Permalänk

Luftfuktare?

Det är bara att acceptera tydligen, ju äldre man blir ju mer blir man hatad av kroppen. Jag har funderat ett tag på att investera i nån form av luftfuktare, min hud gillar inte den här årstiden nuförtiden.
Är det nån som är insatt? Märker man nån skillnad med en sån här?
Om jag investerar i en behöver den klara ungefär 25kvm och den behöver vara tyst, det får inte vara en distraktion när man sitter framför en dator eller tvn. Lätt att underhålla är ett stort plus med givetvis.
Nån som kan rekommendera någon modell som går att få tag på i svenska butiker som inte kostar skjortan?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

En gammal klassiker är att hänga en vattenbehållare på ett element. Eller ställa en under och låta en handduk suga upp vatten som sedan torkar/dunstar mot elementet.

Om det är bättre eller sämre än dagens luftfuktare låter jag vara osagt. Tänkte mer att de grejerna kanske man redan har liggandes

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Utan att egentligen hjälpa dig hitta rätt så kan jag ändå ge dig ett avrådande tips: köp inte Smartmi Rainforest.
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftfukta...

Liksom du gillar inte min kropp den här årstiden. Tänkte att det var dags att ta tag i saken. Ville ha en med stöd för Apple Homekit, så jag kunde automatisera den, och då fick det bli Smartmi. Den hade vunnit en massa ”bäst i test” dessutom, så det lät väl bra.

Såhär ~3 månader senare kan jag säga att den enbart givit upphov till frustration. Den lyckas knappt höja luftfuktighetsnivån med 10%, den behöver fyllas på stup i ett, den låter rätt mycket och behöver göras rent typ jämt. Därtill tappar den inställningar om man bryter strömmen, så då måste man in i appen och ställa in dem på nytt (iofs bara inställningarna för den inbyggda skärmen, men ändå).

Med facit i hand hade jag kikat på en sån där billig historia som skapar ett litet moln istället. Kostar typ inget och då kan jag åtminstone se att vattnet faktiskt sprids i luften. Med Smartmi:n ska vattnet ”slungas ut” i luften, men gud vet hur långt och hur det sprids.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera TechnologyConnections (Youtube) serie om luftfuktare då det finns stora för och nackdelar med olika tekniker.

Jag själv valde avdunstningsvarianten, vilket undviker problem med kalkavlagringar (ett problem som ultraljudsvarianterna har) men innebär kostnader i att "filter" ska bytas lite då och då.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Om luften är redan torr så kan det gå åt lätt över 100 liter vatten bara för att höja från Rh 20% till Rh 30% när vattnet skall matas tillbaka till alla rummens ytor mha. kappillärkondensation i materialet som gipsväggar, träet i golv och väggar samt tak.

Sedan är problemet med luftfuktare är att vattnet man fyller på har massa mineraler i sig och är det av dim-bildande modell med ultraljud etc. så blir det damm som lägger sig på golvet i rummet i drivor, är det matt-baserade fuktare så kalkar mattorna igen ganska snart och kan börja lukta illa och måste bytas regelbundet.

för att få upp luftfuktigheten en aning en kortare period så kan man hänga upp sin våta/fuktiga tvätt på en ihopfällbar torkställning i rummet istället för att dessa att torkas i en torktumlare eller torkskåp i tvättstugan - eventuella kalket som blir kvar i kläderna försvinner igen vid nästa tvätt så det lagras inte upp på samma sätt som filtermattor i en luftfuktare. och räcker det inte får man fortsätta med uppblötta handdukar och tvätta dem då och då för att bli av med kalket som ansamlas med tiden...

---

Avmineraliserad vatten säger säkert någon, - om man inte kan hugga is från ispyramiden under LLVP såhär års för de som har sådan tillgänglig - titta vad mineralfritt vatten kostar och det behövs många liter per dag om fukthalten skall höjas märkbart då alla bostäder skall ha en viss minimum i ventilation och all uppvärmd luft som sugs ut tar med sig fukt och den inkommande kalla luften blir väldigt torr när den värms upp även om den är nära 100% Rh på kalluften som sipprar in så blir det lätt under 20% Rh när det nått över 20 grader C och vid många minusgrader kan gå under 10% Rh och bokstavligen sliter ut allt fukt som hålls kvar med kappillärkondensation i rummets alla ytor och möbler.

Vill man försöka öka fukthalten mer permanent natur är att ha rejält mycket växter och grönt i rummet, att hålla sig med akvarium (och då upptäcker hur mycket vatten man får fylla på per vecka) etc. då dessa arrangemang avger mycket fukt men har inte samma problem med igenkalkning och damm av mineraler - sedan har växter i sig ofta en luftrenande egenskaper i sig - nackdel, växter behöver ljus och värme för att växa och frodas - samma sak med akvarium och det kan handla om över 100 Watt i bara belysning (även med effektivare LED och lysrörsbelysning) och med sötvattenakvarium flera hundra Watt i värme för att hålla dessa på lämplig temperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Det är bara att acceptera tydligen, ju äldre man blir ju mer blir man hatad av kroppen. Jag har funderat ett tag på att investera i nån form av luftfuktare, min hud gillar inte den här årstiden nuförtiden.
Är det nån som är insatt? Märker man nån skillnad med en sån här?
Om jag investerar i en behöver den klara ungefär 25kvm och den behöver vara tyst, det får inte vara en distraktion när man sitter framför en dator eller tvn. Lätt att underhålla är ett stort plus med givetvis.
Nån som kan rekommendera någon modell som går att få tag på i svenska butiker som inte kostar skjortan?

Skrivet av xxargs:

Om luften är redan torr så kan det gå åt lätt över 100 liter vatten bara för att höja från Rh 20% till Rh 30% när vattnet skall matas tillbaka till alla rummens ytor mha. kappillärkondensation i materialet som gipsväggar, träet i golv och väggar samt tak.

Sedan är problemet med luftfuktare är att vattnet man fyller på har massa mineraler i sig och är det av dim-bildande modell med ultraljud etc. så blir det damm som lägger sig på golvet i rummet i drivor, är det matt-baserade fuktare så kalkar mattorna igen ganska snart och kan börja lukta illa och måste bytas regelbundet.

för att få upp luftfuktigheten en aning en kortare period så kan man hänga upp sin våta/fuktiga tvätt på en ihopfällbar torkställning i rummet istället för att dessa att torkas i en torktumlare eller torkskåp i tvättstugan - eventuella kalket som blir kvar i kläderna försvinner igen vid nästa tvätt så det lagras inte upp på samma sätt som filtermattor i en luftfuktare. och räcker det inte får man fortsätta med uppblötta handdukar och tvätta dem då och då för att bli av med kalket som ansamlas med tiden...

---

Avmineraliserad vatten säger säkert någon, - om man inte kan hugga is från ispyramiden under LLVP såhär års för de som har sådan tillgänglig - titta vad mineralfritt vatten kostar och det behövs många liter per dag om fukthalten skall höjas märkbart då alla bostäder skall ha en viss minimum i ventilation och all uppvärmd luft som sugs ut tar med sig fukt och den inkommande kalla luften blir väldigt torr när den värms upp även om den är nära 100% Rh på kalluften som sipprar in så blir det lätt under 20% Rh när det nått över 20 grader C och vid många minusgrader kan gå under 10% Rh och bokstavligen sliter ut allt fukt som hålls kvar med kappillärkondensation i rummets alla ytor och möbler.

Vill man försöka öka fukthalten mer permanent natur är att ha rejält mycket växter och grönt i rummet, att hålla sig med akvarium (och då upptäcker hur mycket vatten man får fylla på per vecka) etc. då dessa arrangemang avger mycket fukt men har inte samma problem med igenkalkning och damm av mineraler - sedan har växter i sig ofta en luftrenande egenskaper i sig - nackdel, växter behöver ljus och värme för att växa och frodas - samma sak med akvarium och det kan handla om över 100 Watt i bara belysning (även med effektivare LED och lysrörsbelysning) och med sötvattenakvarium flera hundra Watt i värme för att hålla dessa på lämplig temperatur.

Hitta en bra fuktkräm, duscha och raka dig på kvällen är väl de bästa råden...

Glhf!

Permalänk
Medlem

Och om man ändå tittare efter en luftfuktare - det handlar inte om några få dl vatten i en behållare som fylls på då och då varannan dag utan flera liter per dag/dygn innan det kommer att ge märkbar högre luftfuktighet.

100% Rh luft vid -10 grader C innehåller 2.2 gram vatten per kubikmeter och 100% Rh luft vid 20 grader C kan hålla 17.7 gram vatten per kubikmeter.

ventilationstakten för 25 m² räknas vid 0.35 l/s/m² ger 31.5 m²/h.

med andra ord när -10 gradig kall luft värms till + 20 grader så får man förhållandet vatten som kom in med den kalla luften (2.2 gram m³) och hur mycket vatten volymen kan hålla vid 20 grader (17.7 gram/m³) = 2.2/17.7=0.124 eller 12.4 % Rh när den -10 grader C kalla fuktmättade utomhusluften värmts till 20 grader C.

Om man antar att luften som ventileras ut håller 30% Rh så innehåller luften 17.7gr/m³ * 0.3 = 5.31 gram/m³ vatten, detta gånger 31.5 m³ * 24, dvs. 0.00531 kg * 31.5m³ * 24h = 4.014 kg vatten transporteras ut per dygn varav 1.64 l kom med den insugna luften och 2.37 liter vatten tas ifrån utrymmet på något sätt...

Med andra ord behöver 2.37 liter vatten tillsättas och ångas upp per dygn för att hålla 30% Rh i luften i en lokal på 25 m² om inkommande luften är vid -10 grader C med 100% Rh och ventilationen 0.35l/s/m². Vill man ha 40% Rh så är det mer vatten som behöver in, men det får TS själv räkna på enligt ovan indata. ( kg ~= liter vatten)

En del av detta är fukten från andningsluften av personer som vistas i lokalen och en del kommer från rummets väggar/tak, golv och möbler om fukthalten i dessa är högre än rådande Rh för tillfället - och det är detta vattenlager i byggnaden som blir uttömd efter en tid vid en kall och långvarig vinter som typ nu och ännu mer framåt februari men behovet inte märks så mycket i november/december vid stark kyla när väggarnas fuktbalans mot kapillärkondenseringen i materialet är betydligt högre än 30% Rh och därmed hela tiden avger fukt.

Med andra ord för 25 m³ bör du titta efter en luftfuktare som kan avge minst 2.4 liter/dygnet för att hålla 30% Rh vid -10 grader C utetemperatur långsiktigt, mer om högre luftfuktighet önskas, när det är kallar utomhusluft eller torrare luft, mindre när det blir varmare och fuktigare luft.

Att ånga upp en liter vatten kostar 628 Wh/liter - antingen att det värms/kokas i luftfuktaren eller värme som tas ur luften om det dunstar från filt/matta eller skapas med ultraljud i dim-form - värme som måste tillföras från någon värmekälla om inte rumstemperaturen tillåts att sjunka.

Permalänk

Jag har en philips ac2729 som är en 2 i 1 luftfuktare och renare. Den lämnar inget damm efter sig som andra sagt och den gör inte marken eller något annat fuktigt. Den kräver en del underhåll du måste skölja ur vattenbehållaren (inte tanken) varje gång du fyller på tanken så gammalt vatten inte ligger o försurar och sen behöver du blötlägga själva veken för vattnet 1 gång varannan vecka i en lösning av vatten och citronsyra så det inte bildas avläggningar av vad jag gissar är kalk o annat på filtret.

Jag har <20% luftfuktighet utan den vid vintern säkert så lågt som 10-15 beroende på temperaturen och denna ger iaf en 10-20% boost beroende på vad för inställning du kör på. 1 är väldigt tyst och fungerar om du ska sova på natten men då kommer fuktigheten sjunka också om du kör 2-3 på dagen. Det finns autoläge och önskad nivå (40, 50, 60 max). 2 är hyfsat tyst och 3 är lite högljudd och 4 (turbo) är en vindturbin. Det finns enklare modeller för 1500-200 osv. Att laga mat och duscha ger en betydlig boost på 5-6% men det försvinner snabbt. Att sitta och hänga vattenbehållare vid element gör inte en enda 1% i skillnad kan jag säga.

Min tank är på 3.5 liter och den fylls på 2-3 ggr om dagen i en lägenhet på 31kvm men maskinen klarar av upp till 65kvm.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag köpte igår en 22Ws modell från Jula för 400 kr. Den funkar och gör jobbet, mycket lätt att fylla på vilket är ett plus. Den förra enheten vi hade var svår att fylla på utan att spilla en massa vatten och resulterade i korrosion på kretskortet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det finns enkla modeller som du hänger på element

Permalänk
Medlem

Rekommenderar inte en ultrasonisk eftersom den sprider mineraler och bakterier i rummet om man använder vanligt kranvatten. Det blir även små partikar av de finfördelade mineralerna som man andas in vilket för lungorna blir ungefär som att bo vid en tungt trafikerad väg. Detta fina vita damm sätter sig också i textilier och elektronik.

En evaporativ är bättre, men då får man istället byta ut filtren då och då eftersom de blir mindre effektiva när det fastnar kalk och annat i dem. Det funkar även att lägga dem i blöt med t.ex. ättika och en droppe diskmedel, detta kan man göra några gånger innan de behöver bytas ut. Har en Stylies Orion som ska klara 50 m² och 8 liter per dygn enligt tillverkaren. Den fungerar bra i sovrummet på ca. 10 kvadrat, höjer luftfuktigheten vid sängen från ca. 20% till 35-40% när det är minusgrader ute om man stänger dörren eller har den på glänt. Men några 50 kvadrat kommer den inte i närheten av om man har fungerande ventilation som de flesta svenska hem har.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Vi som bor i ett hus med direktverkande el + luftvärmepumpar har en Stadler Form Eva Wifi luftfuktare. Står mitt i luftströmmen från den ena värmepumpen för maximal spridning. Funkar klockrent och är relativt tyst. Tillverkaren har tagit höjd för de olägenheter som kan uppstå med ultraljuds maskiner då det har två funktioner som håller undan dessa. Kan absolut rekommendera den.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Har kört med olika storlekar av Stadler Form Oskar i ett par år nu och det har fungerat väldigt bra, dock blir det ganska dyr driftkostnad då man ska byta "filter" relativt ofta.
Ville ju ha något som såg bra ut och dessa är i mitt tycke en av som ser bäst ut på marknaden.

Permalänk

Köp gröna växter!

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Köp gröna växter!

I mitt fall är det växterna som vill ha en luftfuktare.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

I mitt fall är det växterna som vill ha en luftfuktare.

Häng blött tvätt på tork i lägenheten Det kommer göra susen

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Häng blött tvätt på tork i lägenheten Det kommer göra susen

Yes, gör det. Och duschar med öppen dörr. Låg på runt 40% relativ luftfuktighet när det var -20 ute.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Yes, gör det. Och duschar med öppen dörr. Låg på runt 40% relativ luftfuktighet när det var -20 ute.

Haha du lär ju haft frost i lakanen

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Det enda jag ångrar när jag köpte en luftfuktare (Xiaomi Smart Humidifier 2) är att jag inte köpte en som du kan ställa om mellan varm o kall ånga.

Skulle också vilja puffa lite för att skaffa en bra duscholja har hjälpt mig väldigt mycket gällande torr hud.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Jag köpte en billig (+600kr) och den höjde förvisso luftfuktigheten kraftigt, men det är ett aber och rengöra den. Som jag förstått bör man rengöra luftfuktare en gång i veckan för att inte riskera att den sprider ut bakterier. Fast det kanske bara gäller billiga luftfuktare? Hursomhelst så blev det för jobbigt att hålla på och rengöra den så ofta.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirdonia:

Det enda jag ångrar när jag köpte en luftfuktare (Xiaomi Smart Humidifier 2) är att jag inte köpte en som du kan ställa om mellan varm o kall ånga.

Skulle också vilja puffa lite för att skaffa en bra duscholja har hjälpt mig väldigt mycket gällande torr hud.

Vilken har du?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Ett (rejält) akvarium med lämpliga fiskar kanske skulle kunna vara ett alternativ. Men det ger ju en del extra jobb med förstås men om man ändå tilltalas av detta.

Hur mycket detta nu hjälper för luftfuktning är jag osäker på. Var ganska längesedan jag pysslade med detta senast dessutom.

Blir intressant att följa tråden då jag funderar på luftfuktare med. Akvariealternativet är dessvärre inte aktuellt för mig idag, annars hade det tilltalat mycket.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Vilken har du?

Duscholja brukar blir:
https://www.apotea.se/loccitane-almond-shower-oil-250-ml
eller
https://www.apotea.se/loccitane-shea-butter-shower-oil-250ml

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Har en luftfuktare hemma i sovrummet. Den går på vinternätter för att motverka mina torra ögon när jag sover. Upplägget är att man har ett utbytbart filter som står i ett bad och suger upp vatten, och sedan är det en UV-lampa och en fläkt som driver ut fukten i rummet. Den har två lägen: effektiv och tyst. Effektiv fuktar på bra men låter som fanken. Tyst är hart när ljudlös. Tanken är att man kör den på högfart när man måste fukta riktigt torr luft, och sedan kör den på tyst på natten för att bibehålla.

Min modell verkar vara Honeywell HCM-350, som inte längre finns på prisjakt vad jag kan se, så den har väl utgått.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Har en Wilfa luftfuktare HUE6B som fungerar riktigt bra. Dock kostade den definitivt inte över 1000kr när jag köpte den + den är Vit.

Lätt att fylla på, rengöra också. Samt vattnet där jag bor är i princip kalkfritt samt rent så har inte behövt köra med filter.

Där ser man också ångan väldigt bra, och man känner efter en stund t.ex i sovrummet att den fått upp fuktigheten märkbart när jag kollat med t.ex en Aqara sensor i HomeAssistant.

Jag brukar också köra på kallvatten då det innehåller minst kalk. Och denna kan värma upp vattnet själv.

https://www.amazon.se/Wilfa-T%C3%85KE-luftfuktare-praktisk-fu...

Sen finns denna som jag hört talas bra om. En luftfuktare behöver inte kosta 2000kr+ för att fungera bra.
https://www.amazon.se/LEVOIT-luftfuktare-s%C3%B6mnhum%C3%B6r-...

+ brukar köra högsta inställningarna på allt, även vilken "nivå" man vill ha. Då jag tror ärligt talat dessa "automagiska sensorer" fungerar lika bra ungefär som ett par sommardäck på isbanan

Glömde tillägga, se till att den har minst 6L vattentank

Permalänk
Medlem

Jag har en sån som är överst på första sidan och den fungerar jättebra.

Mycket lätt att fylla på och rengöra.

https://www.wilfa.se/luft/

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Skrivet av NidoKing:

Jag har en sån som är överst på första sidan och den fungerar jättebra.

Mycket lätt att fylla på och rengöra.

https://www.wilfa.se/luft/

Har kikat lite på den, är den tyst? Hur stor skillnad gör det?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Har kikat lite på den, är den tyst? Hur stor skillnad gör det?

Vi har den står inte långt från luftvärmepumpen så vi märker den knappt.

Vi använder den hela vintern och den ger mycket bättre klimat inne.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Sluta duscha så mycket är också en bra idé, har dragit ner mitt duschande till varannan dag och det har gjort underverk, dock forfarande lite torr om händerna men övrig hud mår mycket bättre.