Trådlös styrning av alla skärmar och högtalare i hemmet möjligt?

Permalänk
Medlem

Trådlös styrning av alla skärmar och högtalare i hemmet möjligt?

Då jag snart flyttar in i ny lägenhet och arbetar hemifrån majoriteten av tiden undrar jag om det finns möjlighet att trådlöst styra alla skärmar via samma tangentbord och mus i de 3 olika rummen? Jag kommer ha ett kontor med stationär dator vilket jag antar blir ”kärnan”, i vardagsrummet och sovrummet kommer det finnas 2 tv-apparater och även en laptop. Min önskan är också att högtalarna som kommer finnas i varje rum kan styras via skärmarna.

Rådfrågade personal på en teknikkedja där jag bor och deras förslag var raspberry pi, utöver det var det mest huvudskakningar och att det mer eller mindre var omöjligt att lösa detta trådlöst då det handlar om samspel mellan flera olika skärmar och högtalare. För att komplicera detta mer ska man kunna använda skärmarna utan att de stör varandra, någon ska alltså kunna kolla på tv i vardagsrummet medans jag svarar på mejl i sovrummet. Fick tips om att ställa frågan här och se om någon har idéer på om och hur detta skulle kunna lösas?

Ytterligare förtydligande
Då arbete ska kunna utföras i alla rum i lägenheten ska alla skärmar koppla upp till samma ”moln”, jag ska alltså ha möjlighet att fortsätta skriva på ett dokument inne i kontoret på den stationära datorn som tidigare påbörjats på laptopen t.ex.

Förtydligande kring frågan
Permalänk
Medlem

Om jag förstår dig rätt så vill du ha trådlös mus och Tk som du kan gå runt och nyttja till varje enhet?

Det enda jag kan tänka mig är https://www.kvm-switches-online.com/wireless-kvm.html
Hur detta fungerar eller om det är bra vete tusan

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om jag förstår dig rätt så vill du ha trådlös mus och Tk som du kan gå runt och nyttja till varje enhet?

Det enda jag kan tänka mig är https://www.kvm-switches-online.com/wireless-kvm.html
Hur detta fungerar eller om det är bra vete tusan

Tack, får läsa in mig lite och se om det skulle kunna vara något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idaliee:

Ytterligare förtydligande
Då arbete ska kunna utföras i alla rum i lägenheten ska alla skärmar koppla upp till samma ”moln”, jag ska alltså ha möjlighet att fortsätta skriva på ett dokument inne i kontoret på den stationära datorn som tidigare påbörjats på laptopen t.ex.

Just detta löser man nog enklare med Onedrive om du använder Word.

Vill man samma miljö oavsett vilken skärm man sitter på så är nog någon form av fjärrstyrning lättare, t.ex. RDP eller Teamviewer.
Allt jobb görs då på den stationära och endast en fjärrstyrnings klient behövs på övriga enheter.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W