Samsung HW-Q990C/Q995C Soundbar - Den dedikerade tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Min spontana tanke var att den inte har hårdvara för det och att det endast var någon WiFi-historia. Efter att ha läst på dock så verkar jag ha helt fel och att de faktiskt byggt in hårdvarustöd för ZigBee och Matter.

Så JA, du borde kunna ansluta ZigBee enheter exempelvis Trådfri om Samsung ordnat mjukvarustöd för dessa. Googlar man lite så verkar Samsungs hubbar tidigare haft mjukvarustöd för Trådfri.

Får jag tid över någon kväll kan jag testa att ansluta någon trådfri-plug som inte används.

har någon testat om Trådfri fungerar med den inbyggda hubben?

Permalänk
Medlem
Skrivet av allstar16:

Någon mer som fortfarande väntar på kampanjprodukten? Jag valde TVn och fick min ansökan godkänd 4 december och preliminärt datum för att få produkten var 3 jan - 13 jan, men har inte hört något mer sen dess.

Fick svar från supporten igår. De ska få produkter vecka 6 och kommer börja skicka ut då.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk

Fick precis mail från Samsung att jag inte kommer få dammsugaren som jag valde som bonusprodukt…

Permalänk
Medlem
Skrivet av HisFriend:

Fick precis mail från Samsung att jag inte kommer få dammsugaren som jag valde som bonusprodukt…

Tråkigt! Du får inte välja nägot annat?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Tråkigt! Du får inte välja nägot annat?

Fick samma.
Men de skulle skicka den sämre versionen utan AI + en robotdammsugare värde 3990

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Samma här. Mitt största problem är att den enkla modellen bara har ett batteri. Jag kan inte förstå hur de kan göra anspråk på "slut på lager" för gott. Jag skulle hellre vänta mer än att få två produkter som jag inte skulle köpa annars.

P.S. Kanske behöver detta en egen tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NsGR:

Samma här. Mitt största problem är att den enkla modellen bara har ett batteri. Jag kan inte förstå hur de kan göra anspråk på "slut på lager" för gott. Jag skulle hellre vänta mer än att få två produkter som jag inte skulle köpa annars.

P.S. Kanske behöver detta en egen tråd.

För min del är jag okej med det. Det är inte stor skillnad på AI versionen och icke. Men sen behöver vi inte två batteri.

Dock blir jag lite så dära med robotdammsugaren. Jag har en roborock 2 och behöver uppgradera. Vi skulle vilja ha mopp och sånt. Det har inte denna. Å ena sidan är det nice med uppgradering men å andra sidan blir det inte lönt att uppgradera till mopp på flera år om vi har kvar den.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Fick samma.
Men de skulle skicka den sämre versionen utan AI + en robotdammsugare värde 3990

Skrivet av NsGR:

Samma här. Mitt största problem är att den enkla modellen bara har ett batteri. Jag kan inte förstå hur de kan göra anspråk på "slut på lager" för gott. Jag skulle hellre vänta mer än att få två produkter som jag inte skulle köpa annars.

P.S. Kanske behöver detta en egen tråd.

Vilken modell blev ni erbjudna tillsammans med robotdammsugaren? Jag blev erbjuden Extra Pro versionen utan något till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Vilken modell blev ni erbjudna tillsammans med robotdammsugaren? Jag blev erbjuden Extra Pro versionen utan något till.

[VS20A95943N/WA, Bespoke Jet Complete Extra (mörkgrön) ] och en [VR30T85513W/WA (Jet Bot+ robotdammsugare)]

Jag är väl ganska nöjd och tycker det är lite bättre än originalet för mig. Men som sagt, surt att behöva välja mellan att få en gratis uppgradering av robot dammsugare eller moppfunktionen.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

VS20A95843W/WA, Bespoke Jet Complete (vit)och TQ32LS03CBUXXC (The Frame 32” TV)]
om du vill byta ... PM. Jag är på västkusten, Malmö till Göteborg.

Permalänk
Medlem

Återseende av kampanj

Några spekulationer kring när vi kan se samma kampanj som precis var under januari med priset 10 000:- ?

Visa signatur

ASRock Z77 EXTREME6, ATX 1TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s Samsung SSD EVO 850-Series 500GB Samsung SSD Basic 830-Series 128GB Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge) Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART Noctua NH-C12P SE14 Gigabyte GeForce GTX 970 Gaming G1 Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär Fractal Design Define XL USB 3.0, Titanium DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM

Permalänk
Medlem

Jag fick precis hem en av varorna jag ska få i kampanjen.
Någon annan som vet om det ska komma i en sändning eller i två?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rjoker:

Några spekulationer kring när vi kan se samma kampanj som precis var under januari med priset 10 000:- ?

Samsung har historiskt kört den typen av större kampanjer på sina soundbars på Benify (som du kan skaffa privat om du inte råkar ha det via din arbetsgivare) under våren eller början av sommaren. Det är inte säkert att det sker i vanliga butiker dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Jag fick precis hem en av varorna jag ska få i kampanjen.
Någon annan som vet om det ska komma i en sändning eller i två?

förmodligen två. Men de kom samtidigt för mig.

Permalänk
Medlem

Är det någon som haft problem med att baren förlorar kontakten med wifi-näterket och har löst detta problem? Inte bara resetat baren eller tagit bort/lagt till den i SmartThings-appen alltså? (Har gjort detta flera gånger och det funkar. Men sedan uppstår problemet igen efter ett tag)

Har testat två st. Har samma problem med båda. Samsung vill att jag skickar in den för service hos dem. Men jag är orolig att den kommer funka hos dem (annan wifi-konfiguration) och att den inte kommer funka efter service hos mig .

Permalänk
Medlem
Skrivet av jungleboss:

Är det någon som haft problem med att baren förlorar kontakten med wifi-näterket och har löst detta problem? Inte bara resetat baren eller tagit bort/lagt till den i SmartThings-appen alltså? (Har gjort detta flera gånger och det funkar. Men sedan uppstår problemet igen efter ett tag)

Har testat två st. Har samma problem med båda. Samsung vill att jag skickar in den för service hos dem. Men jag är orolig att den kommer funka hos dem (annan wifi-konfiguration) och att den inte kommer funka efter service hos mig .

Hade detta problem flertalet gånger när vi diskuterade detta tidigare i tråden.

Nu har jag inte varit med om det på ett par månader så jag håller tummarna på det är ”löst”. Har inte medvetet ändrat något i WiFi-miljön eller på soundbaren så kan tyvärr inte bidra med någonting.

I mitt fall funderar jag på om WiFi kanalen ändrat på sig eller blivit mindre störande omgivning, eller om den hade problem att välja mellan routern och AP som står närmast. Det finns också många ZigBee-enhet i huset som kan påverka signalen negativt. Oavsett så tycker jag den borde hantera det bättre än att låsa sig tills man resettat soundbaren för att kunna connecta igen. Håll oss gärna uppdaterade hur det går för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jungleboss:

Är det någon som haft problem med att baren förlorar kontakten med wifi-näterket och har löst detta problem? Inte bara resetat baren eller tagit bort/lagt till den i SmartThings-appen alltså? (Har gjort detta flera gånger och det funkar. Men sedan uppstår problemet igen efter ett tag)

Har testat två st. Har samma problem med båda. Samsung vill att jag skickar in den för service hos dem. Men jag är orolig att den kommer funka hos dem (annan wifi-konfiguration) och att den inte kommer funka efter service hos mig .

Som redan diskuterat i tråden och som @EnJoker är inne på så kan det bero på ett antal faktorer, vissa kanske du inte kan påverka själv om det har med grannar eller boendeförhållanden eller hur huset / lägenheten är byggt att göra.

Att det skulle vara fel på två stycken nya och separata enheter finner jag näst intill osannolikt så att problemet ligger i din lokala nätverksmiljö (Antingen med din egen utrustning eller med annan trådlös utrustning som stör) är nog det mest sannolika.

Att det fungerar bra med övriga enheter inkl. din Samsung TV säger inte så mycket tycker jag, separata enheter och separata problem.

Men visst kan du skicka in den till Samsung men som du är inne på så är nog sannolikheten att du får tillbaka den pga inget fel kan påvisas stor.

Trådlös utrustning är alltid nyckfullt och det finns aldrig några 100%-iga garantier att det ska fungera sömnlöst.

Med det sagt så lycka till i din vidare felsökning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jungleboss:

Är det någon som haft problem med att baren förlorar kontakten med wifi-näterket och har löst detta problem? Inte bara resetat baren eller tagit bort/lagt till den i SmartThings-appen alltså? (Har gjort detta flera gånger och det funkar. Men sedan uppstår problemet igen efter ett tag)

Har testat två st. Har samma problem med båda. Samsung vill att jag skickar in den för service hos dem. Men jag är orolig att den kommer funka hos dem (annan wifi-konfiguration) och att den inte kommer funka efter service hos mig .

Ett långskott från mig. Hade tidigare ett liknande problem med en av min Sonos enheter. Separerade då 5 från 2,4 till två separata ssid, kopplade sonos mot 2,4 och problemet försvann. Kollade snabbt nu och ser att min limpa är kopplad mot 5 bandet enbart. En tanke bara om du kör gemensam ssid för båda och limpan bara kan köras via 5 bandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivan:

Ett långskott från mig. Hade tidigare ett liknande problem med en av min Sonos enheter. Separerade då 5 från 2,4 till två separata ssid, kopplade sonos mot 2,4 och problemet försvann. Kollade snabbt nu och ser att min limpa är kopplad mot 5 bandet enbart. En tanke bara om du kör gemensam ssid för båda och limpan bara kan köras via 5 bandet.

Tack för tipset. Jag har faktiskt redan delat på nätverken till ett 2,4 och ett 5 ghz. Fortfarande samma fel som när nätverken var sammabakade. Att köra mot 2,4-nätverket har jag inte testat (då min mobil inte är kopplat mot det). Jag testade nu att ändra kanal på 5.0-nätverket till 48 (vilket är ett av de som Samsung rekommenderar). Tror inte det kommer hjälpa. Men vem vet... Sen har jag massa andra wifi-inställningar som jag kan ändra på på min Asus AP. Mycket möjligt att någon av dem skulle hjälpa, men vet inte vilken.

Permalänk

Jag fick mitt system idag. Blir det bättre ljud om man kör med arc hdmi-kabel? Har idag en rätt så ny Samsung tv och jag bara snabbkopplade via appen över wifi. Kör den ihop med Samsung Q symphony just nu. Finns det några som helst fördelar med att köra via kabel?

Jag tänkte även hänga upp högtalarna så det blir surround. Har ni något tips på hur högt upp jag ska sätta upp dem.

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kim_honken:

Jag fick mitt system idag. Blir det bättre ljud om man kör med arc hdmi-kabel? Har idag en rätt så ny Samsung tv och jag bara snabbkopplade via appen över wifi. Kör den ihop med Samsung Q symphony just nu. Finns det några som helst fördelar med att köra via kabel?

Jag tänkte även hänga upp högtalarna så det blir surround. Har ni något tips på hur högt upp jag ska sätta upp dem.

Tacksam för hjälp.

Först och främst - Grattis till ett bra köp, du kommer bli nöjd

Generellt är det alltid bäst att koppla en HDMI-kabel via eARC/ARC mellan TV och soundbar för att få bästa möjliga ljudkvalitet samt att minska risken för interferens, latens och andra trådlösa störningar / felkällor.

Det gäller speciellt om du vill vara säker på att få ut högupplösta ljudformat från den via till exempel en Blu-ray / 4K-skiva (eller fil!), dvs DTS-HD MA, Dolby TrueHD, Dolby Atmos, DTS:X osv.

Förutom det så garanterar HDMI-kopplingen att du får minsta möjliga delay på synken mellan audio / video.
Subbasen och satelliterna är givetvis trådlösa så det kommer man inte ifrån oavsett såklart.

Tillkommer gör även att smidiga funktioner såsom HDMI-CEC aktiveras om man vill åt detta.

Samsung skriver själva:
"Du får den bästa möjliga ljudkvalitet genom att ansluta din soundbar till TV:n med en HDMI-kabel. HDMI-kablar överför ljudet digitalt och den digitala ljudsignalen kan åka både till och ifrån högtalarna, vilket förbättrar ljudkvaliteten och signalens latens. Följ nedanstående steg för att ansluta din soundbar till TV:n."

https://www.samsung.com/se/support/tv-audio-video/hur-du-ansl...
https://www.samsung.com/us/support/answer/ANS00049272/ (Engelsk länk, något mer utvecklade resonemang)

Nu äger jag ingen Samsung TV själv så har inte testat Q-Symphony (Sony har en liknande funktion för sina produkter) men det känns helt ärligt mest som en gimmick för att kunderna ska köpa TV och soundbar från samma tillverkare och ekosystem.

Säger inte att det är dåligt, bara att det inte ger så mycket. De flesta inbyggda högtalarna i dagens TV-apparter är rätt klena, speciellt i jämförelse med en soundbar i det högre premiumsegmentet som Q995C trots allt är.

Lycka till med systemet och ta hand om ev. grannar

Permalänk

Tack för ett grymt bra svar edson. Har du någon info om bästa höjd för högtalarna? Golvstativen brukar ligga mellan 80-100cm. Funderar om det går att ha högtalarna högre upp och köpa längre kablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kim_honken:

Tack för ett grymt bra svar edson. Har du någon info om bästa höjd för högtalarna? Golvstativen brukar ligga mellan 80-100cm. Funderar om det går att ha högtalarna högre upp och köpa längre kablar?

Inte riktigt mitt expertområde men frågan har diskuterat tidigare i tråden, primärt kopplat till stativ och ja, sweetspoten verkar vara i de höjderna du nämner, dvs 80-100cm.

Se inlägg här från @Vivan:
#20333869

Självklart kan du placera högtalarna högre upp med viss risk att Atmos-effekten blir något sämre.

Gällande längre strömkablar till subbas och satelliterna går det fint att köpa andra längre varianter då de är av standardmodell av 8-polig nätkontakt.

Exempel:
https://www.av-cables.se/c7-apparatkabel-vinklad/natkabel-med...

Permalänk
Medlem

Hdmi kabeln som följer med q990c/q995c är den 2.1? Kan inte utläsa detta på kabeln??
Nån som vet annars hade jag tänkt köpa en.

Visa signatur

ASRock Z77 EXTREME6, ATX 1TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s Samsung SSD EVO 850-Series 500GB Samsung SSD Basic 830-Series 128GB Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge) Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART Noctua NH-C12P SE14 Gigabyte GeForce GTX 970 Gaming G1 Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär Fractal Design Define XL USB 3.0, Titanium DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rjoker:

Hdmi kabeln som följer med q990c/q995c är den 2.1? Kan inte utläsa detta på kabeln??
Nån som vet annars hade jag tänkt köpa en.

Nördic har billiga certifierede Ultra High Speed HDMI kablar. Har själv 3 st (2 st 1m å en 2m) å funkar kanon.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rjoker:

Hdmi kabeln som följer med q990c/q995c är den 2.1? Kan inte utläsa detta på kabeln??
Nån som vet annars hade jag tänkt köpa en.

HDMI-kablar har tekniskt sett inte versionsnummer. Det är HDMI Ultra High Speed du syftar på.

Nördic har som sagt certifierade kablar för rimligt pris. Även Deltaco har certifierade kablar som är billiga om man köper från rätt butik (DiscAtOnce.se exempelvis).

Nej, Samsung-kabeln är troligen inte certifierad. Det ska i så fall framgå på kabeln om jag inte minns fel, och förpackningen ska ha en verifierbar QR-kod.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hej!

Velar mellan q995c eller q935c, vad är den stora skillnaden? Har ingen Samsung tv idag.

Vad gör q995 till det bättre valet?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zonny:

Hej!

Velar mellan q995c eller q935c, vad är den stora skillnaden? Har ingen Samsung tv idag.

Vad gör q995 till det bättre valet?

Tack på förhand

fler högtalare, bättre sub osv, värt skillnaden.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Jesus!

Igår kväll såg jag om "Dune" på 4K UHD inför biobesöket av del 2. Första gången för mig på detta system kombinerat med en 77" C3 OLED.

Vilken upplevelse! Atmos-spåret kan nog vara det absolut bästa jag hört (än så länge) på detta format och då var jag väldigt imponerad av Top Gun Maverick.

Subbasen får jobba rejält och mullrar mest hela tiden, såväl låg- och högfrekvent. (Förlåt grannar!)
Atmos-effekterna overkligt bra de också.

Visuellt också referensmaterial och filmen i sig är väldigt bra, speciellt efter några tittar, upplevde den lite rörig första gången jag såg den (Speciellt första timmen) men nu föll allt på plats!

Mycket referenser till en annan favoritfilm "Lawrence of Arabia" som nu också kunde snappas upp! (Även den referensmaterial på 4K UHD).

Varm varm rekommendation för er som sitter på detta system men säkerställ att det är just 4K UHD-skivan för det är Atmos-spåret som är den verkliga stjärnan här!

Trevlig fredag och helg alla Q995-ägare!

Permalänk
Medlem

Jag såg också Dune med vår q995c/LG OLED 77" CX förra helgen, en otrolig upplevelse! Hade tänkt rekommendera filmen för farsan som har en 100" Hisense/Q995C, även om han troligtvis inte hade tyckt om filmen i sig. Han har sett Maverick ett par gånger med...