Dåligt nätverk för spel i datorn, ej i mobilen

Permalänk

Dåligt nätverk för spel i datorn, ej i mobilen

Hej!

Jag har en halvny halvokej dator:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/stationara-dator...

Bonussonen spelar Minecraft, Roblox och Stumble Guys. Han säger att det laggar här, men inte hos hans pappa. Det är vid onlinespel där han spelar mot andra som han missar i spelet pga lagg. Min fru säger också att hon haft problem när hon haft videosamtal.

Jag har kollat https://packetlosstest.com/ och ställt in Packet size 1092 och 1108 Bytes, 300 pings/second, 30 sekunders test, acceptabel delay 50 ms och server i Tyskland.
Det blir fyra perioder av katastrofala resultat i mätningen. Över 10% late packets. På min mobiltelefon (Samsung galaxy s23 ultra) mot samma wifi är det 0,3% late packets typ. Det blir samma med LAN-kabel direkt in i fiberdosan från datorn.
Om jag ställer ner pings/sekund till 100 blir det inte dessa katastrofala perioder i mätningen.
Jag har Bredband2 500/500. Bor på landet med ganska långa avstånd.

Vad är det som gör att datorn får periodvis lång latency vid 300 ping och inte vid 100? Är det det som gör att grabben tycker det laggar? Och varför är telefonen så mycket bättre?

Tacksam om nån vill dela med sig av tankar!

Permalänk

En tanke jag fick. Skulle ett separat nätverkskort kunna vara en lösning?
https://www.webhallen.com/se/product/128007-TP-Link-TG-3468-1...
Som jag förstått det hela har jag en sådan kortplats över i datorn. Eller skulle jag fortfarande vara begränsad av vad moderkortet sedan gör med nätverket, oavsett om det är det integrerat eller ett separat kort?

Permalänk
Medlem

Om du kör Bredbandskollen, vad får du då?
Vad har du för dns, utdelad av router eller har du valt egen?

Permalänk
Skrivet av ZX81:

Om du kör Bredbandskollen, vad får du då?
Vad har du för dns, utdelad av router eller har du valt egen?

DNS har jag satt till 1.1.1.1 enligt förslag i andra trådar. Blev ingen skillnad vad rörde detta.

Bredbandskollen: 505/564 3,98 ms

Så här blir det på 100, 200 respektive 300 ping per sekund. Både med nätverkskabel och wifi

100 ping/s

200 ping/s

300 ping/s

På telefonen vid 300 ping/s:

Telefonen 300 ping/s

Edit: Drog igång jobbdatorn över wifi med 300 ping per sekund och i övrigt samma konfiguration.
jobbdator 300 ping/s

Det är ju något fel på "speldatorns" nätverk..

Uppdaterade med ytterligare en dator
Permalänk
Medlem

Jag skulle säga köp det där 150kr nätverkskort, jag hade ett liknande problem när jag uppgraderade min dator för ca 1 år sen. Då med ett moderkort som hade ett Intel I226-V nätverkskort som många rapporterade trubbel på även deras tidigare version I225-V hade haft problem. Märks i princip bara i just onlinespel och voice chats att det är stor packetloss av ingen förklaring och andra datorer på nätverket upplever inte något.

Köpte ett sånt där kort som du länkade och allt löste sig. Sen nu ett år senare har Intel verkat fixa drivrutinerna/firmware till just mitt kort.

Permalänk
Skrivet av chandler:

Jag skulle säga köp det där 150kr nätverkskort, jag hade ett liknande problem när jag uppgraderade min dator för ca 1 år sen. Då med ett moderkort som hade ett Intel I226-V nätverkskort som många rapporterade trubbel på även deras tidigare version I225-V hade haft problem. Märks i princip bara i just onlinespel och voice chats att det är stor packetloss av ingen förklaring och andra datorer på nätverket upplever inte något.

Köpte ett sånt där kort som du länkade och allt löste sig. Sen nu ett år senare har Intel verkat fixa drivrutinerna/firmware till just mitt kort.

Åh, på det viset. Kan det vara vits att lägga mer pengar på ett skarpare nätverkskort (än det för 150 pix), eller är det bortkastade pengar i det här fallet? Dvs, jag gör inget med datorn där skillnad i prestanda mellan olika nätverkskort som fungerar märks?

Permalänk
Medlem
Skrivet av veteranaren:

Åh, på det viset. Kan det vara vits att lägga mer pengar på ett skarpare nätverkskort (än det för 150 pix), eller är det bortkastade pengar i det här fallet? Dvs, jag gör inget med datorn där skillnad i prestanda mellan olika nätverkskort som fungerar märks?

Det behövs absolut inget dyrare, kommer inte ge något.

Permalänk

Jag uppdaterade drivrutiner och BIOS firmware. Problemen med nätverket enligt ovan försvann!

Grabben säger fortfarande att det laggar. Ridå.

Vad gör man?

Permalänk
Medlem

Kan inte spelen i fråga men det finns kanske någon form av nätverks statistik-meny eller overlay man brukar kunna aktivera i onlinespel. Där borde man kunna då se just om det är packet loss. Men fortfarande 150 spänn är en quick fix som kommer funka om det är nätverkskortet på moderkortet som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av veteranaren:

Grabben säger fortfarande att det laggar. Ridå.

Vad gör man?

Så det finns inget mätbart nätverksproblem längre, som gör att speldatorn ser ut att särskilja sig från en annan Windows-dator? I så fall är det tveksamt om det är värt besväret att köpa ett nytt nätverkskort. Men visst, om man tycker det är kul att skruva…

Be grabben ta med farsans dator och kör speldatorerna parallellt med samma grafikinställningar och mät upp skillnaderna i spelet så som föreslagits ovan. Då får du koll på skillnaderna i hårdvara och får siffror på vad som skiljer.

Om övriga inblandade personer inte vill göra det så är det väl inte ditt problem? Vill man spela spel får man lära sig felsöka när det inte fungerar.

Jag gissar på att unge herrn helt enkelt vill tjata till sig en bättre dator.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Jag gissar på att unge herrn helt enkelt vill tjata till sig en bättre dator.

Så är det! 🤣

Jag ska göra lite djupare efterforskning när han inte är här.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har väl normalt alla klienter inkopplade på routerns lansida ? Jag blir lite orolig att du kopplat in mer än routern i tjänstefördelaren för det skulle kunna ge problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du har väl normalt alla klienter inkopplade på routerns lansida ? Jag blir lite orolig att du kopplat in mer än routern i tjänstefördelaren för det skulle kunna ge problem.

Aj då. Är det så? Vilken typ av problem? Ska man bara använda en av portarna där alltså? Nån särskild?

Jag har en kabel direkt från dosan till datorn vi pratat om, och en till routern. Men jag har i detta fall testat att köra datorn på wifi utan lan, och det blir exakt samma resultat vid testerna som när jag kör med kabeln i. Så det borde inte påverka just i det här fallet tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av veteranaren:

Aj då. Är det så? Vilken typ av problem? Ska man bara använda en av portarna där alltså? Nån särskild?

Jag har en kabel direkt från dosan till datorn vi pratat om, och en till routern. Men jag har i detta fall testat att köra datorn på wifi utan lan, och det blir exakt samma resultat vid testerna som när jag kör med kabeln i. Så det borde inte påverka just i det här fallet tycker jag.

Du har kopplat ditt nätverk fel.

Du ska inte ansluta något annat än router och eventuell IPTV-box till tjänstefördelaren. Ansluter du annat så kommer du få problem förr eller senare.

Datorn och alla andra enheter du har hemma ska anslutas till routern med kabel eller WiFi, ingenting annat.

Även om det inte är detta som är den specifika anledningen så måste du konfigurera ditt nätverk korrekt innan man kan gå vidare med eventuell ytterligare felsökning.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av veteranaren:

Aj då. Är det så? Vilken typ av problem? Ska man bara använda en av portarna där alltså? Nån särskild?

Jag har en kabel direkt från dosan till datorn vi pratat om, och en till routern. Men jag har i detta fall testat att köra datorn på wifi utan lan, och det blir exakt samma resultat vid testerna som när jag kör med kabeln i. Så det borde inte påverka just i det här fallet tycker jag.

Jo just symptomen du beskriver kan bero på att du fått problem med adresseringen av klienterna, man får ofta bara en (eller ibland 2 ip) av operatören och har man fler klienter anslutna så kommer de alla inte att fungera samtidigt utan funktionen blir slumpmässig.
Du ska som sagt bara ansluta en routers wanport mot tjänstefördelarens dataport, övriga klienter ska befinna sig på routerns lansida.
Tjänstefördelarens övriga portar är för tv och telefoni eller så ska de inte anslutas alls.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hej igen!

Nu har jag fixat nätverket så som det ska vara. Dvs LAN-kabeln kommer från routern som är ensam herre i fiberdosan på väggen.
Tidigare har jag ju uppdaterat nätverksrelaterade drivrutiner, samt datorns BIOS. Nu på kvällen har jag dessutom varit in till Netonnet och köpt RAM-minne. Uppgraderat till 32 GB från tidigare 8 GB. Nu väntar jag på bättre nätverkskabel som är beställd. Den jag har är en tunn rackare från Hedenhös och rätt skarpt böjd här och var.

Testade samma test med packet loss som i trådstarten. Kolla skillnaden!

Jämfört med innan:

Tack för alla goda råd och inspel!

Permalänk

Uppdaterar tråden en sista gång.

Här är resultaten med samma Packet Loss Test som tidigare. Nu med ny fräsch Cat 6a-kabel mellan routern och datorn, och ny Cat 8-kabel på 0,5 meter mellan fiberdosan och routern. (Jag har gjort testet flera ggr och det hamnar häromkring varje gång.)

Dvs Average Latency har gått ner från ca 40 ms till ca 25 ms, Late Packets ner från över 10% till 0,0% och Average Jitter ner från 6,77 ms till 1,12 ms.

Och det där har jag alltså levt med i fem år eller så...

Summan av kardemumman:

  • Koppla nätverket rätt!

  • Uppdatera drivrutinerna och ev. firmware!

  • Använda fräscht kablage som inte varit med sen Hedenhös och böjts hit och dit!

Jag har dessutom smackat in 4 ggr så mycket internminne, men vet inte om det påverkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av veteranaren:

Uppdaterar tråden en sista gång.

Här är resultaten med samma Packet Loss Test som tidigare. Nu med ny fräsch Cat 6a-kabel mellan routern och datorn, och ny Cat 8-kabel på 0,5 meter mellan fiberdosan och routern. (Jag har gjort testet flera ggr och det hamnar häromkring varje gång.)

https://i.imgur.com/dCVfgLW.jpeg

Dvs Average Latency har gått ner från ca 40 ms till ca 25 ms, Late Packets ner från över 10% till 0,0% och Average Jitter ner från 6,77 ms till 1,12 ms.

Och det där har jag alltså levt med i fem år eller så...

Summan av kardemumman:

  • Koppla nätverket rätt!

  • Uppdatera drivrutinerna och ev. firmware!

  • Använda fräscht kablage som inte varit med sen Hedenhös och böjts hit och dit!

Jag har dessutom smackat in 4 ggr så mycket internminne, men vet inte om det påverkar.

Men den kritiska frågan: Är bonussonen nöjd?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Men den kritiska frågan: Är bonussonen nöjd?

Japp. Han säger att det inte laggar. Och brytpunkten för den inställningen hos honom var faktiskt när jag proppade in mer minne, och inte vid nåt av de övriga momenten.

Permalänk
Medlem

Köp inga fler "cat8" kablar..
För patchkabel som inte ska användas till 10gbps i dag brukar jag köpa det billigaste som finns, helst 5e för den är inte lika styv som cat6. Har dragit 80 meter 5e kabel med gigabittfart utan några paketförluster, så att ha cat6 på 1 meter är bara idioti. Men nu är väl allt i handeln 6 - avskyr dom för en cat6 kabel är så stel pga plastkärnan att skrivbordsswitchen står nästan upp.