Blockera vpn från att kringgå mjukvara som blockerar spelsidor.

Permalänk
Medlem

Blockera vpn från att kringgå mjukvara som blockerar spelsidor.

Hej jag har använt mig av appar som blockerar spelsidor ett tag men nyligen fått reda på att man kan använda vpn för att kringgå dessa blockeringar och jag skulle vilja veta om det går att förhindra vpn från att göra det och hur man gör i så fall? Jag använder en Android-telefon. Tack på förhand.

Permalänk

Använd inte vpn? Problem solved.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Använd inte vpn? Problem solved.

Det vore naturligtvis det enklaste men om man har ett beroende så försöker man alltid hitta en lösning vilket är anledningen till att jag ställde frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dgbg1:

Det vore naturligtvis det enklaste men om man har ett beroende så försöker man alltid hitta en lösning vilket är anledningen till att jag ställde frågan.

Då får du ge admin-kontroll till någon du litar på till din dator/telefon/router alternativt en god man som sköter din pengar. Det kommer alltid finnas sätt att tillgodose sitt eget beroende om man har möjligheten att göra det. Om du inte redan tagit extern hjälp så kanske det är dags för det innan du lägger livet i ruiner för dig och dina nära. Nu kanske du inte pratar om dig själv utan en närstående men då står sista rådet fortfarande kvar, det finns hjälp att få för det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Då får du ge admin-kontroll till någon du litar på till din dator/telefon/router alternativt en god man som sköter din pengar. Det kommer alltid finnas sätt att tillgodose sitt eget beroende om man har möjligheten att göra det. Om du inte redan tagit extern hjälp så kanske det är dags för det innan du lägger livet i ruiner för dig och dina nära. Nu kanske du inte pratar om dig själv utan en närstående men då står sista rådet fortfarande kvar, det finns hjälp att få för det också.

Det är så att jag har hållt mig från spel i flera år men jag vill inte riskera att trilla dit igen, hur gör jag för att ge admin-kontroll till någon annan? Kan jag begränsa min åtkomst själv genom att sätta ett lösenord som är svårt att komma ihåg? Jag har en bra ekonomi idag och bra koll så det är inget jag vill äventyra. Tack för ditt svar 🙂

Permalänk
Medlem

Ett sånt där "föräldraskydd" inställt på att tillåta allt förutom gambling bör fungera, tror att det finns inbyggt i Google One faktiskt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dgbg1:

Det är så att jag har hållt mig från spel i flera år men jag vill inte riskera att trilla dit igen, hur gör jag för att ge admin-kontroll till någon annan? Kan jag begränsa min åtkomst själv genom att sätta ett lösenord som är svårt att komma ihåg? Jag har en bra ekonomi idag och bra koll så det är inget jag vill äventyra. Tack för ditt svar 🙂

Bra jobbat! Då är det ju bara att fortsätta på samma spår. Av samma anledning som du inte avinstallerar dom apparna och spelar bort hus och hem så kan du lika enkelt låta bli att installera programvara för VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dgbg1:

Det är så att jag har hållt mig från spel i flera år men jag vill inte riskera att trilla dit igen, hur gör jag för att ge admin-kontroll till någon annan? Kan jag begränsa min åtkomst själv genom att sätta ett lösenord som är svårt att komma ihåg? Jag har en bra ekonomi idag och bra koll så det är inget jag vill äventyra. Tack för ditt svar 🙂

Så jävla bra det du gör! Sjukt starkt! <3
Är själv nykter idag. Sedan drygt 6 år. Kan relatera till dina tankar.

Skrivet av tonii:

Bra jobbat! Då är det ju bara att fortsätta på samma spår. Av samma anledning som du inte avinstallerar dom apparna och spelar bort hus och hem så kan du lika enkelt låta bli att installera programvara för VPN.

Som @tonii skriver, även om lite förenkling, är lite av grejen anser jag och något som jag applicerat för mig själv.
Om det är något som eventuellt sätter dig i en känslig position så ska du tacka nej och gå därifrån. Inte låta tanken gå längre än så.
Om din tanke är "Jag behöver VPN på telefonen för att skydda min integritet, men det ger mig också möjlighet att nå spelsidor som jag inte vill ha kontakt med då det riskerar mitt välmående" så anser jag att svaret är Nej. Då är inte din integritet viktigare just nu.
Ditt absolut viktigaste, för hälsa, ekonomi, relationer mm är att hålla dig nykter (eller ekvivalent till nykter gällande spel).

EDIT: Jag har bestämt mig för att jag får inte argumentera med mig själv. Om något sätter mig i riskzonen så blir det Nej (!) oavsett annan konsekvens för att de andra konsekvenserna kan jag hantera, även om kanske jobbigt men att "trilla dit" igen kan eventuellt bli slutet för mig.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Kan vara möjligt att själv fixa lösenord som du inte kommer ihåg. Tryck fram ett långa lösenord på måfå och kopiera och klistra in

Permalänk

Det du kan göra är att använda en DNS-tjänst som blockerar både spel- och vpn-sidor. Om du sätter dina enheter till att alltid använda denna DNS-server kan du minska risken för:
- att du kommer fram till VPN-sidan och -tjänsten från första början
- samt att du fortfarande blockerar spel-sidor, så även om du lyckas hitta en VPN-tjänst som inte är blockerad så har du fortfarande ytterligare ett skydd genom din DNS-tjänst.

Som tidigare nämnts så finns det alltid sätt runt alla skydd, men detta kan agera som ytterligare ett lager. Exempel på bra, gratis DNS-tjänst: nextdns.io. Där finns "Parental Control" -> "Categories" -> "Add a Category", varvid du lägger till de typer av sidor du inte vill ha åtkomst till (Gambling), samt under "Parental Control" finns "Block Bypass Methods".

Starkt av dig att ta arbeta proaktivt och förutse risker på detta sätt! Bra jobbat!

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Det du kan göra är att använda en DNS-tjänst som blockerar både spel- och vpn-sidor. Om du sätter dina enheter till att alltid använda denna DNS-server kan du minska risken för:
- att du kommer fram till VPN-sidan och -tjänsten från första början
- samt att du fortfarande blockerar spel-sidor, så även om du lyckas hitta en VPN-tjänst som inte är blockerad så har du fortfarande ytterligare ett skydd genom din DNS-tjänst.

Som tidigare nämnts så finns det alltid sätt runt alla skydd, men detta kan agera som ytterligare ett lager. Exempel på bra, gratis DNS-tjänst: nextdns.io. Där finns "Parental Control" -> "Categories" -> "Add a Category", varvid du lägger till de typer av sidor du inte vill ha åtkomst till (Gambling), samt under "Parental Control" finns "Block Bypass Methods".

Starkt av dig att ta arbeta proaktivt och förutse risker på detta sätt! Bra jobbat!

Hej och tack för ditt svar! Problemet är väl att en sådan dns-tjänst går att avaktivera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dgbg1:

Hej och tack för ditt svar! Problemet är väl att en sådan dns-tjänst går att avaktivera?

Det kommer alltid vara problemet om du får styra själv, vilket vi antagit att du gör med apparna som hindrar dig i dagsläget. Om du har ett annat upplägg idag och det inte är för känsligt så kanske det kan förmedlas så man eventuellt kan bygga vidare på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Det kommer alltid vara problemet om du får styra själv, vilket vi antagit att du gör med apparna som hindrar dig i dagsläget. Om du har ett annat upplägg idag och det inte är för känsligt så kanske det kan förmedlas så man eventuellt kan bygga vidare på det.

Antingen det eller om det går att se till så att man inte har admin-kontroll på telefonen typ blunda och ange ngt lösenord som behövs för åtkomst men jag vet inte om det går eller hur man gör isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Kan vara möjligt att själv fixa lösenord som du inte kommer ihåg. Tryck fram ett långa lösenord på måfå och kopiera och klistra in

Syftar du på lösenord för att ha åtkomst till admin-kontroll på telefonen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Det kommer alltid vara problemet om du får styra själv, vilket vi antagit att du gör med apparna som hindrar dig i dagsläget. Om du har ett annat upplägg idag och det inte är för känsligt så kanske det kan förmedlas så man eventuellt kan bygga vidare på det.

Det kanske finns ngn it-expert man kan kontakta för att få hjälp med att begränsa åtkomsten till spelsidor och appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dgbg1:

Det kanske finns ngn it-expert man kan kontakta för att få hjälp med att begränsa åtkomsten till spelsidor och appar.

Nu är jag varken psykolog eller beteendevetare men jag tycker det låter som att din beroendepersonlighet försöker dra dig åt ett håll som inte är hälsosamt. Det kanske är så att du skulle behöva ta några steg tillbaka från internet alternativt sluta använda det helt och hållet. Om du måste betala räkningar via internetbanken eller göra något annat viktigt skulle du kunna göra det hos en släkting eller nära vän när det behövs.

Det är klart du kan sätta in olika spärrer som gör att det inte går men om ditt beroende är där och pillar i bakhuvudet så kommer du ta dig runt dom ändå. Bäst då är att avlägsna sig från situationen så man fysiskt inte kan.

Om det inte är ett alternativ så är ju förslaget jag skrev i början en mellanväg: be en släkting vara admin/"förälder" till dina teknikprylar så du inte kan installera eller avinstallera program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Nu är jag varken psykolog eller beteendevetare men jag tycker det låter som att din beroendepersonlighet försöker dra dig åt ett håll som inte är hälsosamt. Det kanske är så att du skulle behöva ta några steg tillbaka från internet alternativt sluta använda det helt och hållet. Om du måste betala räkningar via internetbanken eller göra något annat viktigt skulle du kunna göra det hos en släkting eller nära vän när det behövs.

Det är klart du kan sätta in olika spärrer som gör att det inte går men om ditt beroende är där och pillar i bakhuvudet så kommer du ta dig runt dom ändå. Bäst då är att avlägsna sig från situationen så man fysiskt inte kan.

Om det inte är ett alternativ så är ju förslaget jag skrev i början en mellanväg: be en släkting vara admin/"förälder" till dina teknikprylar så du inte kan installera eller avinstallera program.

Jag har faktiskt hittat en app som inte verkar gå att avinstallera förrän prenumerationen gått ut. Man kan välja en pinkod för att stoppa sig själv från att ta bort den och jag valde helt sonika att blunda och bara skriva in några siffror på måfå. Ganska smidigt må jag säga.