Roborock lanserar nya flaggskepp med hjälpande arm och extra allt

Permalänk
Melding Plague

Roborock lanserar nya flaggskepp med hjälpande arm och extra allt

Roborock presenterar nya robotdammsugare i S8-serien – med röstassistent, förbättrad sugeffekt och nya funktioner för att komma åt smuts i hörn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Roborock presenterar nya robotdammsugare i S8-serien – med röstassistent, förbättrad sugeffekt och nya funktioner för att komma åt smuts i hörn.

Läs hela artikeln här

hoppas dom rättat till ai funktionen så den inte fastnar i snöre,papper osv som tidigare modeller gjort samt att dom satt en lidar som ser längre än någon meter. (hopplösa i stora tomma utrymmen)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Helt ofattbart egentligen hur Roborock år efter år fortsätter att innovera och ligga i bräschen!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur ofta dammsuger du din robotdammsugare hemmet?

3ggr i veckan, S5 Max.
Skönt att alltid ha det rent, den gör det rätt bra faktiskt, fast man skulle vilja ha en som fyller på vatten och tömmer behållaren själv.
Om När lottoraden blir rätt..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Dammsuger en gång per dag. Ibland någon extra gång.
Vi har 6st katter..

Köpte en Roborock S8 Ultra Pro Plus Super Duper eller vad den nu heter i höstas. Riktigt nöjd. Inte värt pengarna dock.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har föregångaren S7 MaxV Ultra och är mycket nöjd med den. Väldigt lite manuellt jobb för att hålla den igång då den rengör moppen, fyller på vatten, tömmer dammbehållaren o.s.v. automatiskt. Även om den inte har lika mycket "lull-lull" som den nyare gör den ett helt OK jobb.

Brukar köra den i hela lägenheten 2-3 gånger i veckan. När det t.ex. är tö och lerigt ute får den köra området kring hallen varje dag. Den både suger upp grus/småstenar och moppar bort smutsfläckar effektivt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Dammsuger en gång per dag. Ibland någon extra gång.
Vi har 6st katter..

Köpte en Roborock S8 Ultra Pro Plus Super Duper eller vad den nu heter i höstas. Riktigt nöjd. Inte värt pengarna dock.

Tyckte det lät överdrivet först, tills jag såg 6 katter

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tyckte det lät överdrivet först, tills jag såg 6 katter

En katt och en hund hemma. Dammsuger ca 1gång i veckan. Vid kattlådan dammsugs dock allt grus upp oftast varje dag...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem

Det jag alltid vill veta om robotdammsugare och liknande är i vilken omfattning de funkar utan internetuppkoppling.
Alltså kan jag köra grejerna lokalt med kartupplägg i mobilen utan att de behöver dela all data med omvärlden.

Så intressant inflikning om röststyrningen som vekra funka lokalt!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

En katt och en hund hemma. Dammsuger ca 1gång i veckan. Vid kattlådan dammsugs dock allt grus upp oftast varje dag...

Föräldrarna har 2st golden tikar...Enough said.
Jag har hintat om att det kanske vore bättre med en strävhårig ras istället

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det jag alltid vill veta om robotdammsugare och liknande är i vilken omfattning de funkar utan internetuppkoppling.
Alltså kan jag köra grejerna lokalt med kartupplägg i mobilen utan att de behöver dela all data med omvärlden.

Så intressant inflikning om röststyrningen som vekra funka lokalt!

Håller med. Skulle aldrig få för mig att köra denna i mitt hem med orginalmjukvara. Med tanke på att Roborock är kinesiskt kan man nog räkna med att data kommer att delas med kommunistpartiet. Lyckligtvis finns det ett projekt Valetudo som funkar med många Roborock-versioner. Valetudo låter dig köra din robotdammsugare lokalt utan att vara uppkopplat och exponerar många funktioner via MQTT så att exempelvis Home Assistant kan haka in i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Håller med. Skulle aldrig få för mig att köra denna i mitt hem med orginalmjukvara. Med tanke på att Roborock är kinesiskt kan man nog räkna med att data kommer att delas med kommunistpartiet.

Tror inte kommunistpartiet får ut så mycket av att veta planlösningen i min sketna hyrestvåa. Då är TikTok o.s.v. större problem enligt mig.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Har ingen husdjur att ta bilder av, så ingen automatiserad dummsugare behöver jag

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pepsin:

Tror inte kommunistpartiet får ut så mycket av att veta planlösningen i min sketna hyrestvåa. Då är TikTok o.s.v. större problem enligt mig.

Jag skulle väl säga att det kanske snarare är all information som mobilappen kan samla från ens telefon för att styra dammsugaren som antagligen är den stora dataläckan i det sammanhanget.

Men visst är tiktok värre. Den appen är emellertid också lättare att undvika i samband med dammsugarköp ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hur ofta dammsuger jag? Typ aldrig. För jag har en S6 på övervåningen som kör 2 gånger i veckan och en S7 Plus på nedervåningen som kör varje dag. Har 3 katter, så det är alltid massa päls i behållaren och rent på golven. Moppar några gånger om året (borde göra oftare egentligen).

Saknar bara att den ska lyfta på soffan, gå i trappen och tömma kattlådan, Boston Dynamics nästa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tror inte kommunistpartiet får ut så mycket av att veta planlösningen i min sketna hyrestvåa. Då är TikTok o.s.v. större problem enligt mig.

Nej det är sannolikt inte planlösningen via LIDAR som är intressant för kommunistpartiet, Däremot är det en IoT-pryl som är uppkopplad direkt mot kinesiska servrar. På dammsugarna kör Roborock Linuxkärnan i version 4.4.302 från 2016. Kameran/mikrofon tillsammans med AI-processning i Kina är ganska obehaglig som tanke dock. Vidare kan man anta att i princip alla kör roboten på samma nät som övriga datorer i hemnätet utan att separera i VLAN eller liknande. På så vis får kinesiska styret direkt fotfäste i ditt privata nät. Skulle sårbarheter exploateras har även hackare en dator att utgå från vid laterala attacker. Knappast rimligt.

Dennis Giese tar forskar kring just dessa robotar och tar upp en del här https://www.youtube.com/watch?v=0bbKx8ujfwI om du är intresserad.

Även om modus för en attack inte är uppenbar innan den skett finns ingen anledning att strunta i säkerheten MSB skriver om detta här:. https://rib.msb.se/filer/pdf/28547.pdf.

Permalänk
Medlem

Läste hjälpande arm och trodde äntligen att dom kommit fram till en lösning jag väntat på, att kunna dammsuga listerna. En arm som sträcker sig upp och dammsuger listerna samtidigt. Men det behövs mer innovation ser det ut som.

Permalänk
Medlem

Roborock är fan i en egen klass! Så jävla bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Helt ofattbart egentligen hur Roborock år efter år fortsätter att innovera och ligga i bräschen!

Fast mer ofattbart är det att neato sabbade hela företaget… de var ju ledande nu konkurs.

§1 språkbruk. // MOD
Permalänk
Medlem

Hos oss använder vi enbart robotdammsugare. Vi har en vanlig också... nånstans? Har inte använt den på ett par år.

Permalänk
Medlem

Köpte en S8 Pro Ultra på BF nyss, har just satt igång den och är sjukt imponerad. Hade en Neato för typ 7-8 år sen som var total skit och lät som en jetmotor. Ska trycka in Valetudo i S8:an snarast och sen får jag se om det kanske även blir en S8 MaxV Ultra till nästa Black Friday eftersom det finns en till våning att städa i huset.

Permalänk
Medlem

Har en standard S6a får se hur länge den håller, kanske klarar sig till roborock s9? batteriet börjar bli lite slitet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kör med en Roborock S8, gick ifrån första S5. Sjuk skillnad!
Kör min på schema, Mån - Ons -Fre. Moppar golvet på Söndagar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

S6 MaxV på nedervåningen och S7 MaxV Ultra på övervåningen. Båda kör mån-fre.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

S6 MaxV sen ett par år tillbaka, funkat galant men aldrig kört på schema då jag alltid har virrvarr med kablar den tycker om att fastna i, om jag någonsin hade orken att ta tag i det så skulle man säkert kunnat köra den varannan dag under arbetstimmarna så det är fint o fräscht när man kommer hem.
Dock tycker den om att knöla ihop mattor och släpa runt dom runt rummet oavsett vilka smarta inställningar som är igång.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

Min S7 MaxV Ultra gillar också att åka runt med mattorna... Halkskydd under mattorna löste det för mig.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Kör med en Roborock S8, gick ifrån första S5. Sjuk skillnad!
Kör min på schema, Mån - Ons -Fre. Moppar golvet på Söndagar

berätta gärna skillnaderna. Har en S5max som jag egentligen inte upplever några större bekymmer med

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av omdull:

berätta gärna skillnaderna. Har en S5max som jag egentligen inte upplever några större bekymmer med

Har en S5Max som numera bor i garaget och en S7, absolut största skillnaderna i min mening mellan de äldre och nyare är dels möjligheten till en tömningsstation som också håller filtret rent lättare, samt mycket bättre moppningsmöjligheter, speciellt om du har mattor eftersom att den lyfter upp moppen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

S7 MaxV Ultra, men trots AI och allt så är den ganska duktig på att dra tag i någon sladd då och då. Men värst är väl mattor, då borsten mer än gärna snor in sig i matt-tyget och fastnar där. Har bytt ut borsten (från gummi-borste till ”vanlig”) men fastnar ändå då och då. Så inget för ägare av ryamattor…

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Helt ofattbart egentligen hur Roborock år efter år fortsätter att innovera och ligga i bräschen!

För mig första gången Kina gör något jag upplever som innovation och inte stöld.
Cynisk som man är gissar jag att de i själva verket stjäl idéerna.