Hur kommer svenska butiker överprisa 4000 super serien

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Av anledningen ovan skriver.

Beroende på var de befinner sig i usa har de olika taxering. Så de skriver bara ut utan moms och sen får varje ställe lägga på aktuell moms för platsen och varan i kassan.

Utöver det så brukar vad jag förstått alla lokala butiker också visa priser utan skatt, så om du köper en godispåse märkt $1.99 så får du betala mer än $2 i kassan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Proshop verkar ta 13 miljoner kronor för de flesta 4070 Ti Super modellerna iaf. De brukar ha konkurrenskraftiga priser.

https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-4070-T...

Samma pris på 4080 Super också: https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-4080-SUPER.... Osäkert varför någon skulle välja ett 4070 Ti Super isf.

/s

Dold text
Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Vad priserna än landar på är det flera tusen för dyrt. Sinnessjuka priser numera.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Mycket / Svinmycket / Ockerpris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Vad jag hört (av amerikanare på forum) är att amerikanska priser aldrig inkl skatt eftersom den A är på ett par till fem procent och B varierar per stat.
https://www.tax-rates.org/taxtables/sales-tax-by-state

Skrivet av Rouge of Darkness:

Av anledningen ovan skriver.

Beroende på var de befinner sig i usa har de olika taxering. Så de skriver bara ut utan moms och sen får varje ställe lägga på aktuell moms för platsen och varan i kassan.

Skrivet av Thomas:

Utöver det så brukar vad jag förstått alla lokala butiker också visa priser utan skatt, så om du köper en godispåse märkt $1.99 så får du betala mer än $2 i kassan.

Det varierar inte bara per stat, det varierar per County (län typ) då lokala skatter ska på också. I Santa Clara County mitt i Silicon Valley så har de 9% i "sales tax". De har dock en av de högsta i hela USA.

I en datorbutik där så kostar en Asus Dual 4070 OC just nu 569.99$ (https://www.centralcomputer.com/asus-dual-rtx4070-o12g-nvidia...). Det är alltså 5985:- avrundat uppåt med en växlingkurs på 10,50:-. Sen med "sales tax" blir det 6524:- . Men butiker i Sverige kan ju inte räkna på en exakt kronkurs, utan måste nog räkna på 11:- minst då den rör sig rätt mycket.

Priset ovan är ju inklusive butikens marginal, men vem vet vad den marginalen är liksom? Nä tror inte direkt på några GPU-fynd med denna lansering.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tror detta med!

RTX 3080 kostade runt 6500 kr vid introduktionen. Sedan tog det ett stort skutt till en bra bit över 9000 kr sedan började de köpas upp som miningkort och resten vet vi.

Vet inte var du får 6500kr ifrån, köpte själv FE versionen av 3080 för 7825kr från nvidia när det släpptes och det var det billigaste du kunde få för 3080 då.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Lite orelaterat men när jag såg tråden på förstasidan drogs tankarna till reklamfilmen för Windows 1.0. Säga vad man vill om tiden han var VD men han är helt underbar här.

Jag skippar att gissa pris men räknar med att korten kommer sälja vad de än hamnar på. Men desto lägre desto bättre förstås.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Så som jag förstått ekonomerna på TV kom inflationen i USA mestadels för att staten betalade ut diverse pengar under Covid. När det blir mer (rörliga) pengar i systemet blir de mindre värda.

I Europa däremot kommer inflationen mestadels för att vi var beroende av billig gas och olja från Ryssland. Nu när man "separerat" blir saker dyrare helt enkelt, anledningen till handel är ju för att man tjänar pengar på det och slutar man handla får man göra saker på något dyrare sätt.

Att svenska kronan går dåligt är mest för att internationellt så tror man det är större risk att det är en bubbla på svenska fastighetsmarknaden än i andra länder.

Men jag kan ha missförstått och vet inte om ekonomerna vet säkert själva heller.

Edit: Kan tillägga också att just ökade grafikkortspriser behöver ju inte ha så mycket med "vanliga" inflationen att göra heller. Vet vet nog alla att det blev komponentbrist under Covid och dessutom krypto, AI etc.

Permalänk

man kommer få 2 st 4070s för en njure...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3D
Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tror detta med!

RTX 3080 kostade runt 6500 kr vid introduktionen. Sedan tog det ett stort skutt till en bra bit över 9000 kr sedan började de köpas upp som miningkort och resten vet vi.

Menar du 3070? (omöjligt att 3080 var det priset, tänk c.a 700x1.25x8.5 ~ 7500sek minst. 7800kr någon skrivit åvan låter mer sannolikt)

Japp, eftersom svenska kronan gick från 8.5 till över 10 för en dollar. Nvidia hade heller inte samma kontroll som nu att aib måste sälja t.ex 50% av korten för msrp, så AIB höjde kvickt priserna genom att sälja fler "oc"/andra dyrare modeller. Och sen så småningom miningen som sagt, supply/demand -> nvidia höjer pris.

Nu utan samma höga efterfråga (säger jag samtidigt som bitcoin är över $45 tusen igen haha...) så lär inte detsamma hända, men däremot så har Nvidia ju planerat att sjösätta få Super kort till en början tills de äldre blir sålda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Menar du 3070? (omöjligt att 3080 var det priset, tänk c.a 700x1.25x8.5 ~ 7500sek minst. 7800kr någon skrivit åvan låter mer sannolikt)

Japp, eftersom svenska kronan gick från 8.5 till över 10 för en dollar. Nvidia hade heller inte samma kontroll som nu att aib måste sälja t.ex 50% av korten för msrp, så AIB höjde kvickt priserna genom att sälja fler "oc"/andra dyrare modeller. Och sen så småningom miningen som sagt, supply/demand -> nvidia höjer pris.

Nu utan samma höga efterfråga (säger jag samtidigt som bitcoin är över $45 tusen igen haha...) så lär inte detsamma hända, men däremot så har Nvidia ju planerat att sjösätta få Super kort till en början tills de äldre blir sålda.

Lanseringspriset var 7825:-, man fick en ASUS TUF, Gigabyte Eagle eller founders edition på det så länge lagren räckte (läs första halvtimmen) efter det fick man slanta upp ~9k för det, vilket fortsatte öka allteftersom tiden gick. Peak på begagnatmarknaden var typ 17k för kortet och butikerna var väl uppe iaf i 14500 i slutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tror detta med!

RTX 3080 kostade runt 6500 kr vid introduktionen. Sedan tog det ett stort skutt till en bra bit över 9000 kr sedan började de köpas upp som miningkort och resten vet vi.

Det handlade inte (bara) om mining

Det var Nvidia som medvetet rabatterade modeller upp till ett visst antal. Priserna som kom sen var från Nvidia själva när rabatten hade tagit slut

Sen utöver detta kom det scalping för att tillgången var så dålig så butikernas lager kunde köpas slut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Det varierar inte bara per stat, det varierar per County (län typ) då lokala skatter ska på också. I Santa Clara County mitt i Silicon Valley så har de 9% i "sales tax". De har dock en av de högsta i hela USA.

I en datorbutik där så kostar en Asus Dual 4070 OC just nu 569.99$ (https://www.centralcomputer.com/asus-dual-rtx4070-o12g-nvidia...). Det är alltså 5985:- avrundat uppåt med en växlingkurs på 10,50:-. Sen med "sales tax" blir det 6524:- . Men butiker i Sverige kan ju inte räkna på en exakt kronkurs, utan måste nog räkna på 11:- minst då den rör sig rätt mycket.

Priset ovan är ju inklusive butikens marginal, men vem vet vad den marginalen är liksom? Nä tror inte direkt på några GPU-fynd med denna lansering.

Nja, Ett ställe i Illinois har 16% sales tax och flera ställen runt om i USA har runt 11%.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det handlade inte (bara) om mining

Det var Nvidia som medvetet rabatterade modeller upp till ett visst antal. Priserna som kom sen var från Nvidia själva när rabatten hade tagit slut

Sen utöver detta kom det scalping för att tillgången var så dålig så butikernas lager kunde köpas slut

Extremt bottande för att dels se lagersaldo och köpa allt som kom in innan någon vanlig konsument kunde beställa.

7825kr som nämndes innan stämde bra för 3080. Hade själv en sån beställning men minns inte exakt modellen nu, 3 år senare. Beställde tidigt men hamnade ändå så långt tillbaks i kön att det skulle dröjt länge innan något hade kunnat skickats. Lyckades boka ett 3080 TUF 1-3 månader senare men frågan är hur lång tid det dröjt innan den någonsin levererats.

Parallellt var det nära att jag köpte ett 3090 för introduktionspriset 15-18 000kr men priset på dessa drog snabbt iväg uppåt med och kändes inte värt det då prestanda skillnaden mellan 3080 och 3090 bara var typ 15%?

Samtidigt lanserade AIBs ständigt nya SKUs med nya modeller utan kö men dessa var heller inte lätta att få tag i pga automatiserade köp. Och fortsatt scalping.

Råkade köpa ett MSI RTX 3070 Ventus 3X för 800kr i början av 2021. Ett för mig lite för klent kort då jag kom från ett 1080Ti och ville nå ca 100% prestanda ökning 3080 gav istället för 50% eller så 3070 gav. Fungerade bra nog med min 3440x1440 21:9 90Hz skärm för att maxa den.

Kvarvarande bokningar avbröts senast då om inte tidigare då jag gav upp. Slutet av 2020 hade jag tre planerade köp, ett 3080, ett 5900X samt eventuellt ett PS5. Jag var sjukt nog en av de som lyckades plocka hem ett PS5 från Elgigantens drops de körde på lanseringsdagen (min i den runt lunchen) men 5900X dröjde nog ända till sensommaren 2022. Har för mig den scalpades hårt likt allt annat under pandemin.

Sommaren 2022 kom jag över Acers 32" 4K UHD skärm med 144Hz som de gav bort för 5990kr på NoN. Och då började jakten på ny GPU vilket slutade med ett 4090. 3070 används i sekundär dator, 5900X används fortfarande primärt men siktar efter byte till AM5 och X3D. PS5 används mindre och mindre över tid, hade jag vetat att Sony skulle börja släppa så mycket spel på PC som de gjort sedan PS5 lanseringen hade jag aldrig köpt en. Väntar hellre på ÅC utgåvan. Startade min PS5 kanske 5 gånger under 2023. Desto mer slutet av 2020 och iallafall början av 2021.

Hm, blev liiiiite längre än tänkt men oh well.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Varför köpa super-iterationen, när man kan vänta på, minst, super duper-iterationen?

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande för mycket.
Blir lätt att bli blind över de dyra åren vi haft.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Enklast att översätta USD priser är avrunda kursen upp till närmaste heltal - idag 10,2 blir då 11 + moms och sen avrunda upp till valfri röding/lax.

T ex 800 USD för ett 4070 Ti Super blir då 800*11*1,25 = 11000 > 11500 = stannar då mest troligt på 11490 i butik med variation för att vissa butiker ser mervärde i att sälja volym med låg marginal för 10999, medans andra lägger sin tilltro att köpkraft finns hos den ständigt fps-hungriga lojala kunden som då får punga ut med 1000-2000 extra, men som tack får en ny avatar i sin medlemsprofil...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Inaktiv

Felciterat

Permalänk
Medlem

8999
11999
14999

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det handlade inte (bara) om mining

Det var Nvidia som medvetet rabatterade modeller upp till ett visst antal. Priserna som kom sen var från Nvidia själva när rabatten hade tagit slut

Sen utöver detta kom det scalping för att tillgången var så dålig så butikernas lager kunde köpas slut

Okej det stämmer nog när du säger det. AMD gjorde likadant med Vega och Komplett fick de första korten för introduktionspriser.

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på 7 990 / 10 490 / 12 990 SEK
Oftast följer priserna kalkylen X * $-priset + 25% moms + 500 SEK i omkostnader.
Håller med om att det är riktigt grisigt av amerikanarna att alltid envisas att skriva ex VAT-priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Since:

Håller med om att det är riktigt grisigt av amerikanarna att alltid envisas att skriva ex VAT-priser.

Vilken momssats tycker du att de skulle använda? Den som är i Oregon eller den som är i Kalifornien? Eller vilken?

Permalänk
Medlem

De lär väl kosta: En arm, ett ben, en njure, ena lungan och en liten bit av frontalloben..

Skämt åsido, de lär ju pga. importskatter, moms, elektronikskatt osv. Troligtvis ligga högt över MSRP oavsett.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vilken momssats tycker du att de skulle använda? Den som är i Oregon eller den som är i Kalifornien? Eller vilken?

Det hade ju kanske varit rimligt att visa priset för varje region man säljer produkten i.
Självklart är det snårigt med USA som har olika sales tax i nästan varje stat. Hade det varit upp till mig hade jag i så fall gjort det väldigt tydligt att priset är ex moms istället för att ha hundratals olika priset.
Däremot så tycker jag att det är missvisande av ett amerikanska bolag att visa upp ett pris som inte är representativt för vad 97,5% av amerikanska konsumenter får betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Since:

Det hade ju kanske varit rimligt att visa priset för varje region man säljer produkten i.
Självklart är det snårigt med USA som har olika sales tax i nästan varje stat. Hade det varit upp till mig hade jag i så fall gjort det väldigt tydligt att priset är ex moms istället för att ha hundratals olika priset.
Däremot så tycker jag att det är missvisande av ett amerikanska bolag att visa upp ett pris som inte är representativt för vad 97,5% av amerikanska konsumenter får betala.

Skatten kan dessutom skilja inom staten då respektive county har sina egna skatter.

Så vilket pris tycker du att de skall använda? Ett pris där man använder ett medelvärde på skatten? Det hade varit betydligt mer förvirrande. Det är väldigt tydligt idag att priset är utan skatt då det är så man redovisar priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Skatten kan dessutom skilja inom staten då respektive county har sina egna skatter.

Så vilket pris tycker du att de skall använda? Ett pris där man använder ett medelvärde på skatten? Det hade varit betydligt mer förvirrande. Det är väldigt tydligt idag att priset är utan skatt då det är så man redovisar priserna.

Det skrev jag ju
Antingen priset i olika regioner, eller ex momspriset där man gör det väldigt tydligt att det är just ex moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Since:

Det skrev jag ju
Antingen priset i olika regioner, eller ex momspriset där man gör det väldigt tydligt att det är just ex moms.

Jag missförstod nog vad du menade med "Håller med om att det är riktigt grisigt av amerikanarna att alltid envisas att skriva ex VAT-priser." Jag trodde du menade att man skulle ange priset med moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag missförstod nog vad du menade med "Håller med om att det är riktigt grisigt av amerikanarna att alltid envisas att skriva ex VAT-priser." Jag trodde du menade att man skulle ange priset med moms.

Fattar! Kanske var otydligt.
Tycker du att de borde göra som de gör idag?

Permalänk
Medlem

Zotac will not charge extra for custom versions of its GeForce RTX 40-series Super graphics cards that come with enhanced coolers and will sell them at Nvidia's recommended retail prices

https://www.tomshardware.com/pc-components/gpus/zotac-to-price-custom-geforce-rtx-40-series-super-cards-at-msrp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Since:

Fattar! Kanske var otydligt.
Tycker du att de borde göra som de gör idag?

Ja, det tycker jag. Det är nog det som är tydligast.