Jag har goda och dåliga nyheter för dig.
Animation är rätt så mycket fusk.
I många fall så mäter man det i begreppen "ones", "twos", "threes" och "fours". (EDIT, inte fours och eights, varit en lång dag)
Scener som är väldigt viktiga och har mycket rörelse animeras i Ones, detta är 24 fps. Det är bara en handful scener som någonsin behöver så här mycket detaljer i rörelserna.
Majoriteten av en Disney film kommer göras i Twos, detta är ca 12 fps. Mer än så behövs inte för animation och du har tydligen inte märkt det.
Många vanliga animerade serier görs faktiskt i Threes, det är som du kan gissa ca 6 fps. Talking heads scener osv. Och tittar man på tecknat så är det väldigt mycket talking heads...
Är de riktigt lata eller ska bara göra några bakgrunds grejer görs dessa i Fours, ca 3 fps. Med lite smart komposition kommer du inte märka detta.
Sen har vi andra trick vi kan göra för att få ett högre intryck utav mer animation, panning, zoom, color shifts mm som ger intrycket att scenen har fler fps än animationen faktiskt är gjord i. Sen kan man lägga till och ta bort någon fps vid behov, kanske en mindre rörelse som behöver ett bättre avslut kanske får 14 fps just bara i den rörelsen och kanske bara med en hand eller arm medan resten av bilden är helt stilla eller animeras med färre fps.
Så animationens fps varierar konstant och man lägger till och tar bort fps för varje rörelse och scen.
Och nej man behöver inte vara autistisk för att tycka om att animera... Vi spelar dator spel och repeterar vad vi gör i tiotals, hundratals eller tusentals timmar och vi skulle inte säga det är så konstigt att ha 200 timmar i ett multiplayer fps spel. Det är repeterade handling med ett och samma syfte, precis som animering är. En repeterade handling med ett och samma syfte.
Intressant, tackar!
Vill bara förtydliga att jag inte menade att det är tråkigt att animera, jag menade att behöva fysiskt rita varje frame (oavsett om det är 24, 12 eller 6 per sekund) för att förverkliga animationen är tråkigt. Om datorn låter dig behålla kontrollen över exakt hur nyckelmomenten skall se ut men tar hand om att rita alla "rörelseframes" åt dig har du inte förorat någon kreativitet egentligen du kan bara åstadkomma mer animering på kortare tid än du kunde innan. Och du kan låta alla sekvenser vara "ones" utan att det kostar DIG någon extra tid.