Ris och ros i tester av Apple Vision Pro

Permalänk

Nej, jag kan inte tänka mig att köpa en. Fast jag kan säkert bli helt frälst om jag en dag får möjlighet att prova, men det svenska slutpriset blir så högt att det avskräcker. Då prioriterar jag hellre flera andra saker. En Mac Mini, iPad eller andra prylar.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Jag har svårt att se stora massan bli intresserad av detta. Samma sak som med 3D-TV. Vem vill sätta på ett headset, som i detta fallet dessutom totalt isolerar dig från omvärlden.
Och nej, jag ser inga paralleller till iPhone. Den var ett revolutionerande sätt att interagera med din telefon som är en del av din vardag. Detta tickar inga av dessa boxar.

Och där kom den obligatoriska 3D-TV kommentaren.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

1440 bra nog?!? Då kan du inte ha testat många VR-headsets. Rift S som jag hade förr hade en 1440p-skärm. Bra nog om man är nöjd med att se ett rutnät av pixlar kanske.

Att ”nästan alla” är överens om att 1440p räcker kan vara det dummaste jag hört på länge. Blir förvånad om en enda utöver dig tycker det är bra nog.

Ett VR på runt 2000x2000 per öga kan jag tycka är tillräckligt på en låg budget. Men även med ett Pico 4 hade jag önskat fler pixlar.

Jag trodde det var uppenbart att jämförelsen var datorskärmar.

Ett Quest 3 har 2064x2208 per eye.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Va? Har du sett någon recension? MKBHD släppte en idag, rekommenderar dig att se den, för det var absolut inte den sidan man såg av Headsetet. Det var bättre än allt innan by far. Bara att kunna jobba vart som helst med en laptop och headset helt fritt från andra människor är värt 10k i månaden.

ont, verkar vara en fantastiskt bra och prisvärd produkt för dom som behöver den.

Här är videon för andra att se

Min sammanfattning är att han är imponerad men inte riktigt ser ett perfekt användningsområde

Att koppla den till en mac möjligen (flytta in datorns skärm i den virtuella världen, men även där fanns det ganska stora problem för dagligt bruk

Han tyckte väl att det var en beta som behöver uppdateringar för att bli bra, men saker som batteritid, ergonomi, proprietära batterier, titta exakt på det du vill interagera med… många saker som inte riktigt går att lösa

Permalänk
Medlem

Frågan är om VR i en klumpig skidmask någonsin kommer att lösa ett så stort vardagsproblem att det är värt att ha på sig en klumpig skidmask? Jag börjar luta åt, nej. Jag tror det behövs något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Och där kom den obligatoriska 3D-TV kommentaren.

Ja, eftersom poängen är den samma. Användare vill inte ta på sig glasögon/headset för att titta på tv/dator.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det gör inget existerande bättre och det tillför inte något nytt som klår alternativa sätt.

Vilka recensioner har du sett/läst?
Samtliga jag har sett säger nått annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Frågan är om VR i en klumpig skidmask någonsin kommer att lösa ett så stort vardagsproblem att det är värt att ha på sig en klumpig skidmask? Jag börjar luta åt, nej. Jag tror det behövs något annat.

Ah er inclined till å hålla med faktisk 🥶 men samtidig kommer jo inte glasögon AR kunna erbjuda immersion på samma sätt så .. kluvet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Ja, eftersom poängen är den samma. Användare vill inte ta på sig glasögon/headset för att titta på tv/dator.

Nej det är inte poängen. Ett headset som vision pro och alla andra vr hesdset erbjuder så mycket mer än att "titta på tv/dator".
Men som sagt, den obligatoriska 3D-TV kommentaren var väntad 😄

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej det är inte poängen. Ett headset som vision pro och alla andra vr hesdset erbjuder så mycket mer än att "titta på tv/dator".
Men som sagt, den obligatoriska 3D-TV kommentaren var väntad 😄

Mitt tips är att titta på MKBHD-videon, han försöker verkligen hitta usecase, men i slutänden är det facetime med avatarer som är bästa funktionen. UX är sådär och stolpigt (måste kolla på exakt det du gör, inte naturligt), begränsningar på det mesta

Det märks att det är en första generationens produkt

Och han försöker verkligen, men hans riktiga känsla skiner igenom

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vilka recensioner har du sett/läst?
Samtliga jag har sett säger nått annat.

Ok, ge ett konkret exempel. Vad gör den här bättre alternativt tillför.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Bara 30 lakan för dyr. Nästa gång kanske

Permalänk
Medlem

Känns som detta är ett helt gäng med steg bakåt eftersom det verkar som Apple egentligen vill skapa ett AR headset när vi för en massa år sedan faktiskt hade ett par fungerande vanliga glasögon med HUD från Google. Nejdå nu ska man ha dunderklumpliga skidbrillor och släpa runt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Eftersom denna produkt i sin första utgåva till stor del försöker nå utvecklarna av nya appar till plattformen så är det än så länge konstigt tycker jag att se det som enbart en konsumentprodukt. Och därav tycker jag prisdiskussionen är högst irrelevant och speciellt i jämförelse med vad man får för något. De som bygger applikationerna måste ha tid att utforska och förstå plattformen och se vilka lösningar som fungerar. Om några år får vi se vad det är för lösningar som kommer finnas till denna plattform och då kan man diskutera om priset är värt det.

Jag ser detta enbart som ett devkit iaf och dömmer det enbart efter dessa kriterier.

Exakt, jämför med de första smartphoneapparna med vad vi har idag, lite samma grej.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Skrivet av medbor:

Mitt tips är att titta på MKBHD-videon, han försöker verkligen hitta usecase, men i slutänden är det facetime med avatarer som är bästa funktionen. UX är sådär och stolpigt (måste kolla på exakt det du gör, inte naturligt), begränsningar på det mesta

Det märks att det är en första generationens produkt

Och han försöker verkligen, men hans riktiga känsla skiner igenom

Han såg ju även en annan fördel. Att t ex jobba med datorn i en flygplansstol och uppleva en stor skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mitt tips är att titta på MKBHD-videon, han försöker verkligen hitta usecase, men i slutänden är det facetime med avatarer som är bästa funktionen. UX är sådär och stolpigt (måste kolla på exakt det du gör, inte naturligt), begränsningar på det mesta

Det märks att det är en första generationens produkt

Och han försöker verkligen, men hans riktiga känsla skiner igenom

Japp du säger det själv det ör första generation som apple släpper.
Lär utvecklas en hel del så länge dom inte hoppar av.
Ang användning så vet jag inte hur apples ekosystem fungerar och tillåter. Men många hör på datorforum är alldeles för fokuserade på kontorsarbete där man sitter framför skärm.
Vet en på sitt jobb som har ett rum med en "tråkig" Vive pro där dom lägger upp cad ritningar, 3d modeller av maskiner och produktionsflöde.
Kanske man kan använda vision pro till sånt också?
Betydligt billigare än Varjos XR tex.

Sen på personligt plan så är det ju ett sätt att hoppa in i metaverse med en apple pryl
Nej den ör nog för dyr för gemene man men det kommer ju bli billigare i framtiden och då är det bra om sådana här saker är mer polerade och klara

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Känns som detta är ett helt gäng med steg bakåt eftersom det verkar som Apple egentligen vill skapa ett AR headset när vi för en massa år sedan faktiskt hade ett par fungerande vanliga glasögon med HUD från Google. Nejdå nu ska man ha dunderklumpliga skidbrillor och släpa runt på.

Glasögon med hud är inte AR

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Vad är USPen med VR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Vad är USPen med VR?

Upplevelsen.
Med ljud och bild kan du rätt lätt skapa känslan av att det du ser är på "riktigt".

Att docka rymdskepp i Elite Dangerous eller kasta sig ut i "rymden" mellan delar på rymdstationen i Lone Echo är bland de mest verkliga rymdupplevelsen jag haft

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har sålt min tv och alla mina datorskärmar och kommer gå 100% in på Apple Vision Pro nu.

Nej, vi får se hur utvecklingen går. Jag hoppas mycket på att det tillslut blir något bra inom inte alltför lång tid.

Ser fram emot att höra vad du tycker! Skulle inte gå så långt att jag skulle sälja existerande skärmar, men ifall det fungerar bra så skulle det definitivt vara intressant speciellt för oss som sitter i öppna kontorlandskap.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Jag har svårt att se stora massan bli intresserad av detta. Samma sak som med 3D-TV. Vem vill sätta på ett headset, som i detta fallet dessutom totalt isolerar dig från omvärlden.
Och nej, jag ser inga paralleller till iPhone. Den var ett revolutionerande sätt att interagera med din telefon som är en del av din vardag. Detta tickar inga av dessa boxar.

Totalt isolerad? Du verkar inte förstå produkten.

Permalänk

Att lansera det som ett slags arbetsverktyg i kontor där man ska ha den på 8 timmar om dagen känns urkorkat.

En skärm några cm från ögonen, säger sig självt att det inte är bra 40 timmar i veckan.

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Upplevelsen.
Med ljud och bild kan du rätt lätt skapa känslan av att det du ser är på "riktigt".

Att docka rymdskepp i Elite Dangerous eller kasta sig ut i "rymden" mellan delar på rymdstationen i Lone Echo är bland de mest verkliga rymdupplevelsen jag haft

Blir inte hjärnan förvirrad när kroppen "står stilla" medans allt annat rör sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Blir inte hjärnan förvirrad när kroppen "står stilla" medans allt annat rör sig?

Om man har lätt för åksjuka/sjösjuka får man helt klart värre problem.
Som seglare lider jag iaf inte av sjösjuka

I vissa scenarion där rörelser inte sker "logiskt" när man sitter i ett VR-headset, typ som om man kör racing-spel och krashar men man får ingen feedback. Sådant har även gett mig lite illamående.

Men annars har jag spenderat tusentals timmar i VR-headset utan problem.
Och att just ögon och öron får input skapar en enorm övertygelse av en annan verklighet att man ofta faktiskt tror att det är på riktigt, även om grafik, synfält etc. kan vara begränsat.

Apple är ju dock inte riktigt på marknaden av detta just nu iaf, utan mer för produktivitet.
Men jag kan tänka mig närvarokänslan finner sig direkt även i denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Min sammanfattning är att han är imponerad men inte riktigt ser ett perfekt användningsområde

Att koppla den till en mac möjligen (flytta in datorns skärm i den virtuella världen, men även där fanns det ganska stora problem för dagligt bruk

Jag förstår inte varför så många blir till sig av den funktionen? Många testare som bara "wow! jag kan se datorskärmen i VR!"... när det har funnits typ från början. Quest har ju det inbyggt och jag är 99 % säker på att jag gjorde det redan med Vive och SteamVR.

Det är en, allvarligt talat, begränsat spännande funktion.

Lite som att titta på film i VR. Jag upplever minst två problem omedelbart:

1. Om du ska ha en stor skärm (annars är det ju noll poäng) så måste du hela tiden röra huvudet. Det är som på bio fast värre, iom att FOV:n är så snäv på AVP och Quest och linserna dessutom bara har en sweet spot i mitten så du kan inte ens röra ögonen utan måste i princip titta rakt fram och röra huvudet hela tiden..

2. Jag blir iaf trött på bio. Alltså vissa storfilmer vill jag se på bio, men annars föredrar jag TV, dator och fasen helst mobilen på 10 cm avstånd i sängen... det är mysigast. Sitta och vicka på huvudet och glo på random serier på "bio"? Njae...

Med respekt för att det såklart finns de som tycker tvärtom så är min personliga åsikt att filmtittande i VR är en sales pitch som väldigt snabbt förlorar sin glans.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag förstår inte varför så många blir till sig av den funktionen? Många testare som bara "wow! jag kan se datorskärmen i VR!"... när det har funnits typ från början. Quest har ju det inbyggt och jag är 99 % säker på att jag gjorde det redan med Vive och SteamVR.

Det är en, allvarligt talat, begränsat spännande funktion.

Lite som att titta på film i VR. Jag upplever minst två problem omedelbart:

1. Om du ska ha en stor skärm (annars är det ju noll poäng) så måste du hela tiden röra huvudet. Det är som på bio fast värre, iom att FOV:n är så snäv på AVP och Quest och linserna dessutom bara har en sweet spot i mitten så du kan inte ens röra ögonen utan måste i princip titta rakt fram och röra huvudet hela tiden..

2. Jag blir iaf trött på bio. Alltså vissa storfilmer vill jag se på bio, men annars föredrar jag TV, dator och fasen helst mobilen på 10 cm avstånd i sängen... det är mysigast. Sitta och vicka på huvudet och glo på random serier på "bio"? Njae...

Med respekt för att det såklart finns de som tycker tvärtom så är min personliga åsikt att filmtittande i VR är en sales pitch som väldigt snabbt förlorar sin glans.

/hulle.

Moderna headsets men sk Pancake linser kan du röra mer på ögonen än huvudet.
Det du beskriver tillhör gamla headsets med framförallt fresnellinser som är tjocka och har sweetspot.
Enda pancake jag använt är på Quest 3 och det ör stor skillnad mot tidigare headsets.

Så sitta och glutta på film på en stor skärm är inte riktigt lika stort problem. Nu kan du ha sånstor som synfältet och röra ögonen ist

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Jag har svårt att se stora massan bli intresserad av detta. Samma sak som med 3D-TV. Vem vill sätta på ett headset, som i detta fallet dessutom totalt isolerar dig från omvärlden.
Och nej, jag ser inga paralleller till iPhone. Den var ett revolutionerande sätt att interagera med din telefon som är en del av din vardag. Detta tickar inga av dessa boxar.

Jag ser en uppenbar parallell till iphone, Apple tar format och i stort teknik som redan finns (SE P800, Blackberry etc) men kommersialiserar och gör det mer användarvänligt/anpassar för bredare kundgrupp.

Kommer de lyckas med Vision Pro? Kanske inte lika omedelbart genomslag som med iphone, men lyckas de med kommande generationer få ner prisnivån något, göra de mer bekväma och användarvänliga samt länkar in funktionalitet till bra konferenssamtal, videomöten med samtidig möjlighet att arbeta i dokument/program så tror jag absolut att de kan skapa "ett revolutionerande sätt att interagera med din arbetsstation".

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Moderna headsets men sk Pancake linser kan du röra mer på ögonen än huvudet.
Det du beskriver tillhör gamla headsets med framförallt fresnellinser som är tjocka och har sweetspot.
Enda pancake jag använt är på Quest 3 och det ör stor skillnad mot tidigare headsets.

Så sitta och glutta på film på en stor skärm är inte riktigt lika stort problem. Nu kan du ha sånstor som synfältet och röra ögonen ist

Men testarna av AVP säger ju att den dels har mindre FOV än Quest 3 och dels att linserna bara är klara i mitten och att det är tydligt suddigt och dålig skärpa mot kanterna.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men testarna av AVP säger ju att den dels har mindre FOV än Quest 3 och dels att linserna bara är klara i mitten och att det är tydligt suddigt och dålig skärpa mot kanterna.

/hulle.

Ja mindre fov än Quest 3, tja är det som Quest 2 är der väll ok gissar jag.
Men suddigt och dålig skärpa i kanterna. Dåliga linser så fall.
Då ligger Meta mer i framkant så fall än Apple. Är rätt säker att det endå inte är som Fresnellinser, övertolkas nog lite.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ok, ge ett konkret exempel. Vad gör den här bättre alternativt tillför.

En del nämns redan i artikeln, inte minst bildkvalitén och användargränssnittet. Integrationen mot andra produkter (om än inom Apple-världen) och lanseringen av Immersive video-formatet är andra saker som lyfts fram. Finns fler förstås, förutsatt att man lyssnar.

Men ärligt talat, om du faktiskt har sett/läst recensionerna (bl.a. de som artikeln hänvisar till) och ändå inte vet vad AVP tillför ijmf med vad som redan finns så är det nog lönlöst att här försöka berätta det för dig.

Men har du en länk/video där nån som använt produkten delar din slutsats så är jag idel öra. Och framförallt så är jag intresserad av den likvärdiga produkt som tydligen finns där ute.