Nya glasögon, hur lång tid att vänja sig?

Permalänk

Nya glasögon, hur lång tid att vänja sig?

Hej,

Jag hämtade ut mitt första par glasögon för 3 veckor sedan, ett par progressiva, mot min astigmatism. Jag har ej haft glasögon tidigare, och hos optikern sa de att det kan dröja några veckor innan ögonen och hjärnan vänjer sig vid dem. Allt är mycket skarpare, visst, men jag tycker inte att det är helt bra. Min fråga är, borde jag hålla mig till tåls någon vecka till, eller är det rimligt att jag ber optikern att dubbelkolla att mitt recept är riktigt eller att glasögonen är rätt tillverkade?

Permalänk
Medlem

Nu var det länge sedan jag skaffade glasögon för första gången men när jag bytt till nya med stor skillnad i styrka eller annan form mm så tar det som mest 2-3 veckor innan jag vant mig. Trots att jag haft glasögon hela livet så lyckades jag aldrig vänja mig vid progressiva glasögon så jag utnyttjade bytesrätten hos optikern och tog vanliga enkelslipade glas igen istället så det kan vara det som spökar kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligator farm:

Hej,

Jag hämtade ut mitt första par glasögon för 3 veckor sedan, ett par progressiva, mot min astigmatism. Jag har ej haft glasögon tidigare, och hos optikern sa de att det kan dröja några veckor innan ögonen och hjärnan vänjer sig vid dem. Allt är mycket skarpare, visst, men jag tycker inte att det är helt bra. Min fråga är, borde jag hålla mig till tåls någon vecka till, eller är det rimligt att jag ber optikern att dubbelkolla att mitt recept är riktigt eller att glasögonen är rätt tillverkade?

Progressiva glasögon har en inlärningskurva, vissa vänjer sig medans andra går tillbaka till optikern efter någon vecka och beställer enkelslipade glas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligator farm:

Hej,

Jag hämtade ut mitt första par glasögon för 3 veckor sedan, ett par progressiva, mot min astigmatism. Jag har ej haft glasögon tidigare, och hos optikern sa de att det kan dröja några veckor innan ögonen och hjärnan vänjer sig vid dem. Allt är mycket skarpare, visst, men jag tycker inte att det är helt bra. Min fråga är, borde jag hålla mig till tåls någon vecka till, eller är det rimligt att jag ber optikern att dubbelkolla att mitt recept är riktigt eller att glasögonen är rätt tillverkade?

Gå tillbaka till optikern och be att de gör om synundersökningen. Det är faktiskt relativt ofta de gör fel, väldigt fel. Jag har råkat ut för det flera gånger.

Permalänk
Medlem

Problemet med progressiva är att det progressiva fältet är relativt smalt, även på den variant där det är bredast. Det kan ta ganska lång tid innan man vänjer sig vid det. Första gången jag skaffade progressiva så valde jag den billigaste varianten och det var så smalt att jag aldrig riktigt kom överens med det. Nästa gång tog jag den bredaste varianten och det har fungerat hur bra som helst efter det. När man vant sig helt så går ögon och huvud automatiskt till det läge som passar bäst, i början kan det vara mycket letande.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2