Köpa 4090 från usa, vad blir tullkostnaden?

Permalänk
Medlem

Köpa 4090 från usa, vad blir tullkostnaden?

Jag ska åka till USA och tänkte köpa med mig ett 4090 med mig hem. Jag bor i Skåne och åker ifrån Kastrup, är det någon som vet om man behöver betala tullavgift?

Permalänk
Medlem

Tullverket

Själv hade jag inte ställt dumma frågor till tullen om man säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeaj:

Tullverket

Själv hade jag inte ställt dumma frågor till tullen om man säger så.

Såg man ska betala tull och moms över 4.3k när det gäller elektronik saker...

Någon som har köpt från usa och bara lagt i resväskan? Så mycket billigare där man är så sugen på det.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husko17:

Såg man ska betala tull och moms över 4.3k när det gäller elektronik saker...

Någon som har köpt från usa och bara lagt i resväskan? Så mycket billigare där man är så sugen på det.......

Billigare? Kollar man på micro center så börjar dom runt 18 000kr men tänk på att det är utan "moms" vilket även ska betalas i USA men görs annorlunda där jämfört med här. Så är inte direkt billigare med undantag för funders kortet som nog kan ligga någon tusenlapp billigare än här beroende på stat (sales tax varierar kraftigt beroende på stat)

Sen om tanken är att fuska på något vis så är det olagligt och då får du nog vända dig till redit eller något för mer info då jag är ganska säker på att det inte är tillåtet att diskutera här på sweclockers.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Billigare? Kollar man på micro center så börjar dom runt 18 000kr men tänk på att det är utan "moms" vilket även ska betalas i USA men görs annorlunda där jämfört med här. Så är inte direkt billigare med undantag för funders kortet som nog kan ligga någon tusenlapp billigare än här beroende på stat (sales tax varierar kraftigt beroende på stat)

Sen om tanken är att fuska på något vis så är det olagligt och då får du nog vända dig till redit eller något för mer info då jag är ganska säker på att det inte är tillåtet att diskutera här på sweclockers.

Ok tack 👍

Permalänk

Som tidigare säger så lönar det sig knappt att göra som du tänker i slutänden spar du nästan inget alls.

Us priserna är utan moms så beroende på var du handlar så får du lägga på typ upp till 12% eller nå sånt sales tax på skyltpriset.

Och som sagt tull tillkommern också även om varan är stoppad i din resväska sålänge du går över minvärdet för att behöva tullas.

Sen om kortet är doa eller går sönder så har du bara fabriksgarantin dvs skicka kortet till tillverkaren så kan ev bli en dyr och lång process om något är fel med det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Högsta "sales tax" i usa enligt googling är 7.25%(California)

Finns stater utan sales tax d vs 0%
https://www.investopedia.com/articles/personal-finance/112415...
finns såklart andra varianter av lokala skatter.

De kan löna sig mycket att handla där, kolla upp med den staten du ska till.
Vet inte riktigt var man fått 12% ifrån, tror ingen stat går över 10% kombinerat med lokala skatter.

Mår lite illa av att bo i sverige.

Permalänk
Medlem

I en del länder kan man få tillbaka momsen när man lämnar landet med en vara man köpt som turist. T ex Thailand och Singapore har så, och även Sverige tror jag. Men det funkar inte nödvändigtvis i alla affärer, så man måste kolla upp noga innan var det funkar och hur man gör och om man uppfyller reglerna osv.

I Thailand köpte jag en mobiltelefon för många år sedan, då visade man passet när man köpte telefonen och sade att man ville göra "VAT Refund for tourists", de skrev något slags intyg, och på flygplatsen fanns det en "VAT Refund desk" som man gick till för att få tillbaka pengarna efter man passerat ut genom immigration.

Jag vet inte om USA har något liknande, men kan ju vara värt att kolla upp.