Permalänk
Medlem

OneDrive eller inte?

På min nya Win11-dator så blev OneDrive överfullt ganska snabbt, det var röda uppropstrecken och förslag på betalabonnemang. Men jag har inte lust att skaffa fler abonnemang som ligger och tickar. Jag tog bort länken till OneDrive för att slippa se det. Tänkte köra gammaldags metod med back up på extern hårddisk lite då och då. Smart eller dumt?

Förtydligande
Permalänk
Medlem

Både och, om jag ska vara ärlig. Det är väldigt bra att ha en eller flera säkerhetskopior lokalt/offline, men samtidigt är det dumt då ens disk/diskar kan krascha och då är det adjös med ens filer.

Jag använder ingen molntjänst alls nu för tiden, utan kör all säkerhetskopiering lokalt till en extern SSD. Kommer köpa en intern SSD för och ha allt på 2 olika ställen, och sen även köpa en ny server så att allt ligger på 3 olika ställen. Den här metoden fungerar, men kanske inte i längden. Man ska alltid köra på 3-2-1-metoden för och vara mer säker på att inte förlora några dyrbara filer.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Både och, om jag ska vara ärlig. Det är väldigt bra att ha en eller flera säkerhetskopior lokalt/offline, men samtidigt är det dumt då ens disk/diskar kan krascha och då är det adjös med ens filer.

Jag använder ingen molntjänst alls nu för tiden, utan kör all säkerhetskopiering lokalt till en extern SSD. Kommer köpa en intern SSD för och ha allt på 2 olika ställen, och sen även köpa en ny server så att allt ligger på 3 olika ställen. Den här metoden fungerar, men kanske inte i längden. Man ska alltid köra på 3-2-1-metoden för och vara mer säker på att inte förlora några dyrbara filer.

Jo så är det nog. Men jag betalar redan för extra ICloud-utrymme för min Iphone. Känns trist att även betala här (även om det bara kostar 18 SEK per månad). Har ju gott om extra diskar.

Förtydligande