Xbox avslöjar konsolernas framtid på torsdag

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Du kanske inte är känslig nog heller eller din setup kanske fungerar bättre men det är ett väl dokumenterat problem på Xbox och det är Xbox som är problemet då andra konsoler fungerar utan problem. Jag får t.o.m. audio delay på 2.0 LPCM kopplat in i en datorskärm, vilka spel man kör spelar också roll.

Finns massa folk som inte bryr sig om ljudet har 100-200ms delay och i många spel så är det inte speciellt märkbart om det inte är ansikten när de pratar.

Jag har aldrig haft så mycket fördröjning men Dolby Atmos är värst av alla alternativ för mig med typ 200ms delay. Xbox har ju "passthrough" inställning men det fungerar INTE på spel, bara på video.

Vad jag kan läsa mig till iaf är att det är aldrig passthrough på ljudet vid spel så man måste nästan alltid välja LPCM om man vill komma undan så mycket "processing delay" som möjligt.

Låter som att du behöver byta soundbar eller vad det är för ljuduppsättning du har. Jag har haft Xbox sen 2002, med flera olika ljudlösningar och soundbars och aldrig haft problem med delay på ljudet...

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

Ge mig bara Game Pass med Forza Horizon 6 till Switch 2, så behöver jag ingen Xbox

Mina gamla favoritserier som Gears of War och Halo känns tyvärr inte så relevanta längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Microsoft är väl egentligen i grund och botten ett företag som levererar mjukvara och mjukvarubaserade tjänster.
Sett från den vinkeln är det förståeligt om de funderar på att skrota en hårdvaruplattform.
Att skillanderna mellan XBox och PS blivit mindre över tiden talar också för att lägga ner HW.

Förlorarna kommer bli kunderna, ett företag får monopol på spelkonsolen och ett annat på spelabonnemagen
Dubbelt så dyrt alltså....

Jag tror absolut att det finns gamla stofiler på Micsosofts huvudkontor som har skakat på sina huvuden om ”exklusivitet”. Det är lite emot en kärnvärdering inom företaget.

Permalänk
Medlem

De skiter i att utveckla egen hårdvara, kör partnerskap med Nvidia som tar fram ny shield och smäcker ihop en fantastisk streaming-tjänst med oslagbart utbud. Sony hade vart totalt chanslösa.

Edit:
Ännu bättre om de låter Nvidia designa systemkrets specifikt anpassad för streaming som de senare går i partnerskap med tv-tillverkare. Då kmr alla som köper en tv att bli en kund. Då kan även Nvidia nyttja sitt löljiga försprång de har med beräkningar för ai för att lokalt accellererad uppskalning.

Det räcker att de får till ett partnerskap med två eller tre stora tv-tillverkare innan de kan ta en enorm marknadsandel. Vem fan vill köpa konsol bortsett nisch-kunder om spelplattformen följer med tv köpet?

De skulle också lösa problematiken kring att försöka kränga nya gen konsoler, det löser sig själv när folk köper ny tv.

Tjänstefieringens våta dröm.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Låter som att du behöver byta soundbar eller vad det är för ljuduppsättning du har. Jag har haft Xbox sen 2002, med flera olika ljudlösningar och soundbars och aldrig haft problem med delay på ljudet...

"Jag får t.o.m. audio delay på 2.0 LPCM kopplat in i en datorskärm, vilka spel man kör spelar också roll."

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

"Jag får t.o.m. audio delay på 2.0 LPCM kopplat in i en datorskärm, vilka spel man kör spelar också roll."

Kvittar om du har en datorskärm eller tv om det är kopplat till samma ljud…

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Kvittar om du har en datorskärm eller tv om det är kopplat till samma ljud…

Det är så klart olika ljudenheter... skärmen är testad med inbyggda högtalarna. Kör man med hörlurar så fungerar det som det ska, det är allt ljud via HDMI som krånglar med ARC, eARC eller direkt med högtalarna i skärm eller TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

För att de har den bättre hårdvaran, skönare kontroller som passar en vuxen hand och snyggt och smidigt interface!
Kontrollerna är absolut främsta anledningen varför jag kört Xbox i alla dessa år!

(Sen att den PS4 Pro:n jag hade lät som ett jetplan blandat med en gammal hårfön hjälpte inte heller)

Ja, Xbox Elite v1 kontrollen är ett köp jag är riktigt nöjd med. Allt jag testat från Sony är verkligen inte skönt att använda.

Har dock ingen konsol, utan den är till datorn för alla spel där kontroll är ett krav för att det ska vara kul imo.

En stationär Steam Deck vore trevligt att se, alternativt i en drömvärld att man kunde köra Steam på Xbox för tillgång till alla spel. Konsolers spel är generellt riktigt dyra, så om jag kunde börja beta av min back log på säkert 500+ spel på Steam vore det guld. Men som sagt #dreamworld på den.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Normgivaren:

Så som konsolmarknaden utvecklas börjar jag överväga att köpa en "TV-pc" istället för nästa generations konsoler.

Jag spelar mina flesta spel genom PC och tv som display med handkontroll. Steam deck om jag ska lämna hushållet. Har även 2 vanliga datorskärmar för arbete.

Jag äger en xbox series X men den är knappt använd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Det är så klart olika ljudenheter... skärmen är testad med inbyggda högtalarna. Kör man med hörlurar så fungerar det som det ska, det är allt ljud via HDMI som krånglar med ARC, eARC eller direkt med högtalarna i skärm eller TV.

Testat annan hdmi kabel?
Kör själv bara ljud från tvn till en soundbar utan problem med optisk kabel.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Jag är mest förvånad hur de kunde sumpa ett märke som Xbox genom att under en konsolgeneration bara fokusera på TV, sport, always online och Kinect vilket tog död på intresset från core-publiken.

https://www.youtube.com/watch?v=KbWgUO-Rqcw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Kör själv bara ljud från tvn till en soundbar utan problem med optisk kabel.

Kör du optisk med Dolby eller DTS så får du automatiskt en fördröjning på ljudet pga. tiden det tar för konsolen att koda om ljudet on-the-fly från LPCM till Dolby Digital/DTS.

Men om du personligen märker av det eller inte är en annan sak.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

De skiter i att utveckla egen hårdvara, kör partnerskap med Nvidia som tar fram ny shield och smäcker ihop en fantastisk streaming-tjänst med oslagbart utbud. Sony hade vart totalt chanslösa.

Edit:
Ännu bättre om de låter Nvidia designa systemkrets specifikt anpassad för streaming som de senare går i partnerskap med tv-tillverkare. Då kmr alla som köper en tv att bli en kund. Då kan även Nvidia nyttja sitt löljiga försprång de har med beräkningar för ai för att lokalt accellererad uppskalning.

Det räcker att de får till ett partnerskap med två eller tre stora tv-tillverkare innan de kan ta en enorm marknadsandel. Vem fan vill köpa konsol bortsett nisch-kunder om spelplattformen följer med tv köpet?

De skulle också lösa problematiken kring att försöka kränga nya gen konsoler, det löser sig själv när folk köper ny tv.

Tjänstefieringens våta dröm.

Så länge man kan välja bort det eller tvn inte blir dyrare så skulle det vara en väg att gå, fungerar dock dåligt för de som spelar på datorskärm