nytt abonemang hjälp att välja

Permalänk
Medlem

nytt abonemang hjälp att välja

Hej!

Tele2 har höjt sina priser för andra gången på kort tid.
Det var över 18 år sedan jag senast bytte leverantör och det var från Comviq till Tele2. '
Från och med 1 april kommer jag att behöva betala 319 kr för mitt abonnemang.

När jag ser på min användning inser jag att jag i genomsnitt använder cirka 7 GB per månad. Med detta i åtanke, undrar jag om ni har några rekommendationer för abonnemang eller leverantörer att byta till?

Jag har sett att Halon erbjuder 10 GB för 159 kr per månad, vilket verkar vara ett intressant alternativ?

jag har Benify och Mercenat alumni om om det kan påverka val av leverantör.

Tacksam för all hjälp och input!

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Prova först att ringa och hota med att säga upp ditt abonnemang så kanske de ger dig någon rabatt.

Permalänk

Jag brukar kolla upp vilka som har bäst täckning, nu bor jag i Stockholm så det brukar vara skitsamma, men Hallon t.ex kör på 3´s nät vilka kanske inte täcker hela Sverige 100%
Halebop - Telia

annars google typ "vilket mobilnät använder hallon"

Dom flesta har ju "Småabbonemang"

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Sortera på pris, kolla vilket nät den billigaste operatören går i, gör en sökning på nätet och leta efter "den här dyngan fungerar ju inte alls!!!" och om du inte hittar något sådant om just den operatören, kör på. Att betala extra för Tele2s fluff känns ganska onödigt. Både min son och min fru kör Hallon och har gjort det i flera år så inga konstigheter där.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

Hej!

Tele2 har höjt sina priser för andra gången på kort tid.
Det var över 18 år sedan jag senast bytte leverantör och det var från Comviq till Tele2. '
Från och med 1 april kommer jag att behöva betala 319 kr för mitt abonnemang.

När jag ser på min användning inser jag att jag i genomsnitt använder cirka 7 GB per månad. Med detta i åtanke, undrar jag om ni har några rekommendationer för abonnemang eller leverantörer att byta till?

Jag har sett att Halon erbjuder 10 GB för 159 kr per månad, vilket verkar vara ett intressant alternativ?

jag har Benify och Mercenat alumni om om det kan påverka val av leverantör.

Tacksam för all hjälp och input!

Ring uppsägningsavdelningen först. De brukar kunna ge bra erbjudanden. Telia, Tele2 och Telenor har minst 90% yttäckning medans Tres nät har betydligt mindre täckning sett till hela landet. Täckning är dock väldigt individuellt och kolla hur täckningen är i dom områden du rör dig innan du gör ett val.

Skrivet av Aldric T:

Sortera på pris, kolla vilket nät den billigaste operatören går i, gör en sökning på nätet och leta efter "den här dyngan fungerar ju inte alls!!!" och om du inte hittar något sådant om just den operatören, kör på. Att betala extra för Tele2s fluff känns ganska onödigt. Både min son och min fru kör Hallon och har gjort det i flera år så inga konstigheter där.

Hallon går i Tres nät och för mig uppfyller inte Tres täckning mina krav. Har varit på alldeles för många ställen där 3 knappt eller inte alls haft mottagning.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av hanjou:

Hej!

Tele2 har höjt sina priser för andra gången på kort tid.
Det var över 18 år sedan jag senast bytte leverantör och det var från Comviq till Tele2. '
Från och med 1 april kommer jag att behöva betala 319 kr för mitt abonnemang.

När jag ser på min användning inser jag att jag i genomsnitt använder cirka 7 GB per månad. Med detta i åtanke, undrar jag om ni har några rekommendationer för abonnemang eller leverantörer att byta till?

Jag har sett att Halon erbjuder 10 GB för 159 kr per månad, vilket verkar vara ett intressant alternativ?

jag har Benify och Mercenat alumni om om det kan påverka val av leverantör.

Tacksam för all hjälp och input!

Vad betalade du innan och vilket abonnemang var det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Jag brukar kolla upp vilka som har bäst täckning, nu bor jag i Stockholm så det brukar vara skitsamma, men Hallon t.ex kör på 3´s nät vilka kanske inte täcker hela Sverige 100%
Halebop - Telia

annars google typ "vilket mobilnät använder hallon"

Dom flesta har ju "Småabbonemang"

Skrivet av Aldric T:

Sortera på pris, kolla vilket nät den billigaste operatören går i, gör en sökning på nätet och leta efter "den här dyngan fungerar ju inte alls!!!" och om du inte hittar något sådant om just den operatören, kör på. Att betala extra för Tele2s fluff känns ganska onödigt. Både min son och min fru kör Hallon och har gjort det i flera år så inga konstigheter där.

Det låter som att Hallon skulle vara ett bra alternativ för mig också, med tillräcklig täckning här i Stockholm och inga planer på att åka till Norrland inom den närmaste framtiden.

Deras erbjudande med 5 GB för 109 kr, där 100 GB surf ingår, verkar lovande, särskilt med tanke på min nuvarande användning skulle det ta mig ungefär 3-4 år att förbruka 100 GB om jag fortsätter att använda cirka 7 GB per månad.

Har jag tänkt rätt?

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad betalade du innan och vilket abonnemang var det?

började på 10gb sen höjde de själva priset och surfen till 15 och nu till 20.
i början betalde jag 219 kr.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Fick att halebop höjer priset på sitt billigaste abonnemang som jag har haft så hoppade till Fello för några minuter sedan.
109kr för 6 GB. Telias nät.

Permalänk
Skrivet av hanjou:

började på 10gb sen höjde de själva priset och surfen till 15 och nu till 20.
i början betalde jag 219 kr.

De har inget abonnemang för 219 kr. När skaffade du det?

Skrivet av Amd81:

Fick att halebop höjer priset på sitt billigaste abonnemang som jag har haft så hoppade till Fello för några minuter sedan.
109kr för 6 GB. Telias nät.

Står 105 kr för 6GB men bara till 3:e mars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

Det låter som att Hallon skulle vara ett bra alternativ för mig också, med tillräcklig täckning här i Stockholm och inga planer på att åka till Norrland inom den närmaste framtiden.

Deras erbjudande med 5 GB för 109 kr, där 100 GB surf ingår, verkar lovande, särskilt med tanke på min nuvarande användning skulle det ta mig ungefär 3-4 år att förbruka 100 GB om jag fortsätter att använda cirka 7 GB per månad.

Har jag tänkt rätt?

Kolla Fello (telia)
Just nu får man dubbel surf så länge man har kvar abonnemanget.
82,50 första två månaderna, därefter 165kr/mån med 16GB surf.

Permalänk
Medlem

Vimla (Telenors nät) har 8GB för 160 kr i mån.
https://vimla.se/bestall/

§9 raderat. // MOD
Permalänk
Medlem

Rekommenderar Fello som några ovan gjort, man får Telias nät till ett bra pris. Jag har kört det i ett par år och det har funkat toppen.

Permalänk
Skrivet av Aldric T:

Sortera på pris, kolla vilket nät den billigaste operatören går i, gör en sökning på nätet och leta efter "den här dyngan fungerar ju inte alls!!!" och om du inte hittar något sådant om just den operatören, kör på. Att betala extra för Tele2s fluff känns ganska onödigt. Både min son och min fru kör Hallon och har gjort det i flera år så inga konstigheter där.

Tele2's billigaste abonnemang 5GB får du betala hela 269kr/mån. Vem är så dum att betala för den? Telia är lika dyra för samma antal data.

Skrivet av Bozzeta:

Vimla (Telenors nät) har 8GB för 160 kr i mån.
https://vimla.se/bestall/

Om du vill kan jag skicka en länk så får du till -10kr rabatt per månad.

Riktigt dyrt! Eller tipsade du just detta så du själva får rabatt? Tror det emot reglerna på forumet.

https://vimla.se/tipsrabatt-guide/

Permalänk
Medlem

Kör också Fello och det funkar i alla lägen. Deras kampanj ger en bra datavolym till ett bra pris. 165kr/mån med 16GB surf eller 6 GB för 105kr/mån. Halva priset de två första månaderna. Tänk dock på att kampanjen avslutas den 3/3.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Skrivet av hanjou:

Det låter som att Hallon skulle vara ett bra alternativ för mig också, med tillräcklig täckning här i Stockholm och inga planer på att åka till Norrland inom den närmaste framtiden.

Deras erbjudande med 5 GB för 109 kr, där 100 GB surf ingår, verkar lovande, särskilt med tanke på min nuvarande användning skulle det ta mig ungefär 3-4 år att förbruka 100 GB om jag fortsätter att använda cirka 7 GB per månad.

Har jag tänkt rätt?

Hallon har väl "spara surf" också? har hallon på ett simkort i min bärbara som för det mesta sitter på wifi, har en massa GB sparat

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Hallon har väl "spara surf" också? har hallon på ett simkort i min bärbara som för det mesta sitter på wifi, har en massa GB sparat

Ja, dock om du byter till ett abonnemang med mindre surf än nuvarande så förlorar du sparad surf

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av toobypls:

Prova först att ringa och hota med att säga upp ditt abonnemang så kanske de ger dig någon rabatt.

Skrivet av jnsson:

Ring uppsägningsavdelningen först. De brukar kunna ge bra erbjudanden.

Det här är en bra metod för allt från tidningar, kanalpaket och försäkringar till fast bredband.
För just mobilabonnemang tänker jag mig att det kan bil lite knepigare.

För att bara säga upp numret innebär att man också blir av med sitt mobilnummer...
Mobilnumret vill folk vanligen behålla.
Jag har en misstanke om att de har en viss koll på det på uppsägningsavdelningen också. Alltså att mobilabonnemang som avslutas beror mer på exempelvis dödsbon vilket ger begränsade möjligheter att få tillbaka kunden - eller folk som egentligen inte vill säga upp abbonemanget utan bara förhanda om bättre pris men inte kommer säga upp där och då egentlgien för kunden vill egentligen behålla numret.

Eller ja - så hade jag tänkt kring det här upplägget om jag satt upp organisationen iaf.
Jag vet inte om den här förutsättningen missats av branchen själva ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ring och säg upp ditt abonnemang.
Det gör jag varje år, tyvärr "tvingades" jag byta bredband i år eftersom Tele2 inte kunde möta mig i pris.

Men telefonabonnemang med 30GB surf för 189:- får man vara nöjd med.

Permalänk
Medlem

Med Fello får du 16 gb för 165kr/mån om du beställer innan 4e mars, går att sätta aktiveringsdatum senare, mitt nuvarande svindyra Telia abb som jag införskaffade i en uppenbarligen mycket svår period av dåligt tänkande går ut i slutet av April.
Var inget problem att ta del av nuvarande erbjudande men med start från då.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

Hej!

Tele2 har höjt sina priser för andra gången på kort tid.
Det var över 18 år sedan jag senast bytte leverantör och det var från Comviq till Tele2. '
Från och med 1 april kommer jag att behöva betala 319 kr för mitt abonnemang.

När jag ser på min användning inser jag att jag i genomsnitt använder cirka 7 GB per månad. Med detta i åtanke, undrar jag om ni har några rekommendationer för abonnemang eller leverantörer att byta till?

Jag har sett att Halon erbjuder 10 GB för 159 kr per månad, vilket verkar vara ett intressant alternativ?

jag har Benify och Mercenat alumni om om det kan påverka val av leverantör.

Tacksam för all hjälp och input!

Kortsiktigt, kanske det bättre alternativet än det du hittat på Hallon, ingen bindningstid så bra att köra med tills att du hittar bättre erbjudande långsiktigt, att samma pris gäller för 100 Gb gör det enbart bättre :

https://vimla.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här är en bra metod för allt från tidningar, kanalpaket och försäkringar till fast bredband.
För just mobilabonnemang tänker jag mig att det kan bil lite knepigare.

För att bara säga upp numret innebär att man också blir av med sitt mobilnummer...
Mobilnumret vill folk vanligen behålla.
Jag har en misstanke om att de har en viss koll på det på uppsägningsavdelningen också. Alltså att mobilabonnemang som avslutas beror mer på exempelvis dödsbon vilket ger begränsade möjligheter att få tillbaka kunden - eller folk som egentligen inte vill säga upp abbonemanget utan bara förhanda om bättre pris men inte kommer säga upp där och då egentlgien för kunden vill egentligen behålla numret.

Eller ja - så hade jag tänkt kring det här upplägget om jag satt upp organisationen iaf.
Jag vet inte om den här förutsättningen missats av branchen själva ;).

Har jobbat hos en större telefonoperatör för massa år sedan, men då hade vi sk. anti churn-erbjudanden som vi kunde ta till med när kunder ville säga upp abonnemang. Gällande det med telefonnumret är väl bara att flytta över till annan operatör innan abonnemanget "dör".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Sortera på pris, kolla vilket nät den billigaste operatören går i, gör en sökning på nätet och leta efter "den här dyngan fungerar ju inte alls!!!" och om du inte hittar något sådant om just den operatören, kör på. Att betala extra för Tele2s fluff känns ganska onödigt. Både min son och min fru kör Hallon och har gjort det i flera år så inga konstigheter där.

Innan du kör på, så ska man nog ringa nuvarande ISP och säga att man tänkt byta men om de kan matcha konkurrenten så kan du tänka dig att stanna kvar

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

nu har jag samlat ihop alla deals jag fått förslag om,
vil börja med tacka alla som svarat.

vilken skulle ni valt?

Hallon, 5 månader för 29 kr, 5gb 109 kr , 100gb surfpott, via mercenat
Fello, 165kr dubbla surf 16gb eller 6gb 105kr
vimla, 8gb, 160kr

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

nu har jag samlat ihop alla deals jag fått förslag om,
vil börja med tacka alla som svarat.

vilken skulle ni valt?

Hallon, 5 månader för 29 kr, 5gb 109 kr , 100gb surfpott, via mercenat
Fello, 165kr dubbla surf 16gb eller 6gb 105kr
vimla, 8gb, 160kr

Jag har vimla, gillar att data jag inte använder sparas till nästa månad. Sen brukar de ge bort extra data på födelsedan och annat.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Från en som jobbar på Tele2 och likt ett tidigare tips. Ring och säg att du vill säga upp ditt abonnemang. Du kommer då bli kopplad till "uppsägningsavdelningen" eller save som i uppdrag har att rädda kvar dig som kund d.v.s. dom kan ge dig riktigt bra pris på abonnemang. Du kan även säga när du pratar med save lr "uppsägningsavdelningen" att du har fått ett bra erbjudande från annan operatör så kommer de förmodligen kunna prismatcha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

nu har jag samlat ihop alla deals jag fått förslag om,
vil börja med tacka alla som svarat.

vilken skulle ni valt?

Hallon, 5 månader för 29 kr, 5gb 109 kr , 100gb surfpott, via mercenat
Fello, 165kr dubbla surf 16gb eller 6gb 105kr
vimla, 8gb, 160kr

Antingen Fello eller Vimla, då Hallons täckning inte uppfyller mina krav. Jag skulle dock fortsatt ringa Tele2 först o se vad de kan erbjuda hos uppsägningsavdelningen

Skrivet av Ykalon:

Jag har vimla, gillar att data jag inte använder sparas till nästa månad. Sen brukar de ge bort extra data på födelsedan och annat.

Alla 3 valen ingår spara surf.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hej!

pratade med tele2 chatten och fick ett erbjudande på 189kr i 12 månader, pratade sen med dom i telefon och fick 169 kr för 12 månader och 15gb.

Tack för hjälpen allihop, väljer att behålla tele2.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

Hej!

pratade med tele2 chatten och fick ett erbjudande på 189kr i 12 månader, pratade sen med dom i telefon och fick 169 kr för 12 månader och 15gb.

Tack för hjälpen allihop, väljer att behålla tele2.

169kr/mån istället för 319kr/mån? Mycket fint, skönt att de kunde sänka ditt pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

Hej!

pratade med tele2 chatten och fick ett erbjudande på 189kr i 12 månader, pratade sen med dom i telefon och fick 169 kr för 12 månader och 15gb.

Tack för hjälpen allihop, väljer att behålla tele2.

Om 12 månader får du göra samma sak igen.
Men de hoppas såklart att fortsätter med att betala fullt pris.

Personligen ger jag hellre pengar till företag som erbjuder sjyst pris utan utpressning.