring 500, ingen hård gräns. Kan bli 400 eller 600. Köper i stort sett bara de som har utdelning och jag bedömer vettiga. Oftast satsar jag på storbolag som av någon orsak verkar köpvärda för dagen. Huvudsaken de har utdelning på menyn.

Effekten blir som en egen fond men med mer kontroll där jag kan välja bort sånt jag av olika orsak inte gillar helt och hållet. Enda nackdelen som jag ser det är courtaget.

Jag tycker det är ett kul sätt att spara och så känns det som att man får nytta av alla små-utdelningar som kommer lite nu och då.

Eempel på hur en månads köp ser ut:
<Uppladdad bildlänk>

hur mycket betalar du i courtage?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AvantiJ:

hur mycket betalar du i courtage?

1kr per köp.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

För att göra sparandet lite roligare och få en hyfsad spridning har jag sedan augusti förra året kryddat med aktier enligt konceptet jag kallar "dagens aktie".

Hur har utvecklingen i din "fond" varit sedan augusti?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MadMantiz:

För att göra sparandet lite roligare och få en hyfsad spridning har jag sedan augusti förra året kryddat med aktier enligt konceptet jag kallar "dagens aktie".

Varje handelsdag dag väljer jag ut något bolag och köper aktier i det för omkring 500, ingen hård gräns. Kan bli 400 eller 600. Köper i stort sett bara de som har utdelning och jag bedömer vettiga. Oftast satsar jag på storbolag som av någon orsak verkar köpvärda för dagen. Huvudsaken de har utdelning på menyn.

Effekten blir som en egen fond men med mer kontroll där jag kan välja bort sånt jag av olika orsak inte gillar helt och hållet. Enda nackdelen som jag ser det är courtaget. Tillägg: Det tycker jag är ett rimligt pris för att veta exakt till vilken kurs man köper och säljer, till skillnad från ordinarie fonder där det är ett rent lotteri eftersom affärerna sker till en kurs som är okänd dagen fondordern läggs.

Jag tycker det är ett kul sätt att spara och så känns det som att man får nytta av alla små-utdelningar som kommer lite nu och då.

Exempel på hur en månads köp ser ut:
<Uppladdad bildlänk>

Så du "dagens aktie"-köper för ca 125k/år + 350
Hur stor andel är detta av ditt sparande? 50%?

Känns som det är en väldigt risky strategi om det inte är en väldigt liten del av portföljen nämligen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur har utvecklingen i din "fond" varit sedan augusti?

Ungefär som index. Det gröna är detta konto, blå är OMX Stockholm Alla aktier och det orange är OMX Stockholm 30.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Så du "dagens aktie"-köper för ca 125k/år + 350
Hur stor andel är detta av ditt sparande? 50%?

Känns som det är en väldigt risky strategi om det inte är en väldigt liten del av portföljen nämligen.

Det är väl praktiskt taget så lite risky man kan vara. I stort sett är detta rent indexsparande, ser du det som väldigt risky är jag nyfiken på vad som är skulle vara märkbart mindre risktagande än att stå utanför börsen helt.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MadMantiz:

Det är väl praktiskt taget så lite risky man kan vara. I stort sett är detta rent indexsparande, ser du det som väldigt risky är jag nyfiken på vad som är skulle vara märkbart mindre risktagande än att stå utanför börsen helt.

Så du har 100% av sparandet i denna form av metod? I föregående inlägg var det nämligen "kryddat (till)" som användes.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Så du har 100% av sparandet i denna form av metod? I föregående inlägg var det nämligen "kryddat (till)" som användes.

Missade svara på det. Jag har annat sparande också, blandat svenskt och amerikanskt. Utan att i detalj redovisa avsätter jag runt 15000 på nysparande i månaden. Har ingen jätteinkomst, men det möjliggörs av ett förhållandevis billigt leverne utan lån.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MadMantiz:

Missade svara på det. Jag har annat sparande också, blandat svenskt och amerikanskt. Utan att i detalj redovisa avsätter jag runt 15000 på nysparande i månaden. Har ingen jätteinkomst, men det möjliggörs av ett förhållandevis billigt leverne utan lån.

Okej, tycker ändå att 3/4-delar i detta är mer än "krydda till". Däremot kan man säkert köra detta med rätt skaplig följning av valfritt index även om det högst sannolikt har sämre sharpe-ratio än att bara köpa en indexfond för sagda index.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Okej, tycker ändå att 3/4-delar i detta är mer än "krydda till". Däremot kan man säkert köra detta med rätt skaplig följning av valfritt index även om det högst sannolikt har sämre sharpe-ratio än att bara köpa en indexfond för sagda index.

Det kanske låter som det är lite väl kryddat. Dagens aktie bekostas i stort sett helt och hållet av utdelningar från befintliga innehav. Utöver det har jag ett nysparande som består av friska pengar som sätts in varje månad. För att detta ska gå ihop måste det alltså innebära att det finns en del utdelningar och det är helt korrekt att det gör det.

Syftet är inte att utklassa börsen utan mer som ett roligare sätt för mig att spara. Skulle gissa detta sparande kommer ligga ganska exakt som index under hela året, allt annat vore orimligt eftersom dessa innehav är vad index baseras på. Om jag kommer ihåg i slutet av 2024 kan jag jämföra utvecklingen med några vanliga svenska indexfonder, skulle vara förvånad om resultatet avviker nämnvärt. De kronor courtaget kostat blir nog försumbart på slutresultatet.

Praktiskt taget är det köp av indexfonder minus det jag själv tycker är skit för 10000 i månaden. Om det är bra eller dåligt på sikt är upp till var och en att bedöma och tiden är utvisa.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Skulle gissa detta sparande kommer ligga ganska exakt som index under hela året, allt annat vore orimligt eftersom dessa innehav är vad index baseras på.

Index brukar väl vara viktade efter börsvärde? Är detta något som du tar hänsyn till i dina inköp? Om inte så skulle det nog kunna avvika rätt så kraftigt från index (åt bägge håll så klart). Dessutom om du endast köper utdelningsaktier så kommer din portfölj avvika från de flesta index också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Index brukar väl vara viktade efter börsvärde? Är detta något som du tar hänsyn till i dina inköp? Om inte så skulle det nog kunna avvika rätt så kraftigt från index (åt bägge håll så klart). Dessutom om du endast köper utdelningsaktier så kommer din portfölj avvika från de flesta index också.

"Dagens aktie" följer givetvis inte index till hundra procent, men sedan jag började med detta har det följt stockholmsbörsens allmänna index tämligen väl. Det är naturligtvis för tidigt att dra några slutsatser och inget jag tar hänsyn till när jag handlar. Här jämförde jag bara detta sparande med hur index generellt utvecklats eftersom frågan kom tidigare i tråden.

Vid det här laget har jag köpt av de flesta bolag jag vill ha i denna portfölj och är inne på andra varvet. Utdelningsaktier är kanske ett lite vagt begrepp i sammanhanget, det jag åsyftar här är bolag som har utdelning överhuvudtaget vilket de flesta stabila bolag har. Jag vet mycket väl att utdelning inte är någon garant för kvalitet på något vis, har bränt mig tillräckligt på exempelvis SBB. Hade jag haft det i denna portfölj hade det kvittat eftersom varje enskilt bolag utgör så liten del av portföljen.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Någon här inne som använder Fondo, levler eller SAVR istället för t ex Nordnet / Avanza?

De marknadsför sig ju som billigare på fonder än t ex Nordnet men är dom legit? Är dom billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Någon här inne som använder Fondo, levler eller SAVR istället för t ex Nordnet / Avanza?

De marknadsför sig ju som billigare på fonder än t ex Nordnet men är dom legit? Är dom billigare?

Kör alla tre faktiskt. Från SAVR, Fondo får du en cashback på avgifterna. Levler har jag inte märkt något av ännu. SAVR körde på Fondab:s tillstånd tidigare, men har nu fått eget. Viktigaste är ändå att innehaven finns på Värdepappercentralen och är således skilt från fondbolagens innehav.

Permalänk
Medlem

Många rekommenderar (likt en kult på rikatillsammans ) att en billig index fond är bra (ofta bästa) sparandet över lång tid då då är svårt att slå index över längre tidsperioder (5-10år+).
Men om jag kollar Swedbank robur technology så har den ökat med ~13070 % sedan 1 jan 1985 till 4 januari 2024,
på samma tid har s&p 500 ökat med ~2800% , en rejäl skillnad! och över en lång tidsperiod. Dock så kommer en stor del av skillnaden de senaste 5 åren

(finns andra index att jämnföra med men s&p 500 är lätt googlat även längre bak i tiden)

Varför är inte teknik fonder inte mer rekommenderade? Är de pga att ha alla ägg i en korg är dåligt? Ser att Swedbank robur har större dippar men har återhämtat sig (tog jävligt lång tid efter crashen 2000)
Digitalisering +teknik + annat kommer inte försvinna och blir en större del av allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av indigun:

Många rekommenderar (likt en kult på rikatillsammans ) att en billig index fond är bra (ofta bästa) sparandet över lång tid då då är svårt att slå index över längre tidsperioder (5-10år+).
Men om jag kollar Swedbank robur technology så har den ökat med ~13070 % sedan 1 jan 1985 till 4 januari 2024,
på samma tid har s&p 500 ökat med ~2800% , en rejäl skillnad! och över en lång tidsperiod. Dock så kommer en stor del av skillnaden de senaste 5 åren

(finns andra index att jämnföra med men s&p 500 är lätt googlat även längre bak i tiden)

Varför är inte teknik fonder inte mer rekommenderade? Är de pga att ha alla ägg i en korg är dåligt? Ser att Swedbank robur har större dippar men har återhämtat sig (tog jävligt lång tid efter crashen 2000)
Digitalisering +teknik + annat kommer inte försvinna och blir en större del av allt.

Det är alltid lätt att vara efterklok. Men vad rekommenderar du nu och för 10 år framåt? Klarar du av när innehaven dyker ned mot 50% med jämna mellanrum? Folk tror att ”buy-and-hold” är enkelt, ändå är det bevisat att småspararna köper billigt och säljer dyrt.

Allra bäst är om du presenterar lite siffror på din egen track-rekord. Annars är det bara torrsimning utan förankring till verkligheten:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av indigun:

Många rekommenderar (likt en kult på rikatillsammans ) att en billig index fond är bra (ofta bästa) sparandet över lång tid då då är svårt att slå index över längre tidsperioder (5-10år+).
Men om jag kollar Swedbank robur technology så har den ökat med ~13070 % sedan 1 jan 1985 till 4 januari 2024,
på samma tid har s&p 500 ökat med ~2800% , en rejäl skillnad! och över en lång tidsperiod. Dock så kommer en stor del av skillnaden de senaste 5 åren

(finns andra index att jämnföra med men s&p 500 är lätt googlat även längre bak i tiden)

Varför är inte teknik fonder inte mer rekommenderade? Är de pga att ha alla ägg i en korg är dåligt? Ser att Swedbank robur har större dippar men har återhämtat sig (tog jävligt lång tid efter crashen 2000)
Digitalisering +teknik + annat kommer inte försvinna och blir en större del av allt.

5-10 år är ju inga långa tidsperioder, du får nog titta på en längre tidshorisont egentligen.

Teknikfonderna var superpopulära kring 2021, när de gick som bäst. Nu när de går sämre så rekommenderas de inte lika ofta Du kan kolla i den här tråden, det var samma sak här.

Det finns inga branscher som överavkastar över tid, så småningom är det regression mot medelvärdet som gäller. Vad är fördelen med en vanlig indexfond då? En vanlig indexfond skiter i vilka branscher som går bra, de största bolagen väger tyngst så du får en övervikt mot det som är populärast/bäst just nu ändå. Utan att du behöver förutspå framtiden. Samma resonemang gäller dock för börsen som helhet, över tid kommer den inte överavkasta. Det är därför det finns portföljer som kombinerar olika tillgångsslag.

edit:
Om du letar efter "ny teknik" i den här tråden hittar du många inlägg från 2021. Bland annat det här inlägget som jag skrev till någon som hade 50% av sin portfölj i ny teknik.

Skrivet av pine-orange:

Fonder som har gått bra ett tag brukar leverera under snittet lite senare. Det är reversion to the mean. Det finns ingen anledning att tro att det inte kommer gälla för teknikfonder.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Def_Dog:

Någon här inne som använder Fondo, levler eller SAVR istället för t ex Nordnet / Avanza?

De marknadsför sig ju som billigare på fonder än t ex Nordnet men är dom legit? Är dom billigare?

Jag använder Fondo, Savr och Avanza och då fondplacering där det är som billigast.
Har prövat på Levler och det är ok men jag valde bort detta till förmån av de andra leverantörerna.
Upplever att både Fondo och Savr saknar billiga global/Sverige indexfonder så de ligger hos Avanza.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

5-10 år är ju inga långa tidsperioder, du får nog titta på en längre tidshorisont egentligen.

Teknikfonderna var superpopulära kring 2021, när de gick som bäst. Nu när de går sämre så rekommenderas de inte lika ofta Du kan kolla i den här tråden, det var samma sak här.

Det finns inga branscher som överavkastar över tid, så småningom är det regression mot medelvärdet som gäller. Vad är fördelen med en vanlig indexfond då? En vanlig indexfond skiter i vilka branscher som går bra, de största bolagen väger tyngst så du får en övervikt mot det som är populärast/bäst just nu ändå. Utan att du behöver förutspå framtiden. Samma resonemang gäller dock för börsen som helhet, över tid kommer den inte överavkasta. Det är därför det finns portföljer som kombinerar olika tillgångsslag.

edit:
Om du letar efter "ny teknik" i den här tråden hittar du många inlägg från 2021. Bland annat det här inlägget som jag skrev till någon som hade 50% av sin portfölj i ny teknik.

Man blir rätt förvånad att medel-avanzianen har avkastat 10,11% och hade man kört deras Avanza Zero så hade man landat på 17,26%.

Du förklarar väldigt bra på ett pedagogiskt sätt varför indexfond är att föredra framför egen stock-picking. Man rider på vågen att världen blir lite bättre i det långa loppet, men självklart blir det hack i kurvan då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

5-10 år är ju inga långa tidsperioder, du får nog titta på en längre tidshorisont egentligen.

Teknikfonderna var superpopulära kring 2021, när de gick som bäst. Nu när de går sämre så rekommenderas de inte lika ofta Du kan kolla i den här tråden, det var samma sak här.

Det finns inga branscher som överavkastar över tid, så småningom är det regression mot medelvärdet som gäller. Vad är fördelen med en vanlig indexfond då? En vanlig indexfond skiter i vilka branscher som går bra, de största bolagen väger tyngst så du får en övervikt mot det som är populärast/bäst just nu ändå. Utan att du behöver förutspå framtiden. Samma resonemang gäller dock för börsen som helhet, över tid kommer den inte överavkasta. Det är därför det finns portföljer som kombinerar olika tillgångsslag.

edit:
Om du letar efter "ny teknik" i den här tråden hittar du många inlägg från 2021. Bland annat det här inlägget som jag skrev till någon som hade 50% av sin portfölj i ny teknik.

Det är klart att olika branscher kan generera olika mycket avkastning över tid i nominella termer, ett index är bara ett slags genomsnitt av bolagen som verkar där och inte något som alla branscher skall röra sig mot över tid. Däremot kan såklart risken vara högre ifall man bara investerar i en specifik bransch istället för i flera olika branscher.

För att det kan antas gå mot medelvärdet av börsen måste du förutsätta att utfallen för alla teknikföretag är utfall av samma stokastiska variabel som t.ex. den för stålindustrin (och alla andra branscher på marknaden) vilket inte följer naturligt och du hade fått svårt att bevisa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag använder Fondo, Savr och Avanza och då fondplacering där det är som billigast.
Har prövat på Levler och det är ok men jag valde bort detta till förmån av de andra leverantörerna.
Upplever att både Fondo och Savr saknar billiga global/Sverige indexfonder så de ligger hos Avanza.

Jag tycker du ska titta lite mer på Fondo:s utbud. Jag är kund där och har Skandia Global Exponering A för en avgift om 0,14 %. För en billig svensk indexfond har jag PLUS Allabolag Sverige Index för en avgift om 0,15 %. Detta är billigare än Avanza!

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av indigun:

Varför är inte teknik fonder inte mer rekommenderade? Är de pga att ha alla ägg i en korg är dåligt? Ser att Swedbank robur har större dippar men har återhämtat sig (tog jävligt lång tid efter crashen 2000)
Digitalisering +teknik + annat kommer inte försvinna och blir en större del av allt.

135 000 som äger Swedbank Robur Ny Teknik på Avanza
100 000 som äger TIN Ny Teknik på Avanza
FAANG (facebook, apple, amazon, netflix, google) var superpopulärt för ett par år sedan (numera magnificent seven)

Teknik är och har varit väldigt omtyckt, men om du vill att folk ska rekommendera vad som kommer gå bra i framtiden så kräver du nog för mycket. Det är ingen som vet hur framtiden kommer se ut.

En fonds historiska avkastning är inte någon garanti för framtida avkastning.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)