Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Däremot är det förstås en stor risk att om 5-6 år är det nästan ingen som vill ha något annat än en elbil och att restvärdet på en ny fossil du köper i dag blir 0 rätt fort.

Nej, det kommer ta decennier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Nej, det kommer ta decennier.

I Norge är bensinbilförsäljningen under 1% nu, och Sverige är på väg efter. Det såldes över 160 000 bensinbilar i Sverige 2019, mot ca 60 000 i 2023. 120 000 vs 28 000 för diesel. Rätt dramatiskt.

För elbilar är problemet att utvecklingen går fort, en elbil med några år på nacken är rätt kass jämfört med nyare modeller, men de var tokdyra att köpa för något år sen. Vem tar den förlusten?

Det är mycket svårt att spå vad andrahandsvärdet kommer vara på någon bil just nu. Fossil liksom elbil. Det finns inga säkra kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

För elbilar är problemet att utvecklingen går fort, en elbil med några år på nacken är rätt kass jämfört med nyare modeller, men de var tokdyra att köpa för något år sen. Vem tar den förlusten?

Det är mycket svårt att spå vad andrahandsvärdet kommer vara på någon bil just nu. Fossil liksom elbil. Det finns inga säkra kort.

Vad menar du med "kass"?

Ser man på statistiken så är de inte kass.

Citat:

Haveristatistik visar hur pålitliga elbilar är [...] Tyska bilorganisationen ADAC har nu redovisat sin årliga haverirapport om vilka bilar som krånglade mest under 2022. För första gången ingår nu också elbilar i statistiken. Resultatet är så klart inte förvånande. Elbilar visar sig vara mer pålitliga än bilar med förbränningsmotorer.

ADAC har analyserat totalt 155 bilmodeller. En förutsättning för att komma med i statistiken är att det måste finnas minst 7000 registrerade bilar i Tyskland som funnits på vägarna i mer än två år. Elbilarna som platsat i statistiken är BMW i3, Renault Zoe, Volkswagen ID.3 och Tesla Model 3. Resterande 151 är alltså bilar med förbränningsmotorer.

ADAC noterar en punkt som är lika problematiskt på alla bilar, oavsett drivlina. Den vanligaste orsaken till ett haveri är startbatteriet – och så har det sett ut sedan 1967. Elbilar tycks inte heller vara undantagna.

Från: https://alltomelbil.se/haveristatistik-visar-hur-palitliga-el...

Citat:

Elbilar brinner mer sällan än bilar som drivs med fossila bränslen, visar en sammanställning från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). [...] I fjol brann ungefär 3 400 personbilar i Sverige, inklusive anlagda bränder. 23 av dessa var elbilar eller laddhybrider. Det innebär att cirka 0,04 procent av alla elbilar och laddhybrider i Sverige brann, jämfört med cirka 0,08 procent av de helt fossilt drivna bilarna.

Antalet elbilsbränder har ökat från åtta 2018, det första år som finns med i sammanställningen, till 23 år 2022. Men antalet elbilar (inklusive el-/laddhybrider) har ökat fyrfaldigt under samma period.

De senaste tre åren har antalet bränder i elbilar planat ut, något som Ulf Bergholm ser positivt på. Han vågar dock inte dra några slutsatser om anledningen.

Från MSB:s håll ser man att många har uppfattningen att en brinnande elbil är farligare än en som går på fossilt bränsle, men MSB har inte sett något som tyder på det.

Enligt Ulf Bergholm är det framför allt röken från brinnande fordon som är farlig, oavsett drivmedel.

Från: https://www.nyteknik.se/elbilar/msbs-sammanstallning-elbilar-...

Vad menar du med kass? Andrahandsvärdet? Det kan ändra sig om de här siffrorna står sig.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Vad menar du med "kass"?

Litet batteri, dålig effektivitet, långsam laddning, batterier som redan börjar tappa kapacitet, små, trånga, obekväma, högljudda, långsamma. Med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Litet batteri, dålig effektivitet, långsam laddning, batterier som redan börjar tappa kapacitet, små, trånga, obekväma, högljudda, långsamma. Med mera.

Låter ju som om du beskriver en ICE-bil. långsamma, bullriga/obekväma, dålig effektivitet, dessa är generella attribut på dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Litet batteri, dålig effektivitet, långsam laddning, batterier som redan börjar tappa kapacitet, små, trånga, obekväma, högljudda, långsamma. Med mera.

Det beror väl på vilken bil?

Min bil är 3.5 år gammal (elbil) och kan fortfarande laddas till 100% kapacitet, men jag brukar ladda till 80% numera då jag vill att batteriet ska ha lång livstid, men det första året brukade jag köra på 100%, ju mera trygg jag blev på räckvidden (för jag är en av dom med LITET batteri), så skruvade jag ner laddningen till 80% då den inte drar mera än 16.6 Kwh per 100 Km om vintern, så då känner jag mig faktisk ganska trygg. (Mazda MX30)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av JoOngle:

Det beror väl på vilken bil?

Min bil är 3.5 år gammal (elbil) och kan fortfarande laddas till 100% kapacitet, men jag brukar ladda till 80% numera då jag vill att batteriet ska ha lång livstid, men det första året brukade jag köra på 100%, ju mera trygg jag blev på räckvidden (för jag är en av dom med LITET batteri), så skruvade jag ner laddningen till 80% då den inte drar mera än 16.6 Kwh per 100 Km om vintern, så då känner jag mig faktisk ganska trygg. (Mazda MX30)

Hur vet du att det är 100 % kapacitet?

BMS:en använder cellspänning för att avgöra aktuell SoC och min/max cellspänning kommer inte förändras när kapaciteten minskar.

Nu mäter BMS även energimängden som kan tas ut från batteriet, men det lär den använda för att uppskatta SoH och det är lågt ifrån alla av dagens modeller där man enkelt kan se SoH (men lär att går att få ut med rätt verktyg/datorsystem).

Det positiva är att allt pekar på att batterierna kommer överleva genomsnittsbilen. Vad jag fått fram är att den typiska bruksbilen överlever 15-20 år, så vi lär se samma sak för EVs som för ICE: det är inte drivlinan som ger upp, det kommer vara chassi/hjulupphängning som kommer kasta in handduken efter "tillräckligt många vintrar badade i vägsalt".

Denna undersökning kom fram till att man kan räkna med ungefär 2,3 % degradering per år. Sett andra som nämnt att degraderingen kan förväntas vara lite lägre de första ~7 åren, för att sedan gå lite snabbare.

Så den långt viktigare frågan för begagnade EVs lär vara samma vi idag frågar oss för ICE: vilka typfel kan väntas på modell X efter Y år och Z mil körda? Stämmer ovan kring hastighet på degradering får man ovanpå det ta med "bilen är 10 år gammal, så borde vara ~80 % kapacitet kvar" och justera priset efter eventuell avvikelse.

Detta verkar peka på att vissa gamla sanningar stannar: jänkarna är "crap" sett till kvalité, asiaterna är bäst och européerna i mitten. Men nog lite tidigt att säga säkert än för EVs.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Det beror väl på vilken bil?

Min bil är 3.5 år gammal (elbil) och kan fortfarande laddas till 100% kapacitet, men jag brukar ladda till 80% numera då jag vill att batteriet ska ha lång livstid, men det första året brukade jag köra på 100%, ju mera trygg jag blev på räckvidden (för jag är en av dom med LITET batteri), så skruvade jag ner laddningen till 80% då den inte drar mera än 16.6 Kwh per 100 Km om vintern, så då känner jag mig faktisk ganska trygg. (Mazda MX30)

Absolut beror det på vilken bil. Tesla var bra från början, om man blundar för att de hade en hög procent "måndagsex" så var grunddesignen bra och håller än.

MX30 är en udda fågel som verkar helt möjlig att vara väldigt nöjd med om man inte behöver lång räckvidd. Vad får du på vintern, 15 mil? 10? Behöver man inte mer än så verkar det vara en okej bil annars, långt över ex. Zoe på alla andra parametrar.

Men om du gav listpriset 415 000, tror du att du får ens hälften av det om du vill sälja den nu? Man får en MG 4 splitterny med dubbla räckvidden för 336 000. Senare i år kanske man får den för 299 000.

Jag tror det är extremt osäkert andrahandsvärde på alla bilar just nu, oavsett drivlina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Absolut beror det på vilken bil. Tesla var bra från början, om man blundar för att de hade en hög procent "måndagsex" så var grunddesignen bra och håller än.

MX30 är en udda fågel som verkar helt möjlig att vara väldigt nöjd med om man inte behöver lång räckvidd. Vad får du på vintern, 15 mil? 10? Behöver man inte mer än så verkar det vara en okej bil annars, långt över ex. Zoe på alla andra parametrar.

Men om du gav listpriset 415 000, tror du att du får ens hälften av det om du vill sälja den nu? Man får en MG 4 splitterny med dubbla räckvidden för 336 000. Senare i år kanske man får den för 299 000.

Jag tror det är extremt osäkert andrahandsvärde på alla bilar just nu, oavsett drivlina.

16 mil spår den (men jag kör längre än som så, hemma står den i garage, och 9 timmar i iskyla på jobbet, så det fungerar.
Halva priset gav jag faktisk för den det var modellen till 465.000,- (med den härliga 3 färgerna, soul red metallic, elektrisk säte, adaptive headlights etc.) Det var butikens demo modell, jag bytte in min "gamla" lilla Suzuki Ignis som hade 6 år på baken, gav 190.000,-i mellanpris på en bil med 1000 mil, så jag är stjärn nöjd, fick gratis service + besiktning med i priset.

Och just det att den är en udda fågel är precis vad jag gillar med den, tonsvis av displays, och än ser den inte elektrisk ut, har snabbladdning, och är snorbillig att äga. Mitt snitt är 16.7Kwh på 100 Km, och 11-14Kwh om sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Och just det att den är en udda fågel är precis vad jag gillar med den, tonsvis av displays, och än ser den inte elektrisk ut, har snabbladdning, och är snorbillig att äga. Mitt snitt är 16.7Kwh på 100 Km, och 11-14Kwh om sommarn.

Jag tycker också om "uddafåglar" så jag förstår dig. Bilar måste ju främst vara praktiska men det skadar inte om de gör en lite glad också!
Gav du halvpris och har en vardag där räckvidden är tillräcklig är det ju ingen dålig affär.

Men några stackare köpte den ju för fullpris, om de behöver byta den så har de åkt på en rejäl värdeminskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Detta verkar peka på att vissa gamla sanningar stannar: jänkarna är "crap" sett till kvalité, asiaterna är bäst och européerna i mitten. Men nog lite tidigt att säga säkert än för EVs.

Att Chrysler ligger i botten känns ju kanske inte som en högoddsare..
Men att de märken som "toppar Norden" harvar omkring i bottenskiktet som Volvo, VW och MB kanske är en ny sanning för många appropå "gamla sanningar"?

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Låter ju som om du beskriver en ICE-bil. långsamma, bullriga/obekväma, dålig effektivitet, dessa är generella attribut på dessa.

Vill börja med att säga att jag gillar både ICE och EL drivlinor.

Har kört många olika elbilar och vanliga ICE bilar och tycker inte att man kan generalisera ICE-bilar som bullriga och obekväma. Det beror snarare på vilken biltyp det är, vilken prisnivå den ligger på osv.

Ja självklart brummar en ICE-bil, speciellt märkbart om man står stilla eller vid gaspådrag. Men att köra i konstant fart på landsväg eller motorväg är inget problem eftersom ICE-motorn inte hörs i ett premium-fordon i den farten.
Ett exempel på det var när jag för några år sen lånade en kompis Model S (2014) en vecka och vi åkte på långfärd med familjen, då reflekterade frugan över att bilen inte var lika tyst som vår egen långfärds-bil BMW 550i Touring (2007) (V8, 367hk). Model S´en hade mer vägljud och vindbrus. Ingen stor skillnad egentligen, men märkbar. Man skulle kunna tro att det skulle varit tvärt om.

När jag provkört bilar under senaste halvåret så har jag passat på att decibel-mäta bilarna med farthållaren satt på 80km/h för att se vilken som är tystast. Tyvärr har jag ingen mätning från den där gamla 550i, hade varit intressant att se hur tyst den var i decibel.

70db, Volvo V70 2,5T -05 (med dubbdäck)
68db, BMW 130i M-Sport -07
67db, Skoda Enyaq Coupé RS -24
65db, Volvo S60 T5 -21
64db, Zeekr 001 -24
62db, Xpeng P7 -24
60db, BMW iX Xdrive50 -23

Jag planerar att köpa elbil nästa gång. Funderar på Tesla Model S -23, eller Audi A6 etron -24 eller Porsche Taycan -24 (men den är nog för dyr)

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

I USA verkar det finnas 59 st vätgas mackar som man kan tanka på om man kör en vätgasbil.
Eller fanns, Shell stängde 7 st av sina mackar vid månadsskiftet med anledningen "hydrogen supply complications and other external market factors". Det finns således 52 st kvar.

Känns inte som att framtiden talar för vätgasbilarna, i alla fall inte på medellång sikt, då borde utvecklingen snarare vara en kraftig tillväxt på tankmöjligheterna.

https://h2fcp.org/sites/default/files/Shell_LD_Closure.pdf

Blir lite hönan eller egget av det hela.
Samtidigt öppnade Tesla 330 supercharging stationer med 3030 uttag globalt bara under q1-q3 2023, och då är de bara ett företag.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Datavetare
Skrivet av flukke:

I USA verkar det finnas 59 st vätgas mackar som man kan tanka på om man kör en vätgasbil.
Eller fanns, Shell stängde 7 st av sina mackar vid månadsskiftet med anledningen "hydrogen supply complications and other external market factors". Det finns således 52 st kvar.

Känns inte som att framtiden talar för vätgasbilarna, i alla fall inte på medellång sikt, då borde utvecklingen snarare vara en kraftig tillväxt på tankmöjligheterna.

https://h2fcp.org/sites/default/files/Shell_LD_Closure.pdf

Blir lite hönan eller egget av det hela.
Samtidigt öppnade Tesla 330 supercharging stationer med 3030 uttag globalt bara under q1-q3 2023, och då är de bara ett företag.

Vätgas som drivmedel för bilar har i nuläget en rad problem

Som @0cool nämner så är det rätt svårt för samhället att storsatsa på mer än en lösning i taget, är lite "winner takes it all". Just nu är mainstream fåran att köra på elbilar.

Vätgas var fram till väldigt nyligen likställt med att använda bränsleceller. Dels är bränsleceller ett exempel på teknik som varit "nästan klart" väldigt länge, dels har ett sådan fordon flertalet av nackdelarna från elbilar utan egentligen tekniskt bättre på något utan det kommer enbart ned till potentiellt mindre miljöpåverkan.

Genidraget är ju att använda ICE-tekniken ihop med vätgas, något som uppenbarligen haft Peter Dalle vibbar ("tänkte inte på det"). Där finns en rad tekniska fördelar mot elbilar samtidigt som man löser huvudproblemet med ICE-motorn. Som jag förstår det finns det ännu ingen kommersiell försäljning av bilar med ICE/vätgasmotorer än.

Nu lär sannolikheten för en sådan diabolisk plan vara extremt när noll, men givet de problem allt fler pekar vi står inför om man skalar upp batteritillverkning till de nivåer som krävs för 100 % BEV skulle man kunna tänka sig: de som verkligen månar om miljön borde inse att ingen teknik är egentligen miljömässigt hållbar för att förse de flesta människor på jorden med ett eget fordon.

Går man "all-in" på batteritik och det visar sig vara ännu mer korkat än satsningen på etanol som drivmedel kommer det vara väldigt svårt att byta spår till t.ex. vätgas för det är realistiskt en startsträcka på 20-30 år innan man har en vettig infrastruktur på plats från att man säger "kör". I ett sådant läge har man egentligen ingen annan väg framåt än att mer eller mindre avveckla bilen (vilket vissa anser är enda realistiska vägen sett till miljön).

Storsatsning på BEV bygger i praktiken till 100 % på att vi lyckas göra en rad tekniksprång som vi i nuläget inte alls vet hur de ska se ut. För dagens metoder att tillverka batterier kommer om de skalas upp med stor sannolikhet leda till värre problem än de man försöker lösa genom att gå från ICE till BEV. Man löser i.o.f.s. ett akut problem: utsläpp av CO2.

Det som starkt talar för vätgas är att vi idag faktiskt har all teknik för att köra det på riktigt stor skala. Frågetecknet är hur dyrt det blir, men här har ju flera genombrott gjorts väldigt nyligen. Dels ICE istället för dyrare/mer komplicerad bränslecell, men framförallt att man nu har en fungerande teknik att göra vätgas via hydrolys av havsvatten (så i praktiken obegränsat med "råmaterial" som kan utvinnas helt utan de problem olja och gruvbrytning dras med).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Helt övertygad om att vätgasen spår en gyllene framtid.
BEV är bara nåt som var snabbast att plocka ihop och inte alls "the final solution".
Vätgasdrivna fordon var inte tillräckligt utvecklade och således för sena på bollen.

Tror på förbränningsmotorer som körs på komprimerad vätgas men såna kommer säkerligen
att dröja minst 10-20år innan de kan bli verklighet.
BEV gör klimatnytta kortsiktigt men jag är övertygad om att det inte är framtiden.
Batteritillverkningen är inte hållbar, även om den kommer bli bättre, och att släpa runt på tunga batterier
är väl inget vidare. Bättre att ha mackar med vätgas istället för att alla skall ha en laddstation hemma och belasta elnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Genidraget är ju att använda ICE-tekniken ihop med vätgas, något som uppenbarligen haft Peter Dalle vibbar ("tänkte inte på det"). Där finns en rad tekniska fördelar mot elbilar samtidigt som man löser huvudproblemet med ICE-motorn.

Jag antar att du menar att vätgasbilen kommer ha längre räckvidd och det kan jag köpa (även om det verkar råda delade meningar om det) men vilka andra tekniska fördelar tänker du på?

Det finns ju nackdelar som måste uppvägas av fördelarna. Det att behöva tänka på mekaniska slitdelar, smörjmedel, filter mm i själva motorn samt att man måste åka till en mack för att få räckvidd i bilen är ju rätt stora nackdelar när man är van vid att inte behöva tänka på det.

Kort sagt tror jag "slippa tanka" är en större fördel än räckvidden är en nackdel redan nu för battteribilar, och räckvidden förbättras väldigt snabbt. (Men jag lyssnar gärna på motargument, det händer mycket på många ställen nu man kan lätt missa saker).

Jag tror däremot vätgas har enorma tekniska fördelar som stationärt energilager för överskottsproduktion av ström! Sverige borde satsa varenda krona och även ören man hittar i regeringskansliets soffor på att få det byggt så snabbt som möjligt, all finansiering av andra energprojekt borde pausas tills det är klart.

Skrivet av Yoshman:

Storsatsning på BEV bygger i praktiken till 100 % på att vi lyckas göra en rad tekniksprång som vi i nuläget inte alls vet hur de ska se ut.

Är inte LFP ett sånt tekniksprång? Ingen nickel, ingen kobolt, 100% återvinningsbart etc, och används redan i elbilar. Solid-state-batterier verkar ju vara på G också.

Bra poäng generellt om att det är ett problem resursmässigt om alla skall ha egna bilar förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Helt övertygad om att vätgasen spår en gyllene framtid.
BEV är bara nåt som var snabbast att plocka ihop och inte alls "the final solution".
Vätgasdrivna fordon var inte tillräckligt utvecklade och således för sena på bollen.

Tror på förbränningsmotorer som körs på komprimerad vätgas men såna kommer säkerligen
att dröja minst 10-20år innan de kan bli verklighet.
BEV gör klimatnytta kortsiktigt men jag är övertygad om att det inte är framtiden.
Batteritillverkningen är inte hållbar, även om den kommer bli bättre, och att släpa runt på tunga batterier
är väl inget vidare. Bättre att ha mackar med vätgas istället för att alla skall ha en laddstation hemma och belasta elnätet.

Vad om alla producerar el hemma också? "Varje tak måste ha solpaneler innan 2035" så är det problemet löst. Det kommer bli en galen variation i elproduktionen beroende på väder men om vi har elektrolysörer i massor så är det inga problem. "Solen sken under veckan och sveriges samlade vätgaslager ökade med 2 TWh" låter som en rätt kul framtidisvision och den är 100% genomförbar med teknik som är billig i dag.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 0cool:

Jag antar att du menar att vätgasbilen kommer ha längre räckvidd och det kan jag köpa (även om det verkar råda delade meningar om det) men vilka andra tekniska fördelar tänker du på?

Det finns ju nackdelar som måste uppvägas av fördelarna. Det att behöva tänka på mekaniska slitdelar, smörjmedel, filter mm i själva motorn samt att man måste åka till en mack för att få räckvidd i bilen är ju rätt stora nackdelar när man är van vid att inte behöva tänka på det.

Kort sagt tror jag "slippa tanka" är en större fördel än räckvidden är en nackdel redan nu för battteribilar, och räckvidden förbättras väldigt snabbt. (Men jag lyssnar gärna på motargument, det händer mycket på många ställen nu man kan lätt missa saker).

Jag tror däremot vätgas har enorma tekniska fördelar som stationärt energilager för överskottsproduktion av ström! Sverige borde satsa varenda krona och även ören man hittar i regeringskansliets soffor på att få det byggt så snabbt som möjligt, all finansiering av andra energprojekt borde pausas tills det är klart.

Är inte LFP ett sånt tekniksprång? Ingen nickel, ingen kobolt, 100% återvinningsbart etc, och används redan i elbilar. Solid-state-batterier verkar ju vara på G också.

Bra poäng generellt om att det är ett problem resursmässigt om alla skall ha egna bilar förstås.

De stora fördelarna är framförallt lägre vikt. Tror det inte alls gått upp för politikerna hur illa det kommer bli med den högre viken hos elbilar om/när de blir normen. Hur mycket skada ett fordon orsakar på vägen är ungefär proportionellt mot axeltrycket upphöjt i 4. D.v.s. vår Volvo X40 som väger ~2,1 ton orsakar nästan 4 gånger så mycket skada på vägarna jämfört med "gammel Subarun" med sina strax under 1,5 ton.

LFP är helt klart en förbättring då man får bort nickel (är en av de absolut värsta metallerna för stackarna som råkar bo i närheten av en sådan gruva), mangan (ackumuleras lätt i växter och djur i närheten där det utvinns och orsakar då en rad skador på djur längre upp i närings kedjan) och kobolt (...).

Men LFP är absolut inte problemfritt då litium också är ett stort problem, krävs enorma mängder vatten för att framställa vilket bl.a. orsakar problem med färskvattenreserver i närheten av brytning (och till skillnad från havsvatten är färskvatten en bristvara).

Huvudproblemet med LFP är ändå att det, om man ska behålla samma energinivå, väger 30 % mer jämfört med NMC och NCA. D.v.s. det är inte heller en slutgiltig lösning. LFP har sen fördelen att tåla värme bättre, men för oss i norden är det trista att LFP hanterar kyla sämre jämfört med NMC.

Solidstatebatterier ser riktigt lovande ut, men inte heller de kommer lösa viktproblemet.

En annat Peter Dalle moment med elbilar var att man kanske fokuserat lite väl mycket på "tail-pipe emissions". När man väl kikade på det visade det sig att sett till mikropartiklar är utsläpp från däck, bromsar etc >1000 gånger högre än utsläpp av partiklar från moderna ICE-motorer. P.g.a. sin högre vikt och väldigt trevliga vrid på låga varv tenderar elbilar slita däck mer än genomsnittsbilen.

Och den kanske viktigaste punkten är att om hela samhället ska göra "elektrifiering" så har ICE en stor fördel i att den har ett klart mindre överlapp av kritiska resurser/mineraler med andra områden jämfört med BEV, då främst energisektorn. Här kommer det uppstå brister på olika saker som kommer försvåra utbyggnad av fossilfri elproduktion, den borde rimligen bli mindre om man gick med ICE+vätgas jämfört med BEV.

Edit: angående räckvidden och fördelen att "tanka hemma". Har aldrig, inte ens nu efter att haft elbil lite mer än ett halvår (och tidigare haft PHEV som kunde laddas hemma), känt påfyllande av bensin som ett problem. Räckvidden där är så stor att när man likt mig kör ungefär som "genomsnittet" (är väl numera ~1100 mil per år, kör själv lite mer än det) räcker det typiskt att tanka 1-2 gånger per månad, vilket i praktiken händer när man "ändå åker förbi".

Att kunna ladda elbilen hemma är riktigt skönt (har tillgång till 11 kW laddare hemma), men huvudanledningen till att vi skaffade elbil var för att köra hyfsat långa sträckor (frugans jobb-bil, hon kör betydligt mycket mer än jag). Kan vara hur mycket "snabbladdning" det vill, men det är varken billigt eller bekvämt att ladda "borta".

Sen går det inte att komma ifrån problemet att genomsnittsresan är väl under 30 km. Att då dimensionera elbilarna efter fallet som inträffar <10 % av tiden givet negativa effekterna av resurser som går in i batteriet samt negativa effekterna av att släpa runt på väldigt mycket vikt är väl "sådär" vettigt. Helst skulle man vilja ha två elbilar, en för vardagsbruk med litet batteri och en för långresor. Men då de senare händer så sällan är det inte precis ekonomiskt vettigt, eller ens vettig användning av resurser.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

De stora fördelarna är framförallt lägre vikt. Tror det inte alls gått upp för politikerna hur illa det kommer bli med den högre viken hos elbilar om/när de blir normen.

Jag tycker viktargumentet är ännu ett i en lång rad av höftskott mot elbilar som visar sig komma på skam i praktiken.
(Edit: Jag menar inte att argumentet saknar merit, men att det i praktiken inte är ett så stort problem som det antyds)

En fullastad tankbil, som måste besöka samtliga sveriges bensinstationer någon gång per månad i snitt, väger 60 ton. Hur är det slitaget jämfört med att köra 30 elbilar på 2 ton istället? Lägre gissar jag (men jag är föralldel ingen anläggningsingenör).

Jag valde 2 ton som exempel eftersom det är tjänstevikten för en Tesla model Y, sveriges populäraste nybil förra året.
Men det är intressant att notera också att den tjänstevikten är samma som för XC60, som var populäraste bilen 2017.

Dvs den mest populära bilen i sverige blev inte tyngre när den blev elbil. Den blev däremot 200-300 kilo tyngre när alla började välja XC60 framför V70. Viktargumentet borde alltså inte riktas mot "elbilar", utan "stora bilar" om man vill vara konsekvent.

Permalänk
Medlem

Nu har BYD kommit med en elbil med en räckvidd på 42 Mil för 15 tusen dollars, översatt blir detta 155 000 Svenska kronor.

Men vi har ju hört det förut, Tesla som skulle kosta 30K dollars som blir såld i Sverige för kring det dubbla, och andra bilar som ska lanseras till vettiga normala småbils priser som vi alltid har köpt bilar till.

Vad tror ni den kommer att kosta i Sverige? 600K SEK? Och varför blir priser på såna bilar så sinnessjukt dyra närmast i Lyxklassen här i landet?

för många nollor
Permalänk
Datavetare
Skrivet av 0cool:

Jag tycker viktargumentet är ännu ett i en lång rad av höftskott mot elbilar som visar sig komma på skam i praktiken.
(Edit: Jag menar inte att argumentet saknar merit, men att det i praktiken inte är ett så stort problem som det antyds)

En fullastad tankbil, som måste besöka samtliga sveriges bensinstationer någon gång per månad i snitt, väger 60 ton. Hur är det slitaget jämfört med att köra 30 elbilar på 2 ton istället? Lägre gissar jag (men jag är föralldel ingen anläggningsingenör).

Jag valde 2 ton som exempel eftersom det är tjänstevikten för en Tesla model Y, sveriges populäraste nybil förra året.
Men det är intressant att notera också att den tjänstevikten är samma som för XC60, som var populäraste bilen 2017.

Dvs den mest populära bilen i sverige blev inte tyngre när den blev elbil. Den blev däremot 200-300 kilo tyngre när alla började välja XC60 framför V70. Viktargumentet borde alltså inte riktas mot "elbilar", utan "stora bilar" om man vill vara konsekvent.

En väldigt dålig trend senaste 20-30 åren är en rätt kraftig ökning av genomsnittsvikt hos bilar. Att SUV:en blivit en favorit är en starkt bidragande orsak och just den högre vikten har pekats ut av miljöorganisationer som väldigt dålig.

Att bara titta på den mest populära modellen blir rätt missvisande. 2022 vägde en genomsnittlig ny bensinbil ~1500 kg, en genomsnittlig dieselbil och även elbil väger ~1900 kg. Givet att diskussionen här är huruvida ICE/vätgas är vettigt är det relevant att ha i bakhuvudet att det man då talar om är något som påminner betydligt mer om en bensinbil än en dieselbil.

En lastbil har flera axlar, om jag kommer ihåg rätt blir skadorna en lastbil ger runt 600-700 gånger högre jämfört med en genomsnittsbil.

Nu har detta exempel lite väl många förenklingar, men en enda lastbil kan hålla bränsle för ~600 normal-bilar. Totala effekten blir då (med väldigt grovt överslag): 600+650 = 1250. Fördelning bensinbilar/dieselbilar var 2022 ~3/5 (3 diesel per 5 bensin), så genomsnittlig vikt blir då ~1650 kg.

Så ur den aspekten blir påverkan ungefär densamma. Men bensin/diesel kommer avvecklas och även här har gas (egentligen oavsett vilken gas man avser) fördelen att den med fördel distribueras via pipelines till större anläggningar och depåer nära kluster av användare. Den distribution som behöver göras med lastbil blir då relativt kort, så den klart negativa påverkan från tunga bränsletransporter minskas.

Hög fordonsvikt har en rad andra negativa effekter. Kom ju en rapport om att försäkringsbolagen börjat skruva upp försäkringspremier för elbilar, det baserat på ökad mängd statistik kring vilka kostnader den typen av bil orsakar.

Specifikt för detta kontext är detta högst relevant

"I halvförsäkringen ingår även trafikförsäkringen och där har bland annat vikten på fordonet och antalet hästkrafter en stor påverkan på vår premiesättning, oavsett drivmedel"

D.v.s det finns en korrelation mellan hög vikt och dyrare/mer komplicerade reparationer (oavsett drivmedel). Ovanpå det vet vi redan att kollision mellan fordon också har korrelationen att ett tyngre fordon är långt mer negativt för den som drabbas än det skyddar den som sitter i det tyngre fordonet. (Även det lite lurigt att specifikt kvantifiera då en annan bidragande orsak till högre fordonsvikt över tid är hårdare säkerhetskrav, så finns positiva aspekter sett till säkerhet med den ökande vikten också).

Men tycker ändå helhetsperspektivet är det man borde fokusera på, men det är nog allt för komplext för att fungera för politikerna. Vi vet att en rad metaller kommer vara kritisk i "elektrifieringen", t.ex. koppar. Oavsett om batteriet är LFP, NCA eller solid-state så kommer en BEV använda väsentligt mycket mer metall jämfört med en ICE (~4 gånger mer koppar går åt jämfört med en ICE som går på vätgas). Detta är metaller som behövs för att göra den utbyggnad vi vet är en grundkrav för att klara "elektrifieringen".

Så är snarare det sista som får mig att fundera på hur vettig BEV är som "lösning". Men gillar man BEV behöver man inte oroa sig, det är spåret vi valt och inget lär ändras där kommande 10-20 år. Det kan fungera, men det hänger helt på att en rad saker som i nuläget ingen vet hur det ska lösas bara "faller ut på lämpligt sätt".

Sist: givet att LFP är 20-25 år gammal teknik som tagit fart då relevanta patent gått ut, så borde det rimligen gå att sia lite om vad som ligger i röret framåt kring t.ex. soldid-state och andra alternativa batteritekniker. Det kanske kan ge en vink om det finns några kommande viktiga tekniksprång.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

https://carup.se/sa-suger-toyotas-nya-motor-upp-co2-fran-luft...
Kanske kan vara något?

LFP eller lifeopo4 som jag själv haft ögonen på länge i helt andra sammanhang(bacup el) har liksom flera andra tekniker problem dem också.
Järnlufts batteriet som är helt "nytt" är bara nytt för att dom fått tekniken att fungera men det är väll det enda nya batteriet som faktiskt kommit på senare tid.
Det är däremot inget att ha i bilar eller handhållna enheter men jättebra som gigantiska bacup batterier tex och namnet antyder om att de är billiga...eller blir när patentet går ut(Form Energys).
https://www.energinyheter.se/20211208/25423/ny-batteriteknik-...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Oavsett vad man än köper idag så blir man besviken. Det känns galet att köpa en ny svindyr bensin & dieselbil idag och de där elbilarna är inte så bra i vårt kalla klimat.

Det finns en superlätt lösning på problematiken. Folk behöver inte ut och köra lika ofta. Jag vet många som varje dag pendlar 10mil enkel väg jobbet med egen bil när de likaväl kunde ha jobbat hemifrån, men när staten pröjsar en stor del av kostnaden så kan de unna sig denna resa.

*edit*
Det där med att aldrig bli nöjd över valet av ny bil, gör att jag själv ej skulle köpa en dyrare bil än vad som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Oavsett vad man än köper idag så blir man besviken. Det känns galet att köpa en ny svindyr bensin & dieselbil idag och de där elbilarna är inte så bra i vårt kalla klimat.

Det finns en superlätt lösning på problematiken. Folk behöver inte ut och köra lika ofta. Jag vet många som varje dag pendlar 10mil enkel väg jobbet med egen bil när de likaväl kunde ha jobbat hemifrån, men när staten pröjsar en stor del av kostnaden så kan de unna sig denna resa.

*edit*
Det där med att aldrig bli nöjd över valet av ny bil, gör att jag själv ej skulle köpa en dyrare bil än vad som behövs.

Blir nyfiken över vilka människor som "unnar" sig två timmars pendling per dag? Låter väldigt märkligt i mina öron.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Blir nyfiken över vilka människor som "unnar" sig två timmars pendling per dag? Låter väldigt märkligt i mina öron.

Det är väldigt många som åker till jobbet när ingen arbetsuppgift tjänar på det, utan det är det sociala de är ute efter.
Min poäng är dock främst att bilmarknaden idag är inte rolig. Det finns hur mycketvartiklar som helat med strul på elfordon och kyla, men köpa en del bensin eller disiel bil känns också dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Oavsett vad man än köper idag så blir man besviken. Det känns galet att köpa en ny svindyr bensin & dieselbil idag och de där elbilarna är inte så bra i vårt kalla klimat.

Det finns en superlätt lösning på problematiken. Folk behöver inte ut och köra lika ofta. Jag vet många som varje dag pendlar 10mil enkel väg jobbet med egen bil när de likaväl kunde ha jobbat hemifrån, men när staten pröjsar en stor del av kostnaden så kan de unna sig denna resa.

*edit*
Det där med att aldrig bli nöjd över valet av ny bil, gör att jag själv ej skulle köpa en dyrare bil än vad som behövs.

Vet inte var du får en "stor" del i från.
Avdraget på 18,5kr mil, vilket höjs till 25kr i år, kallar jag inte "stor" del.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är väldigt många som åker till jobbet när ingen arbetsuppgift tjänar på det, utan det är det sociala de är ute efter.
Min poäng är dock främst att bilmarknaden idag är inte rolig. Det finns hur mycketvartiklar som helat med strul på elfordon och kyla, men köpa en del bensin eller disiel bil känns också dyr.

Eller kanske bara är V60 ägarna som vill få valuta för sitt köp, ;)? Från artikeln jag länkade ovan

"Teslas försäkringspremie är så hög att all ekonomisk fördel med eldrift är utraderad. En jämngammal Volvo V60 kostar hos Trygg-Hansa 35 000 kronor mindre per år att försäkra för samma kund. Det motsvarar prisskillnaden mellan att tanka bensin och ladda el för 4 000 mil per år."

Men nä, tycker också det låter märkligt att speciellt många frivilligt skulle pendla 10 mil enkel väg bara för att hänga lite vid kaffemaskinen. Långt sannolikare att det finns någon form av "måste" där + har svårt att tro att det handlar om speciellt många som har den situationen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är väldigt många som åker till jobbet när ingen arbetsuppgift tjänar på det, utan det är det sociala de är ute efter.
Min poäng är dock främst att bilmarknaden idag är inte rolig. Det finns hur mycketvartiklar som helat med strul på elfordon och kyla, men köpa en del bensin eller disiel bil känns också dyr.

Det är inte alls min bild och jag känner inte igen den i de undersökningar runt distansarbete jag läst, det jag läst verkar peka mer mot att många fler skulle vilja jobba mer hemifrån men att arbetsgivarna kräver att de kommer in?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Så det lär nog dröja bra många år innan några mackar börjar stänga ner.

Shell stänger 1000 bara i bara i år: https://alltomelbil.se/ska-lagga-ner-bensinstationer-och-sats...

Edit: Lite märkligt att det inte talas så mycket om detta, att mackar sakta försvinner måste ju bli en oundviklig konsekvens av elbilövergången, vilket dels blir en nackdel för fossilbilar förr eller senare och samtidigt är det nostalgiskt, mackar har ju varit en del av "världsbilden" för de flesta hela livet.

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Shell stänger 1000 bara i bara i år: https://alltomelbil.se/ska-lagga-ner-bensinstationer-och-sats...

Edit: Lite märkligt att det inte talas så mycket om detta, att mackar sakta försvinner måste ju bli en oundviklig konsekvens av elbilövergången, vilket dels blir en nackdel för fossilbilar förr eller senare och samtidigt är det nostalgiskt, mackar har ju varit en del av "världsbilden" för de flesta hela livet.

Mackarna läggs väll inte ner, utan de är väll sålda och döps om? Tror det snackades om det innan vintern iallafall. Ska se om jag hittar källa på det när jag sitter vid datorn.

Edit: jaha det här var något annat. Men verkar som att det rör sig om i världen, inte sverige. Samt att de säljer av 1000 av ca 44k, inte lägger ner dem: https://carup.se/shell-saljer-sina-mackar-satsar-pa-laddstati...

Så du kan nog vara nostalgisk vid pumpen några år till

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11