Permalänk

Ny eller behålla gamla hdd?

Tja!
Har en Asus M509DA med AMD Ryzen 7 3700U med Radeon RX Vega 10 mobile gfx, 16Gb ram och Samsung SSD M.2. Så ikväll gjorde jag en speed test på hdd men kom inte upp i den läs/skriv hastigheten som enligt Samsung skriver i deras spec på hdd.
Kom upp i läs 2012MB/s och skriv i 193MB/s men enligt Samsung skall den klara skriva i 2200MB/s och läsa i 1200MB/s. Så om jag har förstått rätt så skall PCIe 3.0 klara runt 3-3500 läs/skriv men givetvis beror de med på vad man har för SSD M.2 i med.
Så till min fråga nu är det värt att köpa en PCIe 4.0 SSD M.2 eller skall jag köpa en PCIe 3.0 SSD M.2?

Permalänk
Rekordmedlem

Hastigheten är tämligen ointressant och inget du märker skillnad på i användningen utan bara i benchmarkprogram, köp den som ger mest utrymme per krona om du inte har viktigare krav typ livslängd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hastigheten är tämligen ointressant och inget du märker skillnad på i användningen utan bara i benchmarkprogram, köp den som ger mest utrymme per krona om du inte har viktigare krav typ livslängd.

Vad avgör hur snabbt det går att flytta stora mängder / mycket data då? Trodde hastigheten och cachen var intressant då, men jag vet inte mycket om tekniken.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av frong:

Vad avgör hur snabbt det går att flytta stora mängder / mycket data då? Trodde hastigheten och cachen var intressant då, men jag vet inte mycket om tekniken.

Det handlar om en laptop så det är nog inte så realistiskt att man kommer att flytta stora mängder data särskilt ofta och vid normal användning är det svårt att märka skillnad på läs och skrivhastigheten, det är svarstiderna som ger den skillnad man märker mest som användare.
Cache påverkar inte heller så mycket om man flyttar mycket data för då blir den ändå full, den påverkar mer om man inte hanterar datamängder som är större än cachen typ när operativsystemet självt läser och skriver så att datan ryms i cachen.

Jag tror det är ganska osannolikt att man kommer att märka någon större praktisk skillnad pga hastigheten om man inte har nått rätt speciellt användningsområde och då har man nog ändå inte en laptop för då kommer andra delar också att begränsa typ cpu, ram och att det är en laptop som inte är så lätt att expandera internt utan man får ansluta saker via usb eller nätverk till den och inte via pcie.
Jag kanske resonerar fel men personligen hade jag inte jagat ssd läs/skrivhastighet på det sättet utan tror att ledigt utrymme är mest värt för mycket tomt utrymme minskar chansen att man behöver vänta på att minnescellerna ska behöva tömmas innan man kan skriva.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vilket program använde du?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hastigheten är tämligen ointressant och inget du märker skillnad på i användningen utan bara i benchmarkprogram, köp den som ger mest utrymme per krona om du inte har viktigare krav typ livslängd.

Tack för dina svar. Men känns som min skriv hastighet är väldigt lågt mot vad man har läst/sett mot va andra har på sina bärbara datorer. Tycker min skriv hastighet på runda 200MB/s är inte i närheten mot vad andra har. Dom har närmare 10ggr snabbare skriv hastighet om inte mer med mot mig. Så de känns som att inte min HDD är riktigt ok eller om de är bara hjärnspöken som spökar.
Jag använder dator mycket till Fusion 360/ Cura slicer (3d pritning) och till program för vinyl skärning så de känns som skriv speeden skulle vara lite mot va andra har så skulle den arbeta lite snabbare eller är jag ute och cyklar?

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Vilket program använde du?

CrystalDiskMark 8.0.4 har jag testat med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimmo1976:

CrystalDiskMark 8.0.4 har jag testat med.

Vill du posta en screenshot på resultatet och modellnamn? Och hur full är disken? Många SSDer reserverar en del av lagringsytan för att agera som skriv-cache, men skulle disken vara full så kan den inte utnyttja detta och hastigheterna blir långsammare.

Men som tidigare skrivet så är det troligtvis inget att oroa dig för om du inte märker en tydlig prestandaförlust i vardagsarbetet. Syntetiska tester i benchmarks på SSD ger sällan en representabel bild av prestandan du kan känna av i verkligheten. Skulle inte oroa mig.

Permalänk
Medlem

Din dator har bara PCIe 3.0 x2 till M.2-porten, istället för x4 som en M.2-port med full bandbredd har (se Asus spec). Så du kommer aldrig få ut mer än ~2GB/s med den datorn, vilket förklarar ditt läsresultat.

Att du däremot får så lågt resultat i skriv kan ha många orsaker: fel testmetod, full disk, disken upptagen med annat vid testet, etc. Men det är ganska osannolikt att det är disken i sig som är trasig på något sätt.

Permalänk
Skrivet av martengooz:

Vill du posta en screenshot på resultatet och modellnamn? Och hur full är disken? Många SSDer reserverar en del av lagringsytan för att agera som skriv-cache, men skulle disken vara full så kan den inte utnyttja detta och hastigheterna blir långsammare.

Men som tidigare skrivet så är det troligtvis inget att oroa dig för om du inte märker en tydlig prestandaförlust i vardagsarbetet. Syntetiska tester i benchmarks på SSD ger sällan en representabel bild av prestandan du kan känna av i verkligheten. Skulle inte oroa mig.

Verkar som man inte kan lägga upp bilder utan man måste länka till typ dropbox eller liknande. Tyvärr använder jag inte sånt men lägger upp resultat i text. Disken är inte full då jag sparar allt externt och jag knappt nått installerat i datorn mer än de jag behöver så som Fusion 360 och Slicer till 3D pritning samt program till vinyl(plotter) skärning.

------------------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 8.0.4 x64 (C) 2007-2021 hiyohiyo
Crystal Dew World: https://crystalmark.info/
------------------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 bytes/s [SATA/600 = 600,000,000 bytes/s]
* KB = 1000 bytes, KiB = 1024 bytes

[Read]
SEQ 1MiB (Q= 8, T= 1): 2191.321 MB/s [ 2089.8 IOPS] < 3824.78 us>
SEQ 128KiB (Q= 32, T= 1): 2192.223 MB/s [ 16725.3 IOPS] < 1911.61 us>
RND 4KiB (Q= 32, T=16): 489.761 MB/s [ 119570.6 IOPS] < 4265.96 us>
RND 4KiB (Q= 1, T= 1): 30.711 MB/s [ 7497.8 IOPS] < 132.95 us>

[Write]
SEQ 1MiB (Q= 8, T= 1): 340.786 MB/s [ 325.0 IOPS] < 24500.69 us>
SEQ 128KiB (Q= 32, T= 1): 383.637 MB/s [ 2926.9 IOPS] < 10858.67 us>
RND 4KiB (Q= 32, T=16): 335.270 MB/s [ 81853.0 IOPS] < 6236.10 us>
RND 4KiB (Q= 1, T= 1): 73.438 MB/s [ 17929.2 IOPS] < 55.48 us>

Profile: Default
Test: 1 GiB (x5) [C: 20% (97/476GiB)]
Mode: [Admin]
Time: Measure 5 sec / Interval 5 sec
Date: 2024/01/19 12:12:35
OS: Windows 11 [10.0 Build 22631] (x64)

Permalänk
Skrivet av perost:

Din dator har bara PCIe 3.0 x2 till M.2-porten, istället för x4 som en M.2-port med full bandbredd har (se Asus spec). Så du kommer aldrig få ut mer än ~2GB/s med den datorn, vilket förklarar ditt läsresultat.

Att du däremot får så lågt resultat i skriv kan ha många orsaker: fel testmetod, full disk, disken upptagen med annat vid testet, etc. Men det är ganska osannolikt att det är disken i sig som är trasig på något sätt.

Såg det nu men borde inte skriv hastigheten ändå bli högre än 330MB/s? Nu när du skrev trasig disk så kom jag på att ibland kan jag ha svårt att starta datorn eller så stänger den bara av.
Disken är inte full heller då jag har bara typ Win11 och dom nödvändigaste programen installerad för att kunna skapa/3D printa samt skära dekaler. har allt som skall spara på en extern disk.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kimmo1976:

Tack för dina svar. Men känns som min skriv hastighet är väldigt lågt mot vad man har läst/sett mot va andra har på sina bärbara datorer. Tycker min skriv hastighet på runda 200MB/s är inte i närheten mot vad andra har. Dom har närmare 10ggr snabbare skriv hastighet om inte mer med mot mig. Så de känns som att inte min HDD är riktigt ok eller om de är bara hjärnspöken som spökar.
Jag använder dator mycket till Fusion 360/ Cura slicer (3d pritning) och till program för vinyl skärning så de känns som skriv speeden skulle vara lite mot va andra har så skulle den arbeta lite snabbare eller är jag ute och cyklar?

Du verkar blanda ssd och hdd när du skriver men du menar samma ssd hela tiden ? Hur mycket ledigt utrymme har den ?
Och när du testar den så är den väl inte oanvänd utan det är den enda lagringsenheten i datorn så operativsystemet och andra program än testprogrammet använder väl samma enhet samtidigt eftersom det är en laptop ?
De värdena kommer alltid att vara lägre än på en enhet som benchmarkas utan att samtidigt användas till annat

Skrivet av Kimmo1976:

Verkar som man inte kan lägga upp bilder utan man måste länka till typ dropbox eller liknande. Tyvärr använder jag inte sånt men lägger upp resultat i text. Disken är inte full

Jo det går att ladda upp bilder direkt i ett inlägg utan att använda nån extern tjänst, använd "uppåtpil ikonen" https://www.sweclockers.com/artikel/34366-framtiden-ar-har-bi...

Men även om ssdn inte är full så är lär den inte vara preparerad för att skriva snabbt likt de benchmarks du sett, man lär ha kört trim eller motsvarande innan man påbörjar ett skrivtest för att få ett mätvärde som visar hårdvarans prestanda och inte påverkas mycket av os/filsystem. Ditt sätt att mäta på en aktiv systemenhet kommer att ge lägre värden speciellt vid skrivning än en enhet som benchmarkas ny och oanvänd.

Jag tror du inte kommer att märka nån reell skillnad om du byter ssd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.