Nytt ramminne vägrar gå till 3600 MHz

Permalänk
Medlem

Nytt ramminne vägrar gå till 3600 MHz

Tja!

Har ett klassiskt problem som jag stött på tidigare men vet inte riktigt hur jag ska göra nu. Bytte ut mina gamla minnen på 16GB (2x8) 3000 MHz 15-17-17 och installerade nyss några Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz 16CL. De gamla minnena kördes tydligen på 3200 MHz (Trodde det var de org) men det funkade stabilt. Uppgraderade dock på grund av sjukt mycket FPS drops och stuttering i spel. Ingenting överhettas för dem som undrar.

Sekunden jag ställer in någonting över 3000 MHz på dem nya minnena så går det inte att boota windows och datorn kraschar. Jag är ny på AMD. Såg att det fanns D.O.C.P som jag antar är som XMP och dessa är aktiverade på specsen. Hur löser jag detta? Behöver jag öka volten och isf hur mycket?

NU när jag spelar exempelvis Fortnite med ny minnena på endast 3000 MHz så kraschar det inom några minuter. Sjukt skumt.

Specs:
Ryzen 5 3600
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING II

Tack! Mvh

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Har du helt nollställt bios mellan bytet av minnen? Ibland ligger delar av inställningarna kvar trots att man ändrat dem. Så nollställt till default och testa att aktivera docp på nytt.

I övrigt är Ryzen 3xxx serien inte optimerad för höga minneshastigheter som 5xxx serien är, så inte säkert att din cpu klarar mer än 3200MHz oavsett.

Vilken bios version kör du? Nyare kan ev vara bättre optimerade.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

3200 MHz är väl sweetspot för 3000-serien?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har du helt nollställt bios mellan bytet av minnen? Ibland ligger delar av inställningarna kvar trots att man ändrat dem. Så nollställt till default och testa att aktivera docp på nytt.

I övrigt är Ryzen 3xxx serien inte optimerad för höga minneshastigheter som 5xxx serien är, så inte säkert att din cpu klarar mer än 3200MHz oavsett.

Vilken bios version kör du? Nyare kan ev vara bättre optimerade.

Tack för svar. Har ändå tänkt uppgradera snart den processorn börjar bli outdated. Men nej jag har inte nollställt bios. Har för mig att man kan plocka bort cmos batteriet för att göra det, visst? Kör nog en äldre bios version då jag alltid hört att man ska undvika att uppdatera bios om det verkligen inte behövs.

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Uppdatera Bios till den senaste, kör en CMOS-reset.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt uppgradera till en Ryzen 7 5800x från min nuvarande. Hört lite diskussioner innan om 5700X eller 5800X. Kör en Pure rock 2 kylare just nu - någon som vet om den pallar med att kyla 5800x?

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Uppdatera Bios till den senaste, kör en CMOS-reset.

Ska testa 👍

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Om det inte hjälper med BIOS-uppdatering och rensning av CMOS, kör Memtest för att se så att inte något minne är trasigt.

Skrivet av Kallissimo:

Hade tänkt uppgradera till en Ryzen 7 5800x från min nuvarande. Hört lite diskussioner innan om 5700X eller 5800X. Kör en Pure rock 2 kylare just nu - någon som vet om den pallar med att kyla 5800x?

Det kommer att funka med Pure Rock 2. 5700X och 5800X har en TDP på 65 respektive 105 watt och kylaren är specad till 150.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Står ju "System Memory Specification: Up to 3200MT/s" på CPUn, så antagligen är ju det bekymret.
För att nolla BIOS / UEFI så gör du en "Optimized default". Sen får du ändra XMP igen till rätt.

Men som sagt, skulle dock tro att du kraschar pga processorn inte tar mer än 3200.

Också, om du vill få bort microstuttering och sådant skit så tycker jag du skall testa använda dig av Process Lasso med en decent guide på YouTube för att sätta upp det, samt köra t.ex Chris Titus Powershell script, RTSS för att cappa din FPS. Dessa tweaks har hjälpt mig enormt med mina 1% och 0.1% lows

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Testade att bara cleara CMOS batteriet och nu gick det att köra 3600 mhz utan att datorn kraschar varken direkt i windows eller när man spelar. Tack.

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Testade att bara cleara CMOS batteriet och nu gick det att köra 3600 mhz utan att datorn kraschar varken direkt i windows eller när man spelar. Tack.

Kan aldrig tänka mig att du kommer märka av någon prestandaskillnad mellan 3200 MHz CL15 och 3600 MHz CL16 dock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Kan aldrig tänka mig att du kommer märka av någon prestandaskillnad mellan 3200 MHz CL15 och 3600 MHz CL16 dock?

Nja men har tänkt att uppgradera andra delar också. De förra ram minnet var flera år gammalt. Ville dessutom uppgradera till 32 gb istället för 16 GB då förra minnet ibland gick upp och toppade 16 GB i spel. Säkert det som påverkat en del av stuttering också. Nu håller den en mer jämn fps utan att fps-droppa, men microstuttering finns kvar för de som undrar. Garanterat Inte lika mycket dock. Alltså ursprungligen ville jag bara öka utrymmet och köpte 3600 mhz då det knappt var priskillnad. Kikat lite på Process Lasso men det verkar kosta pengar efter free trial?

Blir väl o kolla på ny CPU som sagt, R5 3600 är ändå entry level CPU.

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Skrivet av Kallissimo:

Nja men har tänkt att uppgradera andra delar också. De förra ram minnet var flera år gammalt. Ville dessutom uppgradera till 32 gb istället för 16 GB då förra minnet ibland gick upp och toppade 16 GB i spel. Säkert det som påverkat en del av stuttering också. Nu håller den en mer jämn fps utan att fps-droppa, men microstuttering finns kvar för de som undrar. Garanterat Inte lika mycket dock. Alltså ursprungligen ville jag bara öka utrymmet och köpte 3600 mhz då det knappt var priskillnad. Kikat lite på Process Lasso men det verkar kosta pengar efter free trial?

Blir väl o kolla på ny CPU som sagt, R5 3600 är ändå entry level CPU.

Problemen med stuttering rotar sig nog inte i ram minnet. Jag skulle absolut inte köra med någon Process Lasso, sådant är rent utav onödigt och lär inte göra något skillnad.
Prova följande istället:
Installera om Windows sen ladda enbart ner chipset-, etherner/wifi- och grafikdrivrutiner på nytt.
Cap:a din FPS strax under din average i Riva Tuner Statistics (kommer med MSI Afterburner) så t.ex snittar du på 100 fps så sätt en cap på 90 ungefär. Detta kan hjälpa om din CPU bottleneckar lite samt brukar oavsett resultera i stabilare fps.
Kika på din VRAM använding, vissa nya spel kräver extremt mycket videominne och då kan fps bli ostabilt om spelet får för lite minne.

3200 Cl15 eller 3600 MHz Cl16 ger mer eller mindre samma prestanda. 32 GB Ram kan hjälpa vid vissa spel.

Om du ska uppgradera din CPU så sikta på 5800X3D om det är primärt en gamingdator, den står sig bra med de bästa processorna än idag. Glöm bara inte att flasha och uppdatera din BIOS innan du byter till nyare CPU annars är risken att datorn inte startar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Br3akabl3:

Problemen med stuttering rotar sig nog inte i ram minnet. Jag skulle absolut inte köra med någon Process Lasso, sådant är rent utav onödigt och lär inte göra något skillnad.
Prova följande istället:
Installera om Windows sen ladda enbart ner chipset-, etherner/wifi- och grafikdrivrutiner på nytt.
Cap:a din FPS strax under din average i Riva Tuner Statistics (kommer med MSI Afterburner) så t.ex snittar du på 100 fps så sätt en cap på 90 ungefär. Detta kan hjälpa om din CPU bottleneckar lite samt brukar oavsett resultera i stabilare fps.
Kika på din VRAM använding, vissa nya spel kräver extremt mycket videominne och då kan fps bli ostabilt om spelet får för lite minne.

3200 Cl15 eller 3600 MHz Cl16 ger mer eller mindre samma prestanda. 32 GB Ram kan hjälpa vid vissa spel.

Om du ska uppgradera din CPU så sikta på 5800X3D om det är primärt en gamingdator, den står sig bra med de bästa processorna än idag. Glöm bara inte att flasha och uppdatera din BIOS innan du byter till nyare CPU annars är risken att datorn inte startar.

Okej grymt, tack. Då vet jag,
Tror dock 5800X3D är lite över budgeten

Visst är det denna hemsida till moderkortet jag använder? Drivrutiner

Tänkte att jag laddar ned grafikrutinerna genom Nvidia Geforce. En blixt slog ned i datorn förra året så ethernetporten i moderkortet funkar inte längre, använder därför ett nätverkskort, så jag antar att att det inte gör någon nytta att uppdatera ethernet drivrutinerna för moderkortet då.

Kan återkomma om det är någon skillnad efter factory reset på datorn och uppdaterade drivrutiner.

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Okej grymt, tack. Då vet jag,
Tror dock 5800X3D är lite över budgeten

Visst är det denna hemsida till moderkortet jag använder? Drivrutiner

Tänkte att jag laddar ned grafikrutinerna genom Nvidia Geforce. En blixt slog ned i datorn förra året så ethernetporten i moderkortet funkar inte längre, använder därför ett nätverkskort, så jag antar att att det inte gör någon nytta att uppdatera ethernet drivrutinerna för moderkortet då.

Kan återkomma om det är någon skillnad efter factory reset på datorn och uppdaterade drivrutiner.

Jag skulle nog överväga att investera i nytt moderkort innan uppgraderingar, om moderkortet tagit skada.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Kallissimo:

Okej grymt, tack. Då vet jag,
Tror dock 5800X3D är lite över budgeten

Visst är det denna hemsida till moderkortet jag använder? Drivrutiner

Tänkte att jag laddar ned grafikrutinerna genom Nvidia Geforce. En blixt slog ned i datorn förra året så ethernetporten i moderkortet funkar inte längre, använder därför ett nätverkskort, så jag antar att att det inte gör någon nytta att uppdatera ethernet drivrutinerna för moderkortet då.

Kan återkomma om det är någon skillnad efter factory reset på datorn och uppdaterade drivrutiner.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag skulle nog överväga att investera i nytt moderkort innan uppgraderingar, om moderkortet tagit skada.

Jag må vara skeptiskt till att ditt moderkort är skadat. Men om det tog sig och bara dödade ethernetporten så blir jag lite fundersam om inte något annat också gav med. Kanske fick du problem med stutters efter blixtnedslaget, men vad vet jag och oavsett så är det inte lätt att dra den slutsatsen.

När det gäller drivers är väl de inte jättenoga så, min utgång var mer att se till så att du har en ren installation av Windows och rätt drivers så att inga problem ska kunna uppstå på mjukvaru nivån. Oftast behövs inte drivers laddas ner för varken ethernet, wifi, chipset eller t.o.m gpu. Windows sköter de helt okej av sig självt. Har dock varit med om att jag behövt själv leta upp driver för att få Wifi att fungera men det är en annan femma. Grafikkortsdrivrutiner är inte alltid de senaste när Windows hämtar drivers. Grafikdrivrutinerna är bra att ha uppdaterade men de gör man ju enklast via Nvidias hemsida eller GeForce Experience.

Om 5800X3D är över budget (ny ligger på ungefär 3750 kr) hade jag nog antingen väntat med att uppgradera eller köpt en 5600X på blocket/tradera eller här på Sweclockers marknad. Den CPUn ligger ute för 1500 kr i andrahandsvärde just nu och begagnade processor håller hur bra som helst. Glöm inte att du måste uppdatera BIOS innan du byter till nyare CPU om inte din moderkort har någon BIOS flashing knapp/uttag.
Kan rekommendera i alla fall att göra en BIOS uppdatering som andra i tråden nämnt, kan vara så att de förbättrar stabiliteten och mirakulöst löser dina problem, vem vet.

Permalänk
Medlem

Tja igen,

Det slutade med att jag köpte en R7 5800X. Moderkortet jag har är ju 3rd gen redo. Måste jag göra någon specifik BIOS update för att CPU:n ska passa eller räcker det med senaste BIOS update som finns tillgänglig? Har försökt googla lite men tycker jag inte hittar svaret på min fråga. Isåfall, skulle någon kunna länka BIOS uppdateringen till (ASUS ROG STRIX B450-F GAMING II) eller är det något man gör via BIOS med Internet funktionen?

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Viking
Skrivet av Kallissimo:

Tja igen,

Det slutade med att jag köpte en R7 5800X. Moderkortet jag har är ju 3rd gen redo. Måste jag göra någon specifik BIOS update för att CPU:n ska passa eller räcker det med senaste BIOS update som finns tillgänglig? Har försökt googla lite men tycker jag inte hittar svaret på min fråga. Isåfall, skulle någon kunna länka BIOS uppdateringen till (ASUS ROG STRIX B450-F GAMING II) eller är det något man gör via BIOS med Internet funktionen?

Du behöver BIOS 4007 eller senare enligt: https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b450...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Okej, tack. Antar alltså att detta är den senaste versionen och den jag ska uppdatera till:
(https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-b450-f-...)

5302

edit- eller måste jag först specifikt ta 4007 versionen?

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Viking
Skrivet av Kallissimo:

Okej, tack. Antar alltså att detta är den senaste versionen och den jag ska uppdatera till:
(https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-b450-f-...)

5302

edit- eller måste jag först specifikt ta 4007 versionen?

Kör på 5302.

Men det kan vara så att du redan har 4007 eller senare. Kolla i BIOS.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Kör på 5302.

Men det kan vara så att du redan har 4007 eller senare. Kolla i BIOS.

Okej tack för hjälpen. Ska kolla vilken version det är men den är aldrig uppdaterad från att jag installerade den.

Sista frågan för den som vet. Om det finns alternativ för internet BIOS update i BIOS menyn, fungerar det också?

Har lyckats tappa bort USB stickan för 5:e gången

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Okej tack för hjälpen. Ska kolla vilken version det är men den är aldrig uppdaterad från att jag installerade den.

Sista frågan för den som vet. Om det finns alternativ för internet BIOS update i BIOS menyn, fungerar det också?

Har lyckats tappa bort USB stickan för 5:e gången

Är inte helt insatt i ditt BIOS men man brukar även kunna komma åt hårddiskarna innefrån flash BIOS menyn.
Extrahera mappen och filen till C:\ , döp om filen, starta om och leta upp den senare i BIOS.

Edit: Sida 83, Updating BIOS
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_STRIX_B45...

Länk
Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Sista frågan för den som vet. Om det finns alternativ för internet BIOS update i BIOS menyn, fungerar det också?

Ja, det fungerar också bra. Det enda problemet jag varit med om är att funktionen har dragit ner en lite äldre BIOS-version istället för senaste, men förutom såna problem så är det ju ingen större skillnad på att låta BIOS ladda ner via internet eller ladda in via ett USB-minne.