Webhallens nya VD vill locka tillbaka spel- och datorintresserade

Permalänk
Medlem

Vad är det i webhallens butiker som lockar alla att gå dit? 99% av sortimentet är ju bakom disk. Går inte klämma och känna på någonting.
Går hellre till elgiganten eller power om jag vill köpa saker i butik.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Vad är det i webhallens butiker som lockar alla att gå dit?

För egen del så tycker jag att det är väldigt skönt att kunna beställa på nätet och sedan hämta i butik. jag tror aldrig jag har handlat något på webhallen eller för den delen inte utan att ha beställt innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

För egen del så tycker jag att det är väldigt skönt att kunna beställa på nätet och sedan hämta i butik. jag tror aldrig jag har handlat något på webhallen eller för den delen inte utan att ha beställt innan.

Det är ju trevligt när man bor i en stad som har en av butikerna, oavsett om man pratar WebHallen, Inet osv.
För en annan som bor i "fjällen" som Batra kallar det så är butikerna helt värdelösa.

Ironiskt nog är "fel" Bratra roligast.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd

ni kommer behöva ha nattöppet och ha anställda utklädda till massa spelfigurer samt rea ut prylar för inköpspris pluss moms om ni vill vara konkuranskraftiga

Permalänk
Medlem

Så länge som Webhallen säljer fordon märkta "Produkten får inte användas i allmän trafik/väg" (trots att det är uppenbart att det är så som köpare använder dem) så känns det inte som ett seriöst företag.
Och varför håller en datorbutik på med att sälja fordon överhuvudtaget?

Jag gillade att handla på Webhallen förut. Att kunna beställa på nätet och hämta upp i butik samma dag är oöverträffat, för de som bor tillräckligt nära en butik då.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Brukar sympatiköpa något från butiken i Uppsala ibland, men oftast är det smidigare att beställa online från någon annan butik. Man har ofta grejen nästa dag i ett paketskåp något hundratal meter från bostaden (alternativt postombud eller hemleverans om man föredrar det). För att det ska vara någon mening med butiken behöver de ha ett vettigt sortiment i butiken och vettiga priser.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Inget företag hanterade släppet av Nvidias 3XXX-serie bra under pandemin men här var nog dessvärre Webhallen sämst i klassen med råge.

Finns bara ett ord, haveri!

PS5-släppen under samma period. Fick trogna medlemmar (White>) någon förtur eller "tjing"? Nix, räckte med att typ vara Bronze ev. Silver-medlem (om jag minns rätt) vilket man kan bli i princip direkt och det gjorde att Scalpers fortsatte sin "field day". 👎

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Inget företag hanterade släppet av Nvidias 3XXX-serie bra under pandemin men här var nog dessvärre Webhallen sämst i klassen med råge.

Finns bara ett ord, haveri!

Elgiganten var tyvärr ännu värre.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Elgiganten var tyvärr ännu värre.....

Ok, då måste det varit riktigt dålig! 😬

Permalänk
Medlem

Webhallens butiker i Stockholm föll på väntetiderna. Byggs det upp 20-30 min kö i butiken samtidigt som det finns mängder av obemannade kassor gör man fel. De tenderade också att vara besvärliga med returer.

På nätet finns det andra som är billigare. Erbjuds inget annat mervärde saknas anledning att välja den som är dyrare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Kanske bara är jag men tyckte det var rätt smidigt när man kunde traska in på Webhallen och köpa ett billigt nätverkskort och en Volt när man kände för lite kvällspyssel. Datorkomponenten och antal Volt-burkar varierade såklart.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Webhallen har verkligen fumlat med bollen. Hoppas det inte bara blir mycket snack liten verkstad.

Permalänk
Medlem

@ Webhallen: Om ni planerar öppna nya fysiska butiker, kom till Karlstad! Händer att jag köper ibland online, men om det hade funnits lite närmare hem, så hade jag besökt regelbundet

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Inaktiv

Hoppas de behåller Legohyllan, gillar den. Var även trevligt när de hade färgglada och nördiga Nintendo-plushies; köpte en 1Up-svamp och Bulbasaur att ha i soffan till nya lägenheten för att piffa till lite och göra mysigt.

Permalänk
Medlem

En annan sak som webhallen var bra på innan var förbokning av fysiska spel, främst mmorpgs.
Köpte SWToR, Lotro, DaoC på Webhallen och fick dem alltid en dag eller två innan de lanserades. Mina utländska polare var avis
En del av oss gillar fortfarande fysiska kopior av vissa spel

Nuförtiden så är de dyrare än alla andra på hårdvara, har inte bättre service, och inte bättre leveranstider.
Dessutom så är deras hemsida inte lika lättnavigerad och "clean" som tex Inet.
Inet är bara en vit sida med text och en enkel sidmeny.
På webhallen så möts man av en sida med enorma reklambilder på rekommenderade produkter och reaprodukter.
Ingen sidomeny och svårnavigerad meny i toppen.
Klickar man på datorkomponenter så möts man igen av enorma bilder på förvillande annonser.
Väldigt användarovänlig för nybörjare, ingen "bygg din dator" eller liknande.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Inet är bara en vit sida med text och en enkel sidmeny.

Notera; det finns en dark mode på deras sida också (högst upp, en switch)

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Webhallens nya vd Trygve Hillesland tacklar läsarnas stora frågor. Den norske företagsledaren ska bli mer närvarande i verksamheten och ändra om priser, sortimentet och butiker.

Läs hela artikeln här

Jag hoppas han lyckas, inte minst för alla som jobbar där, det tär på alla inte gå plus, även om de på golvet inte kan påverka resultatet så har många dåligt samvete och undrar om de kunde gjort mer.
Att inkludera all personal, låta de sätta sig in bättre i ekonomin så kan de få personal som gör det lilla extra, och det kan motivera kunder i sin tur att välja Webhallen.

Åker VD bara runt och ger en ryggdunk och vinkar lite för att sen försvinna så får det ingen effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tramsgar:

Linköpingsbutiken hade ett utmärkt läge, men var säkert inte lönsam eftersom de hade väldigt lite av sortimentet i lager; då blir det inget sålt. Och hur trevlig och kompetent personalen än var måste de ha varor att sälja. Poängen med en butik är att kunna gå in i den och handla. Beställa hem kan man göra ändå.

Upplevde samma med butikerna i Malmö. Sällan det man hittade på hemsidan fanns i lager. Vid vissa tillfälle kändes det tveksamt om man ens kunde bygga ihop en fungerande dator pga. så få komponenter i lager.

En välsorterad butik i varje storstad (Inet-style) har dessutom ett viktigt signalvärde mot kund. Hoppas på en ny butik i Malmö om de lyckas rädda verksamheten.

Permalänk
Medlem

Efter flera katastrofartade service/garanti ärenden hos dom så lärde jag mig att aldrig mer köpa någonting som kan beröras av service/garanti i framtiden från dom.
Jädra tomtar som hanterade servicedelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Efter flera katastrofartade service/garanti ärenden hos dom så lärde jag mig att aldrig mer köpa någonting som kan beröras av service/garanti i framtiden från dom.
Jädra tomtar som hanterade servicedelen.

Fick mig att tänka på när jag hade en PS3 på service. När jag hämtade ut den och kom hem så hade jag fått någon annans konsol med deras digitala spel och konto fortfarande inloggat.
Tog mig ett tag att inse vad som hade gått fel innan jag snällt fick åka tillbaka för att hämta min egen. Ingen ursäkt fick man heller utan bara ett trött ansikte som bara gav mig kompensation på 100:- tillgodo när jag tjatade mig till det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det är inte lätt att "börja om" men det borde vara lättare med tanke på att de har infrastrukturen Up and Running.

Som jag sa i en annan tråd: jag funderar på att starta ett bolag och DET är svårare när man gör det från grunden (för tyvärr har jag inga investerare som dyker upp på en Söndag med 100 miljoner. Men jag önskar bolaget och VD:n lycka till och ett lycka till till kunderna så att de får tag i priser som matchar mer den dagsaktuella konsumentformen avseende priser och onlinehandel.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Fick mig att tänka på när jag hade en PS3 på service. När jag hämtade ut den och kom hem så hade jag fått någon annans konsol med deras digitala spel och konto fortfarande inloggat.
Tog mig ett tag att inse vad som hade gått fel innan jag snällt fick åka tillbaka för att hämta min egen. Ingen ursäkt fick man heller utan bara ett trött ansikte som bara gav mig kompensation på 100:- tillgodo när jag tjatade mig till det.

Oof. Det var ju enkelt åtgärdat iaf, så du fick tillbaka en fungerande PS3

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Oof. Det var ju enkelt åtgärdat iaf, så du fick tillbaka en fungerande PS3

Det enda var bara att jag undrade varför jag hade så konstiga sparningar så jag började ta bort grejer. En av dem var en sparning av något NHL som låg på över 100 timmar.

Någon lär inte ha blivit glad när de hämtade sin konsol. =P

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det enda var bara att jag undrade varför jag hade så konstiga sparningar så jag började ta bort grejer. En av dem var en sparning av något NHL som låg på över 100 timmar.

Någon lär inte ha blivit glad när de hämtade sin konsol. =P

Hååh. Undrar hur de skulle vrida sig bakvänt för att bortförklara det xD

Permalänk
Medlem

Webhallen i min stad har riktigt trötta och ointresserade medarbetare. Drar mig nästan från att åka dit och köpa pga känslan att de som arbetar där absolut inte vill ha med en att göra.

Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem

Jag ser nästan ingen framtid för mer än några få kedjor, och det är online. Det är ju samma prylar man köper överallt så varför betala mer än nödvändigt? En A.I. kan lätt sälja Asus-moderkort som ser likadana ut världen över.

Nog kan man hjälpa kunden med att hitta passande RGB-belysning... men i slutändan, om man ger bort denna informationen på sin hemsida så kommer tillräckligt mycket folk bara läsa det, sen handla där det är billigast, för att det ska göra affären olönsam. Och det är just de kunderna de verkar vilja ha som är mest priskänsliga. D.v.s. unga personer.

Det är iaf min känsla.

Förr så fick man inte tag på alla grejer överallt och då fanns det marknad att nischa sig inom. Alla butiker hade inte det där Abit-modermodemet man ville ha. Men redan år 2000 handlade jag min första egenbetalda dator online... på gamla Datorbutiken. Nu, 23 år senare ser det inte direkt ut som en ny soluppgång väntar de fysiska butikerna.

Men jag har handlat mycket på Webhallen. Senaste RTX4090-kortet som dom hade nedsatt några hunkor. Bra köp och har inte haft några problem någonsin. När jag bodde i Stockholm var det även assmidigt att bara gå och efter jobbet och handla något. Så fysiska butiker är ju självklart att föredra. Men vill man betala mer för det? Många kan nog tänka sig det, men det är procentandelen som inte kan det som gör affärsidén knepig idag.

Nu har jag spånat klart.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Alltid lika kul med nya VD's som vill förändra oavsett bransch. Dom gör ofta samma förändringar som alla deras föregångare gjort och försökt med.
Inte mycket som kommer ändras för hur mycket de än vill så är det ändå alltid pengarna som styr.

Med det sagt ska dom ha kred för att dom i alla fall vill och försöker medan många bara börjar och sedan försöker gömma sig så mycket det bara går.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Stäng de fysiska butikerna. Satsa på online-handel och konkurrera med priset.
Först då vänder skeppet.

Jag använder Webhallen till tre saker:

1) Förhandsboka grejor med valet "hämta i butik" = boka utan att betala förens man hämtar
2) Svänga förbi butiken när man behöver något ASAP och inte hinner vänta på en webborder
3) Ordrar med litet ordervärde har ändå fri frakt (kanske beroende på level), hur som helst, bra att inte behöva pröjsa 50kr+ i frakt när man beställer något för typ en hundring

Stänga butikerna skulle göra att dom torskar 90% av min business, men jag är väl minoritet. Skulle vara spännande att se siffror på hur försäljningnen är uppdelad mellan butik/web, men det lär inte hända

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWx2:

Upplevde samma med butikerna i Malmö. Sällan det man hittade på hemsidan fanns i lager. Vid vissa tillfälle kändes det tveksamt om man ens kunde bygga ihop en fungerande dator pga. så få komponenter i lager.

En välsorterad butik i varje storstad (Inet-style) har dessutom ett viktigt signalvärde mot kund. Hoppas på en ny butik i Malmö om de lyckas rädda verksamheten.

Så var det alla år, även när dom fanns då vid djäknegatan minns jag det sällan fanns en viss typ av grafikkort eller bildskärm osv som dom hade i lager på just den butiken. Tycker det är synd deras butiker är så tråkiga allt bakom disk. Men jag förstår inte hur den på gågatan kunde stänga det var väl ändå ett bra läge och gott om parkeringsplatster runtom ? Nåväl vi får hoppas den nya VDn vänder skeppet och lägger fokus där dom hörde hemma en gång i tiden.

Dom behöver göra fler gaming events när större spel släpps i sina butiker, många gånger har man sett om nåt event så ser man att det bara är i stockholm och göteborg typ..Vet att dom kanske inte kan göra såna events i alla deras butiker i landet men man ska inte bli straffad för man inte bor i stockholm tycker jag.

Ingen större skillnad gå till webhallens butiker idag som kjell&co skillnaden är att du får hos kjell väldigt bra personlig service om alla deras produkter.

En sak som också är bra med fysiska butiker är om man vill reklamera en vara eller har problem då är det klart smidigare än att skicka iväg den med posten.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av takeoninja:

Vänta lite, är Sweclockers och Webhallen jämnåriga alltså? -99:or båda två

Det stämmer!