Permalänk
Medlem

100/10 till 100/100

Hej
Märker man nån skillnad i gaming om man går från 100/10 till 100/100 ,när är det värt att ändra till 100/100

Permalänk
Medlem

Du kommer inte märka någon skillnad alls i gaming.
Gå till 100/100 om du laddar upp större filer hemifrån eller om du sysslar med Torrents. Om du inte gör något av dessa så ser jag ingen anledning till att byta upp dig.

Sen beror det väl på hur mycket det kostar, är det väldigt billigt så kanske det kan vara värt ändå. Men är det inte så billigt så är det absolut inte värt om du inte laddar upp mycket.

Permalänk
Medlem

100 ner 10 upp, eller 100 ner 100 upp.

Vet inte säker om man ser nån förbättring i ping eller så, beror nog mycket på spel. enda anledningen annars att ha bättre upp är oftast om man t.ex streamar. prisskillnaden brukar vara några tior beroende på leverantör och vilket nät du sitter på. så varför inte? du kanske till och med kan gå upp till 250/100 då ser du säkert en liten förbättring.

mest skillnad gör nog din utrustning hemma. om du kör wifi eller kabel osv.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Nej, du skickar minimalt med data vid gaming, så uppladdningsbandbredden har ingen större betydelse.

Inte nedladdningsbandbredden heller för den delen. Du får alltså inte lägre ping/latens för att du ökar från t.ex. 10/10 till 100/10.

Vad som spelar roll är latensen/svarstiden och den beror på vilken typ av bredbandsanslutning du har (fiber/coax/adsl/mobilt) där fiber brukar ha lägst/snabbast svarstid. Olika leverantörer har också olika bra infrastruktur/routing, så du kan få t.ex. 5-10ms i svarstid hos en och 15-20ms hos en annan leverantör på samma typ av teknik.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Sannolikt inte. Möjligen om du sitter och spelar samtidigt som någon annan familjemedlem kommer hem och dennes mobil börjar synka (dvs ladda upp) bilder/filmer till molnet och fyller uppströmsbandbredden (inga problem med endast 10 Mbps upplänk). Bor du ensam händer inte det.

Permalänk
Medlem

Kan du säkert göra om du har andra saker i hemmet som skickar data (t.ex iCloud/Windows/etc.) under tiden du spelar.

Permalänk

Generellt så är datan så pass liten du skickar till servern vi snackar altså oftast under 1Mbit/s per spelare.

Vet jag t.ex mätte upp wow nån gång back in vanilla å tror denskicka typ 170Kbit/s.

Och svårt att tro det växt när got nämnvärt iom att det som skickas från dig är typ några futtiga kordinater var du siktar och om man tryckt på något aktiverat en funktion och litenannat inget som tar någon direkt bandbredd.

Har för mig jag även testa även med cs source och det var något liknande i bandbredd den skickade med till servern lite mer typ 200-300Kbit/s

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nej, de flesta märker inget. Jag har haft 100/100 under lång tid och uppgraderade till 250/100 och det är inte ofta man har någon större nytta av högre hastighet ut mot Internet. Det är de gånger man behöver skicka upp data till någon plats eller vissa tjänster. En gång i tiden kunde man ha ännu lägre hastighet, men idag med alla prylar, appar och andra grejer vågar jag påstå 10Mbit är minimum men man klarar sig bra på det. Även om det är flera användare.

Har man tur är 100/10 betydligt billigare än 100/100 men det är inte så många som har den möjligheten längre, därav de flesta har 100/100 idag även om de flesta inte tjänar något på högre hastighet ut mot Internet.

Permalänk
Avstängd

När jag gick ifrån 100/100 till 500/500 så märkte jag stor skillnad, dock inte i just gaming.

Utan mer när man laddar ner spel, filer samt surfar på nätet.

Permalänk
Medlem

Vet ingenting just om spel, men när vi uppgraderade från 100/10 till 100/100 så märkte jag ingen skillnad i webläsaren. Det är väl så att knoppen (huvudet) anpassar sig blixtsnabbt till de nya svarstiderna, så för att säga någonting säkert borde man spärra ned till 100/10 igen på något sätt och känna efter. (Tror man är känsligare för försämringar.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Vet ingenting just om spel, men när vi uppgraderade från 100/10 till 100/100 så märkte jag ingen skillnad i webläsaren. Det är väl så att knoppen (huvudet) anpassar sig blixtsnabbt till de nya svarstiderna, så för att säga någonting säkert borde man spärra ned till 100/10 igen på något sätt och känna efter. (Tror man är känsligare för försämringar.)

Om du inte byter teknik eller leverantör så är svarstiden densamma oavsett om du har abonnemang på 10/10, 100/10 eller 100/100, så inte så konstigt att du inte märkte någon skillnad.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34