Tips/synpunkter på kvittosystem i Google Kalkylark

Permalänk

Tips/synpunkter på kvittosystem i Google Kalkylark

Hej!

Jag har varit med och organiserat en loppis med barnprylar. Systemet just nu är väldigt analogt, men vi skulle vilja effektivisera det m.h.a. t.ex. Google Kalkylark. Har suttit lite med excel/google kalkylark, men skulle inte säga att jag är jättevan.

Det nuvarande systemet är att de som vill sälja kommer in med alla sina saker märkta med sitt ID (t.ex. ABC123, DEF234, etc. (unika koder)) och det pris de vill sätta. Märkningen är oftast med frystejp (i vissa fall andra klisterlappar).
I kassan plockas sedan tejpbitarna av och sätts på papper och avskiljs från tidigare köp/kvitton med ett streck. När loppisen är över samlas alla tejpbitar med samma ID och summan för varje säljare räknas ut.

Märkningen kommer vara densamma, men kassa-delen och ihopräknandet borde kunna gå smidigare. Jag har gjort ett eget test där jag satt säljarnas ID på en axel och varje kvitto på den andra. Jag har villkorsbaserad ändring av bakgrundsfärg bara för att tydliggöra när nästa kvitto börjar. En flik per kassa för att inte råka sabba när någon annan skriver. Ihopräkningen tänker jag får ske på en egen backend-flik.
En egen synpunkt jag har är att det nog är betydligt fler säljar-ID än i mitt test. Kan bli drygt att sidoscrolla när man skriver in alla summor, men jag har just nu inga bättre tankar.
Bifogar bildlänk till mitt test.

Har någon tips/synpunkter på hur detta skulle kunna göras bättre/smidigare?
T.ex. något sätt att dynamiskt räkna antalet rader mellan varje kvitto för att kunna beräkna kvittots totalsumma? Om ni inte har något bättre idé för själva strukturen som skulle göra detta onödigt.

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk

Jag förstår inte riktigt vad detta kvitto är till för?

Vill du bara räkna ut hur mycket Kalle sålt för kan du lika gärna göra en lista där du kan välja totalsumma och säljar-id för transaktionen.

och i andra fliken så använder du summa.omf där du söker efter de olika säljarna.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Skrivet av gothenburg:

Jag förstår inte riktigt vad detta kvitto är till för?

"Kvittot" är till för att få en snabb överblick av vad kunden ska betala och för att kunna dubbelkolla att rätt summor skrivits till rätt ID (inom tidsramen för köpet, inte tänkt att vara något att gå tillbaka och kolla på).

Men skippar man "kvittodelen" och kör en mix (miniräknare för summan) så slipper man ju i alla fall ihopräknarbiten efteråt. Hade dock helst sett en lösning där man får med båda

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem
Skrivet av PigPillow:

"Kvittot" är till för att få en snabb överblick av vad kunden ska betala och för att kunna dubbelkolla att rätt summor skrivits till rätt ID (inom tidsramen för köpet, inte tänkt att vara något att gå tillbaka och kolla på).

Men skippar man "kvittodelen" och kör en mix (miniräknare för summan) så slipper man ju i alla fall ihopräknarbiten efteråt. Hade dock helst sett en lösning där man får med båda

What???

Som du kanske märker är tabulär data ingen höjdare för det här. I din modell kommer det att bli ett väldigt scrollande i sidled och placeringar av belopp under fel säljar-ID. Sedan visar den varje säljares deltotal av ett kvitto. Är det nyttig information? Man ser ju varken totalen för varje säljare eller för varje kvitto, så jag förstår inte vad som uppnås med den där layouten.

Alternativet är inte så mycket bättre, men kanske litet mer naturligt för inmatning. T.ex.:

Kvitto Sälj-ID Belopp 1 CDE123 10 1 IJK123 5 1 IJK123 5 1 IJK123 20

Då kan man summera båda dimensionerna, men det blir å andra sidan mer dubbelinmatning.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Kul projekt, heja heja!

Permalänk
Medlem

Jag kanske är helt ute och cyklar, men skulle inte tex dubbel bokföring vara något.
Dvs att man blandar Phods model men att även ha en totalsumma per kvitto som matas in i sin egen "ruta". Sen ska de unika raderna == totalsumman.

Blir mer inmatning men borde minska risken för att det blir fel och jag skulle nog hellre hantera en sak per rad. Känns som det borde gå att göra någon snygg Google form som du startar för varje ny kund som ska betala. I mallen fyller man in alla saker som säljs på varje id och sen som sista steg räknar man ihop totalsumman en gång till och så ska det bli noll.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Tittade lite på forms men tror inte det jag föreslog är möjligt i forms. Kaneke måste bygga det i nått annat

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Om jag förstått vad du vill göra rätt (något osäker) så torde detta vara enkelt i excel. Visserligen lite knackande på tangentbord men det kommer det alltid att krävas.
3 Kolumner, Kvitto#, Sälj-ID och Summa (för den enskilda raden).
Sedan kan du lägga till t.ex =summa(C1:C4) i en 4de kolumnen för att räkna ihop det specifika kvittots totalsumma.
Sedan använder du en Pivotabell för att få fram det andra du behöver på enkelt sätt.