Hövdings teknik säljs till österrikiska Isi Group – men inte lagret

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är det inte redan krav på cyckelhjälm? Även om lagen verkar tas med en lasbil salt.

Har för mig det ändrades för flera år sedan men kan va nått jag bara fått för mig.

Barn och ungdomar under 15 år som inte använder hjälm kan stoppas av polisen men inte bötfällas. Föräldrar eller andra personer som fyllt 15 år kan däremot bötfällas, om de på sin cykel skjutsar ett barn som inte har cykelhjälm.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/fordons...
Vilket leder till att många inte har cykelhjälm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Förespråkar du då lagkrav på cykelhjälm för alla?
Annars har vi problemet att många kör utan skydd.

Min åsikt, ett halvbra skydd är bättre än inget. Problemet med halvbra skydd kan dock vara att folk väljer detta före ett riktigt.

Det finns hur många liknelser som helt. Ett "halvbra första hjälpen kitt" i bilen är bättre än inget alls, men det finns risk att folk som skulle köpt ett riktigt väljer det "halvbra" istället.

Lagkrav för vuxna är idioti att det inte redan finns...

Annars tycker jag gott folk kan få skada sig, bara rätt åt dom, om dom inte använder hjälm.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Denna artikel hör mer hemma i Ny Teknik under Fordon alt. Samhälle. Jag ser inte den logiska SweClockers-kopplingen. Kan någon motivera eller förklara?

SweC har tidigare följt andra nyheter rörande Hövding. Det finns teknikintress, och detta faller under den kategorin.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

minns tydligt när jag var föräldraledig och var ute o rullade vagn. mötte en cyklist som cyklade ner från trottoaren för att korsa gatan. den lilla ”bumpen” som blev när hen cyklade av trottoaren räckte för att utlösa hövdingen.

tråkigt, förutom det rent tekniska så fyllde den även ett tomrum där de som inte vill bära en vanlig hjälm av en eller annan anledning ändå kunde skydda sitt huvud (i vart fall i teorin)

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Lagkrav för vuxna är idioti att det inte redan finns...

Annars tycker jag gott folk kan få skada sig, bara rätt åt dom, om dom inte använder hjälm.

Va?!
Så om någon blir påkörd av en bil och krossar skallen så är det rätt åt den personen för att den inte hade en muppig plastbit på huvudet? Jag tycker tvärtom, bara för att.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Va?!
Så om någon blir påkörd av en bil och krossar skallen så är det rätt åt den personen för att den inte hade en muppig plastbit på huvudet? Jag tycker tvärtom, bara för att.

Klart du ska ha rätten att bli invalid för något som relativt billigt kan undvikas.

Samtidigt är det ju en kostnad som samhället får ta, rent kasst är det väl enbart ekonomi - Är kostnaden för sura medborgare som får böta (inkomst!) för att de saknar hjälm större än kostnaden att behandla "bestämma-självare" när de oundvikligen blir svårt skadade?

Spontant är det win-win att minimera sjukhuskostnader och dessutom få en inkomst via böter men personligen gillar jag inte riktigt att man tvingar snarare än skapar incitament....

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Va?!
Så om någon blir påkörd av en bil och krossar skallen så är det rätt åt den personen för att den inte hade en muppig plastbit på huvudet? Jag tycker tvärtom, bara för att.

Way to exaggerate:)

Självklart önskar jag inte att en sån olycka sker.
Men en person som får en skada som kunnat undvikas med en hjälm så har dom absolut ingen rätt att beklaga sig...därmed inte sagt att jag VILL att personen ska få en sådan skada

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av Falistar:

Ingen har dött pga hövding.

Svensken är trygghetsdiande jättebäbis, som lägger hela sin tillit till att myndigheter ska tala om för denne, vad som kan vara farligt, och vad som är tryggt.

Mm ... töntar som förutsätter att hjälmar som säljs ska fungera. Moralpanik. Det är aktieägarna som är de egentliga offren här.

Permalänk
Medlem

Den där Joel Eklund verkar vara en riktig pajas.

i) Antar att ingen har tvingat dem att sälja bolaget. Löjligt att uttala sig så efter avslutad transaktion.
ii) Vad är problemet med att ett österrikiskt bolag tar över tekniken/IP?
iii) Det är deras och ingen annans ansvar att de medvetet sålt osäkra produkter.
iv) Om de säljer produkter som ska skydda människor så kanske det är bra om produkterna fungerar.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av bnr:

Den där Joel Eklund verkar vara en riktig pajas.

Framförallt får jag intrycket att han verkar ha stirrat sig så blind på själva tekniken att han nästan verkar tycka att själva produkterna varit irrelevanta, och dessutom då förväntar sig att alla andra ska se det på samma sätt.

Skrivet av bnr:

i) Antar att ingen har tvingat dem att sälja bolaget. Löjligt att uttala sig så efter avslutad transaktion.

Vid en konkurs har de ju inte direkt fria händer längre.
Konkursförvaltaren hittade en köpare av tekniken (men inte lagret), så det blev väl den bästa lösningen för att få ut pengar att försöka betala skulder med.

Skrivet av bnr:

ii) Vad är problemet med att ett österrikiskt bolag tar över tekniken/IP?

Det kan man förstås ha olika syn på. Men man kan ju absolut tycka att det är trist när svensk teknik flyttar utomlands.

Skrivet av bnr:

iii) Det är deras och ingen annans ansvar att de medvetet sålt osäkra produkter.

Håller med, och min känsla är att det går tillbaka till det här med vad man verkar ha haft sitt stora intresse i... den underliggande tekniken eller produkterna.

Skrivet av bnr:

iv) Om de säljer produkter som ska skydda människor så kanske det är bra om produkterna fungerar.

Jo, helt klart. Jag skulle ju dock inte gå så långt som att att ingenting skulle ha fungerat, men det har ju framstått som att de haft både kvalitetsproblem (inte okej, särskilt som det verkade hanteras) och en del begränsningar som hör ihop med tekniken som sådan (kan kanske vara okej bara det är väldigt tydligt vad som är vad).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Framförallt får jag intrycket att han verkar ha stirrat sig så blind på själva tekniken att han nästan verkar tycka att själva produkterna varit irrelevanta, och dessutom då förväntar sig att alla andra ska se det på samma sätt.

Ja, ganska bra analys.

Skrivet av evil penguin:

Vid en konkurs har de ju inte direkt fria händer längre.
Konkursförvaltaren hittade en köpare av tekniken (men inte lagret), så det blev väl den bästa lösningen för att få ut pengar att försöka betala skulder med.

Det jag menar är att det är självförvållat, om än indirekt. Om du har en startup med fungerande produkter och en viable affärsplan så kan du ofta hitta kapital. Om du har misskött bolaget och dess produkter genom t.ex. bristande QA/säkerhet när du säljer just säkerhet, samt dålig hantering när brister uppmärksammats och dina produkter blir permanent försäljningsstoppade så menar jag att man grävt sin egna grav.

Skrivet av evil penguin:

Det kan man förstås ha olika syn på. Men man kan ju absolut tycka att det är trist när svensk teknik flyttar utomlands.

Ja, fair enough.

Skrivet av evil penguin:

Håller med, och min känsla är att det går tillbaka till det här med vad man verkar ha haft sitt stora intresse i... den underliggande tekniken eller produkterna.

Ja, bra med andra perspektiv. Du har helt klart en poäng.

Skrivet av evil penguin:

Jo, helt klart. Jag skulle ju dock inte gå så långt som att att ingenting skulle ha fungerat, men det har ju framstått som att de haft både kvalitetsproblem (inte okej, särskilt som det verkade hanteras) och en del begränsningar som hör ihop med tekniken som sådan (kan kanske vara okej bara det är väldigt tydligt vad som är vad).

Det är just hanteringen som är spiken i kistan. Du kan inte sälja säkerhet och sedan inte ta säkerheten på allvar när den faktiska säkerheten diffar från den marknadsförda säkerheten.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Grattis Sverige! Vi har myndigheter som inte bara ser till att fler cyklister kommer att skadas och dö i trafiken utan även att teknikutveckling flyttar utomlands. – Joel Eklund.

Han har förvisso haft många år på sig att göra en ordentlig produkt. Det är inte myndigheternas fel att deras produkter inte uppnår svensk standard.
Snacka om att kasta sten i glashus.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Konsumentverket ålade hövding med ett säljförbud av hövding 3, något som varit i effekt sen konsumentverkets beslut.
Men, det stoppar inte Amazon! För de måste ju kränga produkterna de har i kager på något sätt! (Sålt av; Amazon, hanteras av; Amazon)

Produktlänk:
https://www.amazon.se/H%C3%B6vding-4053-Unisex-Airbag-Cykelhj...

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

Konsumentverket ålade hövding med ett säljförbud av hövding 3, något som varit i effekt sen konsumentverkets beslut.
Men, det stoppar inte Amazon! För de måste ju kränga produkterna de har i kager på något sätt! (Sålt av; Amazon, hanteras av; Amazon)

Produktlänk:
https://www.amazon.se/H%C3%B6vding-4053-Unisex-Airbag-Cykelhj...

Intressant. Jag har anmält det till Konsumentverket så får vi se vad som händer.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Hade aldrig förlitat mig på något sånt. Vanlig hållbar hjälm av bra kvalitet, o där kan vi stanna.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Har alltid gillat hövding men ända sedan konceptet visades och de satte prislappen har det varit helt uppenbart att det aldrig skulle bli lönsamt. Det är redan svårt nog att få folk att skydda huvudet och att få dem att betala flera tusenlappar för det är en dröm. Jag undrar om damerna som grundade företaget fick det sålt för en fin summa? Jag vet att de lämnade företaget för flera år sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

Konsumentverket ålade hövding med ett säljförbud av hövding 3, något som varit i effekt sen konsumentverkets beslut.
Men, det stoppar inte Amazon! För de måste ju kränga produkterna de har i kager på något sätt! (Sålt av; Amazon, hanteras av; Amazon)

Produktlänk:
https://www.amazon.se/H%C3%B6vding-4053-Unisex-Airbag-Cykelhj...

Skrivet av Sarato:

Intressant. Jag har anmält det till Konsumentverket så får vi se vad som händer.

Det är rätt lång leveranstid dock, så den verkar ju inte skickas från deras svenska lager utan kanske Tyskland eller något sådant? Frågan är om Amazon bara kollrat bort sig någonstans på vägen...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Ingen har dött pga hövding.

Svensken är trygghetsdiande jättebäbis, som lägger hela sin tillit till att myndigheter ska tala om för denne, vad som kan vara farligt, och vad som är tryggt.

Du har fel. Motsatsen är ex Kinas marknad som inte jobbar med risk så som EU och Sverige gör och där tillåts företag sälja skräpprodukter. Så jobbar inte vi och det är att föredra.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Bortser man från säkerhets frågan hade den nog gjort större succé med om den inte vore så otroligt ful

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Bortser man från säkerhets frågan hade den nog gjort större succé med om den inte vore så otroligt ful

Du vet om att man inte cyklar runt med den uppblåst?

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Du har fel. Motsatsen är ex Kinas marknad som inte jobbar med risk så som EU och Sverige gör och där tillåts företag sälja skräpprodukter. Så jobbar inte vi och det är att föredra.

Har jag fel åsikt, eller vad syftar du på?