Permalänk
Medlem

Lånedator till elev

Hej!

Jag har ett litet sidouppdrag på en skola som IT-administratör. 200 elever samt 200 Chromebooks. Ofta händer det att en del elever glömmer sina Chromebooks hemma, och de får då låna en lånedator av mig.

Systemet som jag använder mig av i dagsläget är ett Excel-dokument med all relevant information om utlåning och återlämning. Namn, datum, klass, serienummer på Chromebook m.m. m.m.

Det jag undrar är: Kan man effektivisera detta? Excel kanske är den bästa lösningen, men jag ser hellre att detta ligger på en hemsida eller liknande. Det skall vara smidigt för mig - och annan personal - att komma åt denna hemsida för att registrera antingen att någon lånat eller lämnat tillbaka en dator.

Tack!

Permalänk
Medlem

En pärm med post-it lappar är bäst, frågan är hur frekvent eleverna glömmer sina datorer hemma...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Låna ut lösa A4 och en blyertspenna? 😁

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vilka system ni har tillgång till, men kör ni google workspace eller Office 365?
I så fall är möjligheterna oändliga med tex en sharepoint lista eller helt enkelt lägga dokumentet i en google group eller i ett team.
Kan också bygga enklare workflow som påminner om ingen bockat av en dator som återlämnad osv.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Avstängd

Ett Kollegieblock A5 och en bläckpenna

Permalänk
Medlem

På mitt jobb så kör vi en delad excel i sharepoint, Borde ju vara en lösning så att andra kommer åt dokumentet också?
T.ex
Märk upp alla datorerar 1 till 30(eller så många ni har)
Skriv in info om dator, SN, Repig? skadad?
Utlånat datum

Sen kan man ha ett till blad för historik så när någon lämnar tillbaka datorn så kopiera raden för den datorn, släng in i historik skulle det visa sig vara något med datorn som t.ex låst, repig/skada? så finns det historik på vem som lånat den

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Nu vet jag inte vilka system ni har tillgång till, men kör ni google workspace eller Office 365?
I så fall är möjligheterna oändliga med tex en sharepoint lista eller helt enkelt lägga dokumentet i en google group eller i ett team.
Kan också bygga enklare workflow som påminner om ingen bockat av en dator som återlämnad osv.

Vi har bägge och detta låter intressant! Har du gjort något liknande får du gärna kontakta mig via PM.

Vi har ca 20 datorer som används som lånedatorer. Ibland lånas ingen alls och vissa dagar 3-4st. Men det jag söker är att på något vis effektivsera mitt egna arbete och då gärna via någon hemsida i Chrome man kan fylla i och ta bort. Jag vill helst inte arbeta i Excel, även fast detta är väldigt passande för just dessa uppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Vi har bägge och detta låter intressant! Har du gjort något liknande får du gärna kontakta mig via PM.

Vi har ca 20 datorer som används som lånedatorer. Ibland lånas ingen alls och vissa dagar 3-4st. Men det jag söker är att på något vis effektivsera mitt egna arbete och då gärna via någon hemsida i Chrome man kan fylla i och ta bort. Jag vill helst inte arbeta i Excel, även fast detta är väldigt passande för just dessa uppgifter.

"via någon hemsida i Chrome man kan fylla i och ta bort."

Google kalkylark?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Kanske Prey Project kanske kan vara något för dig/er?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort såhär. Ni har säkert ett Team redan i office 365 och ni har en lista i excel.

1. Öppna Teams, gå till ert teams där ni samarbetar administratörer emellan
2. Välj en lämplig kanal eller skapa en ny för detta ändamålet
3. Klicka på + tecknet bredvid post/notes planner osv.
4. Välj List, add new list och sen välj importera från Excel, välj då det dokumentet som ni har.

Det skapas då en lista som ligger i teamet som alla medlemmar kommer åt.
Dubbelkolla så att listan blir snygg och fungerar.
Ni kan sen bygga workflows på tex utlåningsdatum och sätta att den larmar när dagens datum-utlåningsdatum blir ett visst värde osv.

Kan ta ett meddelande på PM om du behöver mer hjälp. Jobbar extremt mycket i Sharepoint och Teams som konsult och hjälper dagligen IT avdelningar att samarbeta effektivare och gjort många liknande lösningar själv.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

"via någon hemsida i Chrome man kan fylla i och ta bort."

Google kalkylark?

Hade ingen aning att det fanns kalkylark i Chrome, tack! Nu slipper jag jobba i externa program.

Permalänk
Medlem

Finns det behov av den historiken ni får av ett excelark?
Samt är alla dessa datorer utspridda på flera ställen?
Annars kommer alltid papper och penna vara den överlägset bästa lösningen.

Enda svagheten är att nån kanske snor anteckningsblocket...

Låter som du vill ha en teknisk lösning för lösningens skull, inte för att förenkla

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT