Permalänk
Hedersmedlem

Jag gjorde ett inlägg i annat forum som ger några tips om hur man kan göra för att äta någorlunda hälsosamt men ändå billigt. Dessa varor är bara delar av en hel kost, men en bra indikation på hur mycket man kan spara mot normalpriser. Bland det viktigaste är att aldrig slänga något. T ex allt köpebröd köps skivat och fryses in direkt, sedan tar man bara fram en skiva i taget = noll svinn. Alltid äta upp resterna dagen efter även om det inte är exakt vad man är sugen på. Osv.
Det krävs egentligen frysbox för att genomföra maximala besparingar eftersom erbjudande bara kommer ibland, så det gäller att handla ordentligt då, vakuumpacka/frysa in det som är känsligt, även nötter och sådant som håller väldigt mycket längre i frysen.

https://www.byggahus.se/forum/threads/18-saett-att-fa-pengarn...

Sökte på Matsmart i tråden och fick ingen träff. Om någon inte råkar veta vad det är så började de för runt 10 år sedan med att sälja varor med kort datum och var riktigt billiga. Idag är de inte alls lika billiga längre och säljer massa saker till fullt pris och långa datum. Dock, om man håller koll (nyhetsbrev) så kommer det relativt regelbundet kampanjer som är riktigt prisvärda. Jan-feb i år har t ex varit bra.

Köpt t ex

Knorr Snack Pot, vanlig och Big för 1 kr styck
Finskpackad norsk rökt lax i konserv för 15 kr (full datum 2026)
Loka olika sorter 50 cl, 3,50 kr
Friggs Järn+C, D+K+Kalcium brustabletter för 1-3 kr röret
Ferrer Rocher mörk choklad med hasselnötter 3*90gr för 8 kr
Turkiska vinbladsdolmar 400gr 9 kr
Alex & Phil barnmat av olika sorter tetra recart 200gr, inklusive gröt (suberb till frukost för alla, havre/hirs/äpple/ceylonkanel) 3,50 - 5,50 kr.
Heinz Tomatsoppa burk 3 kr
Knorr buljonger, olika sorter 8-10 pack 1 kr
Cashewnötter eko 1kg 59 kr
Mandel 1 kg 59 kr
Valnötter 700 gr 59 kr
Katrinplommon, kända märken 200-500gr 9-30 kr
Wisby julöl 6,25 kr
Stockholm festivalöl 4,80 kr
Vitpeppar hel 60gr 3 kr
Gojibär eko 50gr 9 kr
Friggs majs- och riskakakor 5-8 kr
Starbucks Frappuchino 7 kr
D'Or kaffekapslar Nespresso 20 st 10 kr resp. 10 st specialsorter 10 kr
Fontana Naan-bröd 2*130gr 12-pack låda 41 kr
Urtekram eko torkade äppelringar 12,50 kr
Bruschette Oregano påse (gott till tomatsoppa t ex) 7 kr
Del Monte aprikoshalvor 400gr 10 kr
D'Aucy olika grönsakskonserver t ex Rataouille 5-10 kr
Currysåser, majonäs, senap, ketchup, remoulade mm för allt mellan nästan gratis 1 kr till kanske 75% rabatt om man köper vid rätt tillfälle. Matsmart manipulerar tyvärr sina priser frekvent numera, så man måste ha koll.

+ massor mer som jag inte kommer ihåg nu.

Massor av olika sorters energidrycker, läsk och choklad ibland mycket billigt, men tar inte upp alla här. Dricker inte sådant själv utom i undantagsfall såsom Australiensiska Bundaberg för 6,50 flaskan. Lemon/lime, Persika, Passionsfrukt.

Edit: De hade också t ex torkade röda linser i storkökspack för bara 59 kr, tror det var minst 2,5kg. Sådant dyker upp relativt regelbundet. Köpte 15 kg tonfiskfilé på det sättet för under 50 kr kilot. Platta vakuumpaket utan vätska på vardera 3 kg, öppnade, portionerande och frös in. Äter fortfarande av den 1 år senare. Inga problem vid rätt emballering.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Äter du enligt Konsumentverkets matsedel är kostnaden uppe i 3330-3940 kr nu!

https://www.hallakonsument.se/ekonomi/vad-kostar-maten-varje-...

Beroende på ålder (nu räknade jag på vuxen) och om alla måltider lagas hemma.

Äter du för 1000 kr/mån så gillar du inte att laga eller äta mat. Det kommer bli enformigt helt enkelt och du måste välja bort så mycket.

Men visst gillar du att äta gröt 20 gånger i veckan så kör. Kolla på Konsumentverkets matsedel är mitt tips! Då ser du att maten de föreslår (och där de gjort kalori/näringsberäkningar) inte heller är någon märkvärdig.

Sen får man tänka på att Konsumentverkets matsedel inte ligger till grund för något mer än att de kollat vad grejerna kostar, lever du på ekonomiskt bistånd från kommunen (socialtjänsten) så väntas du leva på ca 2000 kr/mån på mat – men o andra sidan saknar de grund för att dessa pengar skulle räcka till näringsriktig mat.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag låg på 5000 kr/mån när jag hade specialkost, då åt jag inget ute och åt inte några halvfabrikat alls utan lagade allt hemma i två månader. Det var nu under hösten 2023 så efter priserna hade gått upp.

Permalänk
Skrivet av Unikt användarnamn:

Det kan ju också vara så att om du äter mycket kolhydrater att ditt blodsocker går upp en massa, vilket leder till att din kropp producerar mycket insulin som gör att kroppen lagrar sockret, som sedan leder till att du blir snabbt hungrig igen för att blodsockret blir så lågt av att kroppen jobbar så hårt (producerar mycket insulin) med att få bort en stor mängd blodsocker.

Ju oftare man äter desto värre blir problemet då insulinnivån inte går ner till normala nivåer emellan.

Nu vet jag ju inte om det gäller dig, men värt att fundera på om man är hungrig hela tiden.

Brukar snarare ligga mot den lägre gränsen mot lågt varje gång man åkt på besiktning på jobbet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ät ordentligt med mat, då är det nog enklare att jobba effektivare och på så vis höja lönen med ett par tusingar. Då behöver man inte tänka så mycket på kostnaden.

Med det sagt så lägger vi ca 14-16k per månad i matbutik för 2 vuxna och 2 barn hemma, sen tillkommer ett antal tusenlappar i utemat så jag är nog inte rätt person att komma med tips här. Även om vi snålade så kom vi inte under 10k så har gett upp den tanken, får helt enkelt försöka tjäna mer pengar istället eller spara på annat...

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Jag äter snorbilligt. Köper nästan enbart råvaror. Äter mest spannmål som havreris, matvete, brunt ris, bovete. Mycket billiga färska grönsaker som morötter, lök, potatis mm. Ännu mer frysta grönsaker som ligger på 20-30kr kilot. Linser eller bönor dagligen. En del frön och nötter såsom solrosfrön, sesamfrön och valnötter (dyra). Inga mejeriprodukter och snålt med kött. Mestadels ägg och till viss mån fisk och fågel. Lagar mat en gång om dagen genom att koka upp vatten och slänga i sakerna i ordning av koktid. Det som blir över blir lunch dagen efter. Käkar två ggr om dagen för det mesta. Ingen av mina gäster vill äta hos mig.

Permalänk
Medlem

1000 delat på 5 = 200. 200 delat på 30 = 6.6 biltemakorvar om dagen, det är tekniskt möjligt att leva på vill jag säga. Iaf nu när man siktar på beach 24.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengtt:

Ingen av mina gäster vill äta hos mig.

Skrattade högt 😅

Tycker för övrigt att det låter helt ok. Jag kör liknande ibland. Allt behöver inte vara gott och spännande, ibland räcker det att bli mätt.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Vår familj ligger ju skyhögt över det, men att som vuxen man klara sig på havregrynsgröt + kaffe till frukost, knäckebröd hemifrån + jobbets gratis"kaffe" under arbetsdagen (varm lunch är inget jag känner behov av annat än att det såklart är gott), ett par mackor eller yoghurt när jag kommer hem kl 16 och sedan äta en ok måltid på kvällen - det är ju inget att skriva i tidningen om direkt.

Skulle utan vidare tro att halva vår matkostnad sker fredag kväll-söndag kväll, och det är ju inte förvånande egentligen då det är 2 fulla dagar hemma + fredagkväll.

Jag har någon ambitiös idé om att skriva upp vad olika middagar kostar (för hela familjen) och börja planera bättre, men har inte kommit riktigt till skott.

Tror f.ö att det går en hel del till frukost (förutom till mig då), men det är ok då barnen växer och min fru har helt annat behov av bra frukost än jag, hon jobbar med barn och kan inte vara trött eller hungrig på jobbet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag undrar mestadels vad ni handlar för att genomsnitta 33:- /dag

en paket 7-10:- snabbnudlar 3-4 ggr om dan?

Nudlar är ju inte direkt billig mat. Kostar närmare 100 kr per kg i min närbutik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag gjorde ett inlägg i annat forum som ger några tips om hur man kan göra för att äta någorlunda hälsosamt men ändå billigt. Dessa varor är bara delar av en hel kost, men en bra indikation på hur mycket man kan spara mot normalpriser. Bland det viktigaste är att aldrig slänga något. T ex allt köpebröd köps skivat och fryses in direkt, sedan tar man bara fram en skiva i taget = noll svinn. Alltid äta upp resterna dagen efter även om det inte är exakt vad man är sugen på. Osv.
Det krävs egentligen frysbox för att genomföra maximala besparingar eftersom erbjudande bara kommer ibland, så det gäller att handla ordentligt då, vakuumpacka/frysa in det som är känsligt, även nötter och sådant som håller väldigt mycket längre i frysen.

https://www.byggahus.se/forum/threads/18-saett-att-fa-pengarn...

Sökte på Matsmart i tråden och fick ingen träff. Om någon inte råkar veta vad det är så började de för runt 10 år sedan med att sälja varor med kort datum och var riktigt billiga. Idag är de inte alls lika billiga längre och säljer massa saker till fullt pris och långa datum. Dock, om man håller koll (nyhetsbrev) så kommer det relativt regelbundet kampanjer som är riktigt prisvärda. Jan-feb i år har t ex varit bra.

Köpt t ex

Knorr Snack Pot, vanlig och Big för 1 kr styck
Finskpackad norsk rökt lax i konserv för 15 kr (full datum 2026)
Loka olika sorter 50 cl, 3,50 kr
Friggs Järn+C, D+K+Kalcium brustabletter för 1-3 kr röret
Ferrer Rocher mörk choklad med hasselnötter 3*90gr för 8 kr
Turkiska vinbladsdolmar 400gr 9 kr
Alex & Phil barnmat av olika sorter tetra recart 200gr, inklusive gröt (suberb till frukost för alla, havre/hirs/äpple/ceylonkanel) 3,50 - 5,50 kr.
Heinz Tomatsoppa burk 3 kr
Knorr buljonger, olika sorter 8-10 pack 1 kr
Cashewnötter eko 1kg 59 kr
Mandel 1 kg 59 kr
Valnötter 700 gr 59 kr
Katrinplommon, kända märken 200-500gr 9-30 kr
Wisby julöl 6,25 kr
Stockholm festivalöl 4,80 kr
Vitpeppar hel 60gr 3 kr
Gojibär eko 50gr 9 kr
Friggs majs- och riskakakor 5-8 kr
Starbucks Frappuchino 7 kr
D'Or kaffekapslar Nespresso 20 st 10 kr resp. 10 st specialsorter 10 kr
Fontana Naan-bröd 2*130gr 12-pack låda 41 kr
Urtekram eko torkade äppelringar 12,50 kr
Bruschette Oregano påse (gott till tomatsoppa t ex) 7 kr
Del Monte aprikoshalvor 400gr 10 kr
D'Aucy olika grönsakskonserver t ex Rataouille 5-10 kr
Currysåser, majonäs, senap, ketchup, remoulade mm för allt mellan nästan gratis 1 kr till kanske 75% rabatt om man köper vid rätt tillfälle. Matsmart manipulerar tyvärr sina priser frekvent numera, så man måste ha koll.

+ massor mer som jag inte kommer ihåg nu.

Massor av olika sorters energidrycker, läsk och choklad ibland mycket billigt, men tar inte upp alla här. Dricker inte sådant själv utom i undantagsfall såsom Australiensiska Bundaberg för 6,50 flaskan. Lemon/lime, Persika, Passionsfrukt.

Edit: De hade också t ex torkade röda linser i storkökspack för bara 59 kr, tror det var minst 2,5kg. Sådant dyker upp relativt regelbundet. Köpte 15 kg tonfiskfilé på det sättet för under 50 kr kilot. Platta vakuumpaket utan vätska på vardera 3 kg, öppnade, portionerande och frös in. Äter fortfarande av den 1 år senare. Inga problem vid rätt emballering.

Dold text

Jag tycker inte Matsmart är så pengasmart. Vad jag kan se så är de flesta saker inte jättebilligt. Det enda som är billigt är det som dom har på erbjudande just nu typ. Resten ligger ofta lika högt eller högre än vanliga matbutiker. Räknar man in frakten också så tror jag inte att man sparar så mycket på att handla på Matsmart. Deras grej är väl mer att få bort matsvinnet.

Permalänk
Medlem

Ris & Kyckling 4 Life

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jordnötter är billig mat. Över 6 000 kalorier för 46 kr. Rätt bra med vitaminer och mineraler också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag undrar mestadels vad ni handlar för att genomsnitta 33:- /dag

en paket 7-10:- snabbnudlar 3-4 ggr om dan?

Skrivet av Alastor Moody:

Nudlar är ju inte direkt billig mat. Kostar närmare 100 kr per kg i min närbutik.

Du får nog mikra havregrynsgröt (med vatten) på jobbet, äta samma till frukost och kanske lyxa till det med lite bär på gröten till middagen.

Havregryn är ~16 kr för 5550 kcal.

Med havregryn skulle du alltså kunna äta 2500 kcal om dagen för 7 kr/dagen. Utan C-vitamin får du dock skörbjugg och kommer blöda från käften. Det är inte heller en fullgod protein, fett, mineral och vitaminkälla i övrigt.

Nudlar är inte billig mat som noterats, det är bra mycket dyrare här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Havregryn är ~16 kr för 5550 kcal.

Det är nog svårslaget!

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Du får nog mikra havregrynsgröt (med vatten) på jobbet, äta samma till frukost och kanske lyxa till det med lite bär på gröten till middagen.

Havregryn är ~16 kr för 5550 kcal.

Med havregryn skulle du alltså kunna äta 2500 kcal om dagen för 7 kr/dagen. Utan C-vitamin får du dock skörbjugg och kommer blöda från käften. Det är inte heller en fullgod protein, fett, mineral och vitaminkälla i övrigt.

Nudlar är inte billig mat som noterats, det är bra mycket dyrare här.

Finns 3 saker jag bara inte kan äta och håller på att spy bara av att känna lukten av.

1. Gröt. Havre, ris, manna kvittar.

2. Ris

3. Otillagad Falukorv.

Såcde sakerna kommer aldrig entra mitt hus någonsin.

Och laga mat på jobbet är bara att fetglömma vi har bara 30min per 8h å de är inte ovanligt att man får avbryta efter 5min å fortsätta senare.

Skulle säga att normen är släng i dig matlådan kall på 2min.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Finns 3 saker jag bara inte kan äta och håller på att spy bara av att känna lukten av.

1. Gröt. Havre, ris, manna kvittar.

2. Ris

3. Otillagad Falukorv.

Såcde sakerna kommer aldrig entra mitt hus någonsin.

Och laga mat på jobbet är bara att fetglömma vi har bara 30min per 8h å de är inte ovanligt att man får avbryta efter 5min å fortsätta senare.

Skulle säga att normen är släng i dig matlådan kall på 2min.

Tar nog tre minuter att göra havregryn i vatten i mikron, själv tycker jag inte gröt är något att äta

Tror pasta med olja och vitlök hade varit mer spännande personligen, hade väl kostat 5 kr för en måltid så där är vi mer eller mindre uppe i snabbnudlar i pris. Olivoljan i den måltiden kostar mer än pastan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Portionen under tian säger det mesta, frukost, lunch och middag, 30kr dagen. En månad kommer under 1000kr, livskvalité ligger strax där under också kan jag tänka mig... Det är ganska extrema lösningar, passar väldigt få, mer som ett experiment

Klarar sig hennes recept fortfarande under tian efter inflationen? Inte tittat på recepten på flera år nu, men mat för långt under 3-4000 på en månad är klart görbart, men kanske inte helt rekommenderat alltid

De recepten slutade vara under tian för ganska länge sen vad jag vet.

Kollat där någon gång men man ser snabbt att man behöver ta 3-4 portioner per måltid för att klara dagliga målen från livsmedelsverket.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m4gnify:

Jag tycker inte Matsmart är så pengasmart. Vad jag kan se så är de flesta saker inte jättebilligt. Det enda som är billigt är det som dom har på erbjudande just nu typ. Resten ligger ofta lika högt eller högre än vanliga matbutiker. Räknar man in frakten också så tror jag inte att man sparar så mycket på att handla på Matsmart. Deras grej är väl mer att få bort matsvinnet.

Du orkade tydligen inte läsa allt jag skrev, så antagligen läser du inte detta heller.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hade vart skönt att ligga på lägre nivåer. Tyvärr ligger på 3000 SEK i veckan för två pers :/

men då är det ju toapapper och tvål och så. Tvångstankar, psykisk ohälsa etc. hjälper inte.

Vi äter inte mycket "finmat" däremot fruktansvärt mycket energidryck (gillar ej kaffe och det är en dygd jag har för att ens orka med att jobba), utemat etc. och är inget man är stolt över.

Permalänk
Medlem

Det går säkert men blir nog varken gott eller varierat. Vi ligger på ca 8000kr/mån för två vuxna och 1 barn. Då lagar vi i regel allt från grunden dessutom.

Permalänk
Medlem

"läste om på MSN"

Varför tror du det ens står på MSN's flöde?

Klick bait... imho. *mic drop*

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Brukar snarare ligga mot den lägre gränsen mot lågt varje gång man åkt på besiktning på jobbet.

Jag antar att med besiktning så menar du blodprov, och med lågt värde att du menar blodsockret.

I så fall så är det exakt min poäng.

Om man äter mycket kolhydrater och/eller äter ofta så får man förhöjt blodsocker strax efter man ätit. Och då eftersom kroppens insulin svar är större vid kolhydrater + kvarvarande insulin från frekvent ätande så slår det snart ned blodsockret till en låg nivå. Inte en normal nivå utan lägre än vad som är normalt. Lågt blodsocker leder lätt till att man blir snabbt hungrig igen.

Det är såhär man får typ 2 diabetes, bukspottkörteln (pankreas) som producerar insulin slits ut till den nivå att den inte orkar producera tillräckligt med insulin längre. Då rusar blodsockret istället, perioden fram tills dess så visar blodprov åt det lägre blodsocker intervallet.

Om du vet med dig att du äter ofta så fundera på det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unikt användarnamn:

Jag antar att med besiktning så menar du blodprov, och med lågt värde att du menar blodsockret.

I så fall så är det exakt min poäng.

Om man äter mycket kolhydrater och/eller äter ofta så får man förhöjt blodsocker strax efter man ätit. Och då eftersom kroppens insulin svar är större vid kolhydrater + kvarvarande insulin från frekvent ätande så slår det snart ned blodsockret till en låg nivå. Inte en normal nivå utan lägre än vad som är normalt. Lågt blodsocker leder lätt till att man blir snabbt hungrig igen.

Det är såhär man får typ 2 diabetes, bukspottkörteln (pankreas) som producerar insulin slits ut till den nivå att den inte orkar producera tillräckligt med insulin längre. Då rusar blodsockret istället, perioden fram tills dess så visar blodprov åt det lägre blodsocker intervallet.

Om du vet med dig att du äter ofta så fundera på det här.

E det så?
Nope.. Typ 2 har massor med insulin.
Det är deras insulin känslighet som är låg...

Till skillnad från Typ 1 som inte har ngn insulin produktion alls..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av xfade:

E det så?
Nope.. Typ 2 har massor med insulin.
Det är deras insulin känslighet som är låg...

Till skillnad från Typ 1 some inte har ngn insulin produktion alls..

Ja du har i stort sätt rätt. Men det jag skrivit är nog också rätt.

Jag har för mig att när det gått riktigt långt så har bukspottkörteln slitit så mycket så länge att den tappar sin normala förmåga och blir nedsatt så att det blir svårt att producera tillräckligt med insulin även om insulinresistensen skulle gå ner.

Så insulin resistens ger högre blodsocker som gör att kroppen producerar mer insulin men det går så länge buksportskörteln någorlunda orkar, sen vänder det.

Copy paste från 1177:

"Många som har typ 2-diabetes behöver få insulin som läkemedel. För en del dröjer det många år innan de behöver ta insulin. Andra behöver insulin redan när de får diagnosen."

Permalänk
Medlem

Jag spenderade ca 1000kr i månaden 2009 när jag var student och det var svårt då. Måste vara väldigt svårt nu. Minns att jag sparade pengar genom att tex istället för att ha sylt på varje pannkaka så stapla alla och bara ha sylt på den översta.

Är hon ekonom så tjänar hon väl tillräckligt för att spendera mer. Jag undrar om hon verkligen räknar med allt. Ofta när andra säger liknande räknar de inte med vissa saker som de anser att “alla har hemma”. Är man student har man inte massa saker hemma man kan ta av som ”inte räknas”.

Jag litar inte på några siffror om det inte är från folk som verkligen lever på marginalen. Rika som låtsas vara fattiga för att känna sig duktiga kan lätt fuska. Skillnad om 1000kr verkligen är allt man har och det är helt tomt hemma.

Vi spenderar kanske runt 6-7k i månaden för 2 vuxna och 2 barn då räknar jag inte blöjor och sådant och vi äter numera bara billigaste av allt och äter rester mm. Innan inflationen och när vi båda jobbade, hade ett barn och vi inte hade hus ännu då kunde vi lägga upp mot 10k i mat för 3 personer men nu tvingas vi spendera mindre för 4 för jag studerar igen och frun jobbar och huset kostar mycket mer än lägenheten i kostnad.

Jag äter rester till lunch. Min fru brukar inte äta lunch. Barnen äter i skolan. Plus får rester av mamma ibland så det håller nere kostnaden. Annars skulle det nog vara några tusen mer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen större roll att det finns folk som lever som de lär, ingen mår bra av att utveckla ätstörningar och ha ett ohälsosamt förhållande till mat som är risken med för stora begränsningar. Dels klarar inte alla av att tänka kostnader o.s.v. hela tiden, dels rent psykologiskt behöver många ganska mycket variation, dels kan inte alla se helheten och vet då heller inte vad de behöver äta, hur ofta eller hur mycket.

Alla kommer inte kunna göra på samma sätt, någon som dragit ner sin aktivitet och äter 1500 kcal kan inte säga till någon fysisk aktiv att äta lika lite och sånt ser man i sådana här diskussioner. Man måste komma ihåg att det är 3710-3940 kr som är normalt för 18-60 år, om du äter enligt Konsumentverkets matsedel.

Tänker på detta inslag i SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sveriges-snalaste...

Han i SVT-inslaget kör enkel lunch av gröt, men spenderar sedan stor tid på vad varorna kostar även om han får in en hel del variation och då han även köper åt familjen. Sen om man har snålhet som livsstil kommer mycket annat än mat påverkas, är man inte ekonomiskt oberoende är allt sånt viktigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Skippa frukost, ha kokosfett i kaffet för energi. Smör, ost och bröd kostar för mycket…

Japp, finns en gräns hur mycket det går att spara som beror på hur mycket mat man behöver. Jag har passerat 30 och har fortfarande ganska hög förbränning, äter normalt frukost, lunch, middag och en gång till på kvällen och en falukorv räcker bara till tre portioner

Har åtminstone börjat äta havegrynsgröt till lunch, snabbt enkelt och billigt (men skittråkigt)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vart bor ni? i sthlm kostar en lätt veckohandling med vettiga proteiner och grönt typ 1500 för 2 vuxna ett barn.

Permalänk
Medlem

Jag har levt på runt 1000:- i mat ett tag när jag hade det som sämst ställt och det gick men fy fasen vad tråkigt det var. Definitivt inget jag rekommenderar. Nu när jag inte är ensamstående och har mer pengar så lägger vi ganska mycket på just mat då matlagning är en stor hobby för mig. Vi försöker hålla nere antalet gånger vi äter utemat och laga själva så mycket som går.