Använda stationär dator på laptopskärmen utan att musen laggar

Permalänk
Medlem

Använda stationär dator på laptopskärmen utan att musen laggar

Jag försöker använda min stationära dator på min laptopskärm eftersom laptopen är nästan 10 år gammal och hänger inte med längre. Den stationära datorn är bra, men jag vill kunna sitta i fåtöljen i vardagsrummet och spela de spel som ligger på stationära datorn.

Jag har installerat Mouse Without Borders för att kunna använda laptopens tangentbord och mus på den stationära datorn, så det är klart och allt funkar bra.

Men jag provade att projicera stationära datorn till laptopskärmen över wifi och det funkade bra till 95%, det enda problemet är att musen laggar x antal millisekunder så när jag gör något i spelet så sker det lite för långsamt så jag hinner bli dödad.

Detta beror inte på Mouse Without Borders, det är projiceringen över wifi som orsakar fördröjningen. Jag har hittat några guider om att göra samma sak fast ansluta via HDMI-kabel, men då behövde jag antingen kamera-appen i Windows 11 (jag avskyr det så jag använder Win 10) eller en HDMI-till-USB-adapter. Kanske finns ett tredje alternativ?

Finns det något sätt att få detta att funka utan att musen laggar? Om det behövs kan jag bära in själva stationära chassit till vardagsrummet, stoppa in det i ett skåp och koppla via HDMI eller liknande till laptopen, men kan inte släpa in skärm och tangentbord och allting annat som hör till stationära datorn eftersom det tar för mycket plats.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Rekordmedlem

Ansluta med kabel, ha en mus kopplad direkt till datorn du vill fjärrstyra. det lär ju hur som helst alttid bli högre latens vid fjärrstyrning och skulle du lyckas minska muslatensen så påverkar det troligen synkroniseringen mot det du ser, ärt du förresten säker på att det är hög muslatens och inte nått som beror på att den inte är synkroniserad mot bilden så att du upplever bildlatens som muslatens.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ansluta med kabel, ha en mus kopplad direkt till datorn du vill fjärrstyra. det lär ju hur som helst alttid bli högre latens vid fjärrstyrning och skulle du lyckas minska muslatensen så påverkar det troligen synkroniseringen mot det du ser, ärt du förresten säker på att det är hög muslatens och inte nått som beror på att den inte är synkroniserad mot bilden så att du upplever bildlatens som muslatens.

Nej, jag vet inte vad det beror på, jag vet bara att det jag gör i spelet sker med en jättejätteliten men irriterande fördröjning jämfört med när jag spelar direkt till den vanliga skärmen genom DisplayPort.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av favouredhawk:

Nej, jag vet inte vad det beror på, jag vet bara att det jag gör i spelet sker med en jättejätteliten men irriterande fördröjning jämfört med när jag spelar direkt till den vanliga skärmen genom DisplayPort.

Jag tror att det är mer allmän latens eller bildlatens du upplever pga fjärrskrivbordet än en specifik muslatens.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Nej, jag vet inte vad det beror på, jag vet bara att det jag gör i spelet sker med en jättejätteliten men irriterande fördröjning jämfört med när jag spelar direkt till den vanliga skärmen genom DisplayPort.

Det låter som normalt beteende. det blir bättre om du ansluter via ethernet istället för wifi men du kommer alltid ha en viss fördröjning när du streamar bild/ljud på det sättet. Hurvida det är acceptabelt beror på hur viktigt det är i spelet. CS2 och liknande är kanske inte att rekommendera för en sådan lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att det är mer allmän latens eller bildlatens du upplever pga fjärrskrivbordet än en specifik muslatens.

Skrivet av tonii:

Det låter som normalt beteende. det blir bättre om du ansluter via ethernet istället för wifi men du kommer alltid ha en viss fördröjning när du streamar bild/ljud på det sättet. Hurvida det är acceptabelt beror på hur viktigt det är i spelet. CS2 och liknande är kanske inte att rekommendera för en sådan lösning

Och det går inte att göra samma sak fast med HDMI-kabel eller nåt liknande som går direkt mellan stationära datorn och laptopskärmen istället för att behöva streama bilden från en enhet till den andra över internet?

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Och det går inte att göra samma sak fast med HDMI-kabel eller nåt liknande som går direkt mellan stationära datorn och laptopskärmen istället för att behöva streama bilden från en enhet till den andra över internet?

Vad jag vet brukar laptops endast ha bildutgångar, dvs dom kan inte ta emot och visa en signal från en annan källa. det finns säkert vägar runt detta men inget jag är bekant med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Vad jag vet brukar laptops endast ha bildutgångar, dvs dom kan inte ta emot och visa en signal från en annan källa. det finns säkert vägar runt detta men inget jag är bekant med.

Okej, tack. Nåja, det var ett sista desperat försök att slippa köpa en ny laptop för 15K. Det kunde ha gått.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Inaktiv

Testa Moonlight som klient och Sunshine aom server:

https://moonlight-stream.org/

https://app.lizardbyte.dev/Sunshine/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Otroligt, det här funkade EXAKT som jag hade tänkt, tack så väldigt mycket! Den första gången jag startade upp spelet via Moonlight/Sunshine så hakade sig allt och jag var tvungen starta om värddatorn (stationära), men vid andra försöket så gick allt smidigt. Håller tummarna att det fortsätter lika bra. Tusen tack!

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB