Från PC till Mac på Hästens

Permalänk
Melding Plague

Från PC till Mac på Hästens

Anrika Hästens sängar har gått igenom många förändringar i sin produktion genom åren. Vi besökte fabriken i Köping för att undersöka den senaste.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning 👍 fortsätt gärna med sådana här reportage.

Permalänk

Det finns några typer av datorer.
Produktionsservrar i fabriken, klienter som ansluter emot dessa, utvecklingsdatorer för produktionsservrarna och hårdvara som robot, plc och hmi, webserver och lite annat emot kund. Datorer som används för att ta fram nya sängar, cad etc.
Och sist datorer som används åt det administrativa folket.

De datorer som är "enkelt" att byta till Apple är de administrativa datorerna samt klienter till produktionservrarna.
Det är intressant om de har gått över till Apple för framtagning av de nya sängar, kuddar, täcken etc.

Resten av datorerna är i en marknad där Apple just idag inte satsar emot.
*edit*
Webbutveckling och azure utvecklingsmaskinerna är både "lätt" att byta till Apple och resultatet blir riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med reklamfilmerna? Någonstans kring 90 till 00-talet var reklam för Hästens säng mycket förekommande på TV. Sedan försvann det helt.

Permalänk
Medlem

Vore roligt att få veta varför de genomfört skiftet? Det kanske jag missade någonstans?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är intressant om de har gått över till Apple för framtagning av de nya sängar, kuddar, täcken etc.

Finns ingen anledning till att inte göra det iaf. Apple är grymma när det kommer til CAD och design.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Ragnvlad:

Vore roligt att få veta varför de genomfört skiftet? Det kanske jag missade någonstans?

Det beror också på vad de byter. Mycket idag är genom webbläsaren och då kan man ha vilken modern datorn som helst. Jämnför man macbook emot företagslaptop så är de inte dyra.

En helt annan sak är att byta datorer där det krävs att man byter mjukvara. Jag har inte en susning om vad för mjukvara de tar fram deras avancerade sängar med motorer och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Vore roligt att få veta varför de genomfört skiftet? Det kanske jag missade någonstans?

De har väl kikat på IBM?

https://www.computerworld.com/article/3452847/ibm-mac-users-a...

IBM: ‘Mac users are happier and more productive’
Fem år gammal artikel nu dock. Kanske annat läge nu.

”Det finns trots allt vissa områden där PC fortfarande är det som gäller, men inte på Hästens, avslutar Marcus Welroos med ett leende.”

Jag kör också Mac på jobbet och det gör alla andra också (minus en utvecklare som har en Dell och kör Linux). Men (nybyggd) PC med Windows hemma för i huvudsak just spel. Jag tycker det går rätt bra att hoppa mellan MacOS och Windows, men visst händer det att jag ibland trycker ctrl istället för cmd och vice versa.

Har för mig att det ska gå att ändra så att ”ctrl” får den funktion ”cmd” har i MacOS, men jag har inte get mig in på det. Nog bättre att bara hålla sig till standard.

Hittade info om det:
https://superuser.com/a/250614

Gammal artikel, dock – ligger i ”System Settings -> Keyboard -> Keyboard Shortcuts… -> Modifier Keys” numera.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Apples mdm och policys är lite väl invasiva, man märker verkligen att man som användare inte har all kontroll

Tror verkligen liknande grejer kan driva bort framförallt utvecklare som brukar vilja styra saker mer

Permalänk
Skrivet av medbor:

Apples mdm och policys är lite väl invasiva, man märker verkligen att man som användare inte har all kontroll

Tror verkligen liknande grejer kan driva bort framförallt utvecklare som brukar vilja styra saker mer

Det beror helt på hur du konfigurerar. Antingen kan du göra det väldigt simpelt, eller väldigt avancerat. Troligtvis har din IT-avdelning skapat konfigurationsprofiler (Apples motsvarighet till GPO:er) som är ganska aggressiva gällande att de låser ner grejer.

Har man gjort rätt från början så märker man inte av mycket som MDM-lösningen gör. MDM ska vara där för att hjälpa, inte stjälpa, men ibland behöver man låsa ner saker av någon anledning, och MDM är verkligen en livräddare för oss som jobbar med IT, både användarnära och på administratörsnivå. Slarvar du bort din dator (vilket händer mer än vad man gärna vill tro) så är det busenkelt att spärra den så den inte ens går att använda. Vid nästa gång datorn ansluter till internet (vilket den måste göra för att stega igenom enrollment-processen när den är deppad om man nollställt datorn utan internetåtkomst), så spärras den helt tills man i MDM-lösningen låser upp den.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Hmmm, då blir det ingen sådan säng för mig, allergisk mot allt som har med äpplet att göra...

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av McMillan:

Hmmm, då blir det ingen sådan säng för mig, allergisk mot allt som har med äpplet att göra...

Hoppas du inte laddar något med USB-C som Apple har varit med och tagit fram.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av McMillan:

Hmmm, då blir det ingen sådan säng för mig, allergisk mot allt som har med äpplet att göra...

Det är viktigt att hålla på sina principer. Men den här sortens tycker iaf jag är överdrivna åt det barnsliga hållet.

Just det: Hoppas du inte läser min kommentar. Den skrevs trots allt med en Mac.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Hoppas du inte laddar något med USB-C som Apple har varit med och tagit fram.

Jo självklart har de tagit fram det, som allt annat på planeten...

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av McMillan:

Jo självklart har de tagit fram det, som allt annat på planeten...

Vet inte om du bara larvar dig men ja, Apple har varit med och tagit fram USB-C, precis som många andra företag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av McMillan:

Jo självklart har de tagit fram det, som allt annat på planeten...

Jag vet inte om det är självklart men att de har varit delaktiga är tämligen svårt att bortse från.

Permalänk

Har sett trenden hos många kunder. Som påpekats så är det hos majoriteten av slutanvändarna. Motiverats av några saker
1. Kvaliteten på maskinerna även om företags-datorer också håller hög kvalitet.
2. Andrahandsvärde. Går att byta in
3. Användarna känner sig lite speciella då dom vet att apple-datorer är "dyra" och lite flashiga och blir glada. En lyxig känsla som inte kostar extra

I princip allt ligger ju i molnet. De flesta ERP, office, lagring osv.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Det är viktigt att hålla på sina principer. Men den här sortens tycker iaf jag är överdrivna åt det barnsliga hållet.

Just det: Hoppas du inte läser min kommentar. Den skrevs trots allt med en Mac.

Visst får du tycka det, det är din rätt.
Likväl är det min rätt att tycka att din kommentar "är överdriven åt det barnsliga hållet".

Det finns andra sängar som är minst lika bra och då väljer jag hellre dessa, även om det råkar vara barnsligt i ditt tycke.

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag vet inte om det är självklart men att de har varit delaktiga är tämligen svårt att bortse från.

Ironi min vän, Ironi.
Apple har uppfunnit allt på denna planet, t.o.m, skivat bröd...

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem

Vänta bara tills det är dags att trycka ut uppdateringar. Dom som vet, vet.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av McMillan:

Ironi min vän, Ironi.
Apple har uppfunnit allt på denna planet, t.o.m, skivat bröd...

Din ironi faller platt.

Permalänk
Medlem

vi säger så...

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Vänta bara tills det är dags att trycka ut uppdateringar. Dom som vet, vet.

Var det nån som sa S.U.P.E.R.M.A.N eller Nudge med pissjobbiga inställningar så man faktiskt uppdaterar istället för att skjuta upp?

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Var det nån som sa S.U.P.E.R.M.A.N eller Nudge med pissjobbiga inställningar så man faktiskt uppdaterar istället för att skjuta upp?

Hehe, jag gillar super. Vi har kört det en del och det har fungerat rätt bra. Ska dock säga att DDM-varianten från Sonoma faktiskt verkar fungera bra den också, till skillnad från "vanliga" MDM-kommandon. Tråkigt dock att man inte kan ändra eller radera enskilda uppdateringsplaner, det är ju något man vill ha. Men det är ju fortfarande beta, iaf i Jamf.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Nice med swec i min lilla håla 😀

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Hehe, jag gillar super. Vi har kört det en del och det har fungerat rätt bra. Ska dock säga att DDM-varianten från Sonoma faktiskt verkar fungera bra den också, till skillnad från "vanliga" MDM-kommandon. Tråkigt dock att man inte kan ändra eller radera enskilda uppdateringsplaner, det är ju något man vill ha. Men det är ju fortfarande beta, iaf i Jamf.

Med DDM-varianten, menar du då den uppdateringstjänst som Sonoma har inbyggd eller en uppdaterad version av super?

Jag har tre Mac:ar och 50 iPhones men jag håller på att kolla på super för uppdatering då de som har Mac ligger liiite efter (2 på Ventura och jag på Sonoma), och lite annat smått och gott. Jag har dock inte Jamf Pro utan kör Jamf School, primärt pga kostnaden och att man fick svensk support från vår licensåterförsäljare (vår kontaktperson är certat med Jamf 300 så han har rätt bra koll på vad han håller på med ).

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Med DDM-varianten, menar du då den uppdateringstjänst som Sonoma har inbyggd eller en uppdaterad version av super?

Jag har tre Mac:ar och 50 iPhones men jag håller på att kolla på super för uppdatering då de som har Mac ligger liiite efter (2 på Ventura och jag på Sonoma), och lite annat smått och gott. Jag har dock inte Jamf Pro utan kör Jamf School, primärt pga kostnaden och att man fick svensk support från vår licensåterförsäljare (vår kontaktperson är certat med Jamf 300 så han har rätt bra koll på vad han håller på med ).

Det inbyggda, med Jamf Pro finns det åtminstone beta för att använda det schemalagda uppdateringsflödet som använder DDM, och det tycker jag funkar bra. Såpass bra att vi faktiskt inte kör super på Sonoma-maskiner. Än iallafall.

Har aldrig testat Jamf School dock, så vet inte vad du har att röra dig med.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Det inbyggda, med Jamf Pro finns det åtminstone beta för att använda det schemalagda uppdateringsflödet som använder DDM, och det tycker jag funkar bra. Såpass bra att vi faktiskt inte kör super på Sonoma-maskiner. Än iallafall.

Har aldrig testat Jamf School dock, så vet inte vad du har att röra dig med.

Njaaa, den funktionen finns inte. Jamf School är lite efter på sånt. Men å andra sidan så är inte Jamf School tänkt att ha dessa funktioner. Priset på Jamf School är helt annorlunda jämfört med vad ni betalar för Jamf Pro, så det är inte förvånande att vi saknar en hel del av det som ni har.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Njaaa, den funktionen finns inte. Jamf School är lite efter på sånt. Men å andra sidan så är inte Jamf School tänkt att ha dessa funktioner. Priset på Jamf School är helt annorlunda jämfört med vad ni betalar för Jamf Pro, så det är inte förvånande att vi saknar en hel del av det som ni har.

Vad betalar ni per enhet för School?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Vad betalar ni per enhet för School?

Ca 60 SEK per enhet per år. Vi är dock inte skola, men kostnaden är enligt vår återförsäljare densamma som om det skulle varit företag eller skola som köpt licenser. Vi hanterar ca 50 iOS-enheter och 4-5 macOS-enheter totalt så det går inte att försvara att köpa Jamf Pro.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.