Avbruten hörlurskontakt i halvplatt-TV, fixa själv eller lämna in?

Permalänk

Avbruten hörlurskontakt i halvplatt-TV, fixa själv eller lämna in?

Jag har också brutit av en hörlurskontaktplugg inne i tvn och ljudet är mutat.
(jag vet inte vad tv'n heter, och jag kan inte ta reda på det för tillfället, den är 15 år gammal och halvplatt! så myclet kan jag säga)

https://www.justanswer.com/tv-repair/5143x-piece-headphone-ja...

"Yes, disconnecting it altogether would be likely easier than removing the broken end of the jack. You will need a soldering iron, and then to locate the jack. Under the jack will be 3 contact points where it attaches to the board. You will need to loosen the solder joints one at a time while gently lifting on the jack to remove it. The jack has a self-shorting contact that will mute the TV speakers when something is inserted. Removing the jack breaks the Mute contact point and will enable the TV sound to work again."

Han föreslår att det är enklare att använda lödkolven för att plocka bort panelen, jag vet inte om han menar rent fysiskt plocka bort panelen? för att sedan för hand kunna plocka bort den jävla kontakten för att sedan sätta tillbaka panelen och att hörlursingången ska funka igen!

För mig låter det troligare att han ämnar förstöra permanent kontaktuttaget genom bara att gå runt riktiga lösningen och löder av kablarna som mutar ljudet, för att sedan måst leva i förskingringen att inte kunna använda hörlurar mer på denna tv, vilket är helt oacceptabelt, har jag förstått det rätt vad han ämnar göra med lödkolven?

Sedan skriver han att man ska överväga gå till en tv operatör istället för att försöka dra ur kontakten själv
Vad kommer en sådan operation kosta?

(Jag kommer vartfall aldrig välja att köpa en ny begnadad tv bara för att det kan tänkas bli billigare än att lämna in den till audio video, då jag inte accepterar det jag har ställt till med och den här tv'n är inställd rätt & jag ska inte göra om det)

Så vad tycker ni? ska vi försöka dra ur den innan man frågar på nån lokal tv-operatör?

Jag är lite rädd att vi kommer att skada elektroniken på insidan ifall pluggen faller innåt i samband med att man använder en borr, vi lyckades förstöra en gammal android pådet sättet så att vi fick tillslut ut kontakten men när jag prövade det befriade hålet med öronsnäckor hördes det ingenting.

Jag har försökt med en tång att dra rakt ut, men det nötter enbart av mjukplasten så att den blev ojämna grepp-kanter
så jag har väl antagligen bara förstört våra chanser inför att pröva få ut den med bättre instrument? som vi har på ett annat ställe.

Permalänk

tror han syfta på att ta bort uttaget helt.

är iaf hur jag tolkar det.

skulle inte rekomendera att försöka borra ur pluggen... typ garanti på att det kommer in metallflis i tv´n som kan göra att den permanent släpper ut den magiska röken och du har en stor dörrstopp istället.

med det sagt.

bör inte va nått större ingrepp om man tar vägen att öppna tv´n och löda loss den gamla kontakten att bara montera en ny kontakt istället innan man sätter ihop den igen.

Bör va någon liknande en av dessa honkontakter på insidan lödd på kretskortet.

https://www.electrokit.com/produkt-kategori/kontaktdon-2/audi...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

"Han föreslår att det är enklare att använda lödkolven för att plocka bort panelen, jag vet inte om han menar rent fysiskt plocka bort panelen?"
Knappast, men för att kunna avlöda kontakten måste bakstycket (panelen) bort, och bakstycket sitter antingen skruvat eller med plastclips. öppna aldrig tv'n utan att vara 110% säker på att den är helt strömlös (kondingar, mm).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror han syfta på att ta bort uttaget helt.

är iaf hur jag tolkar det.

skulle inte rekomendera att försöka borra ur pluggen... typ garanti på att det kommer in metallflis i tv´n som kan göra att den permanent släpper ut den magiska röken och du har en stor dörrstopp istället.

med det sagt.

bör inte va nått större ingrepp om man tar vägen att öppna tv´n och löda loss den gamla kontakten att bara montera en ny kontakt istället innan man sätter ihop den igen.

Bör va någon liknande en av dessa honkontakter på insidan lödd på kretskortet.

https://www.electrokit.com/produkt-kategori/kontaktdon-2/audi...

Och hur öppnar man tv'n? med vilka verktyg?

Permalänk
Skrivet av MatteN:

"Han föreslår att det är enklare att använda lödkolven för att plocka bort panelen, jag vet inte om han menar rent fysiskt plocka bort panelen?"
Knappast, men för att kunna avlöda kontakten måste bakstycket (panelen) bort, och bakstycket sitter antingen skruvat eller med plastclips. öppna aldrig tv'n utan att vara 110% säker på att den är helt strömlös (kondingar, mm).

Och den avlödda sladden eller vad vi ska kalla det, den måste ju sedan återanvändas och anslutas till den nylöpta 3.5 kontakten som länkades ovan, och hur sätter man ihop dom?

Då måste förstå att vi är totala amatörer det här låter som att det ligger på en nivå som en TV-reparatör
egentligen skulle hantera, stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Och hur öppnar man tv'n? med vilka verktyg?

Och hur ska vi veta det när du inte ens upplyst om vad det är för tv du har? Ska vi gissa?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av Kloppstock:

Och hur öppnar man tv'n? med vilka verktyg?

utan exakt modell omöjligt att veta...

men i form av generic verktyg. lödstation självklart, lödtenn, lödfläta/tennsug, troligen ett gäng skruvmejslar av lite alla möjliga modeller kanske t.om specialmejslar beroende på vad för skruv de valt.

eventuellt div bendverktyg lämplga att lossa clips med om den är clipsad och inte skruvad

mer än så kan jag nog inte säga vad som behövs men typ verktyg för nån tusenlapp eller ett par i slutänden kanske.

men med ditt resonemang ovan låter det som att antingen köpa ny tv eller kontakta en reparatör är ett bättre alternativ pga brist i erfarenhet av elektronikreparation.

och troligen är köpa en ny det mest prisvärda då reparationen troligen kommer kosta som en billigare tv. reparatörer är inte billiga...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Expertgissare

Kan du ta en bild och bifoga?
Spontant känns det som en bit rund plast (typ örontopps) och lite limm skulle kunna fungera med lite försiktighet.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Och den avlödda sladden eller vad vi ska kalla det, den måste ju sedan återanvändas och anslutas till den nylöpta 3.5 kontakten som länkades ovan, och hur sätter man ihop dom?

Då måste förstå att vi är totala amatörer det här låter som att det ligger på en nivå som en TV-reparatör
egentligen skulle hantera, stämmer det?

Jag hade nog gjort det själv om jag inte tyckt att en 15 år gammal tv nog har passerat bäst föredatumet med åtminstone 5 år och skrotat den.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Beroende på hur jacket ser ut på insidan (och vad som sitter runt) kan det går att trycka ut hanen från baksidan av det.

Permalänk
Rekordmedlem

Tvn kanske har en linjeutgång så du kan ansluta ett externt ljudsystem till den, är den 15 har den nog både linje ut via rca och scart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen "Skylt" på baksidan av TV:n som berättar vilken modell/märke TV:n är?

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Jag har också brutit av en hörlurskontaktplugg inne i tvn och ljudet är mutat.
(jag vet inte vad tv'n heter, och jag kan inte ta reda på det för tillfället, den är 15 år gammal och halvplatt! så myclet kan jag säga)

https://www.justanswer.com/tv-repair/5143x-piece-headphone-ja...

"Yes, disconnecting it altogether would be likely easier than removing the broken end of the jack. You will need a soldering iron, and then to locate the jack. Under the jack will be 3 contact points where it attaches to the board. You will need to loosen the solder joints one at a time while gently lifting on the jack to remove it. The jack has a self-shorting contact that will mute the TV speakers when something is inserted. Removing the jack breaks the Mute contact point and will enable the TV sound to work again."

Han föreslår att det är enklare att använda lödkolven för att plocka bort panelen, jag vet inte om han menar rent fysiskt plocka bort panelen? för att sedan för hand kunna plocka bort den jävla kontakten för att sedan sätta tillbaka panelen och att hörlursingången ska funka igen!

För mig låter det troligare att han ämnar förstöra permanent kontaktuttaget genom bara att gå runt riktiga lösningen och löder av kablarna som mutar ljudet, för att sedan måst leva i förskingringen att inte kunna använda hörlurar mer på denna tv, vilket är helt oacceptabelt, har jag förstått det rätt vad han ämnar göra med lödkolven?

Sedan skriver han att man ska överväga gå till en tv operatör istället för att försöka dra ur kontakten själv
Vad kommer en sådan operation kosta?

(Jag kommer vartfall aldrig välja att köpa en ny begnadad tv bara för att det kan tänkas bli billigare än att lämna in den till audio video, då jag inte accepterar det jag har ställt till med och den här tv'n är inställd rätt & jag ska inte göra om det)

Så vad tycker ni? ska vi försöka dra ur den innan man frågar på nån lokal tv-operatör?

Jag är lite rädd att vi kommer att skada elektroniken på insidan ifall pluggen faller innåt i samband med att man använder en borr, vi lyckades förstöra en gammal android pådet sättet så att vi fick tillslut ut kontakten men när jag prövade det befriade hålet med öronsnäckor hördes det ingenting.

Jag har försökt med en tång att dra rakt ut, men det nötter enbart av mjukplasten så att den blev ojämna grepp-kanter
så jag har väl antagligen bara förstört våra chanser inför att pröva få ut den med bättre instrument? som vi har på ett annat ställe.

Finns det någon bild på hur det ser ut? svårt att kunna hjälpa till annars.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Beroende på hur jacket ser ut på insidan (och vad som sitter runt) kan det går att trycka ut hanen från baksidan av det.

Det låter intressant, se modellen nedan, svårigheten blir att öppna tv'n?

Skrivet av mrqaffe:

Tvn kanske har en linjeutgång så du kan ansluta ett externt ljudsystem till den, är den 15 har den nog både linje ut via rca och scart.

Det är ju dyrt eller hur, och jag kräver att kunna fortsätta använda hörlurar?

Skrivet av seville57:

Finns det ingen "Skylt" på baksidan av TV:n som berättar vilken modell/märke TV:n är?

Skrivet av vinylens:

Finns det någon bild på hur det ser ut? svårt att kunna hjälpa till annars.

Sony Bravia KDL-32EX402 (undra hur många år sedan den slutade tillverkas? en historisk kvarleva som jag inte vill förlora)
https://www.bruksanvisni.ng/sony/bravia-kdl-32ex402/bruksanvi...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kloppstock:

Det låter intressant, se modellen nedan, svårigheten blir att öppna tv'n?

Det är ju dyrt eller hur, och jag kräver att kunna fortsätta använda hörlurar?

Sony Bravia KDL-32EX402 (undra hur många år sedan den slutade tillverkas? en historisk kvarleva som jag inte vill förlora)
https://www.bruksanvisni.ng/sony/bravia-kdl-32ex402/bruksanvi...

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Det är inget speciellt med den tvn men den har i vart fall scart och toslink så den har möjlighet att anslutas till ett externt ljudsystem om du vill.
Det behöver inte kosta särskilt mycket om du handlar begagnat, ett par hundra och uppåt är realistiskt på en lokal secondhandbutik eller via nån annons så får du inte loss kontakten och inte vill byta tv är det en möjlighet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Det låter intressant, se modellen nedan, svårigheten blir att öppna tv'n?

Det är ju dyrt eller hur, och jag kräver att kunna fortsätta använda hörlurar?

Sony Bravia KDL-32EX402 (undra hur många år sedan den slutade tillverkas? en historisk kvarleva som jag inte vill förlora)
https://www.bruksanvisni.ng/sony/bravia-kdl-32ex402/bruksanvi...

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Försök göra ett litet hål i kontakten med något spetsigt, skruva sen in en liten plåtskruv i hålet, dra sen i skruven med en tång så kanske kontakten kommer ut.

eller

Ta två små vassa knivar eller liknande, placera dem på varsin sida av kontakten, försök sen bända samtidigt med verktygen så kanske kontakten kommer ut så pass att det går att få tag i den med en tång.

Rättat stavfel
Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Bilderna är väldigt dåliga så svårt att se vad som egentligen sitter kvar, men den rimliga lösningen är att dra ut resterna, inte öppna upp TVn och försöka den vägen. Jag har ganska enkelt löst sådant tidigare genom att lätt böja spetsen på och sedan hetta upp en nål, trycka in nålen i mitten av pluggen (vilket förutsätter att det finns en plastdel där att trycka in nålen i), väntat en liten kortis och sedan dragit ut pluggen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av sp1k3n:

Försök göra ett litet hål i kontakten med något spetsigt, skruva sen in en liten plåtskruv i hålet, dra sen i skruven med en tång så kanske den kontakten kommer ut.

eller

Ta två små vassa knivar eller liknande, placera dem på varsin sida av kontakten, försök sen bända samtidigt med verktygen så kanske kontakten kommer ut så pass att det går att få tag i den en tång.

Jag skulle göra så men med lite lim i hålet.
Hitta en liten skruv, typ krok modell liten, skruva i och ur, doppa skruven i superlim och skruva i igen, vänta ett tag och försiktigt dra ur kontakten.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Bilden där är rätt suddig, går inte att se hur djupt den sitter.

Att öppna upp tv:n för detta låter som el rätt stor operationen som det inte heller helt säkert kommer att lösa problemet.

De alternativ som ligger närmast till hands:
A. Försök få ut den själv med olika metoder.
B. Använd någon av de andra kontakterna för att få ut signalen till hörlurarna, kan kräva adapter el någon annan utrustning.
C. Byt ut tv:n.

Att lämna in för service kan nog kosta en hel del, om det nu inte är någon hobby-mekare.

För oavsett så ska du inte vara snål el rädd för att det kan kosta lite. Det här är något många gör fel, de förväntar sig att allt ska vara enormt billigt men samtidigt ändå lösa deras problem.
Gör man misstag så ska man veta att det kan kosta.

Sen låter det som ett något ovanligt sätt att använda tv:n. En väldigt gammalt tv som används tillsammans med hörlurar. Det går och det förekommer säkert, men verkar bara ovanligt. Inget illa ment med det.

För att försöka få ut den behöver du få grepp om den, tänker jag mig någon av metoderna som @sp1k3n el @Edvin-89 hann före med att säga.

En mindre trolig metod är att använda kylspray och lämplig liten pincett el nålar för att greppa kontakten, kylsprayen kan ev göra det lättare att dra ut kontakten.

Permalänk
Medlem

Skulle helt klart ta en syl/nål och gräva lite

Plasten runt kontakten kan också grävas lite i

Det är inte direkt ömtåliga eller komplicerade delar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Det låter intressant, se modellen nedan, svårigheten blir att öppna tv'n?

Ingen aning och det är inte alls säkert att det går att trycka ut den. Risken är att hörlurskontakten är sluten (se om du hittar bild på kretskortet), men det finns de som är mer öppna också där det kan gå att trycka ut sådan som sitter kvar.

Citat:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Jag tror att du har försökt rycka ut själva honans hus i plast, dvs den del som sitter fast i tv:n (troligen på ett kretskort). Tänk på hur en kabel ser ut och var det tar stopp när du kopplar in den. Eventuell avbruten plast från hanen kan inte gärna sitta kvar då den normalt sett inte går in i honan (finns ju undantag, t ex vissa adaptrar från 3,5 till 6,3 mm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Det låter intressant, se modellen nedan, svårigheten blir att öppna tv'n?

Det är ju dyrt eller hur, och jag kräver att kunna fortsätta använda hörlurar?

Sony Bravia KDL-32EX402 (undra hur många år sedan den slutade tillverkas? en historisk kvarleva som jag inte vill förlora)
https://www.bruksanvisni.ng/sony/bravia-kdl-32ex402/bruksanvi...

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Inte för att vara sån men förr eller senare kommer TV:n att sluta funka (generalras), den är dock ca 15 år gamal, enligt dig själv.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av twit:

Bilderna är väldigt dåliga så svårt att se vad som egentligen sitter kvar, men den rimliga lösningen är att dra ut resterna, inte öppna upp TVn och försöka den vägen. Jag har ganska enkelt löst sådant tidigare genom att lätt böja spetsen på och sedan hetta upp en nål, trycka in nålen i mitten av pluggen (vilket förutsätter att det finns en plastdel där att trycka in nålen i), väntat en liten kortis och sedan dragit ut pluggen.

Vad använde du för nål? jag kan erbjuda den här standardsvaga nålen & ett stort gem och hetta upp den i ugnen
ochså antar jag böja en krok

Nu ska du få en riktigt grotesk närbild här som jag lyckades fånga med blixten på med annan mobil,
som du ser så har vi en stenhårt gyllene ring i mitten av plasten varför jag känner mig väldigt tveksam
till om vi kan trycka in nålen i centrum

Skrivet av sp1k3n:

Försök göra ett litet hål i kontakten med något spetsigt, skruva sen in en liten plåtskruv i hålet, dra sen i skruven med en tång så kanske kontakten kommer ut.

eller

Ta två små vassa knivar eller liknande, placera dem på varsin sida av kontakten, försök sen bända samtidigt med verktygen så kanske kontakten kommer ut så pass att det går att få tag i den med en tång.

Se ny bild ovan, tror du att det går att skruva in en plåtskruv i centrum på avbrutna kontakten, annars lät det där med 2 stycken schweiziska armeknivar som en bra ide

Skrivet av Edvin-89:

Jag skulle göra så men med lite lim i hålet.
Hitta en liten skruv, typ krok modell liten, skruva i och ur, doppa skruven i superlim och skruva i igen, vänta ett tag och försiktigt dra ur kontakten.

Se ny bild! ovan

"krok modell liten", kan du länka! en bild på en sån jävel så ska jag skicak min kurir på att leta i en lokal verktygslåda

Det lim jag har är UHU max repair power, hoppas det duger?

Skrivet av D.:

Bilden där är rätt suddig, går inte att se hur djupt den sitter

Se ny bild!

Vet ni som läser i tråden nått om den här tv modellenS insida? för det gäller ju att insidan av kontaktuttaget inte är inkapslad utan synlig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Vad använde du för nål? jag kan erbjuda den här standardsvaga nålen & ett stort gem och hetta upp den i ugnen
ochså antar jag böja en krok

<Uppladdad bildlänk>

Nu ska du få en riktigt grotesk närbild här som jag lyckades fånga med blixten på med annan mobil,
som du ser så har vi en stenhårt gyllene ring i mitten av plasten varför jag känner mig väldigt tveksam
till om vi kan trycka in nålen i centrum
<Uppladdad bildlänk>

Se ny bild ovan, tror du att det går att skruva in en plåtskruv i centrum på avbrutna kontakten, annars lät det där med 2 stycken schweiziska armeknivar som en bra ide

Se ny bild! ovan

"krok modell liten", kan du länka! en bild på en sån jävel så ska jag skicak min kurir på att leta i en lokal verktygslåda

Det lim jag har är UHU max repair power, hoppas det duger?

Se ny bild!

Vet ni som läser i tråden nått om den här tv modellenS insida? för det gäller ju att insidan av kontaktuttaget inte är inkapslad utan synlig

Bra bild som förtydligar. Ser att det yttre runda hålet/ringen troligen är en del av den inre kontakten i TV:n vilket innebär att det är den yttre delen av den mettalliska delen av det som sitter kvar från hörlurskontanten som du behöver pilla ut. Två Schweisiska armeknivar/stora stoppnålar (eller liknande) kanske går att få grepp med. Det gör inget om du gräver lite i den yttre svarta plastcirkeln först för att få en bättre vinkel och ett litet djup in för att få dtt bättre tag vid försöket.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Det är väldigt svårt att se i den där vinkeln (och kvaliteten...) hur mycket det (eventuellt) sticker ut utanför honan/tv:n. Har du en passande pincett kan det om du har tur gå att få tag med den också, som alternativ till andra metoder av samma art, men det är väldigt beroende på. En vanlig tång är grövre och har lättare att halka av, men en pincett brukar å andra sidan inte gå att klämma åt lika hårt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Vad använde du för nål? jag kan erbjuda den här standardsvaga nålen & ett stort gem och hetta upp den i ugnen
ochså antar jag böja en krok

<Uppladdad bildlänk>

Nu ska du få en riktigt grotesk närbild här som jag lyckades fånga med blixten på med annan mobil,
som du ser så har vi en stenhårt gyllene ring i mitten av plasten varför jag känner mig väldigt tveksam
till om vi kan trycka in nålen i centrum
<Uppladdad bildlänk>

Se ny bild ovan, tror du att det går att skruva in en plåtskruv i centrum på avbrutna kontakten, annars lät det där med 2 stycken schweiziska armeknivar som en bra ide

Se ny bild! ovan

"krok modell liten", kan du länka! en bild på en sån jävel så ska jag skicak min kurir på att leta i en lokal verktygslåda

Det lim jag har är UHU max repair power, hoppas det duger?

Se ny bild!

Vet ni som läser i tråden nått om den här tv modellenS insida? för det gäller ju att insidan av kontaktuttaget inte är inkapslad utan synlig

Jag med tror du kan skruva in en skruv i mitten men du får ta en skruv som är för trä/gips typ inte en som är för mutter den är inte tillräckligt spetsig för att kunna skruvas in och få grep om det som sitter kvar.
Är inte så svårt att byta en sådan kontakt heller om man vill.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Fortfarande rätt otydlig bild. Är mobilerna som används för att ta bilderna också nästan lika gamla som tv:n?

Ser ut att sitta djupt, litet hål och skruv kan nog vara tänkbart.
Vi snackar att använda metallborr på 1/1.5/2 mm, samt motsvarande skruv.
Syftet är ju att få dit något som du sen kan greppa med tång el pincett.

Nål och gem du har där är alldeles för grova för den här operationen.
Kan ev använda knappnålar om de går att få in på sidan och få grepp med spetsarna mot pluggen.

En annan sak som ev kan funka, om pluggen sticker ut lite, är att använda en nagelklippare el nagelsax istället för tång el pincett.

Kan nog vara väldigt tight och knappast möjligt att få in någon typ av krok.

Skulle ev kunna värma för att kunna forma plasten och därmed komma ner lite djupare med nålar/knivar. Finns dock stor risk att värma lite för mycket och därmed skada.

Även om du skulle lyckas öppna tv:n så är det långt ifrån säkert att du bara kan trycka ut den från insidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Vad använde du för nål?

Jag har använt en helt ordinär synål och bara hettat upp den över ett stearinljus. Målet är att fästa någonting i kontakten, och få det sitta tillräckligt bra så det inte lossnar när du drar ut den. Poängen med att böja nålen lite är att du då drar mot själva pluggen eftersom en del av nålen sitter i vinkel, istället för att enbart förlita dig på friktion.

Jag tror du löser det ganska enkelt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av D.:

B. Använd någon av de andra kontakterna för att få ut signalen till hörlurarna, kan kräva adapter el någon annan utrustning.

Jag har tittat i manualen och det finns ingen förklaring vad dom 3 andra mångfärgade uttagen jag fotat ovan har för funktion, frågan är om dom skulle funka så länge jag inte kapat trådarna till hörlursuttaget
då tv'n är mutad så länge trasiga kontakten är kvar därinne

Skrivet av D.:

Sen låter det som ett något ovanligt sätt att använda tv:n. En väldigt gammalt tv som används tillsammans med hörlurar. Det går och det förekommer säkert, men verkar bara ovanligt. Inget illa ment med det.

Jaså, varför låter det ovanligt? jag åsyftar att du åsyftar att alla tittar på tv med trådlösa lurar? eller inga lurar alls

Skrivet av D.:

En mindre trolig metod är att använda kylspray och lämplig liten pincett el nålar för att greppa kontakten, kylsprayen kan ev göra det lättare att dra ut kontakten.

Ska kolla om vi har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Jag har tittat i manualen och det finns ingen förklaring vad dom 3 andra mångfärgade uttagen jag fotat ovan har för funktion, frågan är om dom skulle funka så länge jag inte kapat trådarna till hörlursuttaget
då tv'n är mutad så länge trasiga kontakten är kvar därinne

Jaså, varför låter det ovanligt? jag åsyftar att du åsyftar att alla tittar på tv med trådlösa lurar? eller inga lurar alls

Ska kolla om vi har

De röda, vita och gula kontakterna är troligen ingångar för analogt ljud (röd=höger kanal, vit= vänster kanal och gul=komposit video). De kan du inte använda för ljud ut, tyvärr, om det inte finns ytterligare en uppsättning röda/vita kontakter. De skulle isåfall kunna kopplas till en receiver/flrstärkare för att på så vis få ut ljud från TV:n.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"