Permalänk

Gubbgaming 15-16 k

Hej.

Jag vill börja med att skriva att jag är imponerad över nivån och engagemanget i det här forumet! Jag hoppas att någon vill hjälpa en drygt 50-årig gubbe också.

Jag behöver en ny stationär dator efter att min tre år gamla Legion med ett 2070-kort lagt av.
Jag spelar mest football manager, men jag vill att datorn ska klara CS2 när det blir spelbart, och om det skulle dimpa ner ett nytt Skyrim eller Fallout. Egentligen är priset det som får styra, så mycket bang för buck som möjligt. Senaste 20 åren jag alltid betalat 12 000 kr för varje ny dator, men jag inser att det måste bli dyrare nu. Målet är 15-16 000 kr. Om man genom att lägga till ett par hundralappar kan få något som verkligen gör skillnad för riggen är det ok.

Jag tror att jag kan klara av att köpa en Windows-nyckel själv och installera, jag vill däremot inte bygga själv. Det kanske är bra med en från Inet då? Jag har goda erfarenheter från Inet, så jag handlar mer än gärna där. Jag har kikat lite på IT-sale också, de verkar reko. De som stör mig där är att de har bluetooth och wifi som tillval på sina burkar som jag fattar det, men jag kanske fattar fel.

Några önskemål:
* Chassi. Enfärgat tråkigt, typ grått eller vitt helst, men svart fungerar också. Jag är allergisk mot led-belysning. Glasruta är ok. Ju mindre chassi (storleksmässigt) desto bättre, men inte jätteviktigt.
* Internminne. 32 gb verkar ju vara standard.
* Lagring 1 tb
* Moderkort. Bra om det finns 2 stycken m2 uttag så kan jag återanvända en 2 tb m2-disk från gamla datorn som extra lagringsenhet. Plus om det är lätt att peta i den disken själv, men jag lyckades sätta i det i den gamla datorn fast jag var tvungen att lyfta bort grefikkortet, så det är inte superviktigt.
* Nätaggregat. Jag har haft två datorer där aggregatet dött genom åren, jag vet inte varför. Jag vill därför helst inte ha billigaste skiten man kan hitta, någon form av kvalitet och effekt ska det vara.
*Processor/grafikkort. Bang for buck, det pengarna räcker till.
*Wi-fi, bluetooth och ethernet vill jag gärna ha, men det kanske finns i alla datorer oavsett?

Om det kommer något nytt i hårdvaruväg inom ett par veckor som skulle göra skillnad (typ processor eller grafikkort) så nämn gärna det, då kanske jag ska vänta lite.
Det skulle också vara roligt om alla delar finns i lager (eller snart i lager) om det blir Inet.

Som alla vet är vi gamlingar generellt sätt jobbiga att ha att göra med, så jag ser gärna att man lämnar någon form av motivering till varför jag ska ha det jag ska ha. Det är dock inget krav. Jag är väldigt tacksam för alla tips jag kan få oavsett.

Stort tack på förhand, kärlek till er som har kunskapen som orkar hjälpa alla oss andra nollor!

Permalänk
Medlem

En del över budget, men detta är vad jag föreslår som en "hållbar" dator du kommer klara dig med ett bra tag.
Går såklart att skära en del med budget-chassi, billigare PSU och snikvarianter av mATX-moderkort, långsammare minnen osv.

Moderkort med WIFI och BT. 3x M.2
PSU med 10år garanti.

https://www.inet.se/datorbygge/b1487172/datorbygge

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/a74kAYNzAjqANYxBiyoTNsekEME/mini-itx

Detta är en mini itx storlek med tanke på att du ville ha så liten dator som möjligt.

Allt är från inet, du kan kolla prisjakt på liknande produkter och prispressa om du vill.

Jag gick på am4. Men du kan gå på am5 med 7600 lite dyrare och du kanske kan uppgradera processor i framtiden på samma moderkort och spara lite pengar då.

Fanns ett itx moderkort som var 500kr billigare men den fanns inte i lager hos inet tills på onsdag.(bara 1 m2 på det billigare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

En del över budget, men detta är vad jag föreslår som en "hållbar" dator du kommer klara dig med ett bra tag.
Går såklart att skära en del med budget-chassi, billigare PSU och snikvarianter av mATX-moderkort, långsammare minnen osv.

Moderkort med WIFI och BT. 3x M.2
PSU med 10år garanti.

https://www.inet.se/datorbygge/b1487172/datorbyggehttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1487172/datorbygge

Ser bra ut. Hade nog lagt till 100 kr dock för 100 W extra samt semi-passiv drift. Fläkten behöver aldrig ens snurra med det här bygget.

https://www.inet.se/produkt/6905572/msi-mpg-a850g-pcie5-850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeaj:

Detta är en mini itx storlek med tanke på att du ville ha så liten dator som möjligt.

Så liten att de inte behövs nån cpu kylare?

@OP Vill du ha litet av nån speciell anledning, eller bara för de e snyggt? Generellt lättare att hålla ett större chassi svalt (och därmed tyst).
Iom de e helt nytt du ska köpa hade jag nog satsat på am5, så kan du uppgradera den lätt senare vid behov.

Permalänk

SUMITOMO: Tack. Det är en bit över budget, men jag kommer absolut att överväga den. Det verkar ju vara fler som tycker att den set-upen är bra.

Jeaj: Tack. Jag behöver ju två m.2 platser, så det moderkortet är säkert bra.

Alastor Moody: Tack för input. Tar jag den riggen så tar jag ditt aggregat.

n0kturnal: Storleken är enbart för att det är snyggt, det är egentligen det minst viktiga. Funktion går före!

Permalänk
Medlem

Hej gubbe!

Eftersom ingen har frågat tidigare, vilken upplösning och HZ vill du/spelar du i?

Just nu var det otroligt skralt med kampanjer på Inet för övrigt.

Visa signatur

2008: I5 - 550w corsair - 2x2g corsair x-treme - Asus P7P55D LE - Xfx 5850 - w7 64.

2023: I5 -13600k - 1000w rme- 2x16gb ddr5 5200mhz - X670E-A - 3070

Permalänk

Just nu testar jag med en tv, Hisense 43, men det är ärligt talat ingen höjdare. Jag testar den för att jag vill ha en stor skärm när jag jobbar hemma. Typ 4k och 60 Hz. Tror inte att jag kommer att kunna spela några spel med mer tempo på den...

När jag köpt ny dator blir ny skärm kanske nästa projekt.

Jag har iofs en 31.5 Samsung C32JG56 so min egentliga spelskärm även om den är undanstoppad just nu. 2k och 144 Hz har jag för mig.

Tackar som frågar! 🙂

Permalänk
Medlem

[quote postid="20369491" userid="229095" name="Blahblahblah"]
Hej.

Jag vill börja med att skriva att jag är imponerad över nivån och engagemanget i det här forumet! Jag hoppas att någon vill hjälpa en drygt 50-årig gubbe också.

Vad är en gubbe?

Permalänk

Tack så mycket för hjälpen. Jag har nu beställt en rigg enligt SUMITOMO:s förslag med Alastor Moodys korrigering av strömkälla. Tack återigen för tipsen!

En annan fråga som slog mig. Jag har ju aldrig haft en custom-built dator förut. Hur håller man enklast drivrutiner och annat uppdaterat? De stora tillverkarna har ju sine egna program för det, i min Legion-dator finns tex Lenovo vantage. Det kanske är fel forumdel att fråga det i, men det gäller ju datorn jag precis beställt i den här tråden.