Mindre vattenkylare i prebuild. Är det värt det?

Permalänk
Medlem

Mindre vattenkylare i prebuild. Är det värt det?

Hej ,har köpt en HP prebuild som inte har mycket till nätagg på 400w som inte går att byta ut hipp som happ. Då kylaren som sitter i är lite dålig så tänkte jag köpa en billig vattenkylare av mindre modell nämligen corsair hydro H60. Den får plats i det lilla chassit men då moderkortet endast har 2 stycken 4 pins connectors så undrar jag om det kommer klara att driva processorn och kylaren. Det är en intel i5 11400. Grafikkortet är också mindre men har en 6pin direkt in i sig från nätagget så borde vara lugnt.

Kylaren jag ska köpa är väldigt billig så undrar egentligen bara om det kommer göra någon större skillnad att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinnerto:

Hej ,har köpt en HP prebuild som inte har mycket till nätagg på 400w som inte går att byta ut hipp som happ. Då kylaren som sitter i är lite dålig så tänkte jag köpa en billig vattenkylare av mindre modell nämligen corsair hydro H60. Den får plats i det lilla chassit men då moderkortet endast har 2 stycken 4 pins connectors så undrar jag om det kommer klara att driva processorn och kylaren. Det är en intel i5 11400. Grafikkortet är också mindre men har en 6pin direkt in i sig från nätagget så borde vara lugnt.

Kylaren jag ska köpa är väldigt billig så undrar egentligen bara om det kommer göra någon större skillnad att byta.

Moderkortet kan mata 5 fläktar per fläkt utgång.
Att byta till 120mm aio kommer förmodligen vara bättre än nuvarande

Alternativt är ju en low profile kylare med luft typ noctua li9.

Om du kan länka datorns chassi/modell så kan vi enklare hitta bästa och billigaste lösning.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Moderkortet kan mata 5 fläktar per fläkt utgång.
Att byta till 120mm aio kommer förmodligen vara bättre än nuvarande

Alternativt är ju en low profile kylare med luft typ noctua li9.

Om du kan länka datorns chassi/modell så kan vi enklare hitta bästa och billigaste lösning.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7327663#statistics

HP Pavilion Gaming TG01-2082ur i5-11400F

Denna är det, var bara orolig över att den är för snävt anpassad.

Permalänk
Medlem

Ska inte vara något problem med strömmen, Men du behöver kolla om moderkortet kan ställa in fläktarnas utgångar så du kan ställa in pumpen på aio. Annars får du köra sata till 4pin bara för att köra pumpen.
Kommer du ersätta den bakre fläkten med aio eller vad är planen gällande montering?

Vilken modell är de så ska jag kolla lite närmare på de.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

HP Pavilion Gaming TG01-2082ur i5-11400F

Hur kollar man det? Den finns hål för montering av fläkt i fronten och så är det ventilationshål i övre och undre delen av datorn där fram.

Permalänk
Medlem

Hej.
Ser ut som det bara är en 92mm fläkt monterad bak i den, platsen längs ner fram är väldigt begränsad, ingen bra plats för en aio om det änns finns plats för en 120mm där.
Jag skulle inte ge mig in i det projektet, köp en bättre fläkt och sätt en till i fronten och bytt ut kylpastan så ska den fungera bra endå.

Annars går man in i bios och kollar hur du kan ställa fläkt kurvor och om det finns aio pump eller dc styrning att välja på chassi fläkt eller cpu fläkt utgången.

Men det blir att modda chassit ganska bra för att få till de bra med aio.
Sök på tuben där är de många filmer med just uppgraderingar m.m om just den modellen.
Mvh Thomas

https://h30434.www3.hp.com/t5/Desktop-Hardware-and-Upgrade-Qu...

Länk
Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Den kommer få plats där framme då grafikkortet är kortare än det som är på bilden där du kollade. Verkar dock som man får sätta fadt den med straps så kommer nog vara bättre med en annan kylare

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5320495/noctua-nh-l9a-am4

Tag ur moderkortet, montera fästsatsen montera tillbaka allt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25