Den stora tråden om Peka-och-klicka-spel (både gamla och nya)

Permalänk
Medlem

Den stora tråden om Peka-och-klicka-spel (både gamla och nya)

Jag som växte upp under det tidiga 90-talet var en av dem som har otroligt fina minnen av de så kallade peka-och-klicka-spelen från bland annat Sierra och Lucasarts.

Därför anser jag att vi behöver en diskussionstråd om fenomenet i sig.

Det som gjorde dem så intressanta från andra spel var att kontrollen var simpel då oftast endast en datormus användes medan spelen kunde vara både kluriga och (oftast) mördande svåra i sina pusselupplägg.

Har du spelat peka-och-klicka-spel tidigare? Vilka är dina favoriter?

Vad tycker ni om konceptet med "dead ends" i peka-och-klicka-spel? Vad det betyder är att om du använder fel föremål eller glömmer ta med ett föremål vid en viss del av spelet så kan du inte längre klara spelet utan måste ladda en ny sparning. Det är mest något som man råkar ut för i Sierras äventyrsspel.

Några av mina favoriter är:
Space Quest V

Äventyrsspel med bra humor och roliga sci-fi-inslag. Ett måste om du är ett fan av Star Trek.

Curse of Monkey Island

En av de mest långlivade spelserier och del tre är en av mina största favoriter. Du spelar som Guybrush Threepwood som är (enligt honom själv) en mäktig pirat som ska rädda sin käresta Elaine från en förbannelse som drabbat henne.

Conquest of the Longbow

Ett av Sierras klart mindre kända spel. Du spelar som Robin Hood och ska försöka samla ihop lösensumma för att rädda Kung Richard Lejonhjärta från fångenskap. Det kräver att du använder både list och mod (och med största sannolikhet en guide) för att ta dig igenom spelet första gången. Flera olika slut finns också baserat på vilka val man gör under äventyrets gång.

För dig som aldrig spelat genren tidigare så kan jag rekommendera att testa fan-remaken på första King's Quest som både är ganska kort men också rätt så okomplicerat i sitt gameplay.
Det finns även en möjlighet att stänga av "dead ends" i spelet så att du inte kan fastna:
http://www.agdinteractive.com/games/kq1/

Vad för slags spel föredrar du?
Humor eller allvar?
Fantasy eller Sci-fi? Eller både och?
Sierra eller Lucasarts?

Tipsa gärna om nya eller kommande peka-och-klicka-spel i tråden!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Så klart är Monkey Island givet i en sån här tråd, men själv har jag nog faktiskt inte spelat trean. De två första, framför allt ettan, är dock rent guld! Spelade igenom dem igen bara för ett år sen eller så

Sen har jag och mina syskon någon form av nostalgiskt skimmer kring gamla Pettson i Snickarboden. Så mycket finurliga kommentarer som fastnat Men tyvärr verkar vår CD-skiva försvunnit, syrran hittade bara fodralet när hon letade nyligen

De hederliga gamla Backpacker-spelen var ju också väldigt kul då på den tiden. Vet inte om de skulle stå sig så bra idag dock

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Så klart är Monkey Island givet i en sån här tråd, men själv har jag nog faktiskt inte spelat trean. De två första, framför allt ettan, är dock rent guld! Spelade igenom dem igen bara för ett år sen eller så

Sen har jag och mina syskon någon form av nostalgiskt skimmer kring gamla Pettson i Snickarboden. Så mycket finurliga kommentarer som fastnat Men tyvärr verkar vår CD-skiva försvunnit, syrran hittade bara fodralet när hon letade nyligen

De hederliga gamla Backpacker-spelen var ju också väldigt kul då på den tiden. Vet inte om de skulle stå sig så bra idag dock

Älskar MI 1 & 2 men trean var det första i serien jag spelade och att man tog bort verben i botten gjorde också att det blev mer lättspelat.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

En genre jag gärna ser en ny renässans för. Många ar försökt men ingen har nått upp till den output främst Lucasarts hade. Lite osäker på vilka spel jag skulle lägga in på en topp tio ens men Monkey Island 2 och 3 kommer definitivt med där. Många nyare spel har kunnat vara helt okej men mycket att försöka dämpa hålet Lucasarts lämnade efter sig. Return to Monkey Island håller jag smått på med via Game Pass men inte riktigt fastnat för den. Men långt bättre än Escape From Monkey Island iallafall.

Broken Sword 1 och 2 hör också till där för mig. 3an och framåt tappade lite för mycket för min del, speciellt 3an även om i brist på bättre duger att spela. 5'an måste jag nog spela om, har för mig den faktiskt var oväntat bra.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Beneath a Steek Sky är en klassiker som jag spelade på Amiga tiden, finns även på PC. Är dessutom gratis hos GoG. Sen har jag bra minnen av Broken Sword spelen. Stasis är ett spel som jag bara testat lite, men det verkar bra. Black Mirror 3 (vet inte hur dom andra är). Syberia spelen (främst dom två första).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

En genre jag gärna ser en ny renässans för.

Ärligt talat så har den början rulla in i en ny renässans även om det inte pratas så mycket om det.

Jag kan ge en stor rekommedation till Unavowed:
https://store.steampowered.com/app/336140/Unavowed/

Vill du prova något lite mer experimentellt men med en fantastisk berättelse så kan jag starkt rekommendera The Cat Lady som är en stor favorit för min del med:
https://store.steampowered.com/app/253110/The_Cat_Lady/

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Ärligt talat så har den början rulla in i en ny renässans även om det inte pratas så mycket om det.

Jag kan ge en stor rekommedation till Unavowed:
https://store.steampowered.com/app/336140/Unavowed/

Vill du prova något lite mer experimentellt men med en fantastisk berättelse så kan jag starkt rekommendera The Cat Lady som är en stor favorit för min del med:
https://store.steampowered.com/app/253110/The_Cat_Lady/

Wadjet Games Blackwell-serie (har iofs bara spelat 1-4) samt A Golden Wake gillade jag skapligt med, nu när jag blir påmind om just Unavowed. Men ger inte riktigt rätt känsla ändå för min del.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Monkey Island, Grim Fandango är ju uppenbara klassiker.
Sam & Max har jag aldrig spelat faktiskt, får ta och testa det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Spelade flera på Amiga-tiden. Zak McKracken, Monkey Island, Curse of Enchantia, Beneath a Steel Sky. Kanske fler som jag inte minns just nu. Småkul, mest för humorn i flera av dem, men ingen fantastisk spelupplevelse i övrigt. Inte riktigt min spelgenre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har alltid varit en genré som legat mig varmt om hjärtat. Tror jag spelat igenom nästan allt från Sierra & Lucasarts när det begavs.

Några av mina point & click favoriter, är bl.a. 4 spelserier: "Gabriel Knight" serien som var innovativ och mycket välskriven. "Tex Murphy" serien med sin mysiga Cyberpunk Detective Noir-känsla, "Lost Files of Sherlock Homes 1 & 2" och "The Longest Journey" serien.

Naturligtvis många, många andra omtyckta titlar men dom ovanstående sticker ut lite extra för mig.

Permalänk
Medlem

Beneath a Steel Sky, Curse of Enchantia, Lure of the Temptress och framför allt: Legends of Kyrandia 2: The Hand of Fate är några av mina favoriter från när det begav sig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feist:

Har alltid varit en genré som legat mig varmt om hjärtat. Tror jag spelat igenom nästan allt från Sierra & Lucasarts när det begavs.

Några av mina point & click favoriter, är bl.a. 4 spelserier: "Gabriel Knight" serien som var innovativ och mycket välskriven. "Tex Murphy" serien med sin mysiga Cyberpunk Detective Noir-känsla, "Lost Files of Sherlock Homes 1 & 2" och "The Longest Journey" serien.

Naturligtvis många, många andra omtyckta titlar men dom ovanstående sticker ut lite extra för mig.

Vilket Gabriel Knight är det bästa då? Har trots allt aldrig spelat dem men alltid varit sugen på dem då temat är otroligt spännande.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Vilket Gabriel Knight är det bästa då? Har trots allt aldrig spelat dem men alltid varit sugen på dem då temat är otroligt spännande.

Lol, en svår fråga för mig. Ettan är mycket bra och är också det enda spelet i trilogin som fått en remake för några år sen. Det är klassisk 2D point & click med en riktigt intressant story om mord som begåtts med ett "voodoo tema" och utspelas i New Orleans. Orginalversionen har också både "Mark Hamil" & "Tim Curry" som röstskådisar.

2:an är ett av de få riktigt bra FMV-spelen, som visade vilken potential det trots allt fanns med "Full Motion Video". Lite lättare än ettan men också enklare att leva sig in i med riktiga skådespelare. Handlingen utspelar sig i Tyskland och kretsar kring dödsoffer från "misstänkta varg attacker".

3:an övergick till 3D grafik och är (i min mening) det som åldras sämst, då gammal blockig 3D ser rätt trist ut idag. Handlingen utspelas nu i Frankrike och kretsar kring dels religiös historik (lite Dan Brown vibbar) samt offer med blodförlust. Välskrivet, fast inte lika mycket min smak som de två tidigare titlarna.

Om jag måste välja, så blir det nog ettan. Fast 2 & 3:an har sin egen charm, mycket en smaksak vilket som är bäst. Då alla 3 är skickligt författade, har utmanande & intressanta pussel och bjuder på en unik upplevelse i respektive 2D/FMV/3D.

Permalänk
Medlem

Åh backpacker 2! Fantastiskt roligt spel som jag minns det. Har inte spelat det sedan 90-talet.
Jag minns att jag laddade ned spelet någon gång på tidigt 2000-tal och försökte spela men det verkade inte starta på NT-baserade windows versioner. Har för mig att det stod stöd för windows 3.11 och 95 på cdskivan - vilket båda var DOS-baserade.
Har haft en fundering på att försöka få igång det i FreeDOS men inte kommit längre än så. Kanske skulle göra ett försök för att få återuppleva barndomsminnerna.

Jag minns att jag testade demoverionen av "The Longest Journey" pga min besatthet av MMORPG spelet Anarchy Online från samma utvecklare (Funcom) men fastnade inte direkt för det då jag trodde att det också skulle vara ett mmo.

Permalänk
Medlem

Förvånad att ingen nämnt den här klassikern?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Hade två favoriter, den ena köpte jag till Amigan och det var Indiana Jones and The Fate of Atlantis , och den andra köpte jag till PC och det var Simon The Sorcerer. Bägge slukade många timmar i ungdomen. Visst sug att spela väcktes helt plötsligt igen faktiskt

Permalänk
Medlem

Har aldrig spelat något av Humongous spel men hade jag spelat dem som barn så hade jag älskat allihopa.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Mitt favorit-peka-och-klicka-spel från barndomen är Full Throttle!

Finns i som remaster-version på Steam! https://store.steampowered.com/app/228360/Full_Throttle_Remas...

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Älskar spelet...i teorin. Konceptet är fantastiskt och som barn tyckte jag att det var det coolaste jag hade upplevt.
Men motorcykelstriderna och pusslen lämnar en del att önska.
Men grafiken, musiken och stämningen är 10/10.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Ah, det var goda tider :). Får ju nämna ett par favoritserier som jag tror inte kommit upp än; Simon the Sorcerer och Discworld! Speciellt Discworld-spelen var favoriter hos mig och brorsan back in the days :).

Edit: såg nu att Simon the Sorcerer nämnts, så jag får komplettera med en annan favorit och det är Day of the Tentacle

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Sierras spelserier (Kings Quest, Space Quest, Police Quest, Leisure Suit Larry etc.) var bra på sin tid, men jag tycker inte de åldrats särskilt väl. Spel i genren som, i mitt tycke, fortfarande är värda att spela är Monkey Island-serien (MI 1-3 är möjligtvis genrens tre absolut bästa spel - humorn är underbar), Myst-serien, Simon The Sorcerer, Manic Mansion II: Day of the Tentacle, Full Throttle, Grim Fandango och The Dig.

Ytterligare spel av liknande typ som kan vara värda att spela igenom är 7th Guest, 11th Hour och Phantasmagoria.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Ah, det var goda tider :). Får ju nämna ett par favoritserier som jag tror inte kommit upp än; Simon the Sorcerer och Discworld!

Edit: såg nu att Simon the Sorcerer nämnts, så jag får komplettera med en annan favorit och det är Day of the Tentacle

Spelade igenom det första med sonen efter att ha sett om Scarfulus recension på Youtube:

Han gillade nog mer att se på till spelet än för mig att spela det. Det är trots allt väldigt torr humor och bra kluriga pussel.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Loom är det spel som har etsat sig fast i mitt minne, mest för att det var lite annorlunda och för stämningen. Gillade även Runaway-spelen om man ska nämna något lite nyare. Broken Sword 1 och 2 var också favoriter, precis som Indiana Jones and The Fate of Atlantis. Föredrar Lucasarts-känslan framför Sierra helt klart.

Permalänk
Medlem

Lite osäker på om det helt räknas in i genren men The case of The golden idol rekommenderas varmt från mitt håll. En uppföljare presenterades inatt under Jeff show vilket fick mig att tänka på spelet igen.

https://store.steampowered.com/app/1677770/The_Case_of_the_Go...

Edit: Tänker också på Return of The Obra Dinn men tror den inte riktigt klassas som ett peka-klicka. Sjukt bra trots det: https://store.steampowered.com/app/653530/Return_of_the_Obra_...

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

GOG har rea på mycket spel just nu och kan rekommendera att alla som inte spelat Kyrandia-serien än att kolla in dem då du kan få hela trilogin för knappa 50-lappen:
https://www.gog.com/en/games?query=kyrandia

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Har nu under julledigheten spelat igenom hela Kyrandia-serien och det var verkligen en mixed bag när det kom till kvalitet.
Det första spelet var en stabil 3/5 med rolig dialog och hyfsat logiska pussel.
Tvåan var en klar favorit med en fantastisk huvudperson i rollen man spelar, intressant story och skojiga pussel, om än lite väl mycket moon logic över vissa bitar.

Trean däremot. Jisses vilken pannkaka. Eländigt svåra pussel, en story som inte känns logisk för fem öre och en labyrint (djungeln) man måste återbesöka flera gånger under spelets gång som varken kändes rolig eller smart upplagd.

Nog för att ettan och tvåan hade sina labyrinter men de kändes åtminstone logiska i sin uppbyggnad medan djungelmomentet bara är ett virrvarr som leder tillbaka till samma ställe man var på innan.

En solklar 2/5 som egentligen bara lyfts upp av sin stundtals roliga dialog. Kan bara rekommendera det till de mest hardcore av hardcorespelare.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.