Är det bara jag som känner av de tuffa tiderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Förstår inte riktigt det där, kan inte minnas att jag sett någon mack ha slut på drivmedel? Eller missförstår jag?

Du missförstår, Sverige har ett behov av 1m L drivmedel och dag när vi hade gamla reduktiosplikten.
Med nuvarande blir behovet 1.4m/dag istället.

De hade säkert ett lager som sakta tömms för att fylla upp behovet som inte levererars hit. Men tveksamt om vårat promille behov i norden skulle korrigera värdspriset på olja i någon störregrad.

Därav för att vi skall få våra extra liter så blir det dyrare här men inte i resten av världen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

[quote postid="20366471" userid="159018" name="Pirum"]
Min käpphäst är boendekostnaderna. De har skenat bortom rimligt sans och vett, och jag vill inte höra något moraliserande om att folk borde bo mindre och billigare - har man barn vill man inte bo i en tvåa, vill man skaffa barn vill man förmodligen inte heller bo i en tvåa. Ska vi få upp födelsetalen (som är för låga för ett hållbart samhälle) går det inte att barnfamiljer ska snåla sig ur krisen. Att skära ner på boendekostnaderna är dessutom mycket svårare än att skära ner på mat, kläder, etc, och om då boendekostnaderna utgör en stor andel av månatliga utgifterna, ja, då blir det krångligt. Blir man av med jobbet och vill byta bostad - grattis, det är jättesvårt att byta boende när man är arbetslös.

Sverige har inte haft någon bostadspolitik att tala om på snart 20 år.
Inga bostäder där jobben finns=utebliven tillväxt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Vad jobbar du med?

Vet inte om det är enligt topic, men är just nu anställd som IT konsult inom cloud tjänster. Går knappast någon nöd på mig och jag klagar inte över min lön eller liknande.

Försöker dra mitt strå till stacken genom att vara med i hemvärnet sen 12 år tillbaka, hjälpa till med eftersök, skogsbränder och tex evakuera människor vid fara.
Dagpenningen som jag får därigenom höjs visserligen också med prisbasbeloppet, men i mitt fall får jag ca 1413:- per dag från försäkringskassan som jag deltar men tappar ca 2700:- i förlorad lön + pensionsavsättning så det är en klen tröst. Gör det för att ställa upp för samhället och hoppas väl lite naivt att om någonting händer med mig eller min familj så finns det andra som ställer upp för mig vid kris.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krockmannen:

[quote postid="20366471" userid="159018" name="Pirum"]
Min käpphäst är boendekostnaderna. De har skenat bortom rimligt sans och vett, och jag vill inte höra något moraliserande om att folk borde bo mindre och billigare - har man barn vill man inte bo i en tvåa, vill man skaffa barn vill man förmodligen inte heller bo i en tvåa. Ska vi få upp födelsetalen (som är för låga för ett hållbart samhälle) går det inte att barnfamiljer ska snåla sig ur krisen. Att skära ner på boendekostnaderna är dessutom mycket svårare än att skära ner på mat, kläder, etc, och om då boendekostnaderna utgör en stor andel av månatliga utgifterna, ja, då blir det krångligt. Blir man av med jobbet och vill byta bostad - grattis, det är jättesvårt att byta boende när man är arbetslös.

Sverige har inte haft någon bostadspolitik att tala om på snart 20 år.
Inga bostäder där jobben finns=utebliven tillväxt.

Jodå, bostadspolitiken har gått ut på att svenskarna belånar sig samtidigt som det byggs för lite, för att hålla bubblan uppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

i mitt fall får jag ca 1413:- per dag från försäkringskassan som jag deltar men tappar ca 2700:- i förlorad lön

Min arbetsgivare täcker mellanskillnaden.
Ta upp det vid förhandling

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Maarus:

Fast BRF ägarna borde få någon upprättelse i domstolarna, många kommuner har höjt avgifterna orimligt mycket men motiveringen att "markpriserna stigit".

Markpriser stiger inte när styrräntan går från -0.5% till 4%.

Det kan man tycka vad man vill om, men förutsättningarna har ju varit kända i årtionden och borde göra att ingen köper en bostadsrätt i en förening som har tomträtt, oavsett.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det jag stör mig mycket på är drivmedelspriserna. Åtgärder gjordes för att sänka dem i början på året, nu har hälften av "rabatten" försvunnit (+2kr sedan 1/1-24). Det kan ju inte vara oljepriserna då de inte verkar ha rört på sig mer än några dollar och det kan heller inte vara EUR/USD, så vad är skälet? Greedflation som nästan överallt? Kartellbildning?

Syftar du på flytande bränslen så är det inte så konstigt. All form av "skattelättnader" äts upp efter en viss tid, sedan står vi där om säg ett år med samma höga priser igen fast nu utan skatteinkomster och alla pengarna försvinner utomlands.

Tack och lov är elpriset hanterbart. Visst svänger det, men med timavtal och nattladdning så är det inga problem och fortsatt högst överkomligt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maarus:

Fast BRF ägarna borde få någon upprättelse i domstolarna, många kommuner har höjt avgifterna orimligt mycket men motiveringen att "markpriserna stigit".

Markpriser stiger inte när styrräntan går från -0.5% till 4%.

Att priserna på tomtpriser för BRFser stiger så mycket handlar väl inte så mycket om styrräntans ändring på kortare tid.
Det handar väl snarare om att de kontrakten förhandlas en gång på 10 eller 20 år (eller ännu mer). Och ja, under 20 år kan tomtpriserna faktiskt ha gått upp med hundratals procent. Så när det väl är läge för omförhändling så blir prisökningen klart kännbar.
Det handlar alltså då mer om ett lagg i kontraktstiden kontra marknadsutveckling.

Det där är antagligen ganska svårt att få gehör för i domstol. Det man skulle kunna göra är att sätta mycket kortare kontraktstider så att man omförhandlar exempelvis vart annat år. Då blir det inte så stora trösklar när det väl är dags. Men i praktiken blir det rimligen dyrare för BRFerna. För man får inte ett helt gäng år med underpriser de sista åren.
Så det är antagligen inte önskvärt heller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Att priserna på tomtpriser för BRFser stiger så mycket handlar väl inte så mycket om styrräntans ändring på kortare tid.
Det handar väl snarare om att de kontrakten förhandlas en gång på 10 eller 20 år (eller ännu mer). Och ja, under 20 år kan tomtpriserna faktiskt ha gått upp med hundratals procent. Så när det väl är läge för omförhändling så blir prisökningen klart kännbar.
Det handlar alltså då mer om ett lagg i kontraktstiden kontra marknadsutveckling.

Det där är antagligen ganska svårt att få gehör för i domstol. Det man skulle kunna göra är att sätta mycket kortare kontraktstider så att man omförhandlar exempelvis vart annat år. Då blir det inte så stora trösklar när det väl är dags. Men i praktiken blir det rimligen dyrare för BRFerna. För man får inte ett helt gäng år med underpriser de sista åren.
Så det är antagligen inte önskvärt heller.

Fast å andra sidan kan ju markägaren sätta högre pris för att säkra upp framtiden så man istället betalar överpris de första åren...svårt att veta exakt hur det skulle slå

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det kan man tycka vad man vill om, men förutsättningarna har ju varit kända i årtionden och borde göra att ingen köper en bostadsrätt i en förening som har tomträtt, oavsett.

Du kanske tycker folk som bor på tomträtt får skylla sig självt när våra tjänstemän på kommunförvaltningen vaknar upp till sina felsatsningar. Och nu förlitar sig på plundring för att få ihop budgeten. Betyder inte att alla håller med.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Har fått sämre ekonomisk standard varje dag sedan 2021, så nog märker man av kostnadsökningarna alltid. Då är jag också en person som aldrig äter utelunch om den kostar över 50kr (Kör ofta McDonalds-lunch för 20-30 kr via diverse erbjudanden, två små burgare = 600kcal totalt) så få skulle nog kalla mig slösaktig. Bolånet gör största skadan på ekonomin och avgiftshöjningarna känns också av, även om jag bor i en stabil och gammal förening. Det går ingen nöd på mig till vardags men jag har inte möjlighet att bygga upp det kapital som krävs för att köpa vård i t.ex. Schweiz, så skulle jag drabbas av cancer eller dylikt skulle det högst troligt vara kört för mig då jag sett från nära håll hur vården mår i Sverige. Jag har funderat på att ta något extrajobb på helgerna för att öka chanserna till framtida överlevnad, men varit för lat för att ta tag i det.

Vi har haft den riksbank vi förtjänat men inte nödvändigtvis valt. Men jag kan garantera att Ingves hade varit dunderpopulär under lågränteperioderna om det var en demokratisk process som utsåg riksbankschef och styrelse. På många sätt är det nya "Fattigsverige" självvalt. Hur många kan ärligt säga att de har varit kritiska till nollränte-policyn som pressade upp bostadspriser som i praktiken tvingade in köpare på höga nivåer. Samma policy stimulerade zombieföretag som inte producerade något av värde (och på så vis försvårade rekrytering för värdeskapande företag). Hur många har också varit kritiska till ränteavdrag under goda tider, om de själva gynnats? Varit kritiska till nedläggning av kärnkraft? En hel del av kostnadsökningarna är inte gemene mans fel, men vissa väldigt stora och viktiga punkter är en följd av lång passivitet och likgiltighet till beslut (eller i vissa fall avsaknad av beslut).

Med det sagt så tycker jag synd om alla som inte har haft förmåga att påverka sin situation, som lever på marginalen och vars enda sätt att hantera skenande matkostnader är att äta nudlar istället för makaroner och köttbullar. Men vissa har levt loppan på lånade pengar, köpt bostadsrätt utan att kontrollera underliggande ekonomin och överlag levt över sina tillgångar, till dessa kan jag bara erbjuda en liten fiol.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Syftar du på flytande bränslen så är det inte så konstigt. All form av "skattelättnader" äts upp efter en viss tid, sedan står vi där om säg ett år med samma höga priser igen fast nu utan skatteinkomster och alla pengarna försvinner utomlands.

Tack och lov är elpriset hanterbart. Visst svänger det, men med timavtal och nattladdning så är det inga problem och fortsatt högst överkomligt.

Ja exakt så här blir det ju alltid. Folk är ju uppenbarligen villiga att betala mycket för bensin, varför skulle då inte de privata bensinbolagen höja priserna till den nivån igen (och därmed sina vinster) när staten sänker skatten?

Det vet naturligtvis politikerna också, men så många naiva människor tvingade fram de här skattesänkningarna ändå.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Maarus:

Du kanske tycker folk som bor på tomträtt får skylla sig självt när våra tjänstemän på kommunförvaltningen vaknar upp till sina felsatsningar. Och nu förlitar sig på plundring för att få ihop budgeten. Betyder inte att alla håller med.

Hur menar du egentligen? Det har som sagt varit känt i över ett årtionde att tomträtter riskerar få rejält höjda kostnader. Har man köpt en sån bostadsrätt har man valt att göra en dålig investering. Då har jag ungefär lika mycket sympati som för någon som köpt en aktie som gått ner i pris. Om man har bott i en sådana bostadsrätt i över 15 år så kan jag ha en del sympati för att man inte kunnat förutse risken för ökade kostnader, men annars så nej, har jag inte speciellt mycket förståelse för behovet av sympati.

Lika lite som att jag kräver sympati för att jag köpte en nyproducerad bostadsrätt där avgifterna steg kraftigt första åren när räntorna steg. Det var jag medveten om risken för att de kunde göra och att risken var högre för det i en nyproduktion. Där steg avgiften med 50% på mindre än 2 år.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Tack och lov är elpriset hanterbart. Visst svänger det, men med timavtal och nattladdning så är det inga problem och fortsatt högst överkomligt.

Mm.. för det är rimligt att det ska kosta 200% mer för exakt samma förbrukning bara för att Enron 2.0-gänget ska exportera till kontinenten

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FX9:

Fast å andra sidan kan ju markägaren sätta högre pris för att säkra upp framtiden så man istället betalar överpris de första åren...svårt att veta exakt hur det skulle slå

Aa. Sant. Jag tror väl att prognosen varit mer modest för 20 år framåt från millenieskiftet på markprisutvecklingen från kommunens beräkningar än den faktiskt blivit. Har varit ett jäkla race där. Men jag vet inte hur kalkylerna brukar se ut för den typen av kontrakt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Att priserna på tomtpriser för BRFser stiger så mycket handlar väl inte så mycket om styrräntans ändring på kortare tid.
Det handar väl snarare om att de kontrakten förhandlas en gång på 10 eller 20 år (eller ännu mer). Och ja, under 20 år kan tomtpriserna faktiskt ha gått upp med hundratals procent. Så när det väl är läge för omförhändling så blir prisökningen klart kännbar.
Det handlar alltså då mer om ett lagg i kontraktstiden kontra marknadsutveckling.

Det där är antagligen ganska svårt att få gehör för i domstol. Det man skulle kunna göra är att sätta mycket kortare kontraktstider så att man omförhandlar exempelvis vart annat år. Då blir det inte så stora trösklar när det väl är dags. Men i praktiken blir det rimligen dyrare för BRFerna. För man får inte ett helt gäng år med underpriser de sista åren.
Så det är antagligen inte önskvärt heller.

En förening i Bromma hade en avgäldsökning på 1385% över 45år. Det är 6.18% Cagr årligen. Är det rimligt? Marken har inget kassaflöde. Det är betydligt mer än riskfri statslåneränta där avkastningen är negativ efter inflation. Våra tjänstemän menar väl inte att inflationen är högre än inflationsmålet på 2%, under alla dessa år?

Börsindex avkastar 7-8% med massiv volatilitet och medföljande risk. Och marknadsprissättning, det finns bara en potentiell köpare och det är föreningen. Vem säljer mest mark i kommunen? Troligen kommunen..

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Mm.. för det är rimligt att det ska kosta 200% mer för exakt samma förbrukning bara för att Enron 2.0-gänget ska exportera till kontinenten

Fossilbolag som drar nytta av vanliga stackars människor, säg att det inte är sant!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maarus:

En förening i Bromma hade en avgäldsökning på 1385% över 45år. Det är 6.18% Cagr årligen. Är det rimligt? Marken har inget kassaflöde. Det är betydligt mer än riskfri statslåneränta där avkastningen är negativ efter inflation. Våra tjänstemän menar väl inte att inflationen är högre än inflationsmålet på 2%, under alla dessa år?

Börsindex avkastar 7-8% med massiv volatilitet och medföljande risk. Och marknadsprissättning, det finns bara en potentiell köpare och det är föreningen. Vem säljer mest mark i kommunen? Troligen kommunen..

Ja jag ser inte det som omöjligt att det där kan hända faktiskt. Inflationen kan vara på 2% - samtidigt som markpriserna för en tomt ökar snabbare än landets inflation.
Det är väl inte helt otänkbart att något område har haft över 6% värdeökning på tomten per år i snitt över ett antal årtioenden.
Lönerna har gått upp snabbare än inflationen över lång tid. Och bostadspriserna har ökat snabbare än lönerna över lång tid i landet. Det borde rimligen kunna ge utfall där tomtpriset gått upp en hel del mer än inflationen över tid.

Man kan ställa frågan om det är chysst att ta ut marknadspriser för mark även om det är kommunägd mark. Jag skulle inte säga att det behöver vara så fel faktiskt. Men det är klart att det blir en ordentlig smäll om man har ett förhandlat kontrakt 45 år framåt och det löper ut - och markpriserna har rusat under några årtioenden. Helt klart!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fast å andra sidan kan ju markägaren sätta högre pris för att säkra upp framtiden så man istället betalar överpris de första åren...svårt att veta exakt hur det skulle slå

Fast det är ju ett estimerat marknadsvärde, inte en godtycklig siffra som markägaren själv sätter. Du menar kanske att man skulle lägga ett visst procentuellt påslag på detta marknadsvärde initialt dock? Ja, det är nog som du säger svårt att veta exakt hur det skulle slå.

Skrivet av Maarus:

Fast BRF ägarna borde få någon upprättelse i domstolarna, många kommuner har höjt avgifterna orimligt mycket men motiveringen att "markpriserna stigit".

Markpriser stiger inte när styrräntan går från -0.5% till 4%.

Nja, allt har skett precis enligt avtal och markpriserna har stigit rejält på de årtionden som passerat sedan senaste värderingen. Till skillnad från avtalen vid nyproduktion finns mig veterligen inget i avtalet om "skälig höjning" eller liknande, så svårt att ta upp i domstol så länge inte beräkningen av marknadsvärdet är suspekt.

Det är i grunden det kortsiktiga tänkandet att inte köpa ut marken så snart man kan, utan istället ha skjutit på det som ligger bakom. Eventuellt har det varit med förhoppningen att man förmodligen hinner flytta innan det brakar till.

Nog för att det alltid är lätt att vara efterklok, men att tro att en väldigt begränsad resurs (mark i en storstad) inte skulle gå upp stadigt under flera årtionden är ju samtidigt väldigt nativt.

Däremot är det väl beklagligt nog så att många inte vetat att friköpt tomt kontra tomträtt är väldigt viktigt att räkna in vid köp av en bostadsrätt. Det är ju ofta en sak som ingen talar om för dig som köpare, utan något som man tvingas läsa på om själv. Mäklaren står ju på säljarens sida.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Fossilbolag som drar nytta av vanliga stackars människor, säg att det inte är sant!

Eller hur 😂

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag bor i en brf med tomträtt och vi vart erbjudna att köpa den tomten för 42m - 15% rabatt(du får 50% som hus ägare). Ingen byggrätt finns (vi har blivit nekade att köpa den i 10år innan)
Kostand skulle bli ca 34m efter alla avgifter och papper, med en ränta i snitt på 2% och amortering av lånet om samma belopp som tomträttsavgiften är på så skulle vi som föreningen ha Return of investment 2073 och störst kostnad skulle vara för de som bor i närtid. Vilket gör att föreningar inte kan köpa då man som brf måste ha "kostnaden skall fördelas lika under ägandet" vilket det tyvärr aldrig blir med ej fasta lån med fast avbetalning.

Att nyproduktion kan få 40-60% rabatt vid markköp blir ju lite skevt för brfer(se nacka kommun).

2022 erbjöd Stockholm kommun brfer att köpa loss av de 1500 tillfrågade genomfördes enbart 1 affär.
Flertalet vart nekade pga byggrätt och två föll på att de inte kunde klara bankens lånekrav.

Var någon brf i city som misslyckas att köpa tomten för 1.5 miljarder....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Är personligen i en bra ekonomisk situation; bor ensam utan ungar, ingenjörsjobb, inga lån längre på lägenheten (liten stad) och små hyreshöjningar.

Klart dock att det inte är roligt men den svaga ekonomin, men det är ändå ganska lätt att spara. Mitt största tips är att bojkotta maraffärer som har gjort vansinneshöjningar, host ICA host. Är i snitt 20-30% billigare att handla motsvarande matvaror på typ lidl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Tips, kolla inte i "Vad har jag i lön"-tråden. Det slutade jag med för länge sen. Man blir bara deprimerad av hur ojämställt det är i Sverige. Framförallt när folk som är friska tror man själv valt att vara sjuk eller är lat. Min sambo har sjukpenning i särskilda fall (hon har också ME och kan inte jobba alls) och hon får ut ~3800kr/mån (+ lite boendetillägg) på den (min inkomst spelar ingen roll, beloppet är fast).

Vem klarar sig på 3,8k i månaden? Den är HELT orimlig. Det är dessutom ett belopp som inte höjts sedan 2012 tror jag det var. Som tur är har jag ett jobb så vi klarar oss.

Först av allt, min sympati för både dig och din sambo, ME är verkligen ett "helvete"... dels för att den faktiskt är extremt "handikappande" och dels för att den inte "syns", vilket gör det extremt svårt för omgivningen att förstå. Har själv medel till svår ME som gör att jag i stort sett är bunden till hemmet mestadels av tiden där större delen av dygnet spenderas i sängen.

Folk som tror man "lever fett på bidrag" har uppenbarligen aldrig testat det, eller ens känner till hur svårt (ibland omöjligt) det kan vara att faktiskt få dem. Konsumentverket säger att en man i 40-års åldern t ex har en matkostnad på 3400:-/månad, skulle jag gå efter dem hade jag inte kunnat överleva på det jag får ut.
Hyra: 8000:- (tvåa i en förort)
El: 450:-
Bredband: 500:- (Telenors lägsta, 100/100)
Käk: 3400:- (enligt konsumentverket)
Mobilabonnemang: 100:- (Vimla, lägsta)

Ger 1.550:- över som skall täcka in precis allt annat som medicin, läkare, ta sig till läkare, hemtjänst, kläder, "nöje", skor etc etc Så den som tror att man som långtidssjukskriven lever "fett på en massa bidrag" borde nog ta sig en funderare om vad som verkligen är sant. Självklart måste någon form av sparande läggas in då man efter ett par år måste införskaffa en ny mobiltelefon samt annan elektronik med jämna mellanrum. Och nej, man har ej rätt till merkostnadsersättning som sjukskriven... eller bostadstillägg.

Generellt:

Nu kan det diffa någon miljon hit eller dit då jag inte minns exakt... men Ica redovisade en vinst för fjärde kvartalet 2022 på ca 185 miljoner. Under fjärde kvartalet 2023 redovisade de en vinst på 931 miljoner.... så att det skulle vara sådana extrema kostnadsökningar för DEM som gjort att matpriserna har gått upp är ren BS.

På flertalet varor ligger t ex "stammispriserna" högre än vad de gjorde som normalpris för endast några månader sedan. "Färdigrätter" t ex har gått från 5 för 100:- till 3 för 99:-... för att ange endast ett litet exempel.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av Krockmannen:

Sverige har inte haft någon bostadspolitik att tala om på snart 20 år.
Inga bostäder där jobben finns=utebliven tillväxt.

Urbanisering. Alla bättre betalda jobb går emot att endast finnas i storstäder som Stockholm, Göteborg, Malmö. Det finns lite undantag inom vård, skola och omsorg. Detta leder till att att många mindre orter avbefolkas, kvar bor bara pensionärer, sommarturister och sedan några av de som hade de kommunala jobb jag nämnde ovanför.
När det blir mindre som bor på orterna, så kommer mindre pengar in och de drar in på allt och det blir mindre attraktivt att bo där.

Samtidigt klagar alla på att det byggs för lite bostäder i de större städerna.

Det enda som kan ändra detta är mer möjlighet till distansjobb, då kan folk bo längre ifrån storstäderna och leva billigare. Så jag påstår att det finns gott om bostäder i sverige, men utvecklingen går att alla ska bo i några få städer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Vi kör också pellets (tyvärr) och har varit tvungna att köpa svindyra pellets förra året. Nu när våren nalkas verkar de flesta tillverkare erbjuda rabatter dock.
T.ex 20% här https://fagelforspellets.se/
Vida, SCA och Laxå kommer säkert följa efter .

Är i valet och kvalet på om man ska investera i värmepump nu eller vänta. Det är en relativt stor investering och vi har lite annat som behöver prioriteras.

Allt ska ju ses i perspektiv, det är många i tråden som har goda tips, men det som inte inkluderats är det antal "minsta antal" pallar man måste köpa till priset + om dom levererats direkt till garageporten, det gör min sotare och har alltid gjord, men till 2200 normalt, när det blir 5000... suck... ja du vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Först av allt, min sympati för både dig och din sambo, ME är verkligen ett "helvete"... dels för att den faktiskt är extremt "handikappande" och dels för att den inte "syns", vilket gör det extremt svårt för omgivningen att förstå. Har själv medel till svår ME som gör att jag i stort sett är bunden till hemmet mestadels av tiden där större delen av dygnet spenderas i sängen.

Folk som tror man "lever fett på bidrag" har uppenbarligen aldrig testat det, eller ens känner till hur svårt (ibland omöjligt) det kan vara att faktiskt få dem. Konsumentverket säger att en man i 40-års åldern t ex har en matkostnad på 3400:-/månad, skulle jag gå efter dem hade jag inte kunnat överleva på det jag får ut.
Hyra: 8000:- (tvåa i en förort)
El: 450:-
Bredband: 500:- (Telenors lägsta, 100/100)
Käk: 3400:- (enligt konsumentverket)
Mobilabonnemang: 100:- (Vimla, lägsta)

Ger 1.550:- över som skall täcka in precis allt annat som medicin, läkare, ta sig till läkare, hemtjänst, kläder, "nöje", skor etc etc Så den som tror att man som långtidssjukskriven lever "fett på en massa bidrag" borde nog ta sig en funderare om vad som verkligen är sant. Självklart måste någon form av sparande läggas in då man efter ett par år måste införskaffa en ny mobiltelefon samt annan elektronik med jämna mellanrum. Och nej, man har ej rätt till merkostnadsersättning som sjukskriven... eller bostadstillägg.

Generellt:

Nu kan det diffa någon miljon hit eller dit då jag inte minns exakt... men Ica redovisade en vinst för fjärde kvartalet 2022 på ca 185 miljoner. Under fjärde kvartalet 2023 redovisade de en vinst på 931 miljoner.... så att det skulle vara sådana extrema kostnadsökningar för DEM som gjort att matpriserna har gått upp är ren BS.

På flertalet varor ligger t ex "stammispriserna" högre än vad de gjorde som normalpris för endast några månader sedan. "Färdigrätter" t ex har gått från 5 för 100:- till 3 för 99:-... för att ange endast ett litet exempel.

Vilket stadsnät/fiberleverantör tillhör du?

Låter otroligt dyrt med 500kr/mån för 100/100.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du missförstår, Sverige har ett behov av 1m L drivmedel och dag när vi hade gamla reduktiosplikten.
Med nuvarande blir behovet 1.4m/dag istället.

De hade säkert ett lager som sakta tömms för att fylla upp behovet som inte levererars hit. Men tveksamt om vårat promille behov i norden skulle korrigera värdspriset på olja i någon störregrad.

Därav för att vi skall få våra extra liter så blir det dyrare här men inte i resten av världen

Cyklar så har inte koll på bränsle priserna men har både bensin och diesel ökat?

Diesel kan Europa inte processa nog av själva (var beroende av Ryssland) så nu importerar vi från Indien (via Ryssland). "Oroligheterna" i mellanöstern gör att båtarna får ta omväg runt hela Afrika, vilket ökar priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Allt ska ju ses i perspektiv, det är många i tråden som har goda tips, men det som inte inkluderats är det antal "minsta antal" pallar man måste köpa till priset + om dom levererats direkt till garageporten, det gör min sotare och har alltid gjord, men till 2200 normalt, när det blir 5000... suck... ja du vet.

Det går åt ungefär 4-5 pallar under vintern för oss så det är en rätt stor kostnad.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Många som klagar och det får man göra ibland.

Jag märker av höjning av elnätsavgifter och matpriser, men annat har inte ökat nämnvärt för mig. Kan förstå de som har bolån och får tio eller femtontusen extra att betala varje månad, men ränteläget har inte alltid jättemycket att göra med ekonomin i övrigt.

Här blev det många som klagar på samhället i stort, kan väl säga att vården var utmärkt när jag bröt handen för en månad sedan. Då jag hade frikort var alla besök till sjukhuset avgiftsfria, fick både vanlig röntgen och (senare) datortomografi. Just akut och specialistvård är jag inte särskilt oroad över.

Bredbandet betalar jag lika mycket för som under 2022, mobil betalar jag lika mycket för och bensinpriser är lägre än 2022, hyra och parkering har gått upp ~5 % sedan 2022.

Skrivet av Mullvaden83:

Min fru pluggade o hade CSN. Hon blev gravid o vi fick barn. Hon fick ut runt 3500kr i föräldrapenning för att hon inte hade jobbat innan pluggandet. Hade hon varit ensamstående/(jag hade dött eller whatever) hade hon ju gått under. Hur fan tycker staten man ska klara sig på det? ....

Hon hade inte gått under och staten tycker inte någon ska klara sig på detta, det är därför kommunerna har ekonomiskt bistånd. Det som krävs för sk socialbidrag medan du är föräldraledig är att du tar ut full föräldrapenning. Bistånd räknas på hushåll så det gäller givetvis bara om den med ungen/ungarna är ensamstående och när sparpengar är slut. Det är inte mycket pengar, men det räcker till mat plus att de täcker hyra, el och hemförsäkring. Försäkringssystemet är byggt på att man arbetar, annars får man det knapert.

%
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hon hade inte gått under och staten tycker inte någon ska klara sig på detta, det är därför kommunerna har ekonomiskt bistånd. Det som krävs för sk socialbidrag medan du är föräldraledig är att du tar ut full föräldrapenning. Bistånd räknas på hushåll så det gäller givetvis bara om den med ungen/ungarna är ensamstående och när sparpengar är slut. Det är inte mycket pengar, men det räcker till mat plus att de täcker hyra, el och hemförsäkring. Försäkringssystemet är byggt på att man arbetar, annars får man det knapert.

Jo men man hamnar lixom mellan stolarna när man är 2.
Om budgeten funkar när en jobbar o en pluggar (fullt CSN). O sen kapas det till 1/3 så blir det knapert. Jo vi överlevde. Men det är ändå sjukt att lägsta föräldrapenningen är så låg som den är.
O för att få ekonomiskt bistånd från kommunen/soc så lär man blivt vräkt o fått kronofogden på sig redan innan dom är klara med sin utredning om man har rätt till biståndet eller ej.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros