Teknikmagasinet i konkurs – igen

Permalänk
Skrivet av walkir:

Jag vill ha tillbaka gamla Hobbex istället!

Ang. Teknikmagasinet, så försökte jag köpa tillbehör till min iPhone 15 Pro nu i mellandagarna, men allt kändes extremt tråkigt och generiskt där.

Har Kjell&Co, Webhallen och Clas Ohlson i samma köpcentrum, så Teknikmagasinet är något man mest bara passerat förbi.

Glömde bort att Hobbex fanns.. var ju som roligt å gå in där

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk

Var in på teknikmagasinet förra året på central stationen för att jag glömt min laddare hem, 200 kronor för kabeln och 210 kronor för strömadapter skulle dom ha och kvalitén såg ut att vara vilket skräp som helst. Vandrade över till Kjell på andra sidan och köpte kabel och strömadapter för 149 kronor istället. Har annars aldrig varit in på deras butik dom senaste 10+ åren, konstig butik layout, trångt och inget vettigt kö system har istället alltid gått till Kjell.

Permalänk
Medlem

Känns som en butikskedja som har överlevt sig själv och (bevisligen) levt på konstgjord andning i närmare 10 år.
Vet inte vilket syfte och funktion dom fyllt som inte redan uppfyllts av någon annan (och bättre/billigare) kedja.

Skrivet av Nyhet:

I mars 2022 tog sedan det norska företaget Release över och försökte blåsa liv i affärerna genom att satsa mer på begagnade mobiltelefoner och mobilreparationer, men efter knappt två år vid spakarna har det inte fungerat och nu ansöker företaget alltså om konkurs.

Åh Wow! Dvs. det som den lokale "turken" redan gör nere på hörnet för säkert en bråkdel av priset?
Vilken affärsidé!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Har bara handlat där en gång vad jag kan minnas, för många år sedan, det var en "gör din egen dildo-klon" i present till flickvännen.🤣
(Man kunde välja mellan glow in the dark och choklad, jag valde den första)

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag vill ha tillbaka gamla Hobbex istället!

Ang. Teknikmagasinet, så försökte jag köpa tillbehör till min iPhone 15 Pro nu i mellandagarna, men allt kändes extremt tråkigt och generiskt där.

Har Kjell&Co, Webhallen och Clas Ohlson i samma köpcentrum, så Teknikmagasinet är något man mest bara passerat förbi.

Hobbex... Vilka minnen!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Amazon som många säger påverkar inte men jag tror absolut de måste vara en av de största konkurrent till Teknikmagsinet. Likade varor men hemskickade gratis medans Teknikmagsinets webbshop har lämnat mycket att önska. Även temu och likande har nog också bidragit.

Håller med om att Teknikmagsinet inte har sålt mycket saker som varit värt att handla. Har köpt några få saker där senaste 5 åren.

Om jag hade varit Teknikmagsinet hade jag nog satsat fullt ut på att reparera laptops, mobiler, elektronik osv och göra det bra till bra pris. Jag är alltid tveksamt till någon mobilskojjarbutik. Där tror
Jag nog det skulle finna en marknad som ingen riktigt gör som kedja.

Jag tror annars de skulle kunna göra ett Kjell co PRO dvs sälja elektronik och komponenter typ elfa
Eller elektrokit

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är konstigt att butikssortimentet inte ändrats när marknadens gensvar varit dåligt.
Jag minns hur välmående teknikmagasinet var på 90-talet (skärholmens centrum) med ett tilltalande sortiment samt hur konceptet urholkats med åren med ett mindre tilltalande sortiment samt avsaknad av vilken kundgrupp de profilerar sig emot.
Dåligt skött helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Äsch. Dom var väl mer eller mindre aliexpress med prispåslag på över 300% en gång i tiden.
Deras kinaskräp som dom hela tiden pratade om att det var kundens fel att den inte fungerade efter 1 vecka.
Känner enbart sympati med dom anställda men inte direkt för cheferna.

Permalänk
Medlem

Chinesium säljer inte så bra som det gjorde förr!

Har inte varit inne på Teknikmagasinet på över 10 år. Får aldrig träffar på deras websida (har dom en?) när jag söker efter grejer och deras butiker känns bara stökiga.

Permalänk

Jag är inte ett dugg förvånad. Min närmaste butik hade gått över till att bara reparera mobiler. De tog bara senaste Samsung flaggskeppet, och senaste iPhone. Konkurrenten låg nära och var snabbare, billigare, tog mer modeller. Jag har inte sett en kund där på länge.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem

Kan vi inte bara bli av med dom en gång för alla...

Permalänk
Sötast

Vet är en fysisk aliexpress butik med produkter av oerhört dålig kvalitet för clasohlson priser. Doesnt make sense.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Kan vi inte bara bli av med dom en gång för alla...

konkurrens är bra vet du väll. Köpte en google home där till min mormor, de hade bästa priset just då.

Minns hur man när man var liten alltid bläddrade i deras tidningar de hade med för tiden löjligt mycket saker.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men tyvärr har dem inte varit relevanta senaste 10 åren.

Har många minnen från diverse köp av kringutrustning, bland annat mina första hörlurar "IceMat Siberia".

Skulle behövt fortsätta spinna på det sortiment man hade för ca 10-15 år sedan och pressat priserna ytterligare, i kombination med stark digitalisering och eCommerce.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 | Radeon RX 5700 | Corsair 16GB@2933Mhz | Crucial M500 240GB | EVGA GQ 1000W | Silverstone RV05

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Trist, mycket nostalgi med TM, många minnen när man läste deras kataloger som ung, försöka hitta bluffprodukten osv, sen fanns det ju en till sån kedja, de hade butik i sthlm mitt emot Åhlens, nån som minns vad dem hette / vilka jag menar?, jag har glömt.

Men jag kan förstå de är tufft med konceptet idag

Permalänk
Medlem

När jag var i yngre tonåren så var det "Stället man handlade på", men nu är de helt irrelevanta. Det som hänt är "näthandel" och jag tror inte de hade kunnat göra något annorlunda för att lyckas. Deras grej var att fylla ett behov som bara fanns när inte internet fanns, och nu finns internet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ja där har man inte handlat direkt. Senaste gången jag var där var i somras när jag var ute efter liquid ass men det fanns inte där längre och innan det var typ 4 år innan. Bara skräp där helt enkelt.

Under storhetstiden vad var det de sålde egentligen?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Musikälskare

Hmm hade inte ens dom i minnet förrän jag läste nyheten

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag har tre tankar när det gäller teknikmagasinet.

1. Deras årliga tävlingar där man skulle hitta "bluffen" i katalogen, det här är typ 15+ år sen långt före smart phones och på den tiden man var en "nörd" om man hängde på internet/sweclockers. Det var fortfarande förlöjligande att vara nörd då, idag bär jag det med ära.

2. Deras gentleman ball scratcher dom sålde, en liten arm, ett rundstål cirka 10mm tjockt 20cm långt med en liten metallhand på liggandes i en lådan låda. Gentleman ball scratcher.

3. Deras liknande ovan, skivstång för penisen. En väldigt liten skivstång med ett U i mitten och små mini-vikter på sidorna för att.. Träna något annat än dom vanliga muskelgrupperna.

Detta är teknikmagasinet för mig. Lite grand motsvarigheten till Wish innan liknande fenomen blev en fluga

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

Gick förbi ett teknikmagasin igår, tänkte för mig själv ”Jaha, dem finns fortfarande kvar?”. Förvånad och gick vidare. Inte handlat där på mycket längre. Vad kul för kanske 20 år sedan när man bläddrade i deras tidning, men idag? Nej. Finns få anledningar att handla där 2024.

Permalänk
Inaktiv

Det jag skulle göra om jag köpte upp Teknikmagasinet:

- En fysisk butik i Sverige, med gamla klassiska logotypen. Fokus på nostalgi & unika prylar, så som man minns det från 90-talet. Butikens fokus är att gå runt ekonomiskt på en enda butik: det finns inga expansionsplaner eller någon webshop över huvud taget. Vill du uppleva Teknikmagasinet, kom till adress X, unik i Sverige.

- Noga utvalda prylar. Man kan förboka Collector's Edition av speciella spel & andra samlarprylar som har med spel/film/kultur att göra. Du kan bara boka i butik. Det är en unik upplevelse att befinna sig i butiken: den diamentrala motsatsen till storskaligt, massproducerat, etc. Vi letar upp riktigt udda prylar som de flesta inte känner till.

- Butiken har kaffe/enklare fika, med klassiska ståendes spelstationer med N64/SNES/PlayStation. En hörna där man kan "hänga" i butiken. Du är välkommen att bara hänga.

"Det där skulle aldrig funka ekonomiskt!" Jo, det skulle det. Hela konceptet bygger dock på passion, det kan inte vara någon driven entreprenör bakom. Den lilla speciella klädbutiken i småstaden som har legat där i 50-år? Tänk så. Passion, passion, passion.

Permalänk
Medlem

jag förstår inte varför Teknikmagasinet envisat´s mer att inte förändra sig själva och viktigaste av allt, att synas. jag har glömt bort TeknikMagasinet pga jag inte ser dem. plus att de har så många konkurenter. Teknikmagasiner behövde nog förändra sitt produkt utbud om de skulle ha överleft.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag vill ha tillbaka gamla Hobbex istället!

Ang. Teknikmagasinet, så försökte jag köpa tillbehör till min iPhone 15 Pro nu i mellandagarna, men allt kändes extremt tråkigt och generiskt där.

Har Kjell&Co, Webhallen och Clas Ohlson i samma köpcentrum, så Teknikmagasinet är något man mest bara passerat förbi.

ja gamla Hobbex var betydligt bättre. De vad dåtidens "plast å kast" produkter men de hade även bra produkter av bättre kvalité.
De har inte TeknikMagasinet, Kjell & CO, PartyKungen osv. de är mest "roligt skräp".

jag är iaf trött på att det är skräp. jag köper heldre något med mer kvalité även om denna kategori av saker är svårt att hålla kvalité och lagom prisnivå som folk betalar för i allmänhet.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon344829:

Det jag skulle göra om jag köpte upp Teknikmagasinet:

- En fysisk butik i Sverige, med gamla klassiska logotypen. Fokus på nostalgi & unika prylar, så som man minns det från 90-talet. Butikens fokus är att gå runt ekonomiskt på en enda butik: det finns inga expansionsplaner eller någon webshop över huvud taget. Vill du uppleva Teknikmagasinet, kom till adress X, unik i Sverige.

- Noga utvalda prylar. Man kan förboka Collector's Edition av speciella spel & andra samlarprylar som har med spel/film/kultur att göra. Du kan bara boka i butik. Det är en unik upplevelse att befinna sig i butiken: den diamentrala motsatsen till storskaligt, massproducerat, etc. Vi letar upp riktigt udda prylar som de flesta inte känner till.

- Butiken har kaffe/enklare fika, med klassiska ståendes spelstationer med N64/SNES/PlayStation. En hörna där man kan "hänga" i butiken. Du är välkommen att bara hänga.

"Det där skulle aldrig funka ekonomiskt!" Jo, det skulle det. Hela konceptet bygger dock på passion, det kan inte vara någon driven entreprenör bakom. Den lilla speciella klädbutiken i småstaden som har legat där i 50-år? Tänk så. Passion, passion, passion.

jag har en RC Hobby Handlare här i Falun som kör de stuket, webshop finns, men bara en bråkdel av allt som finns i hans butik. Han vill ha in kunderna i butiken. Hemsidan med Webshop är bara ett skyltfönster, även om du kan beställa saker där.
Han är en av de få Hobby handlare i Sverige som säljer bra grejer till bra priser. och han är ofta billigare än konkurrenternas webshopar, både i Sverige och EU.

Tråkiga är att gubben är gammal vi kanske får behålla honom i max 5 år till innan han går bort. han gick i pension för flera flera år sedan. han är en bra bit över 70, men har också den bästa butiken. Folk från hela Sverige kommer tills hans källar butik på sommaren. Det ända jag inte kan köpa av honom är Jet Turbin motorer och reservdelar av KB RC Hobby & Service.

han är även en av de få som fortfarande säljer balsaträ i Sverige. Jag och några till köper på oss balsaträ om vart annat för att bygga privata lager till dagen han försvinner.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Jag vill ha tillbaka gamla Hobbex istället!

Ang. Teknikmagasinet, så försökte jag köpa tillbehör till min iPhone 15 Pro nu i mellandagarna, men allt kändes extremt tråkigt och generiskt där.

Har Kjell&Co, Webhallen och Clas Ohlson i samma köpcentrum, så Teknikmagasinet är något man mest bara passerat förbi.

Du är inte ensam att sakna hobbex. Även Clas-olsson var superrolig om man går tillbaka längre i tiden.

Jag tänker på alla radiostyrda leksaker, grymma ficklampor, kikare, nattkikare, spexsaker, luftgevär, mopeddelar, ångmaskinleksak etc.

Det som har hänt är att dessa förbaskade datorer har gjort att folk får mindre tid till att pilla med andra saker. Detta kombinerat med ens mobiltelefon som ersätter hur många delar som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Jag har tre tankar när det gäller teknikmagasinet.

1. Deras årliga tävlingar där man skulle hitta "bluffen" i katalogen, det här är typ 15+ år sen långt före smart phones och på den tiden man var en "nörd" om man hängde på internet/sweclockers. Det var fortfarande förlöjligande att vara nörd då, idag bär jag det med ära.

2. Deras gentleman ball scratcher dom sålde, en liten arm, ett rundstål cirka 10mm tjockt 20cm långt med en liten metallhand på liggandes i en lådan låda. Gentleman ball scratcher.

3. Deras liknande ovan, skivstång för penisen. En väldigt liten skivstång med ett U i mitten och små mini-vikter på sidorna för att.. Träna något annat än dom vanliga muskelgrupperna.

Detta är teknikmagasinet för mig. Lite grand motsvarigheten till Wish innan liknande fenomen blev en fluga

Sista jag bluff omgången jag minns var när jag jobba på Visma Retail, 2010 var det. Vi var flera på 3rd line support som satt å leta bluffen i katalogen.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du är inte ensam att sakna hobbex. Även Clas-olsson var superrolig om man går tillbaka längre i tiden.

Jag tänker på alla radiostyrda leksaker, grymma ficklampor, kikare, nattkikare, spexsaker, luftgevär, mopeddelar, ångmaskinleksak etc.

Det som har hänt är att dessa förbaskade datorer har gjort att folk får mindre tid till att pilla med andra saker. Detta kombinerat med ens mobiltelefon som ersätter hur många delar som helst.

ja och här hemma i Dalarna så finns det inte många som gillar dagens "Classe butiker och utbud".
Man brukar höra, "ända sen HON tog över har de gått utför, bara tantigt krimskrams säger masarna här hemma.

jag köpte trim toplock till min Honda MT50 i en Hobbex butik.
jag drömde om RC flygplan men vågade aldrig prova på RC flyg, men jag titta alltid på flygplanen i katalogen å drömde att jag en dag skulle ha råd och våga. idag är jag inbiten RC flyg nörd med flygplan på 2.2 meter vingspan och Jet Trubin motorer och även 2 meters ww2 flygplan med 55cc motorer.

https://www.youtube.com/channel/UCpE4GTzWw_kSLldo1ySmEhA

Folk är lata och bekväma, de orkar / vågar inte ta ett kliv ifrån datorn. det är människor som inte riktigt hann lära sig att hantera datorer och telefoner. de gick för fort, lite annat med oss som varit med i PC svängen sen tidigt 1990 tal.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Skräp från Kina till svenska priser nej tack

Permalänk
Skrivet av mahava:

Trist, mycket nostalgi med TM, många minnen när man läste deras kataloger som ung, försöka hitta bluffprodukten osv, sen fanns det ju en till sån kedja, de hade butik i sthlm mitt emot Åhlens, nån som minns vad dem hette / vilka jag menar?, jag har glömt.

World Import.

Permalänk
Skrivet av ajn:

Har bara handlat där en gång vad jag kan minnas, för många år sedan, det var en "gör din egen dildo-klon" i present till flickvännen.🤣
(Man kunde välja mellan glow in the dark och choklad, jag valde den första)

Fungerade den bra?