Blir av med Telia epostadress vid övertagande..

Permalänk
Medlem

Blir av med Telia epostadress vid övertagande..

När morsan gick bort 2006 så tog farsan över abonnemang på allt och då fortsatte e-posten gälla. Nu när han är borta och jag ska ta över abonnemangen så ryker e-posten då Telia håller på att avveckla e-postverksamheten.

De som är kunder har den kvar. Upphör att gälla då man avslutar abonnemang eller tar över. Surt som --- då den e-posten är mitt allt i princip. Kan inte låta bli att känna att jag och indirekt farsan kommer fortsätta som kunder men det är ju som att slåss mot väderkvarnar. Har sagt till Telia att jag lika gärna kan byta bredbandsleverantör osv då e-posten är det enda skälet för mig att stanna kvar.

Har mycket knutet till den. Kommer på mer saker allt eftersom, t.o.m saker jag glömt lösen till.

Skapat en gmail men allt jag kom på var taget så nu sitter jag med en adress jag inte gillar alls.

Vet inte om jag ska köra på gmail eller Microsoft. Kanske någon annan?

Vill helst ha kvar Telias. Dels pga av allt bök att ändra e-posten överallt men även av nostalgiaska skäl, morsan som skapade den en gång i tiden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att du kan få ha kvar adressen om du stannar kvar med Telia?
Kanske är värt att fråga vad är det "minsta" abonnemanget som behövs för att få ha kvar adressen?
Det kanske finns något du kan finna ett behov för och sakta men säkert migrera bort från den adressen under det året/åren du väljer att ha ett Telia-abonnemang i någon form?

Permalänk
Medlem

Du har två alternativ
1. Gå igenom all epost och logga in på alla ställen och byt till ny epostadress/ändra lösenord innan Telia stänger ned.
2. Teckna abonnemang hos Telia och registrera samma epost igen då de inte verkar spärra att nya användare återanvänder gamla epostadresser.

Personligen skulle jag byta mig bort från Telia.
Det är ingen bra idé att ha sin email bunden till en internetoperatör.
Skaffa en egen domän så har du kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag tolkar det som att du kan få ha kvar adressen om du stannar kvar med Telia?
Kanske är värt att fråga vad är det "minsta" abonnemanget som behövs för att få ha kvar adressen?
Det kanske finns något du kan finna ett behov för och sakta men säkert migrera bort från den adressen under det året/åren du väljer att ha ett Telia-abonnemang i någon form?

Nej. E-posten ryker även om jag stannar kvar som kund vid övertagande efter far.

Skrivet av Bozzeta:

Du har två alternativ
1. Gå igenom all epost och logga in på alla ställen och byt till ny epostadress/ändra lösenord innan Telia stänger ned.
2. Teckna abonnemang hos Telia och registrera samma epost igen då de inte verkar spärra att nya användare återanvänder gamla epostadresser.

Personligen skulle jag byta mig bort från Telia.
Det är ingen bra idé att ha sin email bunden till en internetoperatör.
Skaffa en egen domän så har du kontroll.

Kommer bli alternativ ett. Alternativ två fungerar inte enligt Telia då inga nya kunder kan regga e-post.

Vet att avslutningen är det rätta men adressen som kommer stängas ner har varit aktiv i säkert nästan 30 år.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Förstår frustrationen.
"Min" adress var upptagen både på Gmail och Proton. Först när jag själv migrerade från Telia till Gmail och sedan när jag migrerade alla icke Googleanslutna tjänster till Proton. Är själv inte helt nöjd med någon av adresserna.
Önskar Google och Proton tillät underscore.

Men det är bara att bita i det sura äpplet och gå igenom allt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Mycket dåligt av Telia, det borde kunna erbjuda att vidarebefordra mejlen till din gmail adress åtminstone .

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr bara att byta, se till att du ändrat e-post på alla konton innan den släcks.

Glömmer du något konto och det bara är knutet mot e-post så är det förlorat. Det är inget man kan anklaga Telia eller någon annan leverantör (alla internetleverantörer har stängt ner e-posttjänsterna senaste åren) för det är tjänsterna som måste bli bättre på att inte knyta konton/säkerhet till e-post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Mycket dåligt av Telia, det borde kunna erbjuda att vidarebefordra mejlen till din gmail adress åtminstone .

Skrivet av Petterk:

Det är tyvärr bara att byta, se till att du ändrat e-post på alla konton innan den släcks.

Glömmer du något konto och det bara är knutet mot e-post så är det förlorat. Det är inget man kan anklaga Telia eller någon annan leverantör (alla internetleverantörer har stängt ner e-posttjänsterna senaste åren) för det är tjänsterna som måste bli bättre på att inte knyta konton/säkerhet till e-post.

Suttit och påbörjat e-poständringar men skiter sig på några. Rockstar t.ex. För att logga in på deras hemsida så skickas ett bekräftelsemail som inte dyker upp i mailen. Ligger inte i spam heller. Kan alltså inte logga in för att ändra.

Apple-ID. För att kunna logga in för att ändra e-post så måste jag bekräfta med att svara på frågor jag totalt glömt bort svaren på. Väljer jag att jag inte vet svaren så får jag upp i alla fall att svara på säkerhetsfråga som jag inte kommer ihåg..

F-n ta Telia.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

När man övertar eller överlåter ett abonnemang så är det rätt att alla konton stängs ner. Du är ju tekniskt sett inte kund längre hos Telia då. Tänk om man tar över ett abonnemang från tidigare hyresgästen när man flyttar in i en lägenhet och helt plötsligt har man tillgång till deras mail. När GDPR kom så försvann nästan alla möjligheter till att råka ge ut någons information till fel person. Dom flesta företag tätar igen alla hål som finns. Att abonnemanget överlåts inom familjen önskar man ju att det fanns en knapp dom kan bocka i för att behålla mailen men den skulle säkert missbrukas eller bockas i av misstag nån gång.

Det går inte ha kvar dödsboet på något sätt och fortsätta betala räkningarna? Kanske får göra en deal med Telia. Iaf tills dom kommer stänga ner mailen permanent. Egentligen är det dumt att ha en mailadress hos ett företag man hyr en tjänst av. Kommer ju komma ett tillfälle där man inte längre behöver deras tjänster och mailen är ett gratis tillägg som man bara får använda under tiden man är kund hos dom. Tror alla ISPer kommer stänga ner sina mailservrar.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Förstår frustrationen.
"Min" adress var upptagen både på Gmail och Proton. Först när jag själv migrerade från Telia till Gmail och sedan när jag migrerade alla icke Googleanslutna tjänster till Proton. Är själv inte helt nöjd med någon av adresserna.
Önskar Google och Proton tillät underscore.

Men det är bara att bita i det sura äpplet och gå igenom allt.

Om användarnamnet är så viktigt för dig kanske du kan skaffa en domän och koppla den till t.ex. Proton?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Apple-ID. För att kunna logga in för att ändra e-post så måste jag bekräfta med att svara på frågor jag totalt glömt bort svaren på. Väljer jag att jag inte vet svaren så får jag upp i alla fall att svara på säkerhetsfråga som jag inte kommer ihåg..

F-n ta Telia.

Knappast Telias fel att du glömmer saker, använd nåt password vault så slipper du sånt.👍

Telia har ju under lång tid informerat om att deras e-post kommer gå i graven

Som nån annan skrev, regga en domän mm och kör mot tex Gmail, proton eller nån annan tjänst så kan du ha precis den mail fy vill ha

Permalänk
Medlem

Kommer man ihåg lösenordet men inte säkerhetsfrågorna kan man återställa dem tror jag. Https://iforgot.apple.com kanske. Om man redan är inloggad möjligen.

Regga en egen domän tror jag är överkurs för de flesta.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Suttit och påbörjat e-poständringar men skiter sig på några. Rockstar t.ex. För att logga in på deras hemsida så skickas ett bekräftelsemail som inte dyker upp i mailen. Ligger inte i spam heller. Kan alltså inte logga in för att ändra.

Apple-ID. För att kunna logga in för att ändra e-post så måste jag bekräfta med att svara på frågor jag totalt glömt bort svaren på. Väljer jag att jag inte vet svaren så får jag upp i alla fall att svara på säkerhetsfråga som jag inte kommer ihåg..

F-n ta Telia.

Har de redan stäng ned den?
Jag skulle pröva att gå till en Teliabutik en vardag och böla för personal där. Då blir det deras problem och får de tag på rätt personer som kan det lösa det enkelt. Telia har ännu inga officiella planer att stänga av e-posten för befintliga kunder .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Suttit och påbörjat e-poständringar men skiter sig på några. Rockstar t.ex. För att logga in på deras hemsida så skickas ett bekräftelsemail som inte dyker upp i mailen. Ligger inte i spam heller. Kan alltså inte logga in för att ändra.

Apple-ID. För att kunna logga in för att ändra e-post så måste jag bekräfta med att svara på frågor jag totalt glömt bort svaren på. Väljer jag att jag inte vet svaren så får jag upp i alla fall att svara på säkerhetsfråga som jag inte kommer ihåg..

F-n ta Telia.

Skrivet av Pirum:

Kommer man ihåg lösenordet men inte säkerhetsfrågorna kan man återställa dem tror jag. Https://iforgot.apple.com kanske. Om man redan är inloggad möjligen.

Regga en egen domän tror jag är överkurs för de flesta.

Rimligen kan väl Apple hjälpa till om han fortfarande har tidigare lösenord och fungerande e-post eller inloggad enhet. Är han iPhone eller tidigare iPhone-användare bör det finnas ett telefonnummer kopplat till kontot också, kanske också betalkort?

Skrivet av Meto:

Har de redan stäng ned den?
Jag skulle pröva att gå till en Teliabutik en vardag och böla för personal där. Då blir det deras problem och får de tag på rätt personer som kan det lösa det enkelt. Telia har ännu inga officiella planer att stänga av e-posten för befintliga kunder .

Dödsboet som är befintlig kund, TS är eventuellt ny kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Om användarnamnet är så viktigt för dig kanske du kan skaffa en domän och koppla den till t.ex. Proton?

För mycket jobb.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

För mycket jobb.

Om några klick på två olika hemsidor är "för mycket jobb" så tror jag du besvarat hur viktigt det var med en "bra" adress

Men tråkigt när sin gamla mail försvinner. Är ju lite av en identitet.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

När man övertar eller överlåter ett abonnemang så är det rätt att alla konton stängs ner. Du är ju tekniskt sett inte kund längre hos Telia då. Tänk om man tar över ett abonnemang från tidigare hyresgästen när man flyttar in i en lägenhet och helt plötsligt har man tillgång till deras mail. När GDPR kom så försvann nästan alla möjligheter till att råka ge ut någons information till fel person. Dom flesta företag tätar igen alla hål som finns. Att abonnemanget överlåts inom familjen önskar man ju att det fanns en knapp dom kan bocka i för att behålla mailen men den skulle säkert missbrukas eller bockas i av misstag nån gång.

Det går inte ha kvar dödsboet på något sätt och fortsätta betala räkningarna? Kanske får göra en deal med Telia. Iaf tills dom kommer stänga ner mailen permanent. Egentligen är det dumt att ha en mailadress hos ett företag man hyr en tjänst av. Kommer ju komma ett tillfälle där man inte längre behöver deras tjänster och mailen är ett gratis tillägg som man bara får använda under tiden man är kund hos dom. Tror alla ISPer kommer stänga ner sina mailservrar.

Nej. De kommer stänga ner farsgubbens abonnemang om inte jag tar över. hade jag varit smart så hade jag fixat detta för länge sen men det som suger just nu är vetskapen om att befintliga kunder kommer ha kvar adresserna. Så möjligheten skulle ju kunna finnas..

Skrivet av Phod:

Om användarnamnet är så viktigt för dig kanske du kan skaffa en domän och koppla den till t.ex. Proton?

Jag är för tiltad för sånt. *rodnar*

Skrivet av Linus:

Knappast Telias fel att du glömmer saker, använd nåt password vault så slipper du sånt.👍

Telia har ju under lång tid informerat om att deras e-post kommer gå i graven

Som nån annan skrev, regga en domän mm och kör mot tex Gmail, proton eller nån annan tjänst så kan du ha precis den mail fy vill ha

Hittade lappen med svaren sent i går kväll så ska försöka styra upp det idag. Vet bara inte om jag ändrar i Apple-ID om det då också ändras gällande abonnemanget för Apple TV+..

Skrivet av Meto:

Har de redan stäng ned den?
Jag skulle pröva att gå till en Teliabutik en vardag och böla för personal där. Då blir det deras problem och får de tag på rätt personer som kan det lösa det enkelt. Telia har ännu inga officiella planer att stänga av e-posten för befintliga kunder .

Kan testa men misstänker att det är till noll nytta. Pratat två gånger med supporten och fått kalla handen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk