Stora framgångar i realistisk AI-genererad video

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Jag har goda och dåliga nyheter för dig.

Animation är rätt så mycket fusk.
I många fall så mäter man det i begreppen "ones", "twos", "threes" och "fours". (EDIT, inte fours och eights, varit en lång dag)

Scener som är väldigt viktiga och har mycket rörelse animeras i Ones, detta är 24 fps. Det är bara en handful scener som någonsin behöver så här mycket detaljer i rörelserna.

Majoriteten av en Disney film kommer göras i Twos, detta är ca 12 fps. Mer än så behövs inte för animation och du har tydligen inte märkt det.

Många vanliga animerade serier görs faktiskt i Threes, det är som du kan gissa ca 6 fps. Talking heads scener osv. Och tittar man på tecknat så är det väldigt mycket talking heads...

Är de riktigt lata eller ska bara göra några bakgrunds grejer görs dessa i Fours, ca 3 fps. Med lite smart komposition kommer du inte märka detta.

Sen har vi andra trick vi kan göra för att få ett högre intryck utav mer animation, panning, zoom, color shifts mm som ger intrycket att scenen har fler fps än animationen faktiskt är gjord i. Sen kan man lägga till och ta bort någon fps vid behov, kanske en mindre rörelse som behöver ett bättre avslut kanske får 14 fps just bara i den rörelsen och kanske bara med en hand eller arm medan resten av bilden är helt stilla eller animeras med färre fps.

Så animationens fps varierar konstant och man lägger till och tar bort fps för varje rörelse och scen.

Och nej man behöver inte vara autistisk för att tycka om att animera... Vi spelar dator spel och repeterar vad vi gör i tiotals, hundratals eller tusentals timmar och vi skulle inte säga det är så konstigt att ha 200 timmar i ett multiplayer fps spel. Det är repeterade handling med ett och samma syfte, precis som animering är. En repeterade handling med ett och samma syfte.

Intressant, tackar!
Vill bara förtydliga att jag inte menade att det är tråkigt att animera, jag menade att behöva fysiskt rita varje frame (oavsett om det är 24, 12 eller 6 per sekund) för att förverkliga animationen är tråkigt. Om datorn låter dig behålla kontrollen över exakt hur nyckelmomenten skall se ut men tar hand om att rita alla "rörelseframes" åt dig har du inte förorat någon kreativitet egentligen du kan bara åstadkomma mer animering på kortare tid än du kunde innan. Och du kan låta alla sekvenser vara "ones" utan att det kostar DIG någon extra tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Klart de är handgjorda, de har bara inte ritat varje frame för hand. Varje kreativt beslut om varje detalj i hur filmen skall se ut och vad som skall hända i den är lika "handgjord" som tidigare. Man slipper bara tråkgörat att göra 24 nästan likadana ritningar per sekund.

Jaha, så vad är det då du menar att Pixars tidigare filmer gjorde som de inte gör numera?

För övrigt gör man i regel inte 24 ritningar per sekund. Vanligare med 12 eller 8, men det kan såklart variera.

Citat:

Alldeles självklart ja?
Finns säkert en och annan autistsk tecknare som gillar att rita samma musse pigg 24 gånger per sekund men det måste vara snudd på det tråkigaste man kan göra om man är kreativ?

Eh, nej det är det inte. Jag vågar lova att ingen animatör ser det som "guuu va' trist att rita samma figur om och om igen". Det är snarare fråga om vilja göra en bra animation och se den växa fram, där animatörerna utvecklat en färdighet och teknik som låter pennan göra precis vad de vill.

Hur tror du 3D-animatörer gör? De sitter och drar i diverse reglage som riggarna skapat. Processen är i mångt och mycket den samma. De börjar med key frames. Datorn fyller i allt däremellan. Sen går de tillbaka och finjusterar, drar i reglage och kurvor osv. Det kan vara lite snabbare men på det stora hela är det bara olika verktyg.

Den stora tidsvinsten kommer från rendering och liknande. Alltså, någon som är riktigt bra på att teckna kan få färdiga bilder snabbare än det tar att bygga motsvarande i 3D. Det är bland annat därför man har tecknare som gör storyboards för filmer. Att få ut en idé på papper går snabbt, om du är bra på det. Att få allt snyggt renderat där du fritt kan testa olika idéer, kameravinklar, ljussättning osv. Det tar tid. Att bygga komplexa, levande, miljöer där det händer en massa saker tar tid. Sen tar förstås animation också tid, men den tidsvinsten är inte så stor till 3D-animationens fördel.

Citat:

Håller helt med och det är ju det som är min poäng. Som konstnär tänker du "karaktären skall se lite mer nervös ut och sväljningen skall vara lite tydligare" sedan gör du det kreativa jobbet i en dator med nyckelframes och låter datorn generera 2000 frames animering på några sekunder istället för att du måste rita det för hand över flera dagar. Kreativiteten är fortfarande hos människan men jobbet att manuellt rita animeringen har ersatts av en maskin.

Det är inte riktigt så det går till idag. Du kan göra dina key frames och få inbetweens på köpet, men det behöver justeras och finputsas för en bra animation.

Citat:

Jag tror AI (fel term IMO men den skutan har seglat) kommer ha en liknande effekt fast i större skala. Mängder med personer som aldrig hade kunnat förverkliga sin vision utan AI kommer kunna göra det med AI. Mängder med projekt som hade tagit åratal utan AI kommer gå på veckor med AI, osv. Visst kommer mängder med jobb försvinna och de som gillar de jobben kommer hata det, men det är kanske inte de roligaste jobben som ersätts med AI ändå.

Det tror inte jag. Kreativitet är inte något människor bär på latent och okultiverat. Det är något som måste utvecklas, vilket man gör genom hårt arbete. AI är istället en genväg byggd på andras kreativitet och kommer bara förverkliga fattiga visioner hos de som aldrig lagt ner arbete på att kultivera sin kreativitet.

Allt det "skapat" hittills är andefattig dynga och jag ser inte att det kommer ändras. Däremot kommer det tilltala de andefattiga massorna som inte har en kreativ ådra i sin kropp, och världen kommer bli sämre för det.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte vilka vara grafisk designer nu, ni är först som blir arbetslösa

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ACR83:

I framtiden är det snarast så att vi inte kommer att ha pengar längre och vi bli fria att göra precis vad vi vill med våra liv.

Den utopin förutsätter att majoriteten kommer vara nöjda med att glida runt iklädda velour på motsvarande en finlandsbåt i rymden. Om alla skulle få för sig att de hellre vill chilla på sin egen vingård i frankrike så är vi tillbaka i tvåtusentalet igen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanan:

Jag skulle inte vilka vara grafisk designer nu, ni är först som blir arbetslösa

Författare och journalister ligger nog rätt risigt till också.

Själv lär jag inte bli ersatt av en robot i första taget (även om arbetsförhållandena kan bli sämre) men det är lite deprimerande när alla yrken jag skulle vilja, och kunna, byta till är på väg att försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Den utopin förutsätter att majoriteten kommer vara nöjda med att glida runt iklädda velour på motsvarande en finlandsbåt i rymden. Om alla skulle få för sig att de hellre vill chilla på sin egen vingård i frankrike så är vi tillbaka i tvåtusentalet igen.

Beror lite på hur avancerad AI kommer bli. Teoretiskt skulle vi kunna skapa Gud som gör paradiset på jorden. Vägen dit lär bli smärtsam men därefter...

Jag tror att det som behövs är AI som blir tillräckligt intelligent för att närma sig människors intelligens. Därefter kommer utvecklingen skjuta iväg som en raket. Det kan gå käpprätt åt helvete eller bli hur bra som helst. Bäst vore det om övergången går fort som fan. Det skulle i varje fall minimera lidande. Att försöka stoppa utvecklingen är dödfött och kommer bara dra ut på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Intressant, tackar!
Vill bara förtydliga att jag inte menade att det är tråkigt att animera, jag menade att behöva fysiskt rita varje frame (oavsett om det är 24, 12 eller 6 per sekund) för att förverkliga animationen är tråkigt. Om datorn låter dig behålla kontrollen över exakt hur nyckelmomenten skall se ut men tar hand om att rita alla "rörelseframes" åt dig har du inte förorat någon kreativitet egentligen du kan bara åstadkomma mer animering på kortare tid än du kunde innan. Och du kan låta alla sekvenser vara "ones" utan att det kostar DIG någon extra tid.

Det gör vi redan, keyframes. Sen är det rätt så enkelt att fylla innehållet mellan där.

Det är flera roller här.
Keyframe animator som tar en storyboard som direktören/regissören gjort och gör en detaljerad bild utav den.
Frame animator, denba personen är den som du antagligen tror har tråkigt. Men jobbet är ganska "enkelt". Man gör skisser mellan key frames oftast minimalt, om man ifrån en key till en annan bara vänt huvud och lyft armen är det kanske bara några minuter spenderat per frame.
Line animator, dessa tar och fyller i linjerna som saknades och de gör cellerna i cellshading.
Colorist, de fyller cellerna som line animatorn gör.
Slutligen har vi de rollerna som gör special effecter, CGI, color correction med mera.

Det är rätt stora team som arbetar med sådant här. En frame rörs utan åtminstone 4 personer.

Och ja visst, man kan höja fps med ai, men detta har vi kunnat göra i 10 år redan med olika tekniker, motion interpolation tex. Minns du när tv apparater för några år sedan skröt om 500hz bild osv. Detta är vad de gjorde. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Motion_interpolation

Det är inte en ny grej för branschen att få tekniker som gör det enklare att lägga till frames, det kan till och med göras med goda resultat, trots det så används tekniken inte även om den är billigare än arbetskraften.

Att ha bråttom tror jag inte är rätt väg för denna industrin, vi får se. Japanerna år relativt positiva till generativ ai, så de kommer testa det i fullständiga serier är jag säker på. Det har redan använts i animerade musikvideor, det var inte populärt dock bara det gamla vanliga som sociala medier gör när de blir arga på något.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jaha, så vad är det då du menar att Pixars tidigare filmer gjorde som de inte gör numera?

Det jag menar är att Pixar, som enbart gör datoranimerade filmer, har lyckats leverera kvalite i en bransch som tidigare var dominerad av företag som gjorde handmålade filmer. Det blev inte sämre "konst" trots att det mesta genereras av en maskin.

Skrivet av DasIch:

Eh, nej det är det inte. Jag vågar lova att ingen animatör ser det som "guuu va' trist att rita samma figur om och om igen".

Det köper jag inte. "Istället för att se Elsa vandra upp för istrappan redan ikväll så vill jag rita Elsa 10 000 gånger för hand och se resultatet om en vecka" sade ingen animatör någonsin.

Skrivet av DasIch:

Hur tror du 3D-animatörer gör? De sitter och drar i diverse reglage som riggarna skapat. Processen är i mångt och mycket den samma. De börjar med key frames. Datorn fyller i allt däremellan.

Exakt min poäng. Det roliga är animeringen, inte "allt däremellan". Det är bara tråkgöra så det kan "maskinen" göra utan att någon blir ledsen för det.

AI är bara ett nytt verktyg för kreativitet som jag ser det. Iaf än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det jag menar är att Pixar, som enbart gör datoranimerade filmer, har lyckats leverera kvalite i en bransch som tidigare var dominerad av företag som gjorde handmålade filmer. Det blev inte sämre "konst" trots att det mesta genereras av en maskin.

Det mesta generas inte av en maskin.

Citat:

Det köper jag inte. "Istället för att se Elsa vandra upp för istrappan redan ikväll så vill jag rita Elsa 10 000 gånger för hand och se resultatet om en vecka" sade ingen animatör någonsin.

Och hur många animationer har du gjort? Jag har gjort en del i både 2D och 3D. Föredrar förvisso 3D men jag är långt ifrån bra på att teckna.

Citat:

Exakt min poäng. Det roliga är animeringen, inte "allt däremellan". Det är bara tråkgöra så det kan "maskinen" göra utan att någon blir ledsen för det.

Nej, det är det inte. Allt däremellan skapar nyanser och känsla. Spelar ingen roll om det är att ändra lite i timings och kurvor eller rita det för hand.

Citat:

AI är bara ett nytt verktyg för kreativitet som jag ser det. Iaf än så länge.

Nej, det är inget verktyg för kreativitet över huvud taget.

Permalänk
Medlem

Svårt det där med ordet "video" i plural. Det finns nämligen inget som heter "videos" på svenska, utan det heter "videor." Känns som 90% av svenska befolkningen felskriver ordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ndrs0:

Kan jag kompilera c-kod till en körbar fil i Houdini alltså? Coolt, jag letar ändå efter en ny editor så det vore ju perfekt!! /s

Nu ser jag att andra redan har svarat dig och förklarat för dig hur dumt ditt resonemang är. Jag tror inte ens att du menar att kravet för att något ska kallas programmering är att du kan kompilera c-kod.

Men svaret är ja, du kan kompilera c-kod i Houdini, det vore idiotiskt, inte ens du borde pröva, men det går.

Skrivet av filbunke:

Det går ju inte att bevisa, den kommer ju inte skapa samma sekvens om man skriver in samma prompt.

Bomfg...det fattar jag också, dom kan ändå visa när dom kör dom där prompterna. Hur lång tid tar det, ger det ett användbart resultat varje gång, eller 1 av 10, 1 av 100. osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det är inget verktyg för kreativitet över huvud taget.

Jag håller i mångt och mycket med dig, eller, jag tror att jag håller med andemeningen i det du säger.

Jag hade en grej när internet var ”nytt”, nämligen att alla sa att bibliotek skulle bli värdelösa och spela ut sin roll, för det går mycket fortare att bara söka saker på internet.

Och jag menade att den där tiden det tar att åka till biblioteket självklart inte är bortkastad, det ger dig nya intryck, du kanske möter nya människor osv. osv.

På samma sätt som att träna t.ex inte är bortkastad (produktiv) tid även om du inte producerar något just då.

Men, sen ska man väl inte säga att det (AI) inte är ett verktyg för kreativitet alls.

Det är klart att det kan fungera utmärkt som konceptbilder, som bakgrundsbilder, osv. även för den mest kreativa.

Men när det gäller just det här så tycker jag det är underligt att ingen ifrågasätter äktheten i det, alla bara sväljer vad OpenAi säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, man borde blivit hantverkare istället. Det lär dröja innan det är möjligt och ekonomiskt gångbart att ersätta vissa hantverksyrken med robotar.

Inte för sent åh bli 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Svårt det där med ordet "video" i plural. Det finns nämligen inget som heter "videos" på svenska, utan det heter "videor." Känns som 90% av svenska befolkningen felskriver ordet.

För att videor låter fel för de flesta (gissar på 90% ) så man säger videos eftersom man hör det tillräckligt ofta på engelska.
Vad som är rätt och fel beror bara på hur folk använder språket och det är så det utvecklas.
Visst det kan sitta en språktyckare i sitt torn och ha åsikter men resten av befolkningen tänker inte så mycket på det och går vidare med sina liv istället.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Pandoras box of revenge porn.

Det här kommer att sluta illa.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Svårt det där med ordet "video" i plural. Det finns nämligen inget som heter "videos" på svenska, utan det heter "videor." Känns som 90% av svenska befolkningen felskriver ordet.

Om 90% säger fel så har språket utvecklats och ändrats, då är det nya ändelsen korrekt. Det är så dialekter och annat händer

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Framtiden kanske blir ljus ändå. Spel och film kan helt anpassas efter användarens intresse och behov.

Spela ett nytt och unikt spel varje dag 👍

Permalänk
Medlem

Alla som påstår att det är över för Hollywood nu när vi kan generera väldigt realistiska videos på det här sättet tror jag missförstått vad som gör en bra film. Att ha tekniskt kompetenta bildrutor i filmen är bara en liten del. Manus, dialog, pacing, leverans av skådespelarna, musik, ljud etc behöver alla samspela för en bra upplevelse och vi är långt ifrån att ai kan skapa en sammanhängande helhet. Dessutom är ain inte bättre än materialet den tränat på, och kommer sannolikt leverera den mest generiska och visionslösa kombinationen av de data den har som matchar det man ber om. Så om man är intresserad av sjukt mediokra upplevelser kan jag förstå att man är taggad på den här snabbmatsversionen av filmskapand gjort utan en mänsklig vision bakom

Visa signatur

Zotac GeForce RTX 3080 Trinity | Ryzen 9 5900x | 64GB DDR4 | Define S

Permalänk
Medlem

Jag tror inte på framgångarna förrns AI kan generera Will Smith äta spaghetti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Svårt det där med ordet "video" i plural. Det finns nämligen inget som heter "videos" på svenska, utan det heter "videor." Känns som 90% av svenska befolkningen felskriver ordet.

Skrivet av Trihxeem:

För att videor låter fel för de flesta (gissar på 90% ) så man säger videos eftersom man hör det tillräckligt ofta på engelska.
Vad som är rätt och fel beror bara på hur folk använder språket och det är så det utvecklas.
Visst det kan sitta en språktyckare i sitt torn och ha åsikter men resten av befolkningen tänker inte så mycket på det och går vidare med sina liv istället.

Skrivet av medbor:

Om 90% säger fel så har språket utvecklats och ändrats, då är det nya ändelsen korrekt. Det är så dialekter och annat händer

Ja, det är väl en sån där klassiker där just "videos" känns rätt bra, kanske känns bättre än "videor" för "videos" heter det på engelska och engelska är häftigt.

Men sedan kommer man till t.ex. "videosarna" och då låter man som en femåring på sin höjd, och där rasar resonemanget helt i mina ögon/öron.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det mesta generas inte av en maskin.

Visst, skall man hårddra det har ju allt genererats av en maskin, även om en människa gör keyframes och skapar modeller så berikas de med belysning, reflexer mm i rendreringsprocessen, som görs enbart av datorer. Det är gissningsvis över hundra miljoner hårstrån sammanlagt i alla frames i "Monsters, Inc" och om ens ett enda som syns i filmen har ritats av en människa blir jag förvånad!

En film som "Monsters, Inc" hadde inte Disney kunnat göra med sina gamla metoder, om de började samtidigt som pixar så hade de förmodligen ritat frames än i dag. Eller så hade hår sett ut som i "Askungen"

Skrivet av DasIch:

Och hur många animationer har du gjort?

För hand har jag gjort kanske en halvtimme sammanlagt. Lite stop-motion med lerfigurer för många år sen är kanske det mest relevanta i sammanhanget. När lerfiguren visade sig ha tappat ett ögonbryn utan att jag märkte det efter den 184'e av 600+ foton i en viss sekvens eller en annan sekvens blev tagen utan låst exponeringstid (hej flimmer) kan jag lova att min reaktion inte var "yay nu kan jag vara kreativ IGEN" 😂

Om jag hade kunnat be en maskin säg "ge mig tre olika varianter av en sekvens där den här figuren går fram till det där trädet" och sedan inom någon minut säga "utgå från sekvens nr 2 men lägg till att han kollar sig över axeln ungefär halvvägs"? Rena drömmen.

Kidsen i dag har såna verktyg och jag tror det kommer leda till en allmän förbättring av content. Vi drunknar redan i content så konsumenterna kommer behöva bli bättre på att gallra, men det som passerar gallret kommer vara bättre än någonsin.

Kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det är väl en sån där klassiker där just "videos" känns rätt bra, kanske känns bättre än "videor" för "videos" heter det på engelska och engelska är häftigt.

Men sedan kommer man till t.ex. "videosarna" och då låter man som en femåring på sin höjd, och där rasar resonemanget helt i mina ögon/öron.

Haha det är nog ganska få förutom du som tycker att engelska är häftigt men jag dömer inte dig för det
Ingen vettig person skulle säga videosarna. Det är ett krystat exempel som språkpoliser hittar på.

"Har du sett de videos som X har lagt upp på youtube?" <- fungerar hur bra som helst för de flesta.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Haha det är nog ganska få förutom du som tycker att engelska är häftigt men jag dömer inte dig för det

Jo, jag uttrycker mig något skämtsamt om det, men trenden i sig är ju tydlig; folk i stort är väldigt influerade av engelska och engelskklingande begrepp verkar rent allmänt ha högre status än andra alternativ.

Skrivet av Trihxeem:

Ingen vettig person skulle säga videosarna. Det är ett krystat exempel som språkpoliser hittar på.

"Har du sett de videos som X har lagt upp på youtube?" <- fungerar hur bra som helst för de flesta.

Ja, det går absolut att arbeta sig runt problemet som man just skapat.

Är nog personligen inte konsekvent angånde videos/videor (just eftersom det inte direkt skaver och är vanligt förekommande), men blir ju mycket riktigt inget "videosarna" oavsett.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Jo, jag uttrycker mig något skämtsamt om det, men trenden i sig är ju tydlig; folk i stort är väldigt influerade av engelska och engelskklingande begrepp verkar rent allmänt ha högre status än andra alternativ.

Jag brukar snarare se det som ett tecken på att man inte riktigt förstår vad man pratar om utan mest repeterar vad man sett i någon youtubevideo.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Hur kommer man veta vad som är på riktigt i framtiden? Kommer det finnas något sätt?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nu ser jag att andra redan har svarat dig och förklarat för dig hur dumt ditt resonemang är. Jag tror inte ens att du menar att kravet för att något ska kallas programmering är att du kan kompilera c-kod.

Men svaret är ja, du kan kompilera c-kod i Houdini, det vore idiotiskt, inte ens du borde pröva, men det går.

Haha det är bra, skam den som ger sig . Du har uppenbarligen inte förstått diskussionen, jag ser var du tappar tråden men du inser uppenbarligen inte att så är fallet. Du kanske ska läsa citaten ett och ett från början så kanske det klarnar. Vet annars inte hur jag ska hjälpa dig

Permalänk
Medlem

Om jag får chans att använda detta blir det nog musikvideo till min elektroniska musik. Lite sekvenser i rymden, runt svarta hål osv.

Permalänk
Skrivet av cracko:

Om några år kan man kanske generera en hel spelfilm med ett prompt. ”Dark realistic pirate movie with treasure maps and adventure”, framtidens video on demand. Blir filmen bra skriver man bara make sequel 😁

Är den lika slätstruken som vad du får idag när du ber gtp sätta ihop en story så går det direkt i papperskorgen.
Undantaget är för stories till små barn, de kan vara helt ok trots 0% orginalitet.

Permalänk
Medlem

Folk här verkar tro att originalitet och nyskapande inte kan komma från AI. Har ni ens följt utvecklingen från AlphaZero, AlphaGo och optimeringar av matrismultiplikation? Nyskapande strategier, originella och fantastiska förbättringar.
Snart kommer Euler, Hilbert och Einstein framstå som klåpare i jämförelse vad dessa AI kommer skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Folk här verkar tro att originalitet och nyskapande inte kan komma från AI. Har ni ens följt utvecklingen från AlphaZero, AlphaGo och optimeringar av matrismultiplikation? Nyskapande strategier, originella och fantastiska förbättringar.
Snart kommer Euler, Hilbert och Einstein framstå som klåpare i jämförelse vad dessa AI kommer skapa.

Skämmigt att ha en klåpare som profilbild.

Sen är väl Nvidias reinforcement experiment bra exempel på nyskapande, syns väl med deras visualiseringar i alla fall. Gubbar som bryter mot reglerna och hoppar över väggar och liknande trots att det inte finns något sådant i träningsdatan alls (och många av experimenten har ju ingen träningsdata alls, så där är allt nyskapande från dess perspektiv.)

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB